Prioriteit

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie

Wat zou volgens dit forum de prioriteit zijn.

Vaarbewijs
11
21%
Marifoon verplicht
11
21%
Gaskeuring en detector
10
19%
Vuilwatertank
3
6%
Zonnepanelen
1
2%
Brandblusser
12
23%
Ehbo diploma
3
6%
Lidmaatschap KNRM
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Prioriteit

Bericht door sailor wim »

Nu maar is klaarheid maken met dit onderwerp.
Op een schip in Kropswolde is een explosie geweest met dodelijke afloop van oa een vijf jarige. De oorzaak is nog onbekend.
Even een poll in elkaar geprutst naar aanleiding van de Marifoon discussie.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Prioriteit

Bericht door sailor wim »

Nou ik maak natuurlijk een kapitale fout met de poll. :? :wink:
Zal later ereen maken met slechts 1 keuze.
Zodat de prioriteit veel duidelijker naar voren komt.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Prioriteit

Bericht door Marie Christina »

Maar dan kan ik hem niet invullen.
Er zijn er teveel (even) belangrijk. :D

Dan zou ik moeten gaan filteren op "kans dat ik het nodig heb".
Dan wint de marifoon.

Maar je zal maar geen brandblusser hebben op het moment dat je het nodig hebt.
En als die brand mis ging geen EHBO kennis.
En zo is voor elk ding wel wat te zeggen.

Op vuilwatertank na.
Die zou ik als laatste aanvinken.
(Waarmee ik alleen iets over de poll probeer te verduidelijken. Ik probeer geenszins de vuilwatertankdiscussie te herstarten. Integendeel. Bespaar het me. :( )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Prioriteit

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: zo aug 08, 2021 3:30 pm Dan zou ik moeten gaan filteren op "kans dat ik het nodig heb".
Afgaande in het gebied waar jij( en ik)hoofdzakelijk vaart is een brandblusser eerste priori.
Als er in het motorruim brand uitbreekt ,heb je niks aan marifoon,want 100 op 1 ,en je accu's doen het dan ook niet meer.
En bij een gasontploffing denk ik dat ik niet het besef zou hebben om de marifoon te gaan gebruiken.
Eerste dat dan ook bij me opkomt ,is de brand te blussen,als ik daar dan nog toe in staat ben.
Brandblusser dus ,dat is een must.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Prioriteit

Bericht door Marie Christina »

De kans dat ik brand krijg is vele vele malen kleiner dan de kans dat ik mijn VHF nodig heb, Wybren.
Ook in mijn vaargebied.
Neem dat maar van mij aan.

Begrijp me goed: ik zeg niet dat de brandblusser minder belangrijk is, zeker niet.
Alle punten zijn in meer of mindere mate belangrijk.
Maar je "moet" eentje kiezen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Prioriteit

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: zo aug 08, 2021 8:47 am Nu maar is klaarheid maken met dit onderwerp.
Op een schip in Kropswolde is een explosie geweest met dodelijke afloop van oa een vijf jarige. De oorzaak is nog onbekend.
Even een poll in elkaar geprutst naar aanleiding van de Marifoon discussie.
Gr Wim
Prima idee! Geen "gezwam" (ook niet van mij) en toch een idee wat mensen het belangrijkst vinden. :)
Laatst gewijzigd door Gerard op zo aug 08, 2021 5:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Prioriteit

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: zo aug 08, 2021 3:30 pm Maar dan kan ik hem niet invullen.
Er zijn er teveel (even) belangrijk. :D
Tsja, maar van een goede schipper mag toch verwacht worden dat hij/zij (snel) keuzes kan maken?

Ik heb geen gas aan boord, m'n electra volgens de regelen der kunst aangelegd en aan boord mag niet gerookt worden. Dat sluit de kans op brand niet uit maar minimaliseerd die wel.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Prioriteit

Bericht door Marie Christina »

Gerard schreef: zo aug 08, 2021 5:25 pm
Tsja, maar van een goede schipper mag toch verwacht worden dat hij/zij (snel) keuzes kan maken?
Heb ik toch gedaan?
Ik heb heel snel voor VHF gekozen. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Prioriteit

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: zo aug 08, 2021 6:08 pm
Gerard schreef: zo aug 08, 2021 5:25 pm Tsja, maar van een goede schipper mag toch verwacht worden dat hij/zij (snel) keuzes kan maken?
Heb ik toch gedaan?
Ik heb heel snel voor VHF gekozen. :)
O.K. Maar dat kon ik uit jouw reactie niet afleiden. :) Ik koos voor vaarbewijs.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Prioriteit

Bericht door wrotter »

tja de marifoon is natuurlijk goed kan 16 aar dan kan je goed de plaats aanduiden waar je ligt dat geld ook voor de telefoon natuurlijk .
plaats /vaarwater ev km raai enz .
hier in Friesland hebben alle marekrite steigers een nummer bij melding dat nummer en men weet je te vinden . en meestal id de paniek vergeet je waar je zit .
al menige melding gehoord in het verleden men riep wat er was maar vergat waar en of er EV slachtoffers waren en moest je er proberen achter te komen waar .
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Prioriteit

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: zo aug 08, 2021 8:47 am Op een schip in Kropswolde is een explosie geweest met dodelijke afloop van oa een vijf jarige. De oorzaak is nog onbekend.
Boot was net gekocht, las ik zojuist. Je zult de verkoper maar zijn.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Prioriteit

Bericht door Twei Woiven »

Achterstallig onderhoud hoorde ik al ergens....
Ja, wat zal ik zeggen, ik koop al mijn schepen met achterstallig onderhoud...

Edit, daar bij ons het gas eruit gaat heeft dat hier geen prio...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Prioriteit

Bericht door Handige Harrie »

Gaskeur is leuk als vangnet maar zelf ben ik meer voorstander van controleren en vervangen. Controleer jaarlijks eens of je slangen nog in de datum zijn, Je koppelingen niet lekken (minder koppeling, meer beter) en dat de thermokoppels werken. Dan voorkom je bijna alle foutpunten.

Brandblusser is meer een koop dingetje. Een keer goed kijken wat je nodig hebt en dan alleen bij houden.

Dat bijhouden is bij EHBO weer een ding. Vind maar eens de tijd om 6 weken lang een cursus avond te hebben. En dat elke 2 jaar. Wel is een goed gevulde trommel wel van belang.

Vuilwatertank is weer een ding dat wat mij betreft afhangt van je vaargebied. Op de Rijn, Waal, IJssel, Maas enzo is de verhouding poepende boten tot doorstroming zo van dat je waterkwaliteit niet erg er onder lijdt. Friesland daar en tegen is best wel drama.

Net als KNRM, belangrijke lui, doen veel goed. Maar hier op de rivieren heb je meer aan RWS of de brandweer te bellen.

Zonnepanelen zijn luxe dingen.

Marifoon is hier wel belangrijk om te hebben. Je weet anders niet of er direct om de hoek een broodpoeper van 110m met 20kmh aan komt. Maar het bewijs is weer 80% ongebruikte theorie en te weinig praktische kennis. En waar hij hier belangrijk is, heb je er in zuid west Friesland er bijna niets aan.

Dan blijft over vaarbewijs. Een ding waar je de helft van vergeet. Maar wat wel onderbewust bij blijft. Het is toch wel handig als je weet wat de regels zijn op het water.

Dus ja vaarbewijs is imho het belangrijkste. Marifoon daarna. Brandblussers en EHBO maken de priolijst af.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Prioriteit

Bericht door Gerard »

Handige Harrie schreef: ma aug 09, 2021 7:46 pm Gaskeur is leuk als vangnet maar zelf ben ik meer voorstander van controleren en vervangen. Controleer jaarlijks eens of je slangen nog in de datum zijn, Je koppelingen niet lekken (minder koppeling, meer beter) en dat de thermokoppels werken. Dan voorkom je bijna alle foutpunten.
Gas zo snel mogelijk van boord was mijn keuze. :)
Brandblusser is meer een koop dingetje.
Voor schepen vanaf 20 meter zijn ze verplicht.
Marifoon is hier wel belangrijk om te hebben. Je weet anders niet of er direct om de hoek een broodpoeper van 110m met 20kmh aan komt.
Zo varen dat je aanvaringen kunt voorkomen is voldoende maar een marifoon geeft veel gemak en is aan te bevelen, vind ik.
Dan blijft over vaarbewijs. Een ding waar je de helft van vergeet. Maar wat wel onderbewust bij blijft. Het is toch wel handig als je weet wat de regels zijn op het water.
Dus ja vaarbewijs is imho het belangrijkste. Marifoon daarna. Brandblussers en EHBO maken de priolijst af.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie