Noodzakelijk of luxe?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Waterman »

Bovenstaande te hebben gelezen ,denk ik dat je een verschil moet trekken tussen appartementen in een verzamelgebouw ,en waar bv Menno en ik in woon.
Ten eerste zitten appartementen altijd naast en boven elkaar.
Dat scheelt sowieso in de stookkosten.
Bij een rijtjeswoning heeft het tussenliggende his er meer profijt van ,dan een hoekwoning ,want die heeft 3 buitengevels.
En ook een belangrijke factor is , is het je eigen ,of een huurobject.
Bij het laatste ben je afhankelijk van de verhuurder ,en/of die het noodzakelijk vind om (goed) te isoleren.
Ben jezelf eigenaar ,dan kun je dat sneller beslissen.
Wij hebben een eigen woning, 2 onder 1 kap .
Woning is van 1966 ,dus nog een oude spouwmuur van 5 cm ,dat toen gebruikelijk was.
Meer isolatie zit er dus ook niet in.
Tegen de beschoten kap zit 8cm dik piepschuim.
Dergelijke woningen zijn totaal niet te vergelijken qua isolatie met de huidige van pakweg 5 tot 10 jaar oud.
Om van de hedendaagse norm nog maar niets te zeggen.

Wat mensen ook vaak vergeten ,is dat als men naar een hybride toestel wil, heb je dan nog genoeg aan bv 1 fase in de meterkast.
Als dat uitgebreid moet worden naar 3 fase , ga je naar 3 de vastrecht betalen.
En je meterkast moet veranderd worden, en je hebt voor onderzoek kosten van bv Enexis.

Wij waren van plan om over te stappen op inductie voor het koken.
We hebben daar maar vanaf gezien,want dan moet ik naar een 3fase aansluiting.
Dat werd een duur kostenplaatje ,en stond niet meer in verhouding met de 3% meer gasverbruik per jaar.

Het is dus allemaal nog niet zo eenvoudig ,om over te stappen op gasloos ,tenzij je groot vermogend.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Twei Woiven »

Waterman schreef: zo jul 24, 2022 8:21 pm heb je dan nog genoeg aan bv 1 fase in de meterkast.
Als dat uitgebreid moet worden naar 3 fase , ga je naar 3 de vastrecht betalen.
En je meterkast moet veranderd worden, en je hebt voor onderzoek kosten van bv Enexis.

Wij waren van plan om over te stappen op inductie voor het koken.
We hebben daar maar vanaf gezien,want dan moet ik naar een 3fase aansluiting.
Dat werd een duur kostenplaatje ,en stond niet meer in verhouding met de 3% meer gasverbruik per jaar.

Het is dus allemaal nog niet zo eenvoudig ,om over te stappen op gasloos ,tenzij je groot vermogend.
Nee, dat is perse niet waar.
1x35A (of 40A bij een automaat) heeft hetzelfde vastrecht als 3x25A
Het goedkoopste tarief.
En je hebt ook geen onderzoekkosten, er komt een aap die er een driefase meter in schroeft en er twee zekeringen bij prutst.
Wat je wel hebt is dat je je groepenkast geschikt moet maken voor driefase anders heb je er nog niks aan natuurlijk.
Dat kan al door er een 4polige hoofdschakelaar in te hangen en daar de groepen over te verdelen.
Ik doe dat zo al jaren bij klanten, 4polige hoofdschakelaar, aan de voedende kant er een doorlus in om de drie fasen aan elkaar te binden en dat op de oude enkelfase aansluiting.
De aap trekt 4 nieuwe draden, gooit de de doorverbinding weg en monteert de nieuwe meter.
Plop, drie fase tegen 250 euro aansluitkosten van de E-profiteur....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: zo jul 24, 2022 9:08 pm 1x35A (of 40A bij een automaat) heeft hetzelfde vastrecht als 3x25A
Het goedkoopste tarief.
En je hebt ook geen onderzoekkosten, er komt een aap die er een driefase meter in schroeft en er twee zekeringen bij prutst.
Ik moet nu gaan denken dat ze me van Enexis iets voor hebben gezwets?
Wij hebben 1 fase momenteel.
Althans dat vertelden ze per telefoon.
Om het aan te leggen naar 3 fasen ,koste mij dat 862 euro.
Dat was een standaard tarief,daar graven ze voor ,en leggen het aan tot in de meterkast.
Dat gedeelte is immers van hun.
Daarna moet de meterkast aangepast worden, daarvoor ben je een installateur nodig.
Dan moet er een kabel getrokken worden onder de woning door van circa 10 meter naar de kookplaat toe.

Ik kan je nog wel een mooi dom stukje vertellen.
In maart j.l. heeft een firma voor o.a. Enexis hier in de straat nieuwe infrastructuur aangelegd.
Gas ,water ,KPN , Ziggo,de hele mikmak hebben ze aangelegd in de trottoir.
Alles was weer dicht ,en 3 weken later kregen we een brief in de bus ,dat ze bij ons in de tuin de nieuwe aansluitingen gingen maken.
Ik dacht ,dan kan ik mooi meeliften op een 3fase kabel.
Contact opgenomen ,nee meneer , een aanvraag daarvoor koste meer tijd,en het heeft niets met elkaar te maken.
Dat ging dus niet door.
Wat wel doorging was de huisaansluiting maken ,althans hele tuin bijna omgegraven, alleen laatste meter niet.
Ze hebben een nieuwe 3 fase draad aan de oude geknoopt ,en de tuin , 6 meter weer dichtgegooid.
Alleen stroom. De rest komt later.
Gelukkig hebben ze de zware klei wel afgevoerd,en er fatsoenlijke zwarte grond voor terug geplaatst.
Afgelopen wek kregen we een berichtje ,dat in augustus de huisaansluiting voor de waterleiding wordt vernieuwd.
Dat wordt weer tuin open spitten en trottoir weer open.
Heb KPN gezegd ,dat ze mee moeten doen,want nadien is bij mij de deur dicht.
Ziggo legt niks aan ,de coax kabel van huis naar verdeelkast blijft zo, glasvezel heb je tot aan de verdeelkast in de straat.
De verdeelkast van Ziggo staat voor mijn buurman zijn tuin ,naast de oprit.
Wat een samenwerking is dat . Daar zakt je broek vanaf. :twisted:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Twei Woiven »

Mensen die aan een telefoon hangen hebben in de regel niet het minste benul waar ze over praten en spelden inderdaad de klant vaak de meest idiote onzin op de mouw.
Het lijkt mij heel sterk als jij geen 3f kabel binnen hebt, dan is je huis al wel heel oud.
In de afgelopen pak 'm beet 60 jaar wordt er bij vrijwel elke profiteur al standaard 3 fase binnengebracht.
Een enkele keer via de buren, maar die worden gesaneerd op hun kosten, niet op de jouwe.

Laat je niks op de mouw spelden....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Baschinist »

1 x 40A of 3 x 25A kost je idd niks extra. Ik had 1x40A en toen ze de zonnepanelen hadden aangelegd had ik "ineens" 3x25A. Nooit om gevraagd of wat van gehoord maar het zat er ineens.
Waar ik inmiddels wel tegenaan ga lopen, en wat ongetwijfeld meer mensen zullen hebben of gaan krijgen, is dat met de elektrificering 3x25A nog krap zat is, als je dan naar 3x35A wil/moet wordt het wel een dure grap.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Twei Woiven »

Yup, 3x35 is een heel stuk duurder..
Nederland kruideniersmentaliteit....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: ma jul 25, 2022 12:58 pm Laat je niks op de mouw spelden....
Ik laat me niks op de mouw spelden.
De mannen van VSH die hier momenteel in het dorp al meer dan een jaar bezig zijn ,vonden het zelf ook vreemd dat ze niet de laatste meters naar de meterkast mochten doortrekken.
Letterlijk zei eentje, " nu moet ik het afdoppen" .
Enexis was opdrachtgever ,en Enexis bepaald wat er gebeurd, zo klip en klaar ligt dat.

En waar jij het Bas over heeft ,is vermoedelijk een nieuwe aansluiting.
Maar ik zie bij CapTar toch duidelijk iets anders.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Twei Woiven »

Nope, omzetten oude enkelfase naar driefase..
Daar heb ik er wel een paar van gehad de afgelopen jaren....
Nieuw is weer anders..
Als ik niet op zee zit, zit ik dagelijks in dat werk..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie