De zoveelste brugaanvaring

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door quichot »

Feit is dat ik nog nooit onder een vaste brug ben doorgevaren waaronder over de volle doorvaartlengte geen diepe krassen zaten. :D
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door Marie Christina »

Jaren en jaren geleden had iemand bij de hooidambrug aan de Wijde EE toch maar mooi de fly-bridge van de huurboot afgeroetst, die op zijn beurt weer een gedeelte van het roefdak meekrulde.
De man had ook van deze truc gehoord en begon op neen metertje of tien, twintig afstand alvast volgas te geven.
Het feit dat hij sowieso zeker een meter te hoog was zal ook bijgedragen hebben aan het cabriolet effect. :mrgreen:

Beetje jammer was dat het onze buurman van thuis was, mijn vader degene was die én de verhuurder én de truc aan hem getipt had, de man dit naderhand aan de verhuurder vertelde, en de verhuurder een kennis van mijn vader was en wist waar hij hem te spreken kon krijgen...
Het was een..., laten we zeggen, gesprek met een ietwat onvriendelijke ondertoon. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door Waterman »

Als je niet weet om wat voor type boot het gaat ,kun je m.i. die tip beter achterwege laten.
Want des te langer het schip (doosvorm) ,des te beter het werkt.
Bij een V-romp werkt het namelijk niet of slecht ,want de zijwaartse water toevoer is er snel.
En wat ook een factor is ,is hoeveel water er onder de kiel staat.
Des te minder ,des te beter het werkt.
Door namelijk vol gas te geven ,trek je versneld het water onder de boot vandaan.
Gevolg ,het schip zakt ,omdat de draagvlak wegvalt.
Met een vlettype zal het minder effect hebben ,dan met bv een Doerak of een schouw.

Je kunt het in principe wel eens uitproberen ,door je vooruit vast te varen.
Als je dan achteruit slaat ,en goed gas geeft , creëer je drijfvermogen ,omdat je water onder je schip brengt.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door wrotter »

de hooidammen brug is ook al eens weg gevaren door een kuster die met cement voer tussen polen en drachten altijd op kanaalstand afgeladen en soms iets dieper iedere week een reis via harlingen , we hadden hem daar dus iedere week en je moest heel goed aan de weet komen of hij wel de goede aflaad diepte opgaf in verband met het schutten zeker bij vallend water en dat juist opgeven ontbrak er nog al eens aan ook voer hij harder dn hij mocht maar bij de hooidammen ging het goed mis vrijwel geheel nieuwe brug daar en ja ze hebben hem toen wat hoger gelegt dus een voordeeltje .
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door wrotter »

je zat de gebroken marifoon en andere antennes plus gebroken mastjes moeten tellen ben je wel even bezig .
ik zelf heb er ook aan meegedaan geen mast wel antennes ,.
wel is mij ovrkomen bij de passage van de bruggen in rotterdam dat de voor en achtr mast geklapt moesten worden dus een man naar voren en strijken de man bij de achtermast ook heel netjes tweede brug gepasseerd draat de man voor de mast snel op en ja de man achter ook maar ja er zat wel 90 meter tussen dus krak boem en we hadden dus geen mast meer krijgen we gelijk een oproep van kantoor dat zat op de boompjes van wat voor een klootzakken we waren nou dat hebben we nog jaren bij de rederij mogen aanhoren alle schepen hadden het gehoord via de motorola .
zie je dan daar maar eens ut te lullen bij je colegas .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door quichot »

wrotter schreef: ma mar 21, 2022 4:33 pm je zat de gebroken marifoon en andere antennes plus gebroken mastjes moeten tellen ben je wel even bezig .
ik zelf heb er ook aan meegedaan geen mast wel antennes ,.
Daarom heb ik voor de antennes kogelgewrichten gemaakt waarvan de wrijving zo is ingesteld dat harde wind nét niet, maar een brug de antennes wél in alle richtingen schadevrij plat kan leggen.
Ik ben daarentegen meer dan eens de vlaggemast achterop vergeten. Op alles gelet, en als je er bijna onderdoor bent tóch nog die herrie achter je!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door Gerard »

quichot schreef: wo mar 23, 2022 10:20 am Daarom heb ik voor de antennes kogelgewrichten gemaakt waarvan de wrijving zo is ingesteld dat harde wind nét niet, maar een brug de antennes wél in alle richtingen schadevrij plat kan leggen.
Goed idee. Ik vaar over trajecten met bruggen altijd met gestreken mast en m'n "Varend Monument"-vlaggetje voorop. Wanneer dat ergens onderdoor kan, kan de rest ook. Maar de standaard op zo'n kogelgewricht zoals jij schrijft, lijkt mij een goede extra.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door wrotter »

tja ik heb nu boven op mijn geusje een veer ongeveer 10 cm met een rond balletje er op deze zit dus ongeveer die 10 cm boven de maximale kruiphoogte ,dan heb je nog een paar meter voor het raken .
had ik vroeger ook bij mijn andere schip maar da marifoon antennes tja de een zat in een houder die bij aanraking gelijk achter over kieperde en had je geen schade mits het kettinkje niet brak als hij horizontaal kwam ,,maar ja die ander was dan als nog de klos .
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door JanSr »

Er is iets geks met de horizon: Die zit altijd precies op ooghoogte. Als je achterop je schip over alles heen kijkt moet je die horizon dus onder de brug kunnen zien. Daar heb je geen duur apparaat voor nodig. Een verrekijker kan handig zijn.
Zit de horizon achter gebouwen of bomen, dan moet je de onderkant van het brugdek kunnen zien.
Bij mij aan boord altijd standaard praktijk in geval van twijfel. Zelf kijken, niet laten doen.
Plaats reactie