De zoveelste brugaanvaring

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

De zoveelste brugaanvaring

Bericht door ErikH »

Vandaag weer een aanvaring met een brug; https://www.nu.nl/291966/video/containe ... sbrug.html

Bijna maandelijks is er wel ergens een aanvaring met een brug. Er staan nota bene bij de Willemsbrug digitale borden met de actuele doorvaarthoogte. Vorig jaar met eigen ogen gezien hoe een dergelijk containerschip dead-slow en uiterst voorzichtig op dezelfde brug kwam aanvaren omdat de schipper niet zeker wist of het ging passen. Hoe simpel kan het zijn om op een schip een elektronische hoogtemeter te plaatsen? Of een ander soort elektronisch waarschuwingssysteem op basis van bijvoorbeeld een laser? Of denk ik nu weer eens te simpel?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door paure nesci »

Bij "ons" op de vrachtwagens ligt een hoogtemeter aan boord , hoger dan 4 meter ? Eigen risico voor de chauffeur !
Ik rij tegenwoordig ( part time ) op een bergingstruck.....leuk werk !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door Gerard »

ErikH schreef: do mar 17, 2022 7:20 pm Hoe simpel kan het zijn om op een schip een elektronische hoogtemeter te plaatsen? Of een ander soort elektronisch waarschuwingssysteem op basis van bijvoorbeeld een laser? Of denk ik nu weer eens te simpel?
Ik denk dat al die aanvaringen nogal in de papieren lopen voor een verzekering, dus zo'n voorziening lijkt mij een prima idee. Maar zoiets op een brug (de laagste in een bepaald traject) kan ook. Probeem daarbij is natuurlijk wel, dat de hoogte van een schip kan varieren bij schepen waarvan de hoogte van de stuurhut variabel is.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door Marie Christina »

ErikH schreef: do mar 17, 2022 7:20 pm Hoe simpel kan het zijn om op een schip een elektronische hoogtemeter te plaatsen? Of een ander soort elektronisch waarschuwingssysteem op basis van bijvoorbeeld een laser? ?

Gr.

Erik
Kwestie van zo'n ding aanschaffen.
10 jaar geleden bedacht, dus nu zullen ze toch wel eens te koop zijn, dunkt me. (Heb ik me verder niet in verdiept.)
Kortom: het is zeer simpel.
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/techn ... uurhuizen/

Edit:
Jep.
Te koop.
Maar prijzig, dus daar zal het hem wel in zitten....
https://sensormaritime.com/product/bridgescout/
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door Carel-k »

Je weet toch wel waar je als schipper allemaal OPMOETLETTEN
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door Marie Christina »

Ik wel ja.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door wrotter »

tja het is wat tegenwoordig ligt het aan de schippers die tegenwoordig veels te snel schipper schipper worden ??.
of heeft men tegenwoordig geen tijd meet om de kruiphoogte van het schip goed te meten bij een leeg schip dan is er de mogelijkheid om nog wat ballast in te nemen ,of is men teveel bezig met allerlei apjes en andere spelletjes ,
houden echte rijn schippers uit je weet wel landen wel rekening met de eb en vloed ,
en zo kan je wel even door gaan .
ik weet uit ervaring dat v vooral vroeger et een grote reken partij was geen computertjes dus met meet latjes werken en veel rekenen om het schip gelijk lastig en niet over het ijk te laden daar mee ook nog de aflaad toestand van waar je heen ging en of je geladen en leeg onder bepaalde bruggen door kon tja en als je een reisje naar boven had bv Karlsruhe met de dieptes rekening houden de pegels moest je bijna uit je hooft kennen om niet te diep te laden anders tja hobbel de hobbel of lekker vast met alles wat daarachter weg kwam ,had je alles netjes voor elkaar kwam de machinist nog even vertellen dat hij nog even 40 ton gasolie wou bunkeren en zakte je nog dieper .
maar toch heb ik er van genoten ,maar toen ik mijn eigen passagiers schip kocht werd het veel makkelijker met alles diepgang 1.30 kruip hoogte 3.20
en lading nou die ging vanzelf aan en van boord mooier kon niet .
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door ErikH »

De prijs van zo'n Bridgescout, pak m beet € 20.000,-, valt in het niet bij de schade die je ermee voorkomt. Alleen al de paar dagen stil liggen om de schade aan je stuurhut te laten repareren.... Valt ook in het niet bij de nieuwbouwprijs van zo'n schip en alle prachtige systemen die erop zitten. Kennelijk wachten de mannen niet op de ebstroom en vertrekken liever een kwartier eerder om een risicootje te nemen.

Toegegeven dat ik zelf ook wel eens het opgelaste vlaggehoudertje van de reling heb afgevaren omdat ik de brugopening niet wilde afwachten :) dat dan weer wel. Brug was 2cm te laag :mrgreen:

Dit filmpje had ik hier al eens neergezet, deze mannen hebben echt lef;

https://www.youtube.com/watch?v=ZV6Z3lzbDa0

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door quichot »

Ik weet dat het werkt, maar ik heb het zelf nog nooit durven doen.
Wellicht leuk om dat tijdens de vakantie eens uit te proberen, zondags op een stil kanaaltje.
Onder een brug een fender ophangen die precies het dak raakt als je daar stil onder ligt. En dan daar onderdoor op volle kracht, terwijl iemand meet hoeveel ruimte er onder de fender vrijblijft.
Dan weet je zeker dat het ook op jouw schip werkt, en hoeveel dat scheelt. Daarna zou ik het wel aandurven.
Denk ik...
Misschien...
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door KarelE »

Een schipper van een 110m schip waar mijn zoon stage liep deed het op een Duits kanaal met ballastwater. Voor een brug gas erbij en het water bewoog in het ruim naar achteren. Dan paste het precies. Moet je niet te vroeg gas geven, anders is het water alweer onderweg naar voren....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door Marie Christina »

Het mastje van het geusje is net zo hoog als de bovenkant van mijn schuifluik.
Past het mastje eronder, dan past de boot ook. :)

Geen duur systeem en werkt altijd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door wrotter »

het helpt wel bij bruggen oom even daarvoor vol er in te gaan ,wij deden dat iedere week bij de hefbrug bij het haven kantoor in haarlem tja 3.20 maar je moest wel goed altijd de waterstand in de gaten houden en niet te veel passagiers helemaal voor op hebben en bij mij de watertank niet helemaal vol ban lukte het altijd .
helaas had een ander passagiers scheepje minder geluk hij was daar voor de eerste keer wij met 2 schepen er hard onder door hij dus achter ons aan en ja hoor een enorme kap en stuurhut en meer er af .
de reden was dat er niet te veel ligplaats was om de gravestener brug als je met 6 schepen daar kwam altijd de eerste draai op zondag avond dus voor de eerste brug al de waterstand in de gaten houden en dan maar door als het kon daarna moest je toch op elkaar wachten bij de volgende brug maar goed je lag dan als eerste en kon je het mooiste plekje uitzoeken .
trouwens op die route naar rotterdam had je wel meer dat het erg kap was gokken dus .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: za mar 19, 2022 1:27 pm Het mastje van het geusje is net zo hoog als de bovenkant van mijn schuifluik.
Past het mastje eronder, dan past de boot ook. :)

Geen duur systeem en werkt altijd.
Dat klopt op zich wel, maar het gaat er juist om dat wanneer je geusje er net niét onderdoor gaat, je tóch de brug kunt passeren door de romp naar beneden te laten zuigen. Dat effect kun je goed waarnemen op een smal kanaal. Je ziet dan aan de oevers dat je in wezen in een kuil vaart.
Iets anders is natuurlijk dat het hoogste punt van je schip wel achterop moet staan. De boeg zakt volgens mij niet mee.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door quichot »

Brengt mij overigens op een voorval afgelopen zomer. Sluismeester Julianasluis Gouda vroeg naar mijn kruiphoogte. 3,18 mtr antwoordde ik. 'Dan kun je er nu nog onderdoor'.
Dat 'nu nog' verontrustte me enigszins, maar ik vertrouwde op 's mans ervaring en voer de sluis in. Het geusje voorop raakte de brug nét niet, millimeterwerk, maar ik wist dat ik een marge van een paar cm had ingebouwd. Een voor me afgemeerd jacht keek dat zo eens aan. 'Dat ging maar net hè?'
Dat vond ikzelf bij nader inzien ook, maar ik kon de ervaren schipper uithangen door zo laconiek mogelijk te antwoorden: 'Het kan, of het kan niet. Daar zit niks tussen!'
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: De zoveelste brugaanvaring

Bericht door wrotter »

nee je ziet overduidelijk de kop wat omhoog gaan bij een leeg schip .
geregeld zie je dus dat iemand er met de kop heel langzaam onder doorgaat als het net kan en dan pas voler op gaat om de kont een 10/40 cm of meer te laten zakken .
soms als een schip op ween kanaalpand zit en het net onder de brug door kan en ze op het verkeerde momend de sluis laten leeg lopen het water een fiks aantal cm stijgd een grote golf dus en ja zit je net onder een brug boem .
dit kwam veel voor in frankrijk dan op de kleinere panden een golf die dn heen en weer liep .
hier op de kanalen zie je ook dt voor een schip uit er een stuwgolf is het water kan zomaar 10/30 cm omhoog komen dit soms al vrij ver voor een schip uit ,
en zo zie je maar dat bij jachten die zeer krap onder een brug door kunnen er een ander bootje die stevig door vaart zijn golf net de boot de brug laat aantikken .
Plaats reactie