Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Op een facebook groep had ik het volgende gepost...
Goededag, ik ben nu al diverse keren met mijn plezierjachtje de oude/nieuwe Maas Dortse kil en Hollands diep gegaan.
Ook professioneel met zeeschip overigens.
Ik begrijp serieus niet dat er pleziervaart is die daar zonder marifoon durft te varen..
Je weet niks, je ziet alleen..
Maar met zien weet je maar max een vijfde van de informatie....

Wat mij betreft mag er op dergelijke wateren een marifoonplicht zijn.

Even mijn rant kwijt..
En dan heb ik het niet eens over dat motorbootje dat bijna de boeg van de Saeftinge afvoer uit het Maartensgat vandaan.
Een hik in zijn motor of stuurfout en hij zat onder dat schip....
Neem zomaar aan dat iedereen hier ermee instemt?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

Tja, de marifoondiscussie.
Het M-woord is gevallen.

Ik gebruik hem weinig, maar die keren dát ik hem gebruik (voornamelijk Waddenzee) denk ik altijd: wat een geweldig apparaat is dat toch.
De jaarlijkse kosten meer dan waard.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Inmiddels heeft de schipper vd Saeftinge ook daar gereageerd, had het met dat bootje zien gebeuren en kreeg een complimentje dat ik me netjes meldde bij de post.... :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: za jul 24, 2021 4:08 pm Op een facebook groep had ik het volgende gepost...
Goededag, ik ben nu al diverse keren met mijn plezierjachtje de oude/nieuwe Maas Dortse kil en Hollands diep gegaan.
Ik begrijp serieus niet dat er pleziervaart is die daar zonder marifoon durft te varen..
Je weet niks, je ziet alleen..
Maar met zien weet je maar max een vijfde van de informatie....
Neem zomaar aan dat iedereen hier ermee instemt?
Ach, ik ken dat stuk goed (inclusief het drukste vaarknooppunt van Europa met de Noord en de Beneden Merwede) en vaar zelf altijd met 2 marifoons, maar zonder iets af te willen doen aan de voordelen van marifoons, vind ik goed om je heen kijken belangrijker. Dus, zien is meestal belangrijker dan horen. Het zou wel fijn zijn, wanneer iedereen op water dat geen afgesloten meer is, een theoretisch vaarbewijs zou moeten hebben m.b.t. borden en tekens, regels en gedrag. Met een marifoon kun je dat allemaal niet goed maken, toch?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Vaarbewijs an sich hoeft van mij niet eens, maar dan weet je ook dat de posten ook altijd de pleziervaart benoemen waarvan ze geen idee hebben waar ze heen gaan.
Btw, ik vaar ook met twee marifoons (binnen en buiten bediening) en AIS....
En een antiek handpratertje voor extra.
Zou niet zonder willen...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: za jul 24, 2021 8:46 pm Btw, ik vaar ook met twee marifoons (binnen en buiten bediening) en AIS....
Ja, maar die AIS is voor anderen (ik stel alleen maar m'n doel in), want wanneer je goed om je heen kijkt, heb je die niet nodig. Overigens had ik een keer op de Dordtse Kil me gemeld en dat ik naar de Wolwevershaven ging en prompt kreeg ik te horen dat ik te ver voer (wel zeer oplettend van de post) omdat ik altijd verkeerde wal en in de afvaart de Wolwevershaven in wil varen, omdat ik dan goed zicht heb, en nog niet rond was gegaan.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Bij Dort zijn ze haarscherp.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: zo jul 25, 2021 9:10 am Bij Dort zijn ze haarscherp.
Terecht! Het is het drukste vaarknooppunt van Europa met bovendien nog fikse getijstromen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door wrotter »

maar niet alle jachten met marifoon melden zich bij de post van hoe wat waar en waar je precies zit ,(er kunnen meerdere jachten rond varen ook zonder AIS )en ook hoor je dat ze niet goed weten waar ze heen willen .
ook zou het voor jachten handig zijn als ze zich ook even op 10 melden wat ze gaan doen evenals de verkeers centrale .
dubbel is altijd goed .
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

wrotter schreef: zo jul 25, 2021 6:10 pm maar niet alle jachten met marifoon melden zich bij de post van hoe wat waar en waar je precies zit , (er kunnen meerdere jachten rond varen ook zonder AIS) en ook hoor je dat ze niet goed weten waar ze heen willen .
ook zou het voor jachten handig zijn als ze zich ook even op 10 melden wat ze gaan doen evenals de verkeers centrale .
dubbel is altijd goed .
Klopt.
Ben wel eens door de Post Dordt opgeroepen en gewaarschuwd, dat er halverwege de Dordtse Kil een mistbank was. Tevens werd mij gevraagd of ik dat ook aan de twee jachtjes voor mij wilde doorgeven.
Natuurlijk is het handig wanneer mensen over een marifoon beschikken ook al is dat voor hen niet verplicht. Uitluisteren is een begin, melden een goede tweede. Aan de andere kant, wanneer je een duidelijke koers vaart en goed om je heen kijkt voordat je van koers gaat veranderen, is dat ook een prima uitgangspunt. Dus nog belangrijker dan een marifoon is kennis hebben van vaargebruiken.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Ik ben het met de stelling eens dat er op sommige (Ik vind zelf ALLE :wink: ) vaarwegen een marifoonplicht zou moeten bestaan voor alle schepen,
want aan veiligheid kun je geen uitzonderingen hangen.
Ook de discussie die vaak gehoord wordt dat uitluisteren alleen gedaan wordt, als het in de eigen kraam te pas komt :roll: ( brug, sluis, maatje in de buurt) is in mijn optiek een dingetje, want als je er toch een aan boord hebt, waarom dan uit??
Er zou al een groot verschil zijn als de watersporter die een marifoon heeft, niet alleen een bedieningscertificaaatplicht , maar ook een meldingsplicht zou hebben als hij (M/V) in een blokgebied vaart, zodat de post een beeld heeft bij de echo ze zien.
Zoals een paar weken terug toen ik met de TADI vanuit Sliedrecht de Kil richting het Zeeuwse wilde opvaren, en de post vroeg naar de situatie ter plaatse, ik het antwoord kreeg : "Oh dan bent U de achterste van die vier jachtjes" en inderdaad er voeren drie zeilers voor me waarvan er twee door de binnenbocht :shock: de Kil op gingen, niet gehinderd door het waarschuwen van twee binnenvaartschepen die hun bedoelingen al aan de post gemeld hadden en de post die ook een andere koers aanraadde.
Het is allemaal goed afgelopen, maar met marifoon AAN bij iedereen :idea: was het een stuk minder spannend geweest.
Ook in mijn "thuisvaarwater" (de Oosterschelde) komen regelmatig (bijna-)ongelukken voor tussen jachten en beroeps voor doordat de communicatie niet op orde is en VEEL watersporters, net als in het verkeer op de weg denken dat de regels alleen voor een ander zijn.
Ik hoor 3 a4 keer per seizoen klachten van jachten over het "voorrang NEMEN" van de beroeps terwijl ze toch duidelijk onder zeil waren en dit ZEER verbolgen ook nog aan de post melden :lol: ( dan wel :D )
Wat Arrejoan betreft: invoeren die marifoonplicht zeker op wateren waar beroeps en sport samen door een vaarwater moeten zien te komen.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

"Waarom dan uit"?
Wel, ik zou zeggen kom eens een tochtje Reitdiep maken, ofzo.
Of het prachtige gebied rondom Winsum, het Marenland.
Je kúnt je marifoon aanzetten.
Tuurlijk.
Erop horen zul je niets.
Je zal gerust een paar andere bootjes tegenkomen.
Ik denk wel twee of drie :)
Maar om die te passeren heb je slechts je hand nodig om te zwaaien en je mond waar je zichtbaar "Moi" mee zegt.
(Hoorbaar is niet noodzakelijk)

Je hebt nu eenmaal marifoon-nodig-gebieden en gebieden waar zo'n ding volledig overbodig is.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door paure nesci »

Nou , ik heb m altijd aan staan en daar waar t nodig is en spannend zou kunnen worden meld ik me.
Zit er aan te denken er n tweede bij aan te schaffen zelfs.....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door wrotter »

ook in het groninger land is de marifoon best een uitkomst .
maar op vele wateren gebruiken sommigen van de recreanten de marifoon meer als lulijzer met elkaar iedere paar honderd meter hoor je weer waar pietje of jantje en zo zit en dat ook nog eens op 10 inplaats van 77 of ander kanaal .
en geregeld hoor je dat ze zich melden met P.apa..... hupeldepup voor een brug of kruising ed maar vergeten de scheepsnaam te noemen en eventueel of ze recreant zijn of grote vaart maar goed dat heb je door de taal die gebruikt word al snel door.
maar wat ik echt vervelen vind is dat sommigen deseinsleutel laten openstaan waardoor je een fikse ruisbijft horen en met een beetje geluk hun hele verhalen kan blijven horen .
bij ons op de sluis hadden we dit geregeld soms zo erg dat we telecom moesten inschakelen om de dader te vinden en soms duurde dat nog best lang en zolang kon je je haast geen contact hebben schepen die zich melden voor sluis en bruggen(afstandbediening).
en ja zelf heb ik op mijn jachtje een vaste en een hand (icom).
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door ErikH »

Het gaat toch best goed op het water? Ik krijg niet de indruk dat het jaarlijkse aantal ongelukken heel erg hoog is. Als ik wat lees zijn het gasontploffingen, domme jongens in een veel te snelle speedboot of jachten die zitten te suffen en overvaren worden door een beroeps. Denk niet dat een marifoonplicht of vaarbewijsplicht heel veel verbetering gaat brengen. Om daar nu weer een heel instrument voor op te gaan tuigen?

Gr.

Erik
Plaats reactie