Voorrang sluis bpr

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Marie Christina »

sailor wim schreef: vr okt 29, 2021 7:00 pm Menno,
Was het water toen, zoet, brak of nog zout?
Gr Wim
Zout.
Maar inclusief dat eventuele zoute water is de dichtheid van het mengsel in het beun dus 1,8 t/m³.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door sailor wim »

Menno,
Het schip verliest lading die zwaarder is als het water in de sluis.
Maar een kuub is een kuub, dus het schip gaat minder diep liggen en het water nivo daalt.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door KarelE »

Baschinist schreef: vr okt 29, 2021 7:23 pm Krammersluizen spoelen 1 kant op toch ook van zout naar zoet?
Dus als er meer boot in de kolk ligt dan is er minder water wat gespoeld hoeft te worden, dus sneller.
Jij gaat door voor de koelkast!

Voordat wordt genivelleerd in de kolk wordt onderin de kolk het zoute water uitgelaten en via inlaten bovenin zoet water ingelaten.

Omdat er van/naar verschillende waterstanden van de Oosterschelde wordt geschut zijn er twee grote reservoirs met een hoog en een laag niveau om naar/van uit te wisselen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Marie Christina »

sailor wim schreef: vr okt 29, 2021 7:35 pm Menno,
Het schip verliest lading die zwaarder is als het water in de sluis.
Maar een kuub is een kuub, dus het schip gaat minder diep liggen en het water nivo daalt.
Gr Wim
Een veelgehoorde oplossing van het vraagstuk.
Maar is het de juiste...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door wrotter »

nou ik he er bij het schutten nooit wat van gemerkt geladen of leeg het gaat alleen maar om de waterstand binnen de sluis en er buiten dus schiet je er niets mee op geladen of leeg .
enigste is dat het schip afhankelijk hoe groot van zout naar zoet tussen de 5 en 10 cm wegzakt waar je dus rekening mee mocht houden anders mischien vast op de drempel .
schuttijden konden anders zijn door de opening van de rinketten of de snelheid waar mee ze bewogen (bij ons vaak t regelen met een potmeter ).
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door wrotter »

dus dat kan je als een strikvraak gebruiken maar heeft niets met waterverplaating te maken .
het zelfde werd er wel gevraagd de nieuwe lift van ronqeres metde vraag een leeg schip en geladen schip inhoud 1600 ton en velen trapten daar in bak water blijft bak water gewicht blijft altijd het zelfde .
dat was niet met de oude liften daar pomten ze wat water uit zodat de ene bak zwarder was dan de ander zodat ze op eigen gewicht gingen .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Marie Christina »

Klopt helemaal.
En het is geen strikvraag.
Gewoon logisch nadenken.

Waterverplaatsing is waterverplaatsing.
Dus als je het zand dumpt in de sluis gebeurt er niets met het waterniveau.
Al ligt er gemalen lood in het beun.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: vr okt 29, 2021 6:48 pmVraag: Wat gebeurt er met het waterniveau in de sluiskolk?"
De vraag moet natuurlijk zijn: wat gebeurt er met de kapitein van de hopper?
(spoiler: wordt in dwangbuis afgevoerd.)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: za okt 30, 2021 11:03 am Klopt helemaal.
En het is geen strikvraag.
Gewoon logisch nadenken.

Waterverplaatsing is waterverplaatsing.
Dus als je het zand dumpt in de sluis gebeurt er niets met het waterniveau.
Al ligt er gemalen lood in het beun.
De deuren zijn dicht. Het schip plus lading ligt in een gesloten (dit is essentieel!) bak water. Het schip verplaatst het eigen gewicht plus het gewicht van het zand.
Als het schip daar 1 kuub van lost in de sluis, is de verplaatsing van het schip 1,8 kuub minder geworden. Het schip komt dus iets omhoog. Die 1,8 kuub die het schip nu minder verplaatst wordt ingenomen door 1,8 kuub water uit die gesloten bak. Het waterpeil zakt derhalve iets, want de 1,8 kuub moet érgens vandaan komen. (Stel je een kopje thee voor met daarin een blok hout. Naarmate je dat eruit tilt zie je het niveau van de thee navenant dalen.)
Aangenomen dat een kuub zand ook onder water een kuub blijft (het zal wat minder zijn, want er bevindt zich lucht tussen de zandkorrels, maar dat laten we even buiten beschouwing), dan neemt het totale volume in die bak weer met één kuub toe. Maar dat is dus 0,8 kuub te weinig om de 1,8 kuub water aan te vullen die de plaats innam van de waterverplaatsing van die ene kuub zand.

Kortom: het waterpeil in de kolk zakt weldegelijk iets.

Volgens mij dan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

Terugkomend op het tempo waarmee een geladen schip de kolk verlaat vergeleken met een leeg schip, wat ik waarnam bij de sluizen in de Schotense Vaart in België.
De dwarsdoorsnee van het onderwaterschip van een op het merk geladen Kempenaar verschilt niet veel van de dwarsdoorsnede van de sas. Wanden en drempel laten rondom het schip niet veel meer ruimte toe dan een decimeter. Het schip moet nu door die nauwe spleet rond de 650 kuub (lading plus eigengewicht schip) water wegpersen om uit te varen. Dat gaat tergend langzaam. Als zo'n Kempenaar op het merk geladen is kan dat zomaar tien minuten duren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door paul »

Een wijs man heeft daar een wet over geschreven
Ene Archie Medes
gr Paul
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door paul »

quichot schreef: za okt 30, 2021 5:36 pm Terugkomend op het tempo waarmee een geladen schip de kolk verlaat vergeleken met een leeg schip, wat ik waarnam bij de sluizen in de Schotense Vaart in België.
De dwarsdoorsnee van het onderwaterschip van een op het merk geladen Kempenaar verschilt niet veel van de dwarsdoorsnede van de sas. Wanden en drempel laten rondom het schip niet veel meer ruimte toe dan een decimeter. Het schip moet nu door die nauwe spleet rond de 650 kuub (lading plus eigengewicht schip) water wegpersen om uit te varen. Dat gaat tergend langzaam. Als zo'n Kempenaar op het merk geladen is kan dat zomaar tien minuten duren.
is dat niet het zelfde als met invaren,ook dan moet dat water door de zelfde nauwe spleet ?
gr Paul
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door KarelE »

Bij spitsen hetzelfde in de freicinet sluizen Frankrijk: geladen in de opvaart bij invaren en in de afvaart bij uitvaren.

Invaren is het lastigst. Je moet stevig doordraaien om binnen te komen. Als je bijna helemaal binnen bent en je stopt te vroeg dan wordt je weer achterruit gezet door de bult water voor de kop. Stop je te laat dan ram je de deuren. Het vergt een goed ingespeeld samenspel tussen de man/vrouw met touw of staaldraad voorop en de schipper om dat goed te doen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Gerard »

paul schreef: za okt 30, 2021 7:29 pm
quichot schreef: za okt 30, 2021 5:36 pm Terugkomend op het tempo waarmee een geladen schip de kolk verlaat vergeleken met een leeg schip, wat ik waarnam bij de sluizen in de Schotense Vaart in België.
De dwarsdoorsnee van het onderwaterschip van een op het merk geladen Kempenaar verschilt niet veel van de dwarsdoorsnede van de sas. Wanden en drempel laten rondom het schip niet veel meer ruimte toe dan een decimeter. Het schip moet nu door die nauwe spleet rond de 650 kuub (lading plus eigengewicht schip) water wegpersen om uit te varen. Dat gaat tergend langzaam. Als zo'n Kempenaar op het merk geladen is kan dat zomaar tien minuten duren.
is dat niet het zelfde als met invaren,ook dan moet dat water door de zelfde nauwe spleet ?
De kwestie is of het geladen of ongeladen is, denk ik. Immers, in geladen staat is de waterverplaatsing (volume van het schip onder water) groter.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door paul »

Marie Christina schreef: vr okt 29, 2021 6:48 pm
paul schreef: do okt 28, 2021 11:36 pm di okt 26, 2021 10:28 am
Ook duurde een schutting met geladen schepen van buiten naar binnen minder lang dan met ongeladen schepen.
leuke vraag op examens.
of, een beunschip vol met water in een sluis leegpompen, of juist volpompen
gr Paul
Hypotetische situatie waar we aan boord van de Geopotes 15 een hele discussie over gehad hebben:

"Een met zand geladen baggerschip vaart de sluis van IJmuiden binnen .
Het soortelijk gewicht van het zand in het beun is 1,8 ton/kuub.
Het water in de sluis is zoet (1t/kuub)
De sluisdeuren gaan dicht waarna de hopper het zand dumpt in de sluis.

Vraag:
Wat gebeurt er met het waterniveau in de sluiskolk?"
Ik schreef hier bewust water in het beunschip.
Stel een sluis met een oppervlakte van 780 vierkante meter, en daarin een bak met rechte wanden,geladen met 780 ton staal. De bak is 390 vierkante meter
De sluis is gesloten.in de sluis word het staal gelost, de bak komt nu omhoog,2 meter, het water in de sluis zakt 1 meter.
nu laten we de 780 ton staal in het water van de sluis zakken. het volume van het staal is 100 kuub ,over 780 vierkante meter.
volgens mij stijgt het water dan weer ruim 12 cm .
of heb ik nu te veel bier op???????
Als de bak geladen was met 780 ton water ,dan ... nou ja prettig weekeinde allemaal.gr Paul
Plaats reactie