Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Baschinist »

Ja nou...even ter verduidelijking: de nieuwbouweisen van 2023. Technisch vast wel mogelijk maar niet echt realistisch. Daar is wel degelijk een hoop in veranderd van trapjes die minder steil moeten zijn tot stahoogte tot emissie van je motor, decibels in de stuurhut etc etc etc.
De lichtbakken voor de navigatielampen zijn bijvoorbeeld vervangen van "met matte verf in de overeenkomstige kleur beschilderd teakhout" naar onbeschilderd aluminium.
Waar ik dus ook nog iets aan moet doen!)
Heb daar de binnenvaartregels niet van paraat maar die mochten (moesten) wij dus braaf mat zwart gaan schilderen, de creatieve uitspatting met rood en groen werd niet gewaardeerd :lol:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Marie Christina »

Vroegah waren ze rood en groen.
Maar dat moet al decennia lang mat zwart, of in elk geval niet reflecterend, zijn.

Ook weer zo'n puntje waar de bemanning wel op controleerde (naar ik aanneem) maar zelf niet aan voldeed.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: za jan 21, 2023 4:08 pmIn BE kan je zelfs geen wit krijgen aan het water begreep ik.
Ja hoor, geen enkel probleem!

Hoe het nu is weet ik niet, maar mijn zwager voer eind vorige eeuw met de (ex)RP10 Saeftinghe. In de recreatie uiteraard. Hij zette dat schip in de boeken van zijn bv, een importfirma die verder niks met beroepsvaart te maken had, maar wel eens spullen leverde aan scheepswerven.
Dat hele verhaal (het schip zou worden gebruikt voor klantenontvangst en representatieve doelen :lol: ) inclusief die werffacturen stuurde hij op naar de douane voor aanvraag bunkerverklaring. Zonder verder doorvragen kreeg hij die per kerende post toegestuurd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: za jan 21, 2023 10:27 pm Dus ik moet wél zorgen voor zo'n ding?
Menno,

Even een vraag .
Hoe doet de school het dan met BTW die betaald wordt op andere producten?
Op welke manier krijgen ze deze dan terug van de belasting?
Ik noem maar , btw op computers ,btw op schrijfmateriaal ec etc etc.
Heeft de school een BTW-nummer bij de belasting?
Zo ja ,dan kunnen ze alle betaalde btw toch terug vragen,ook die op brandstoffen zit?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Marie Christina »

Geen flauw idee, hoor.
Ik ben maar een simpele docent.
Ik zorg dat het geld uitgegeven wordt :) en om ervoor te zorgen dat dat allemaal slim in de of uit de boeken gaat zitten er heel goed betaalde mensen in de administratie.
Maar ik neem aan van wel.
Ze zullen de staatskas niet spekken als het niet nodig is.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: ma jan 23, 2023 12:52 pm Ik ben maar een simpele docent.
Nou nou nou ,cijfer je nou niet weg.
Als jij daar niet was , dan werd het een zootje op het water.
Als er geen daar docenten (meer) waren ,word de kennis op maritiem gebied niet meer doorgegeven aan de volgende generatie.
Dan moest iedereen het zelf maar uitvogelen.
In ieder geval wordt het dan "ieder voor zich ,en God voor ons allen".
Gelukkig is dat niet zo ,en zijn er gelukkig mensen zoals jij , die de kennis en regelgeving weer doorgeven aan de volgende generatie.
Zo simpel ben je niet.
En ja ik weet ,dat het ondergewaardeerd word , maar dat is heel sterk prijs afhankelijk , want je bent een kostenpost,althans zo redeneert men.
Dat zou niet moeten zijn ,want het rendement is na scholing ,een kwalitatief goede vervolg.
En nogmaals ,zonder docenten is er geen kennisoverdracht.

En ik zou ,als ik jouw was , gewoon de rekening ( als je die al ziet trouwens ) van het brandstof tanken doorgeven aan de administratie.
Of ze er dan welkom niet de btw op kunnen verhalen ,is hun pakkie an.
En qua brandstof prijs zelf ,zover denk ik weinig verschil in tussen normale en witte diesel excl. btw.
Niet druk om maken
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Twei Woiven »

quichot schreef: ma jan 23, 2023 11:49 am
Twei Woiven schreef: za jan 21, 2023 4:08 pmIn BE kan je zelfs geen wit krijgen aan het water begreep ik.
Ja hoor, geen enkel probleem!

Hoe het nu is weet ik niet, maar mijn zwager voer eind vorige eeuw met de (ex)RP10 Saeftinghe. In de recreatie uiteraard. Hij zette dat schip in de boeken van zijn bv, een importfirma die verder niks met beroepsvaart te maken had, maar wel eens spullen leverde aan scheepswerven.
Dat hele verhaal (het schip zou worden gebruikt voor klantenontvangst en representatieve doelen :lol: ) inclusief die werffacturen stuurde hij op naar de douane voor aanvraag bunkerverklaring. Zonder verder doorvragen kreeg hij die per kerende post toegestuurd.
Dat ga ik ook even nalopen dan.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door quichot »

Dat was wel ruim 20 jaar geleden, dus vóór het gelazer met CVO en CBB.
Maar volgens mij staat de douane daarbuiten, en nooit geschoten is altijd mis.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Baschinist »

Of ze er dan welkom niet de btw op kunnen verhalen ,is hun pakkie an.
En qua brandstof prijs zelf ,zover denk ik weinig verschil in tussen normale en witte diesel excl. btw.
Niet druk om maken
Nou niet helemaal. Rode gasolie is accijnsvrij, witte gasolie ex btw is alleen btw vrij dus daar zit nog wel een verschil tussen qua prijs.ik
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Marie Christina »

Volgens mij is rode diesel iets 1,40 - 1,60 per liter momenteel.

Vandaar dat visserlui etc het nu zwaar hebben, want dat scheelt niet zoveel meer met witte.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: ma jan 23, 2023 4:23 pm ,......... vrij dus daar zit nog wel een verschil tussen qua prijs.
Door dat er een accijnsverlaging is geweest op witte diesel in 2022 , is het verschil in tijd terug gelopen naar circa 10 cent per liter.
( Of dat het verschil in de pompprijs is of in de netto prijs is ,is mij niet bekend)
Bij 1000 liter verstoken is dat dus 100 euro.
Een simpele rekensom leert ons dus ,dat een aanpassing om onder de regels uit te kunnen komen , niet loont.
Tenzij die er elke week natuurlijk een hoop doorheen draait.

Ik heb op een ander forum gelezen dat bv de Janette ,die nu een StageV motor heeft (DAF) er 35 liter per uur verstookt.
Uitgaande van 10 vaaruren op een dag , zijn dat 60 in de week keer 35 is 2100 liter.
Die 2100 liter zou dan een voordeel hebben,als dat schip op rode diesel zou varen, van € 210,==

Ik denk niet dat Menno aan die liters met de Aquarius toe komt.
21 liter per dag komt dichterbij denk ik. :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Marie Christina »

Liter of vijf tot tien per week.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Evert »

Half november betaalde ik voor rood één euro per liter. Half december op een drukkere plek 83,6. Beide ex de btw
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Twei Woiven »

Bij mij gaat de meeste diesel door de kachel heen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mag de Aquarius rode diesel bunkeren?

Bericht door Marie Christina »

Kijk, dat scheelt weer.
Die doet het niet op de Aquarius.
Mag ik me ook nog mee vermaken.

Gelukkig heb ik heel veel verstand van die dingen.
(Not)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie