max aantal opstappers

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

max aantal opstappers

Bericht door frank »

Heren, dames ook,
Ik heb de vraag gekregen voor een tripje op de rivier in september voor een familie verjaardag.
Nou is dat geen probleem zij het dan dat het nu incl jonge kinderen om 19 personen gaat.
Wij mogen op de Zeldenrust 12 personen meenemen buiten de bemanning. Nou is het aantal bemaningsleden wat flexibel bij ons.

Nou heb ik ergens gelezen of gehoord dat als het een gezin is en geen losse figuren dat je dan dat aantal wél mee zou mogen nemen.
Heeft iemand een idee of dat klopt, ik kan het nergens vinden.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: max aantal opstappers

Bericht door quichot »

Ik voer ooit met 25 vrienden en familieleden door Amsterdam. Handhaving langszij. Wie al die mensen waren, en of dat betalende passagiers waren.
Ik legde uit dat ik als schipper de enige betalende opvarende was, want ik vierde mijn verjaardag, en dan laat je je gasten niet betalen. Handhaving: 'Gefeliciteerd, en veel plezier nog!'
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: max aantal opstappers

Bericht door Marie Christina »

Nooit bij nagedacht.
Wel altijd gezorgd voor voldoende reddingsvesten voor iedereen als we op ruim water kwamen.

Ik zou zeggen: lekker varen met je gasten.
Het loopt wel los.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: max aantal opstappers

Bericht door Carel-k »

En als er dan wat gebeurt met teveel personen aan boord ,dan treed de wet in werking 12.50 m 1400 kilo incl 8 personen volgens
De CE category C dit is mijn schip
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: max aantal opstappers

Bericht door wrotter »

ach ja die regeltjes .
wij mochten 32 personen in de hotelvaart aan boord hebben ,maar in dagdienst ,dus geen hotelgasten 200 personen stond netjes op de certificaten van de scheepvaat inspectie dus dat waren betalende gasten .waar je ze moest laten waren ze effen vergeten ,,stapelplan,, verticale lading of zo .
nu met de regels is het maximaal 12 personen met een klein vaarbewijs ,met meer moet je een groot vaarbewijs hebben .
dat volgens mij maar kijk de binnenschepen wet er maar op na daar staat het wel in hoe het zit .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: max aantal opstappers

Bericht door Marie Christina »

Ervaring telt niet.
Vooropleiding ook niet.

Ik heb 30 jaar op zee gezeten.
Van 3e stuurman naar kapitein opgeklommen.
Certificaat 'gezagvoerder alle schepen '
(Op de grootste olietanker of containerbak mag ik dus kapitein zijn.
Of op cruiseschepen met x duizend passagiers.)
Heb hoppers van 30.000 kuub over ondieptes met 60 cm water onder de kiel en stroom dwarsop tegen de dijk gezet om te rainbowen.

Maar ik mag, als bijbaantje, geen schipper op de boot van de wadloopvereniging zijn.
"Waddenzee is binnenvaart meneer, en het schip mag teveel passagiers vervoeren". (40 geloof ik)

Groot vaarbewijs B halen, inclusief 1 jaar stage op een binnenvaartschip.
Wat gereduceerd werd tot 6 maanden vanwege mijn 30 jaar ervaring op zeeschepen.

Ja, dahaaag.
Iets teveel werk voor eens per week een groepje wadlopers van Lauwersoog naar een zandbank te brengen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: max aantal opstappers

Bericht door frank »

Zo, dat is alweer veel info. Wij varen alleen met schippers die we zelf opleiden en die minimaal Klein VB 1 op zak hebben vanwege de regeltjes.
Is altijd goed gegaan, rekenen kunnen ze niet zo goed want soms zie ik te veel koppen. Maar dat kan ook een eventuele uitbreiding van de bemanning zijn natuurlijk..

Ik lees ook al Groot VB bij meer passagiers, kan ook, heb ik maar dan moet ik nu vanwege leeftijd eerst weer langs de dokter en dat kan een dure grap worden afhankelijk van je medisch verleden. Dat loont de moeite niet voor die enkele keer.
Dus dat wordt in overleg en met extra drijfmiddelen aan boord gewoon varen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: max aantal opstappers

Bericht door Marie Christina »

Zou ik maar gewoon doen.
"Vaak ben je te bang".
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: max aantal opstappers

Bericht door wrotter »

nou pas maar op de controle hier in ons land nou die is streng ,alleen zie je die controlerende gasten vrijwel nooit
in mijn vaartijd met mijn eigen passagiers scheepje heb ik maar 1 keer in die 12 jaar brigadiers aan boord gehad ,tja 2 begonnen gelijk na toestemming het schip te controleren en zowaar ze vonden een lijstje aan dingen waar ze mee kwamen tja dus vroeg ik of ze de papieren van de scheepvaart inspectie niet wouden door lezen ,hu heeft u die dan eh ja dacht het wel nou werd het een beste teleurstelling voor hun de papieren waren ruim 4 maanden oud en voor 2 jaar geldig .
tja schipper we willen weten hoeveel gasten u aan boord heeft nou hu 28 deze reis ,kunt u dat aantonen nou ja staat in het journaal tja meneer dat kunt u wel laten zien maar wij willen het zelf zien ,nou ja wacht maar tot dat ze aan boord zijn en tel ze maar .
maar dar lieten ze maar gaan en weg waren ze weer .
helaas in België en Frankrijk nooit een brigadier aan boord gehad ook geen douane in die tijd toen ze er nog waren wel even met alle paspoorten de wal op naar hun kantoortjes .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: max aantal opstappers

Bericht door quichot »

Regelgeving is tot op zekere hoogte noodzakelijk, mits het begrijpelijk is. Dergelijke regelgeving wordt ook door schippers, zowel beroeps als recreatief, geaccepteerd en nageleefd.
Overregeling vertroebelt de nuttige regelgeving juist weer, met als gevolg dat menig schipper denkt, gooi maar in m'n pet, met als gevolg dat het er onveiliger op wordt in plaats van veiliger.

In veel gevallen, zoals hier bij het toegestane aantal opvarenden, is voorlichting en advies in de vorm van aanbevelingen veel doeltreffender. Leg uit waarom, en welke maatregelen iedere schipper kan nemen om het risico aanvaardbaar te houden, in plaats van een maximum te noemen dat dan voor iedereen moet gelden, ongeacht de omstandigheden in dat ene specifieke geval (Ik noem dat aanvaardbaar risico, omdat volkomen veiligheid niet bestaat.)
Basisregels, voorlichting, aanbevelingen en eigen verantwoordelijkheid, dat is naar mijn mening de juiste mix naar veiliger varen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: max aantal opstappers

Bericht door Marie Christina »

Die controles ben ik niet zo bang voor.
Ik weet van de schipper van de RW ?? die in Delfzijl ligt dat zij de drie noordelijke provincies moeten controleren inclusief de Waddenzee.
De waterpolitie aldaar pakt de Eems.

Dan is er nog de PW 18 die Groningen rondvaart met een stukje oostelijk Friesland (ook van de eerste hand) en dan gericht op stroperij en beroepsvaart.

En dan heb je nog twee RIBs voor de twee noordelijke provincies.
Bij bijzondere gelegenheden als skûtsjesilen of Delfsail of zo worden er uit andere provincies boten gehaald.

Succes met de handhaving.
Als je een beetje normaal doet en gewoon niet opvalt heb je niets te vrezen.

(Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze informatie alweer een jaar of 3 oud is. Dus misschien is er wat veranderd.)

Maar inderdaad, regels zijn goed als ze toegepast worden voor zaken waarvoor ze van toepassing zijn.
Om het maar weer eens op mijn voorbeeld te betrekken: denken ze nou echt dat ik niet met dat pokkebootje een paar mensen op een zandbank op de Waddenzee kan afzetten?
Tuurlijk kan ik dat.
Maar ik mag het niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: max aantal opstappers

Bericht door wrotter »

nou er zijn wel wat meer boten van de overheid in het noorden .
hier al een grote boot 2 ribbs 1 waterscooter ,rws dan KLPD 1 grote p64 een 3 kleine met een stuk of 5 regio politie boten plus in de hoogtij dagen nog wat waterscooters dan de provincie met 3 grote boten en nog 3/4 speedboten .
maar helaas zie je de hele botenmacht bar weinig rond varen ,geen of weinig mensen of misschien wel te dure peut voor die boten
dus hebben de recreanten hier vrijwel vrij spel ze jagen maar raak hier de max snelheid hier op het Princes margriet kanaal lijkt wel verhoogt naar 40/60 km/u .
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: max aantal opstappers

Bericht door Evert »

quichot schreef: zo jun 05, 2022 3:58 pm Regelgeving is tot op zekere hoogte noodzakelijk, mits het begrijpelijk is. Dergelijke regelgeving wordt ook door schippers, zowel beroeps als recreatief, geaccepteerd en nageleefd.
Overregeling vertroebelt de nuttige regelgeving juist weer, met als gevolg dat menig schipper denkt, gooi maar in m'n pet, met als gevolg dat het er onveiliger op wordt in plaats van veiliger.

In veel gevallen, zoals hier bij het toegestane aantal opvarenden, is voorlichting en advies in de vorm van aanbevelingen veel doeltreffender. Leg uit waarom, en welke maatregelen iedere schipper kan nemen om het risico aanvaardbaar te houden, in plaats van een maximum te noemen dat dan voor iedereen moet gelden, ongeacht de omstandigheden in dat ene specifieke geval (Ik noem dat aanvaardbaar risico, omdat volkomen veiligheid niet bestaat.)
Basisregels, voorlichting, aanbevelingen en eigen verantwoordelijkheid, dat is naar mijn mening de juiste mix naar veiliger varen.
Het probleem zijn niet de mensen die eens een keer wat meer mensen meenemen. Het probleem zit hem in diegenen die met het wetboek inde hand de grenzen opzoeken. Helaas moet je voor dat soort lui een grens stellen. Anders wordt het pas echt een puinhoop op het water.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: max aantal opstappers

Bericht door Baschinist »

Wettelijk zit er voor pleziervaart voor zover mij bekend geen maximum op het aantal opvarenden, zolang het maar geen betalende opvarenden zijn. Bv wachtschepen van scouting vallen (vaak) ook niet onder de passagiersschepen.
Uitzondering is, hoe kan het ook anders, Amsterdam. Die hebben de limiet wel op 12 personen + schipper gesteld.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: max aantal opstappers

Bericht door wrotter »

in de binnen schepen wet staat het allemaal hoe het mag .
ook nog wat in het BPR/RPR.
Plaats reactie