Noodzakelijk of luxe?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Noodzakelijk of luxe?

Bericht door sailor wim »

Zo sinds een half jaar een inverter split Airco ingebruik.
Ik wil van het gas af mede omdat ik niet alleen over een paar jaar de ketel maar ook de wtw unit moet vernieuwen.
Deze combinatie wordt namelijk bij de nieuwe gaswet als een apparaat gezien. Ik heb eral wat gas mee bespaart maar nu wat een luxe buiten 36 en binnen 24 graden. Het elektriciteit gebruik is verdubbeld met deze dagen van 5 naar 10 kW per dag.
Enfin je ben natuurlijk bezig met een vicieuze cirkel op deze manier, dus is het nu een luxe of een noodzakelijk kwaad vraag ik mij af.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Marie Christina »

Daar kan je een hele boom over opzetten.
Als ik vroeger bij mijn opa en oma logeerde sliep 's winters ik in mijn kamertje met een trui aan.
De logeerkamer had geen kachel.
Alleen in de woonkamer stond een kolenkachel.
Toen ze ouder werden hebben mijn ouders er voor gezorgd dat er CV in het huisje kwam.
Het werd ongezond voor ze.

Diezelfde gedachte kan je de andere kant op denken.
Warmte kan zodanig worden dat het een bedreiging wordt voor je gezondheid, zeker voor de wat oudere medemens.
En dan is een airco alleszins te rechtvaardigen.
En dat geldt dus (sorry...) voor jou.
Je bent de jongste niet meer, tenslotte.
Van geest wel, het lijf is een ander verhaal.

En hoe lang staat het apparaat per jaar nu helemaal aan?
Is het milieu nu echt zo gediend als jij dat ding 3 dagen uit laat?
In Singapore stroomt airco uit het afdakje van de bushalte en moet je in het metrostation bekant een jas aantrekken.
Ik denk dat dat veel meer invloed heeft.


(Overigens heb ik een déjà vu. Volgens mij is de aircodiscussie hier al eens eerder gevoerd. Maar hrt kan ook elders geweest zijn.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Richard van den Berg »

Wim, je maximaal verbruik is minder dan ons minimaal verbruik op een dag van deze maand.

Heb jij een WTW op het oog? In ons huis zie ik graag een WTW komen, maar de keuze is reuze.

Vorig jaar is bij het vervangen van kozijnen de buiten thermometer zijn plek kwijt geraakt. Deze zat geschroefd op het houten kozijn van de achterdeur die naar binnen open draaide. De nieuwe kunststof achterdeur draait naar buiten op en een schroef in het kunststof kozijn ben ik geen voorstander van. Een Netatmo weerstation - https://www.netatmo.com/nl-nl/weather/weatherstation - is de opvolger geworden. Daarmee zie ik o.a. ook de CO2 waarde in huis en dat kan best oplopen als de boel dicht zit. Vandaar de wens van een WTW.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Marie Christina »

Ik moest even opzoeken wat een wtw is, maar dat klinkt inderdaad goed. Warmteterugwinning. (Een taalpurist als ik ziet dan dat de afkorting feitelijk W moet zijn, want het is één woord, maar dat is niet ter zake doende)

Warmte die anders verloren gaat opnieuw gebruiken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door sailor wim »

Hoi Richard,
Ik heb een foto geAppt van Zehnder.
Een beetje WTW bespaart 250 m3 gas pj.
Belangrijk is ook een CO gestuurd model en 350 m3 is genoeg.
Ik denk na de Airco aan een warmtepomp boiler dan kan ik van het gas af.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door sailor wim »

Je brengt 2 ventilatoren in je huis die zijn best stil, maar maken altijd meer geluid als geen. Daarom zijn geluid gedempte slangen belangrijk van de WTW naar de pijperij.
Kijk is bij Merford of bv Ventilatie land ed.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Waterman »

Richard van den Berg schreef: do jul 21, 2022 10:12 am Vorig jaar is bij het vervangen van kozijnen de buiten thermometer zijn plek kwijt geraakt.
Deze kun je op het kk kozijn plakken.
https://www.bol.com/nl/nl/p/raam-thermo ... oductTitle
Ik heb er ééntje aan de voorkozijn zitten ,en kan deze aflezen door het raam.
Hoef je ook de deur niet uit.

Ik vraag me trouwens wel af ,of die 10 kwh waar Wim het over heeft ,of dat verbruik inclusief opbrengst PV is ,of sec het dagverbruik aan stroom.
Wij zitten lager ,maar dan wel gerekend met de opbrengst van zonnepanelen.

Wij hebben 6 jaar terug ook alle houten kozijnen laten vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ glas erin.
En de buitengevels laten isoleren.
Een nieuwe CV ketel erin.
We verstoken nu gemiddeld 600 M3 minder per jaar.
We gingen van 1850 naar 1250 M3.
We zitten nu op 203kw stroom afname voor dit jaar.
Dit is na opbrengst eigen zonnepanelen (10stuks)
Mijn jaarverbruik loopt van 1 november tot 31 oktober.
Woning is een 2onder1kap.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door sailor wim »

Bij vakantie 2 kW pd. Ga er nog meer stekkers uittrekken en bij de modem de wifi uitschakelen.
Normaal 5 tot 7 kW , op 19 juli 17 kW met de Airco 24 h aan, of in de huiskamer of in de slaapkamer niet beide tegelijk.
Jaarverbruik 2100 kW en gas 600m3 geschat door Essent.
Met beide is geen rekening gehouden dat ik met de Airco ga verwarmen. Ik stort €90 maar wordt ingeschat op €60.
Ik ben nu langer als 3 jaar klant (6) en krijg 7,5 % korting opde kale kW prijs. Essent verwacht €405 teruggave was €320 totvoor kort.
Waarom ik weet het niet. Contract loopt tot 1-4-'23 dan moet ik nog ook een verleng bonus ontvangen van €125 omdat ik daar 3 jaar klant ben.
Ik bezit geen zonnepanelen de VvE wel, de opbrengst vertaald zich in een lagere maandelijkse bijdrage.

Enfin energie een hot item vandaag de dag.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Waterman »

sailor wim schreef: do jul 21, 2022 11:35 am Ik stort €90 maar wordt ingeschat op €60.
Heb zojuist effe gekeken ,en ze hebben me ingeschat op nul Euro.
Maar ik ga mijn maandelijks bedrag van 100 euro niet aanpassen.
Ik bezit geen zonnepanelen de VvE wel, de opbrengst vertaald zich in een lagere maandelijkse bijdrage.
Maar jij bent wel lid van de VvE ,dus deel je ook mee in de opbrengst van de panelen.
Enfin energie een hot item vandaag de dag.
Is ook logisch.
Een gevolg van de gaskraan hier dicht, en de onzekere leverancies van Poetin.
Als ze hier in NL, toen ze de "gasbel" ontdekt hadden , en van de toren geroepen hebben "dat Nederland generaties lang , voor de huidige bewoners en de kinderen na ons ,generaties na generaties " profijt ervan zouden hebben, dat gestand hadden gedaan , dan waren we nu niet in de problemen gekomen.
Ook niet nu met die rotzooi van Poetin.

Dan hadden nog generaties na generatie er profijt van gehad.
Maar hier in NL was de honger naar geld groter ,en werd het gas voor een habbekrats verkocht naar het buitenland.
En als hij (Henk Kamp) het besef had gehad, dat na de beving van 2012 bij Huizinge getemperd moest worden, dan hadden we nu ook niet in de shit gezeten.
Maar hun "honger naar geld" was nog niet te stillen , ze schroefden de produktie die destijds op 28,5 miljard kuub lag,met nog eens met 26 miljard kuub op.
Die koekebakker zal gedacht hebben , "we kunnen beter van 54 miljard af minderen ,dan van 28 miljard".
Maar hij storte daarmee wel geheel inde afgrond wat betreft ons mooie energie.
Met als gevolg dat nu Noord Nederland wegzakt ,en er grote schades zijn ontstaan.
Als het gasgeld is opgegaan in de bodem van Amsterdam voor een 7 km lange spoorbaantje, de Westercheldekering , de doodlopende Betuwe lijn,en meer van deze megalomane projecten die tot nu toe hun nut amper hebben bewezen.
Het knullig stukje HSL, waar ze in Nederland met gereduceerde snelheid moeten rijden , ook niet te vergeten.

Ja en nu zit de gaskraan dicht ,en moeten we ineens zwaar bezuinigen,en als we niet oppassen wordt ons straks gewoon verplicht een Hybride ketel of anderzins verwarmingsapparaat door de strot geduwd.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door sailor wim »

Hybride ketel volgens mij al verplicht na '26. Tenminste als het kan, hier ga ik verwarmen met de inverter Airco dit is tot 4 keer zuiniger als een HR ketel.
Mijn Nefit ketel onder een Agpo WTW unit kan nog 9 jaar mee denk ik. Dan is kijken wat mogelijk is.
Ondertussen mag een installatiebedrijf geen ander merk ketel meer plaatsen onder die WTW. Erger nog die moet dan ook vervangen worden omdat ereen rookgas gedeelte door de WTW loopt.
Ik denk dat een losse WTW en een split warmtepomp boiler hier de toekomst is. Met een buffervat waar ook de lage temperatuur cv opkan. Maar komt tijd komt raad.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Twei Woiven »

Luns is al een poosje eigenaar van een tuintje op zijn buik, maar dat is wel degene oa die ons gas heeft verkwanseld....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Richard van den Berg »

Waterman schreef: do jul 21, 2022 11:24 am Deze kun je op het kk kozijn plakken.
https://www.bol.com/nl/nl/p/raam-thermo ... oductTitle
Daar meet ik binnen geen CO2 mee, met de Netatmo wel. Dat vind ik zeker een toe gevoegde waarde van de Netatmo.

Daar komt de wens voor een WTW unit vandaan. Met alles dicht loopt het CO2 gehalte aardig op in huis.
Groeten,

Richard

mijn boot
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Waterman »

Richard van den Berg schreef: vr jul 22, 2022 6:48 am Daar meet ik binnen geen CO2 mee, met de Netatmo wel.
Het was sec bedoeld voor je temperatuur buiten te meten.
Dat deed je voordien ook ,door eentje op een houten kozijn te schroeven.
En met die kon je de CO2 waarde binnen ook niet meten toch?

Ik heb er niet uit begrepen,dat je nu wel een WTW had ,vandaar.
Die hebben wij niet,maar die komt er denk ik ook niet.

Ons huis is geen gesloten burcht.
De ventilatieroosters staan altijd open.
Alles potdicht houden is zeer ongezond ,en wakkert schimmelvorming aan.

Plaats maar een hygrometer in huis , is ook zeer belangrijk. :!: :!:
De luchtvochtigheid moet tussen de 40 en 65% zijn.
Optimaal is het 55% .
Het is niet alleen je CO2 dus. :idea:

Ik ben meer een ouderwetse.
Kleed je maar beter met kleren.
Dat houd de warmte van het lichaam beter vast ,zodat je je minder koud voelt.
Dat is beter dan de alles potdicht ,en alleen maar aan warmte denken.

En de dagen zoals afgelopen week,zijn niet zo talrijk.
Daar koop ik geen airco voor

Vroeger droegen we fatsoenlijke onderkleding ,stond alleen in de keuken en voorkamer een kachel.
Verder nergens.
We sliepen met z'n vieren op de zolder.
Als we smorgens wakker werden ,kon het gebeuren in de winter ,dat de sneeuw op de dikke dekens lagen. :o
Maar koud hadden we het nooit.

Waarom moet het zogenaamd in een slaapkamer 18 graden zijn?
Om je bont en blauw te stoken tot meerdere glorie van Den Haag?
Veel gasverbruik is veel BTW en veel overige verkapte belastingen ,tot glorie van de schatkist.

Bij de buren is het altijd 23 a 24 graden in huis.
Geen kleren om de kont ,maar wel de kachel hoog. :o
Die stoken zich bont en blauw aan gas , 2400 kub gas per jaar.
Alle radiatoren zitten achter banken en/of van die rasters.
Ze vinden de radiatoren namelijk niet mooi.

Zelfde 2onder1kap woning(andere helft) als wij ,ook alles geïsoleerd.
Wij stoken de helft. :mrgreen: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door frank »

Als ik ook even inlog op deze zeer actuele discussie...

Wij wonen in een appartement en hebben daar indertijd bij de bouw een WTW voorgeschreven gekregen als onderdeel van de energie besparingen.
Op zich weinig mis mee maar je moet er mee leren leven. Dat ding werkt op zich goed behalve in de zomer. De buitenlucht die binnen komt warmt zich nog even lekker op aan de binnenlucht die naar buiten gaat. Dan kun je de inblaas wel uitzetten maar dan zuigt de inkomer de warme buitenlucht door raam etc naar binnen.
Het nieuwere model van 2K euro heeft een automatische bypass die bij hoge buitentemp open gaat en geen warme buitenlucht aanzuigt. Dat schijnt wat te schelen zeggen ze.

Ons antwoord daar op was om de allerbeste airco aan te schaffen die op de markt is. Buitenunit en drie binnenunits. Kost een paar centen maar geeft perfect klimaat voor zelfs minder elektra verbruik dan vooraf berekend. In de winter bij matige kou dan verwarmen wij onze hut daar mee, ongekend hoog rendement, daar kan geen gasketel tegenop. Het is dan dus een warmtepomp.

Paar maanden geleden een dilemma, de gasketel ging kapotstuk en wat ga je dan doen gezien de idioterie van de overheid die worstelt met ene "vollebroek" en andere zelfbedachte crisisonderwerpen waar je vele miljarden tegenaan kunt gooien. Van ons geld natuurlijk.
Na rijp beraad en de dreiging de verplichte hybride warmtepomp en alle daaruit voortvloeiende kosten van andere aanpassingen hebben de de volgende dag weer een super zuinige gasketel laten plaatsen. Onze VVE berekeningen voor die complete straks verplichte omwenteling worden geschat op 25K per appartement.

En dan volgden wij de maandelijks afrekeningen van gas/elektra met enige nieuwsgierigheid natuurlijk. Nou hebben wij hier al jaren een fors elektraverbruik vanwege de vele computers en badkamervloer verwarming en de airco natuurlijk. Die laatste is verbazingwekkend zuinig hebben we gemerkt. Maar van de laatste gasrekeningen vielen we bijna om van verbazing, Op de schaal van standaard geschatte doorsnee-appartementen staan we nu zelfs helemaal onderaan, iets van minder dan 1 persoons appartement. Of wonen we in het fietsenhok? . :)

Om even conclusie te trekken, onze maandelijkse bijdrage aan Essent gaat niet omhoog maar omlaag! Minder duur gas verbruik, meer elektra maar minder energiebelasting. En zo lang dat nog kan hebben we zowel gas als elektra en dat is een veilige gedachte gezien de opmerking van een crisisdeskundige die de situatie omschreef als 'kortzichtig' want de overheid wil alle eieren in één mandje stoppen. Dom, als de stroom uitvalt heb je niks maar dan maak ik mijn potje netjes warm op een echt gasvlammetje.. Weten jullie nog, die heli die de hoogspanning mee nam in de Bommelerwaard? Hoeveel weken zaten ze daar zonder stroom? Maar gelukkig hadden ze nog......
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Noodzakelijk of luxe?

Bericht door Marie Christina »

Da's een goed punt, inderdaad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie