Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Baschinist »

Die trekker mocht je altijd al rijden, is nu alleen een aparte categorie geworden die je er gratis bij krijgt als je oud genoeg bent. Ben je niet oud genoeg dan is het nu een "echt" rijbewijs geworden i.p.v. het rondje om de stal van voorheen.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Je moest 16 jaar zijn ,om met een tractor op de openbare weg te rijden.

Wij hadden vroeger geen tractor ,alleen een trekker die haver vrat. :mrgreen:
Had 4 benen. Was sterker dan een MF van 35pk.
Waar zo'n "pietereulie dingetje" staan bleef ,daar ging het dier nog door.
Een fjorden paard ,vroeger gekweekt om in de bossen van Scandinavië bomen te slepen naar een verzamelplaats.
Sterke paarden met een heel aardig karakter.

Wie een auto kan rijden kan ook tractor rijden ,maar geen paarden mennen.
Het inspannen moet je zelfs leren.
Maar een examen heb ik daar nooit voor hoeven doen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Goed, nog eens resumé, waar ik voor pleit is het volgende,

1] Een meer op de praktijk aansluitend examen en desnoods een praktijkexamen (kan in één examen)
2] Op vaarwater waar de beroeps toch al verplicht twee marifoons aan heeft staan een marifoonplicht.

De achterliggende gedachte is dat je inderdaad (en dat heb ik eerder al geventileerd) op de Friese meren, kanaaltjes Groningen en Drenthe en dergelijke geen toegevoegde waarde hebt van een marifoon anders dan een brug aanroepen.

Moeilijker dan dat wordt het niet.
Voorbeelden genoeg in dit topic al door anderen gegeven...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: zo sep 05, 2021 5:10 pm De achterliggende gedachte is dat je inderdaad (en dat heb ik eerder al geventileerd) op de Friese meren, kanaaltjes Groningen en Drenthe en dergelijke geen toegevoegde waarde hebt van een marifoon anders dan een brug aanroepen.
Je hebt er feite daar helemaal niks aan ,want op veel vaarwegen kun je beter gebruik maken van een GSM.
Het telefoonnummer van de brug of sluiswachter ,staat op borden aangegeven.
Enkel op het Reitdiep heb je een paar bruggen die op afstand wordt bediend ,en daar zou het handig zijn ,als je je per marifoon kon melden.
Niets meer en niets minder.
Winschoter diep ,idem dito.
Op de Lauwers en het Damsterdiep heb je een sleutel nodig ,en bedien je de bruggen zelf.
Instructies staan bij iedere brug op een paneel.
Sleutel kun je kopen tegen een borgstelling van 20 euro.
En het is niet zo ,dat je eerst een boek moet doornemen ,en een examen krijgt over hoe je een brug open en dicht moet doen. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Goed, mits het kunstwerk ook marifoon heeft.
Jij je zin.
Maar dat doet niks af aan mijn oorspronkelijke gedachte.
Btw, Damsterdiep heb ik al eens gevaren.
Ik weet hoe het werkt..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: zo sep 05, 2021 5:10 pm De achterliggende gedachte is dat je inderdaad (en dat heb ik eerder al geventileerd) op de Friese meren, kanaaltjes Groningen en Drenthe en dergelijke geen toegevoegde waarde hebt van een marifoon anders dan een brug aanroepen.
En dat is veel fijner, dan op een knop te moeten drukken op een remmingwerk.
Je hebt er feite daar helemaal niks aan ,want op veel vaarwegen kun je beter gebruik maken van een GSM.
Lijkt mij niet want niemand hoort dan wat er "loos" is.
Sleutel kun je kopen tegen een borgstelling van 20 euro.
En het is niet zo ,dat je eerst een boek moet doornemen ,en een examen krijgt over hoe je een brug open en dicht moet doen.
Nee, maar het is wel lastiger (bij elke brug de wal op) dan gewoon even per marifoon een openingetje vragen. Dus mijn idee blijft; gewoon de marifoon in ere houden. :)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: zo sep 05, 2021 9:03 pm ............... dan gewoon even per marifoon een openingetje vragen.
Dat zal je daar niet helpen.
Want dan lig je er volgende jaar nog.
Die worden daar niet op afstand bediend namelijk.
Ik vind het wel een mooi systeem.
Even DoeHetZelf brugwachtertje spelen, het lijkt wel de Gamma. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: ma sep 06, 2021 12:38 am
Gerard schreef: zo sep 05, 2021 9:03 pm ............... dan gewoon even per marifoon een openingetje vragen.
Dat zal je daar niet helpen.
Want dan lig je er volgende jaar nog.
Die worden daar niet op afstand bediend namelijk.
Dat weet ik want ik ben een keer vanaf Groningen (stad) naar Musselkanaal gevaren (via de PekelAa) en daarna door naar Leer (D). Leuk voor de ervaring maar voor mij niet echt iets voor een 2e keer.
Ik vind het wel een mooi systeem.
Even DoeHetZelf brugwachtertje spelen, het lijkt wel de Gamma. :mrgreen:
Ach, ik kom om te varen ;).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: zo sep 05, 2021 5:10 pm Goed, nog eens resumé, waar ik voor pleit is het volgende,

1] Een meer op de praktijk aansluitend examen en desnoods een praktijkexamen (kan in één examen)
2] Op vaarwater waar de beroeps toch al verplicht twee marifoons aan heeft staan een marifoonplicht.

De achterliggende gedachte is dat je inderdaad (en dat heb ik eerder al geventileerd) op de Friese meren,
Ook op sommige Friese meren komt beroepsvaart. Dus wat je bij punt 2] noemt lijkt mij het uitgangspunt te moeten zijn.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Gerard schreef: ma sep 06, 2021 6:11 am
Twei Woiven schreef: zo sep 05, 2021 5:10 pm Goed, nog eens resumé, waar ik voor pleit is het volgende,

1] Een meer op de praktijk aansluitend examen en desnoods een praktijkexamen (kan in één examen)
2] Op vaarwater waar de beroeps toch al verplicht twee marifoons aan heeft staan een marifoonplicht.

De achterliggende gedachte is dat je inderdaad (en dat heb ik eerder al geventileerd) op de Friese meren,
Ook op sommige Friese meren komt beroepsvaart. Dus wat je bij punt 2] noemt lijkt mij het uitgangspunt te moeten zijn.
Eensch, maar er zijn vaarwateren waar de beroeps -verplicht- twee marifoons bij moeten hebben.
De Friese meren vallen daar niet onder.
De Belgen hebben dat eens voortvarender aangepakt, alles groter dan 7 meter verplicht marifoon.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: ma sep 06, 2021 8:25 am
Gerard schreef: ma sep 06, 2021 6:11 am
Twei Woiven schreef: zo sep 05, 2021 5:10 pm 2] Op vaarwater waar de beroeps toch al verplicht twee marifoons aan heeft staan een marifoonplicht.

De achterliggende gedachte is dat je inderdaad (en dat heb ik eerder al geventileerd) op de Friese meren,
Ook op sommige Friese meren komt beroepsvaart. Dus wat je bij punt 2] noemt lijkt mij het uitgangspunt te moeten zijn.
Eens, maar er zijn vaarwateren waar de beroeps -verplicht- twee marifoons bij moeten hebben.
De Friese meren vallen daar niet onder.
Volgens mij is het moeten hebben van 2 marifoons niet gerelateerd aan het soort gebruik van een schip maar aan de lengte. Geen enkele wet kent het begrip "beroepsvaart" maar het BPR wel "groot schip". Vandaar dat ook ik met mijn schip (langer dan 20 meter een "groot schip") dus ook over 2 marifoons moet beschikken, net als elk schip dat beroepsmatig wordt gebruikt omdat die ook allemaal "groot schip" zijn. WAAR je vaart maakt niets uit (jouw stelling zou dus eigenlijk moeten luiden: "Op vaarwater waar beroepsvaart voorkomt"). ;) Wel is het zo, dat er geen gebruik van hoeft te worden gemaakt in vaargebieden waarvoor dat niet met borden is aangegeven. Maar waarom zou je niet uitluisteren?
De Belgen hebben dat eens voortvarender aangepakt, alles groter dan 7 meter verplicht marifoon.
Goed idee! Maar hoe zit het dan met Nederlanders met een klein schip die naar de Belgen afzakken of in Frankrijk waarnaar mensen met een motorjachtje ook graag naar toe gaan?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: zo sep 05, 2021 5:10 pm 1] Een meer op de praktijk aansluitend examen en desnoods een praktijkexamen (kan in één examen)
Illusie, want correct gebruik leer je in de loop der tijd alleen in de praktijk.
Maar waarom duik je mijn opmerking dat ik het denigrerend vind om gebruikers, die voor normaal dagelijks verantwoord gebruik die specifiek vakgerichte kennis niet hebben, en ook niet nodig hebben, mensen als ik zeg maar, zooienstekers te noemen?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: ma sep 06, 2021 9:26 am Maar waarom zou je niet uitluisteren?
Waarom zou je dat wel doen dan?
Het lijkt me beter dat ze het eens gaan specificeren ,waar het wel moet en waar het niet hoeft.
Ik kan me namelijk best voorstellen ,dat het zeer nuttig zou zijn op bv de Friese meren ,of het IJsselmeer bijvoorbeeld.
Maar als ik ergens op het Boterdiep vaar ,heeft het totaal geen nut.
Ik woon langs het Damsterdiep ,ik heb hem nu stand-by staan ,voor de lol op 7 meter hoogte bij een dakvenster ,en het enigste wat ik hoor ,is een bak ruis en gekraak ,met de skwels volledig open. En als ik hem net van de skwels af zet,hoor heel zelden iets ,waar ik geen woorden van kan maken.
Kun je op je vingers natellen wat ik hoor als ik tussen de dijken door vaar ,als ik hem mee neem aanhoord.
Nooit weer iets natuurlijk. :mrgreen: :mrgreen:
Het is toch een horizontale zender /ontvanger?
Afstand tot Bloemhofbrug (Eemskanaal) is hemelsbreed ,3 kilometer.
Maar als jij de godsganse dag een hoop gekraak aan je hoofd wil hebben ,wie belet jou dat dan om dat te doen?
Van mij mag het ,ik laat het wel achterwege.
Ik heb mij al 17 jaar gered zonder ,die paar jaren die me nog resten als vaarder ,zullen er ook nog wel bij kunnen zeker?
Laatst gewijzigd door Waterman op ma sep 06, 2021 11:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: ma sep 06, 2021 6:04 am Dat weet ik want ik ben een keer vanaf Groningen (stad) naar Musselkanaal gevaren (via de PekelAa) en daarna door naar Leer(D)
Dat zal dan via Ter Apel en Haren(Duitsland) geweest zijn ,want een directe verbinding tussen Musselkanaal en Leer is er niet.
Of je bent terug gegaan ,en dan via Nieuw Statenzijl de Eems op
Dan is het maar goed dat je er toen was ,want dit jaar was je dat niet gelukt.
https://www.provinciegroningen.nl/filea ... renthe.pdf
Ach, ik kom om te varen ;).
Niet om de middenstand aan e.d. route ook nog iets te laten verdienen? :mrgreen: :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: ma sep 06, 2021 11:27 am
Gerard schreef: ma sep 06, 2021 9:26 am Maar waarom zou je niet uitluisteren?
Waarom zou je dat wel doen dan?
Heel simpel, volgens mij, omdat je dan met elkaar kunt communiceren indien nodig.
Het lijkt me beter dat ze het eens gaan specificeren ,waar het wel moet en waar het niet hoeft.
Dat is al gespecificeerd middels bord B.11 BPR Bijlage 7 (bladzijde 813 van de "Wateralmanak") dat stelt: "Verplichting gebruik te maken van de marifoon overeenkomstig de daartoe bij algemene regeling vastgestelde voorschriften, dan wel zich te melden op het aangegeven marifoonkanaal". Kan het helderder gespecificeerd worden? ;)
Ik kan me namelijk best voorstellen ,dat het zeer nuttig zou zijn op bv de Friese meren, of het IJsselmeer bijvoorbeeld.
Maar als ik ergens op het Boterdiep vaar, heeft het totaal geen nut.
Ik ken het Boterdiep niet, maar heb wel ervaring met velen die maar wat aanklungelen op het water wegens te weinig kennis. Wanneer er een marifoon- en uitluisterplicht zou zijn voor die klungelaars schrikken ze zich niet rot wanneer ze nooit eens achterom kijken en ik vervolgens moet blazen om aandacht te krijgen en met gebaren duidelijk moet proberen te maken, dat ik geen idee heb wat ze van plan zijn en of ik dus veilig op kan lopen.

Ik woon langs het Damsterdiep ,ik heb hem nu stand-by staan ,voor de lol op 7 meter hoogte bij een dakvenster ,en het enigste wat ik hoor ,is een bak ruis en gekraak ,met de skwels volledig open. En als ik hem net van de skwels af zet,hoor heel zelden iets ,waar ik geen woorden van kan maken.
Afstand tot Bloemhofbrug (Eemskanaal) is hemelsbreed ,3 kilometer.
Maar als jij de godsganse dag een hoop gekraak aan je hoofd wil hebben ,wie belet jou dat dan om dat te doen?
Van mij mag het ,ik laat het wel achterwege.
Een portofoon of "handheld marifoon" heeft slechts een beperkte reikwijdte en is natuurlijk niet vergelijkbaar met een vaste marifoon van goede kwaliteit. Ik lig momenteel in het Merwedekanaal bij Vreeswijk, heb geen enkele last van ruis of gekraak en hoor toch prima de communicatie van schepen in de buurt (Lek en Lekkanaal). Wanneer je de ruisonderdukking zo draait, dat de ruis net weg is, heb je een optimaal signaal maar met een portofoon natuurlijk een beperkte reikwijdte (hoe beperkt? geen idee, maar kennelijk minder dan 3 kilometer).
Laatst gewijzigd door Gerard op ma sep 06, 2021 12:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie