raadsel blauw bord

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

raadsel blauw bord

Bericht door quichot »

Ik was in februari een weekje in Düsseldorf, en daarbij uiteraard uitgebreid geflaneerd langs de Reinuferpromenade.
Ineens drong het tot me door dat er iets vreemds aan de hand was met het voeren van het blauwe bord.
De Rijn maakt daar een enorme U-bocht van wel een paar kilometer, stroomopwaarts gezien naar stuurboord. Toch ploeterden daar alle opvarende schepen mét blauw bord tegen de grootste stroom aan bakboordoever in, en koos de afvaart, ook met blauw bord, de binnenbocht met de minste stroom mee.
Eerst dacht ik nog dat het toeval was, en dat een opvarend vrachtschip aan stadszijde wilde afmeren, waarvoor het de verkeerde wal koos, maar dat bleek niet het geval. op de andere dagen ging het precies eender.
Weten ervaren Rijnvaarders hier het fijne van? Ik kreeg het niet beredeneerd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Twei Woiven »

Ik denk zomaar dat het te maken heeft met de diepgang.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: raadsel blauw bord

Bericht door wrotter »

tja het is wel vaker vreemd .
maar het heeft alles te maken met diepgang en de hoge vermogens die de schepen tegenwoordig hebben
en ook met als je afvarig bent de zuiging die je mee trekt immers er liggen vaak schepen op de steigers voor de stad .
bij ondiepte trekt het schip al snel aan de grond .
er zijn plaatsen op het rijn gebied waar men verplicht eigen wal moet varen ,of iedereen daar gelukkig mee is is de vraag
wij bv toen een passagiers schip diepgang 1.60 zochten altijd het diepste water op in de opvaart je vooer dan met ongeveer 16/18 km ,in de afvaart had je je maar aan te passen aan de opvaart maar meest voer je midden vaarwater en dat is voor de stad Düsseldorf ook zo .
maar met de tankers altijd op diepgang afgeladen zocht je het diepste water op .

.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: raadsel blauw bord

Bericht door quichot »

Zou kunnen hoor, al zag ik zowel geladen als ongeladen 100+ meterschepen in zowel binnen- als buitenbocht. Zelf dacht ik aan de haveningang. Die ligt in de buitenbocht, en dat lijkt me lastig invaren met stroom in de kont. Dan zou het daar terplaatse verplicht moeten zijn om sb/sb te gaan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: raadsel blauw bord

Bericht door wrotter »

nu kan je het blauwe bord goed herkennen .
maar vroeger in de tijd vn de blauwe vlaggen was het wel eens gokken ,door de wind kon je niet goed zien of er een vlag hing ,maar door de ervaring en het weten hoe je daar vaart welke oever je dan hield in de opvaart kon je wel aardig er uit komen waar je heen moest .
die tijden zijn gelukkig over voor mensen die zeer weinig op de rivieren komen kan het overkomen als een wirwar waar de schepen varen .
maar alles komt goed al hoe wel sommigen de weg wel eens kwijt raken en dan een grote boem doen waar door men dan weer zegt tja stuurwerk viel uit of dat soort onzin ,of mijn vaar apje gaf aan dat ik daar moest varen tja en die ander het zelfde .
maar goed even afkloppen tot nu toe ging bij mij alles redelijk goed maar ook kan er nog een klapper gemaakt worden .
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: raadsel blauw bord

Bericht door frank »

quichot schreef: wo apr 20, 2022 1:21 pm I
De Rijn maakt daar een enorme U-bocht van wel een paar kilometer, stroomopwaarts gezien naar stuurboord. Toch ploeterden daar alle opvarende schepen mét blauw bord tegen de grootste stroom aan bakboordoever in, en koos de afvaart, ook met blauw bord, de binnenbocht met de minste stroom mee.
Bij Dusseldorf vaart de beroepsvaart stroomop altijd in de buitenbocht. Langs de stad dus naar de brug.
Pleziervaart begrijpt dat niet en kan voor een stevige verrassing komen te staan wanneer daar stroomaf door de brug een dubbel bakken stel naar beneden komt. Dan lig je daar dus precies voor.
Overigens heeft de pleziervaart maar één recht en dat is het "uitwijkrecht" oftewel wegwezen.

Dat heeft ook zo zijn voordeel. Je mag om het vege lijf te redden gewoon oversteken en achter het gevaar weer terug naar je eigen oever.
Kwam een keer van sluis Friedrichsfeld (Wesel) naar beneden en dreig klem te zitten tussen afvaart en opvaart met bakken zo zo groot als een voetbalveld. Toen ben ik gewoon overgestoken achterlangs de bakken en dan weer terug om achter een containerschip aan te haken en veilig naar Nijmegen door te kachelen.
De Rijn vaart heel anders dan onze mooi betonde Waal en zo. Altijd de twee-derde en een-derde regel in de gaten houden. De grote jongens varen in de vaargeul en dat is een-derde van de rivier, op de grens naar twee-derde vaar je veilig en daar kunnen de grote jongens met hun mega diepgang niet komen. Jaja geleerd op die dure cursus. http://www.motioneering.nl/rijn/
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: raadsel blauw bord

Bericht door wrotter »

ik snap ook niet dat jachten met zeg 1/ 1.80 diepgang zo nodig tussen de tonnen door moeten je kan ook achter de tonnen varen diep zat wij voeren met een leeg schip 1.30 diepgang geregeld buiten de tonnen heb je ook geen last van de grote vaart en hun geslinger tussen linker en rechter oever .
en je mag je aanpassen op de opvaart maar als er ruimte genoeg is kan je als recreant misschien gewoon je eigen wal proberen te houden ev achter de tonnen dan begrijpt de grote vaart ook beter waar je blijft varen .
sommige schippers schrikken wel eens als een recreant plots overloopt je kan vaak geen hoogte krijgen van wat ze gaan doen .
grote jongens weten meestal wel hoe hun tegenligger zich zal gedragen en welk pat ze nemen .
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: wo apr 20, 2022 3:19 pm Ik denk zomaar dat het te maken heeft met de diepgang.
Diepgang? Er is toch niet alleen in de op- of afvaart sprake van geladen schepen?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Gerard »

frank schreef: vr apr 22, 2022 11:22 am Pleziervaart begrijpt dat niet
Niet alle peziervaart over 1 kam scheren. ;) Ik zie ook vaak van alles waarvan ik denk: "Nou, nou" maar dat wil niet zeggen dat alle pleziervaart maar wat aan klungelt. Beroepsvaart vaart haast elke week ergensa een stuurhut er af of zo.
Overigens heeft de pleziervaart maar één recht en dat is het "uitwijkrecht" oftewel wegwezen.
Waar komt dat gekke idee vandaan? Op het water gaat het niet om rechten maar om plichten. Plicht 1 is aanvaringen voorkomen en dan helpt het wanneer je over kennis en ervaring beschikt over de regels en gebruiken. En ja, dat ben ik met je eens, dat het daar bij met name de kleine pleziervaart te vaak gewoon aan ontbreekt. Een vaarbewijs voor iedereen die zich met een vaartuig op water begeeft waar ook beroepsvaart komt zou niet verkeerd zijn, evenals marifoonplicht daar.
Kwam een keer van sluis Friedrichsfeld (Wesel) naar beneden en dreig klem te zitten tussen afvaart en opvaart
Snap ik niet. Wanneer je toch gewoon mee in de afvaart gaat, kun je toch niet klem komen te zitten?
De Rijn vaart heel anders dan onze mooi betonde Waal en zo.
Ben eens een keer, terugkerend vanaf Berlijn, via Friedrichsfeld de Rijn afgestoven. Mocht niet (groot schip zonder de vereiste vaarpapieren voor dat stukje Duitse Rijn) maar waagde de gok. Op de heenweg was ik langszij een poedertanker meegenomen tot Friedrichsfeld. Snap nog steeds niet waarom voor dat stukje aparte vaarpapieren nodig zijn (de Schelde tussen Vlissingen en Antwerpen is ingewikkelder en de bovenloop van de Gelderse IJssel is ook andere koek). Maar ja, Duitsers komen daar zelden en zijn mogelijk angstiger?
Laatst gewijzigd door Gerard op zo apr 24, 2022 1:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: raadsel blauw bord

Bericht door wrotter »

in duitsland waren ze gek op patenten te pas en te onpas moest je op vele wateren zo een papiertje hebben .
ik snapte vroeger ook niet dat als je je rijn patent had ook soms op zij rivieren weer een papiertje moest hebben of wezer en elbe en eems noem er maar een zootje op .
ok gelukkig hoefde er maar een aan boord te zijn die het had dus niet alleen de schipper die voer ,moest je onverhoopt een loods nemen zat die er vaak maar een beetje bij je koffie en andere lekernijen te verorberen of dik aan het bier .
maar gelukkig hadden wij van Mannheim tot Straatsburg een loods die zelf voer op een passagiers schip en konden dan ook even genieten
een van de onzinnigste vragen die ik toen kreeg was ,,hoe veel ringen zitten er op de pijler van de (voormalige)brug van remagen .maar er waren meer van dat soort in onze ogen stompzinnege vragen .
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Gerard »

wrotter schreef: za apr 23, 2022 10:10 am in duitsland waren ze gek op patenten te pas en te onpas moest je op vele wateren zo een papiertje hebben .
Ja, Duitsland zou op dat gebied eens flink afgeknepen moeten worden door Europa. Geen vrije vaart in Duitsland dan ook geen vrije vaart voor Duitse schepen elders. Zeker het stuk tussen onze grens en Friedrichsfeld, vanwaar je de kanalen op kunt naar het Noorden en Berlijn, zou vrijgesteld moeten worden van onnodig belastende patenten. Het vereist veel minder aandacht en ervaring dan bijvoorbeeld het drierievierenpunt bij Dordt met zo'n 150.000 beroepsvaartscheepsbewegingen per jaar van drie kanten waarbij dan ook nog pleziervaart naar en uit de vele havens daar komt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Twei Woiven »

En zelfs daar (Dordt) heb ik er geen probleem mee...

(foutje herstelt)
Laatst gewijzigd door Twei Woiven op zo apr 24, 2022 1:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: za apr 23, 2022 8:06 pm En zelfs daar (Dordt) heb ik er geen probleem mee...
Logisch, want wanneer je gewoon de regels en gebruiken kent, goed om je heen kijkt en je verstand gebruikt, kun je overal varen. Dus ... is het flauwekul om voor de benedenloop van de Duitse Rijn belemmeringen in de vorm van patenten op te werpen.
Laatst gewijzigd door Gerard op zo apr 24, 2022 1:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Marie Christina »

In het Duits is 'daar' 'dort'.
Niks dt dus. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: raadsel blauw bord

Bericht door Twei Woiven »

Toch heeft Gerard een punt, ik maakte een spelfout.
Kan gebeuren, ik was moe, kwam uit de jaarvergadering (verenigingsraad) van de VERON.
En wilde naar mijn bed...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie