Zout.sailor wim schreef: ↑vr okt 29, 2021 7:00 pm Menno,
Was het water toen, zoet, brak of nog zout?
Gr Wim
Maar inclusief dat eventuele zoute water is de dichtheid van het mengsel in het beun dus 1,8 t/m³.
Moderators: sailor wim, frank
Zout.sailor wim schreef: ↑vr okt 29, 2021 7:00 pm Menno,
Was het water toen, zoet, brak of nog zout?
Gr Wim
Jij gaat door voor de koelkast!Baschinist schreef: ↑vr okt 29, 2021 7:23 pm Krammersluizen spoelen 1 kant op toch ook van zout naar zoet?
Dus als er meer boot in de kolk ligt dan is er minder water wat gespoeld hoeft te worden, dus sneller.
Een veelgehoorde oplossing van het vraagstuk.sailor wim schreef: ↑vr okt 29, 2021 7:35 pm Menno,
Het schip verliest lading die zwaarder is als het water in de sluis.
Maar een kuub is een kuub, dus het schip gaat minder diep liggen en het water nivo daalt.
Gr Wim
De vraag moet natuurlijk zijn: wat gebeurt er met de kapitein van de hopper?Marie Christina schreef: ↑vr okt 29, 2021 6:48 pmVraag: Wat gebeurt er met het waterniveau in de sluiskolk?"
De deuren zijn dicht. Het schip plus lading ligt in een gesloten (dit is essentieel!) bak water. Het schip verplaatst het eigen gewicht plus het gewicht van het zand.Marie Christina schreef: ↑za okt 30, 2021 11:03 am Klopt helemaal.
En het is geen strikvraag.
Gewoon logisch nadenken.
Waterverplaatsing is waterverplaatsing.
Dus als je het zand dumpt in de sluis gebeurt er niets met het waterniveau.
Al ligt er gemalen lood in het beun.
is dat niet het zelfde als met invaren,ook dan moet dat water door de zelfde nauwe spleet ?quichot schreef: ↑za okt 30, 2021 5:36 pm Terugkomend op het tempo waarmee een geladen schip de kolk verlaat vergeleken met een leeg schip, wat ik waarnam bij de sluizen in de Schotense Vaart in België.
De dwarsdoorsnee van het onderwaterschip van een op het merk geladen Kempenaar verschilt niet veel van de dwarsdoorsnede van de sas. Wanden en drempel laten rondom het schip niet veel meer ruimte toe dan een decimeter. Het schip moet nu door die nauwe spleet rond de 650 kuub (lading plus eigengewicht schip) water wegpersen om uit te varen. Dat gaat tergend langzaam. Als zo'n Kempenaar op het merk geladen is kan dat zomaar tien minuten duren.
De kwestie is of het geladen of ongeladen is, denk ik. Immers, in geladen staat is de waterverplaatsing (volume van het schip onder water) groter.paul schreef: ↑za okt 30, 2021 7:29 pmis dat niet het zelfde als met invaren,ook dan moet dat water door de zelfde nauwe spleet ?quichot schreef: ↑za okt 30, 2021 5:36 pm Terugkomend op het tempo waarmee een geladen schip de kolk verlaat vergeleken met een leeg schip, wat ik waarnam bij de sluizen in de Schotense Vaart in België.
De dwarsdoorsnee van het onderwaterschip van een op het merk geladen Kempenaar verschilt niet veel van de dwarsdoorsnede van de sas. Wanden en drempel laten rondom het schip niet veel meer ruimte toe dan een decimeter. Het schip moet nu door die nauwe spleet rond de 650 kuub (lading plus eigengewicht schip) water wegpersen om uit te varen. Dat gaat tergend langzaam. Als zo'n Kempenaar op het merk geladen is kan dat zomaar tien minuten duren.
Ik schreef hier bewust water in het beunschip.Marie Christina schreef: ↑vr okt 29, 2021 6:48 pmHypotetische situatie waar we aan boord van de Geopotes 15 een hele discussie over gehad hebben:
"Een met zand geladen baggerschip vaart de sluis van IJmuiden binnen .
Het soortelijk gewicht van het zand in het beun is 1,8 ton/kuub.
Het water in de sluis is zoet (1t/kuub)
De sluisdeuren gaan dicht waarna de hopper het zand dumpt in de sluis.
Vraag:
Wat gebeurt er met het waterniveau in de sluiskolk?"