Voorrang sluis bpr

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Voorrang sluis bpr

Bericht door Navigo »

HH,

Als afsplitsing van een ander draadje, om dat draadje niet te vervuilen.

Er wordt gesteld dat beroepsvaart volgens bpr voor gaat bij het passeren van sluizen.

Nu heb ik altijd gedacht dat het in volgorde van aankomst is/ was?
Dat bij gelijktijdig schutten groot eerst invaart en de pleziervaart aansluit is eerder uit gemak en/ of veiligheid.

Waar vind ik in het bpr dat beroepsvaart voorgaat? Lees er vast overheen.

Alvast bedankt,
Navigo
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Gerard »

Navigo schreef: za okt 23, 2021 10:41 pm HH,

Als afsplitsing van een ander draadje, om dat draadje niet te vervuilen.
Prima en uitstekende onderwerptitel! Jammer dat "we" dat zelf niet kunnen, dat afsplitsen bedoel ik. Nou ja, kunnen wel realiseer ik me later, maar je weet niet in hoeverre een zijsprong een eigen leven gaat leiden en wanneer is dan het juiste moment? Ik heb onderaan m'n laatste bericht in: "Waar is dit ..." van "Bovendekse babbels" maar een toevoeging/verwijzing geplaatst omdat anders daar niet duidelijk is, dat er een terechte afsplitsing heeft plaatsgevonden en anders mogelijk daar toch weer verdergegaan wordt op dit sluisgebeuren.
Er wordt gesteld dat beroepsvaart volgens bpr voor gaat bij het passeren van sluizen.
Nee, dat wordt NIET gesteld. Het Bpr kent namelijk geen "beroepsvaart" of "recreatievaart" maar slechts het onderscheid tussen "grote schepen" en "kleine schepen". Nou ken ik geen beroepsvaart met "kleine schepen", dus betekent dit in de praktijk, dat beroepsvaart en recreatievaart vanaf 20 meter lengte voor gaat bij het schutten. Zie als bron: Bpr art. 6.28 lid 3 "Een klein schip, dat tezamen met andere schepen wordt geschut, mag de sluis echter eerst invaren na deze andere schepen" (vooral, dat "grote schepen" die niet als beroepsvaart maar als recreatievaart herkent worden, voor gaan wordt vaak niet gerealiseerd door stuurlui van "kleine schepen"). Dit volgt op de mededeling, dat in volgorde van aankomst ingevaren dient te worden. Hieruit volgt dus dat niet-kleine schepen voorrang hebben (eveneens in volgorde van aankomst). Vervelend maar waar, maar kleine schepen moeten in sommige situaties dus vele schuttingen voor laten gaan zolang er grote schepen zijn (ook al komen ze later aan) die geschut willen worden. Nou zal er vaak wel een gaatje zijn waar een laatste "groot schip" niet in past en dus een "klein schip" wel, maar je snapt natuurlijk wel, dat er behoorlijk filevorming van kleine schepen kan ontstaan in drukke vaartijden en bij drukke plaatsen.
Nu heb ik altijd gedacht dat het in volgorde van aankomst is/ was?
Dat bij gelijktijdig schutten groot eerst invaart en de pleziervaart aansluit is eerder uit gemak en/ of veiligheid.
Die veiligheid is geborgd door bovengenoemde en aangehaalde reglementering.
Waar vind ik in het bpr dat beroepsvaart voorgaat?
Zie boven.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Navigo »

HH,

Ik lees het als;

Volgorde van schutten wordt bepaald in volgorde van aankomst cq aanmelden.

Er staat niets dat grote schepen hier een uitzondering op zijn.

Het is wenselijk dat de volgorde soms omgedraaid wordt, zodat een groot schip eerst invaart, waarna klein aansluit.

Dat de sluiswachter soms meerdere grote schepen schut heeft mijn inziens eerder te maken met economische redenen.

Navigo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door wrotter »

zoals ik al zeg op volgorde vn aankomst bij veel aanbod van recreatie moet men keuze maken .
dus is de regel eerst vaart de grote vaart in en de recreant er achter ,past het niet dan mag men bv eerst een schutting alleen grote schepen doen en daarna een schutting kleine ,het komt meestal fout mede omdat er geen contact is tussen bootjes en sluis (marifoon) anders kan je zelf de sluis aanroepen dat je er wel bij kan ,probleem veel recreanten zijn wat bang dat het fout gaat en durven bv niet naast een groot schip te liggen of er voorbij te varen dus memen de bedienaren geen risico en laten bootjes wachten zij mekkeren doorgaans niet (ik dus wel).
we hebben al vaker discussie gehad dat men vaak beter eerst een aantal jachten kn laten invaren en dan de grote vaart ,dan komt het probleem dat de jachten veels te ver naar achter blijven liggen en niet voorin op elkaar aangesloten .
tweede argument is nog steeds dat als de motor weigert het grote schip de jachten in de prak vaart (dit is nog steeds uit de tijd dat men met omkeerbare motoren vaart) dus ja en ook dat een leeg schip weinig overzicht heeft wat voor hem gebeurd .
het is ook geen vriendelijk idee dat je verfrommeld kan worden tussen deuren en een schip van 12000 ton .
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Gerard »

Navigo schreef: zo okt 24, 2021 1:50 am Ik lees het als;
Volgorde van schutten wordt bepaald in volgorde van aankomst cq aanmelden.
Dan moet je het nog eens en dan beter lezen.
Er staat niets dat grote schepen hier een uitzondering op zijn.
Er staat dat "kleine schepen" een uitzondering zijn. Die moet namelijk andere schepen voor laten gaan.
Het is jammer voor jou, maar zo staat het in het Bpr.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Gerard »

wrotter schreef: zo okt 24, 2021 11:01 am zoals ik al zeg op volgorde van aankomst bij veel aanbod van recreatie moet men keuze maken .
dus is de regel eerst vaart de grote vaart in en de recreant er achter ,past het niet dan mag men bv eerst een schutting alleen grote schepen doen en daarna een schutting kleine
Nee. Ook bij volgende schuttingen moeten, overeenkomstig het Bpr, "kleine schepen" weer andere schepen laten voorgaan (net zo lang totdat er geen "grote schepen" meer zijn om te schutten). Uiteraard wordt in sommige gevallen gevraagd aan een "groot schip" of dat bezwaar heeft om een schutting "Kleine schepen" voor te laten gaan, maar daar spreekt slechts 'goodwill' van de schippers daarvan.
veel recreanten zijn wat bang dat het fout gaat en durven bv niet naast een groot schip te liggen of er voorbij te varen
Dat is het ergste nog niet, maar vanwege onbekwaamheid gaan ze liggen waar ze kunnen en varen niet zo ver mogelijk naar voren door of gaan langszij bij een ander "klein schip" zodat er veel minder schepen tegelijk geschut kunnen worden. Meerdere keren heb ik om horen roepen, dat wanneer niet iedereen zo ver mogelijk zou doorvaren, er niet geschut zou worden (uiteraard bij een halfvolle kolk met uitsluitend "plezier"vaart en grote drukte).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Navigo »

HH,

Ik heb het artikel nu meerdere keren gelezen.
Onderstaande is een deel van het bewuste artikel, ook het enige waarin in dit artikel onderscheid wordt gemaakt met betrekking tot de volgorde van invaren( bij gelijktijdig schutten) tussen een klein en groot schip(of meerdere).

5.De schepen moeten de sluis in volgorde van aankomst op de wachtplaats invaren. Een klein schip dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst invaren na deze grote schepen.


Ben het niet met je eens Gerard, dat de praktijk soms anders ligt, dat geloof ik graag. De redenen kan ik ook net zoals een ander aandragen.
Nee. Ook bij volgende schuttingen moeten, overeenkomstig het Bpr, "kleine schepen" weer andere schepen laten voorgaan (net zo lang totdat er geen "grote schepen" meer zijn om te schutten). Uiteraard wordt in sommige gevallen gevraagd aan een "groot schip" of dat bezwaar heeft om een schutting "Kleine schepen" voor te laten gaan, maar daar spreekt slechts 'goodwill' van de schippers daarvan.
Bovenstaande lijkt me een vrije interpretatie die ik niet kan herleiden en ook niet kan terugvinden in het bewuste artikel.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Baschinist »

Beroeps heeft geen voorrang.
Die voorrang valt wel min of meer een beetje te verkrijgen door Art.6.28b, recht op voorschutting. Een belletje vooraf dat je ergens op tijd moet zijn en met een beetje welwillende sluiswachter heb je voorrang.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Gerard »

Navigo schreef: zo okt 24, 2021 5:19 pm
5.De schepen moeten de sluis in volgorde van aankomst op de wachtplaats invaren. Een klein schip dat tezamen met grote schepen wordt geschut mag de sluis echter eerst invaren na deze grote schepen.
Dit lijkt mij toch simpel. Wanneer een "klein schip" de sluis pas mag invaren na "grote schepen" moet dat kleine schip tot een volgende schutting wachten als de kolk vol komt met grote schepen. Wanneer voor de volgende schutting grote schepen wachten of arriveren moet een klein schip weer wachten.
Bovenstaande lijkt me een vrije interpretatie die ik niet kan herleiden en ook niet kan terugvinden in het bewuste artikel.
Het is geen vrije interpretatie maar niet anders dan uit het betreffende artikel te herleiden.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: zo okt 24, 2021 6:11 pm Beroeps heeft geen voorrang.
Klopt. Maar toevallig (?) zijn beroepsschepen "grote schepen" en daarom hebben ze voorrang op niet-beroeps die meestal tot de categorie "kleine schepen" oftewel "plezier"vaart behoort.
Die voorrang valt wel min of meer een beetje te verkrijgen door Art.6.28b, recht op voorschutting.
Niet min of meer maar gewoon op grond van het Bpr.
Een belletje vooraf dat je ergens op tijd moet zijn en met een beetje welwillende sluiswachter heb je voorrang.
Nee, je hebt dan geen voorrang maar je krijgt voorrang. Dat is geen recht maar welwillendheid oftewel 'coulance'.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Navigo »

HH,

Verschil van interpretatie, laten we het daar maar ophouden.
Fijne avond.

Navigo
Laatst gewijzigd door Navigo op zo okt 24, 2021 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Gerard »

Navigo schreef: zo okt 24, 2021 8:12 pm Verschil van interpretatie laten we het daar maar op houden.
Ik houd het op interpretatie op basis van de wens is de vader van de gedachte versus feitelijke regelgeving. ;) Als het puntje bij het paaltje komt, merk je vanzelf dat die wens niet prevaleert. :)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Baschinist »

Maar toevallig (?) zijn beroepsschepen "grote schepen"
Ik hoef het aantal kleine beroeps niet op de koffie, mij te druk.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door wrotter »

nou goed maar in mijn vaartijd was het zo als ik schreef .
maar daarna mijn tijd op sluizen en bruggen daar nog heel wat bij geleerd .
1 we moesten het vaar bewijs 1/2 halen gelukkig had ik de grote vaarbewijzen plus mijn rijn patent tot Mannheim .
2 waarom weet ik niet maar moesten we ook diploma adnr//adr hebben dus doen .
3 daarna kwamen ze met nautische functies 1/2/3 dus maar doen .
en ja natuurlijk marifoon certificaat maar helaas had ik al vier van die papiertjes .
tot overmaat moesten we ook nog de boeken van Rijkswaterstaat op vreten over schutregels en brugregels plus marifoon gebruik .
daarbij nog een zootje andere rotzooi .
in de wintermanden ieder jaar herhaling BPR en af en toe het RPR geheel doorlezen en de hele binnenvaart wet plus binnen schepen besluit tot het je strot uitkwam .
en om de zaak compleet te maken moest je ook nog BOA nautisch hebben voor mij dus 25 jaar
en dan komt de dag dat je op kan rotten wegens leeftijd en kan je de hele bubs in de container donderen .
en heb je nog maar een beetje nodig ls je met je jachtje gaat varen .
goed ik had een goede leermeester op de Rijnvaart de schipper kon alle artikelen zo uit zijn hooft oplezen .
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: zo okt 24, 2021 8:20 pm
Maar toevallig (?) zijn beroepsschepen "grote schepen"
Ik hoef het aantal kleine beroeps niet op de koffie, mij te druk.
Oke, ik had moeten schrijven: "Maar toevallig(?) zijn beroepsschepen meestal "grote schepen".". Volgens mij zijn alleen sommige slepers korter dan 20 meter, toch?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie