Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: do aug 19, 2021 6:58 pm ... niks geen gezanik over antennelengtes e.d.
Is dat gebeuren niet al lang aangepast en lopen wij ons op te winden over inmiddels verouderde informatie?
Zou best eens kunnen, ;) Ik heb mijn marifoonexamen zo'n 15 jaar geleden gedaan maar ik kan me niets herinneren van technische dingen zoals hier genoemd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: wo aug 18, 2021 1:33 pmMoet zeggen dat ik geen idee heb hoe die marifooncursus er vandaag de dag uit ziet qua inhoud/lesstof.
Weet ik ook niet. In het cursusboek van mijn zoon stonden wat proefexamens, waarvan ik er eentje deed, gewoon voor de lol. Het kan dus ook toeval zijn geweest dat net dit 'examen' het naadje van de kous vroeg over nutteloze bijzaken.

Maar goed, daar gaat het verder ook niet om.
Ik heb mijn standpunt terzake voldoende toegelicht, en daar hoef verder het niemand mee eens te zijn.
Het gaat ook niet om de meesten hier, die hebben dat papiertje al. Maar ik vind het een gemiste kans als ik lees dat enerzijds de roep om marifoonplicht op drukke vaarwegen steeds luider wordt, anderzijds watersporters geen marifoon willen omdat ze, om welke reden ook, tegen een examen opzien, dat op z'n zachtst gezegd geen garantie vormt voor verantwoord marifoongebruik in de praktijk.

En nu houd ik op.

Echt. :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door sailor wim »

Slotje :?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

Het M-woord heeft zijn reputatie wel weer waargemaakt in elk geval.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Mijn standpunt in deze is ook duidelijk neem ik aan.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: do aug 19, 2021 9:38 pmSlotje :?
Waarom? Als een onderwerp uitgekauwd is, dooft het toch vanzelf?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Slotje vind ik ook in deze overbodig...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door sailor wim »

sailor wim schreef: do aug 19, 2021 9:38 pmSlotje :?
Nee natuurlijk geen slotje, maar als degene met de meeste danwel langste pleziervaart ervaring schreef nu houd ik ermee op.
Dan is het topic heus tot in den treure uitgediept.
Dus geen slotje .
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door ErikH »

Het S-woord is gevallen :D

Gr.

Erik
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Onderstaande kwam ik elders tegen.
Bij het uitluisteren van de marifoon valt mij wel es op dat je het eerste bericht wat gezonden wordt niet hoort, wel het eerste antwoord, bv ik hoor wel dat de brugwachter van de stadsbrug Kampen, kanaal 18 antwoord, op de vraag van een schipper, de vraag van de schipper dus niet. Wie heeft een antwoord hierop.
Net om dit soort zaken moet je de marifoon niet zondermeer vrij geven.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: do sep 02, 2021 10:01 am Onderstaande kwam ik elders tegen.
Bij het uitluisteren van de marifoon valt mij wel es op dat je het eerste bericht wat gezonden wordt niet hoort, wel het eerste antwoord, bv ik hoor wel dat de brugwachter van de stadsbrug Kampen, kanaal 18 antwoord, op de vraag van een schipper, de vraag van de schipper dus niet. Wie heeft een antwoord hierop.
Net om dit soort zaken moet je de marifoon niet zondermeer vrij geven.
Hij hoort dus bij Kampen niét de oproeper, maar wél de brugwachter. O.
Ik zie met de aller aller állerbeste wil van de wereld niet in hoe dit een voorbeeld kan zijn om de marifoon maar beter niet vrij te geven.
Even gemakshalve aannemend dat de vraagsteller geen diploma heeft, want dat is nog maar de vraag.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Omdat uit dit soort voorbeelden blijkt dat de brave zooiensteker geen idee heeft waar ie mee bezig is..
Overigens bleek naderhand de persoon wel de theoretische kennis te bezitten, maar daar bleef het ook bij.
Vandaar mijn pleidooi voor een meer praktijkgericht examen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door wrotter »

deze man heeft zijn boekje over hoe marifoon en vooral de frequenties werken niet goed of helemaal niet gelezen .
er staat duidelijk hoe het verkeer tussen bepaalde wal stations en schepen verloopt .dus kunnen schepen onderling net met elkaar praten op die betreffende kanalen tenzij,,,de bedienaar de seinsleutel even laat open staan dan kunnen schepen wel met elkaar praten .
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Er zijn ook plekken waar de duplexkanalen direct worden doorgezet.
Moment dat het schip spreekt wordt het direct op het uitgaande kanaal gerelayeerd.
Weet ff niet waar dat ook weer was, maar ik kom het regelmatig tegen.
Zou zomaar kunnen dat het hier op het Noord Hollands kanaal is. (noordelijke panden)
Maar als je dat niet weet doordat je niet hebt gelezen of de toto goed hebt ingevuld, dan sta je raar te kijken... :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door wrotter »

wij hadden hier een hand marifoon tja met ook de zelfde kanalen als sluizen en bruggen erg handig kon je met de bediengs ruimte praten verder alle andere kanalen ook die voor de overheid maar goed hij is naar de centrale bediening centrum gegaan .
Plaats reactie