raadsel blauw bord

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Marie Christina »

Maar, maar... Jinny...
Wilde je nou beweren dat je menselijk bent? :shock:

:mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: za apr 23, 2022 11:21 pm Logisch, want wanneer je gewoon de regels en gebruiken kent, goed om je heen kijkt en je verstand gebruikt, kun je overal varen. Dus ... is het flauwekul om ...........?
Geld dat niet voor alles?
Als je de regels kent en naleeft ,kan iedereen rijden zonder dat daar rijbewijzen etc tegenover moeten staan.
Als je de regels kent ,kan iedereen vliegen ,zonder dat daar een brevet voor nodig is.
Als men denkt dat certificaten ,patenten ,vaarbewijzen etc onzin is en de regels en gebruiken alleen goed kent,dan ben je heel naïef.
Wie hier https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/407 ... op-de-maas schuldig is ,omdat de regels niet zijn nageleefd , zal nog wel onderzocht worden.
Als hier de regels en de gebruiken waren nageleefd ,was dit ongeluk er niet geweest ,zo klip en klaar ligt het gewoon.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: raadsel blauw bord

Bericht door wrotter »

als de regels worden nageleefd ,,zeker een andere wereld .mensen zonder patenten kunnen net zo goed op de rivieren varen in heel vroeger tijden had je vaak wel plaatselijke ervaring nodig maar de meeste maakten daar tientallen reizen per jaar langs en toen een patent tussen Karlsruhe en Straatsburg en nog vroeger tot bazel schoot je niets met een patent op daar had je echt een loods nodig omdat de zand en grind banken aardig heen en weer wandelde ,en in het gebergte als je er een paar keer langs voer met een loods kon je het alleen ook af met een passagiers schip hadden wij ook in het gebergte een loods maar dit was puur show voor de passagiers .reisje zonder gasten was ook reisje zonder loodsen .
als je vaart met een groot schip met een redelijk dode hoek die weer overbrugt word door een camera voor op en meestal met radar varend en gewoon je eigen oever vaart op de maas mag je volgens mij geen verkeerde wal meer varen anders dan aanleggen of een haven invaren en bij in en uitvaart sluizen tja dan nog ben je overgeleverd aan het vaak grillige vaar gedrag van sommige recreanten .
het zal wel uitkomen hoe en waarom het gebeurd is .
maar dat gebrul wat je hoort dat de dozenboot de schuldige is betwijfel ik ten zeerste .
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Twei Woiven »

Marie Christina schreef: zo apr 24, 2022 11:18 am Maar, maar... Jinny...
Wilde je nou beweren dat je menselijk bent? :shock:

:mrgreen:
Het zal je verbazen, maar niks menselijks is me vreemd. :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: za apr 23, 2022 8:06 pm En zelfs daar (Dordt) heb ik er geen probleem mee...
Logisch, want wanneer je gewoon de regels en gebruiken kent, goed om je heen kijkt en je verstand gebruikt, kun je overal varen. Dus ... is het flauwekul om voor de benedenloop van de Duitse Rijn belemmeringen in de vorm van patenten op te werpen
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: zo apr 24, 2022 11:50 am
Gerard schreef: za apr 23, 2022 11:21 pm Logisch, want wanneer je gewoon de regels en gebruiken kent, goed om je heen kijkt en je verstand gebruikt, kun je overal varen. Dus ... is het flauwekul om ...........?
Geld dat niet voor alles?
Natuurlijk, maar een open deur intrappen is ook weleens leuk. ;)
Als men denkt dat certificaten ,patenten ,vaarbewijzen etc onzin is en de regels en gebruiken alleen goed kent, dan ben je heel naïef.
Hoezo naïef? Ik heb niet beweerd, dat vaarbewijzen onzin zijn en ben er zelfs een warm voorstander van omdat van iedereen te eisen die zich op vaarwater wil begeven waar ook beroepsvaart is. Maar zeer zwaar belemmerende eisen voor mensen met een vaarbewijs voor een groot schip, marifoons en AIS, voor wateren die niet moeilijker/ingewikkelder zijn dan andere wateren met dezelfde (of misschien wel grotere moeilijkheidsgraad) waar ze gewoon mogen varen, vind ik bedenkelijk. Te meer daar die beperkingen niet gelden, heb ik mij laten vertellen, voor mensen met een klein schip en zonder vaarbewijs, marifoon en AIS.
Meestal allebei, toch (verplichting om aanvaringen te voorkomen)?
omdat de regels niet zijn nageleefd , zal nog wel onderzocht worden.
Als hier de regels en de gebruiken waren nageleefd ,was dit ongeluk er niet geweest ,zo klip en klaar ligt het gewoon.
Yep. Aan de andere kant blijft ook varen mensenwerk en blunderen we allemaal niet weleens?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Marie Christina »

Twei Woiven schreef: za apr 23, 2022 8:06 pm En zelfs daar (Dordt) heb ik er geen probleem mee...

(foutje herstelt)
Hersteld :lol:
(Sorry, kon het niet laten)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: zo apr 24, 2022 1:09 pm Logisch, want wanneer je gewoon de regels en gebruiken kent, goed om je heen kijkt en je verstand gebruikt, kun je overal varen.
Aan de andere kant blijft ook varen mensenwerk en blunderen we allemaal niet weleens?
Om met je eerste quote te spreken waarop je refereerde aan het hebben van Rijnpatent voor het stukje van Tolkamer naar WDK,en je dit overbodig vond ,zeg ik doodleuk nee.
Want iemand die de regels en gebruiken kent blunderd niet.
Iemand die blunderd, heeft verzaakt om de regels na te leven.
Antwoord is dus , nee een blunder komt dan niet voor.

Ik zal je een voorbeeld geven,is niet op het water ,maar op de weg.
Ik kwam vanaf Breda de A27 op in Noordelijke richting.
Bij de afslag naar de A28(Utrecht) wilde ik de rechtse baan op.
Heb altijd geleerd ,dat "uitvoerende verkeer,voorrang heeft op invoegend verkeer"
Ik geef netjes richting aan naar rechts ,er zitten genoeg van die lampen op de oplegger.
Op de baan naast me ,achter de blokken laat een hovenier met aanhanger een gat vallen en geeft mij een seintje dat ik in kan voegen.
Op het moment dat ik naar rechts ga,duikt er iemand van de meest rechtse rijbaan dat ontstane gaatje in.
Resultaat ,hij de linkerkant eruit ,ik een een paar schrammen op mijn wielen.
Getuigen zat genoeg hoe het gelopen is,toch werd ik schuldig verklaard.
Waarom?
Omdat uitvoegend verkeer helemaal geen voorrang heeft,zolang deze zich achter "de blokken" bevind,,en niet achter de strepen.
Sterker nog ,iedereen die denkt dat als deze de snelweg op wil ,en van mening is dat een ander hem of haar de ruimte moet bieden ,om deze er tussen te laten ,dat is een voordeel begrip .
In geen verkeerswet staat het ,dat het verplicht is.

Waar het echter wel verplicht is ,is in Denemarken.
Daar heeft iedereen die de snelweg opkomt ,voorrang op degene die erop zit,ook bij parkeerplaatsen.
Opritten zijn daar heel kort.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: zo apr 24, 2022 2:19 pm
Twei Woiven schreef: za apr 23, 2022 8:06 pm En zelfs daar (Dordt) heb ik er geen probleem mee...

(foutje herstelt)
Hersteld :lol:
(Sorry, kon het niet laten)
Ik snap dit. Ik kan zelf ook nogal punctueel zijn op taalgebied maar "blunder" zelf toch ook regelmatig. ;)
Laatst gewijzigd door Gerard op zo apr 24, 2022 4:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: zo apr 24, 2022 2:26 pm
Gerard schreef: zo apr 24, 2022 1:09 pm Logisch, want wanneer je gewoon de regels en gebruiken kent, goed om je heen kijkt en je verstand gebruikt, kun je overal varen.
Aan de andere kant blijft ook varen mensenwerk en blunderen we allemaal niet weleens?
Om met je eerste quote te spreken waarop je refereerde aan het hebben van Rijnpatent voor het stukje van Tolkamer naar WDK, en je dit overbodig vond ,zeg ik doodleuk nee.
Want iemand die de regels en gebruiken kent blundert niet.
Ja, hoor, zelfs met een Rijnpatent. Jij natuurlijk niet, maar haast wekeljks haalt een "blunder"op die Rijn het nieuws.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Marie Christina »

Gerard schreef: zo apr 24, 2022 3:52 pm
Ik snap dit. Ik kan zelf ook nogal punctueel zijn op taalgebied maar "blunder" zelf toch ook regelmatig. ;)
[/quote]
Taalpurist zijn kan een vloek zijn.
Mensen noemen je een nazi....
Waar ik dan oprecht verongelijkt over wordt.
Nazi's zijn mensen van het allerlaagste allooi.
Die anders denkenden het allerslechtste niet alleen toewensen, maar zelfs aandoen.
En daar word je dan dikwijls mee vergeleken als je iemand erop wijst dat 'is' iets anders is dan 'eens' en 'mijn' een bezittelijk voornaamwoord is en 'me' een persoonlijk voornaamwoord.

Om over het spatiespook nog maar te zwijgen.
In een bouwmarkt zag ik een Invalide Toilet.
Niet alleen is dat heel zielig voor dat toilet, maar vond men kennelijk ook dat dat opeens met hoofdletters moest...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: zo apr 24, 2022 4:47 pm
Gerard schreef: zo apr 24, 2022 3:52 pm Ik snap dit. Ik kan zelf ook nogal punctueel zijn op taalgebied maar "blunder" zelf toch ook regelmatig. ;)
Taalpurist zijn kan een vloek zijn.
Nou, taalpurist wil ik mezelf niet noemen, maar in het land der blinden ...
Mensen noemen je een nazi....
Ach, die zijn niet wijzer, toch?
Waar ik dan oprecht verongelijkt over wordt.
Nazi's zijn mensen van het allerlaagste allooi.
Die anders denkenden het allerslechtste niet alleen toewensen, maar zelfs aandoen.
En daar word je dan dikwijls mee vergeleken als je iemand erop wijst dat 'is' iets anders is dan 'eens' en 'mijn' een bezittelijk voornaamwoord is en 'me' een persoonlijk voornaamwoord.
Wat dacht je van "jouw" en "je"?
Om over het spatiespook nog maar te zwijgen.
Je bedoelt, dat veel mensen niet snappen wat samenstellingen zijn? Ja, dat komt misschien (deels) door die besmettelijke "Engelse ziekte" en we 'scoren' natuurlijk niet voor niets zo hoog op laaggeletterdheid.
In een bouwmarkt zag ik een Invalide Toilet.
Lachen, toch? Maar ik heb liever een valide toilet. ;)
Niet alleen is dat heel zielig voor dat toilet, maar vond men kennelijk ook dat dat opeens met hoofdletters moest...
Nu weet je waar IT-er voor staat. ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Marie Christina »

Haha :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: raadsel blauw bord

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: zo apr 24, 2022 8:01 am In het Duits is 'daar' 'dort'.
Niks dt dus. :mrgreen:
Nee hoor, het is do!
'Do ist der Bahnhof'!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: raadsel blauw bord

Bericht door quichot »

frank schreef: vr apr 22, 2022 11:22 amBij Dusseldorf vaart de beroepsvaart stroomop altijd in de buitenbocht. Langs de stad dus naar de brug.
Dat had ik als TS dus geconstateerd. Maar de vraag was: waarom?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie