Frankrijk en de regels

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Frankrijk en de regels

Bericht door Navigo »

HH,

Er zijn vast al mede forumleden door België naar Frankrijk Parijs geweest?
Wie kan mij vertellen welke verplichtingen er zijn als je met de boot naar Frankrijk wilt?

Hiermee bedoel ik de verplichte uitrusting en welke verplichte papieren moet je aan boord hebben?

Eigendomspapieren, inschrijving kadaster, verzekeringspapieren etc.

Alvast bedankt
Navigo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Frankrijk en de regels

Bericht door paure nesci »

viewtopic.php?f=3&t=3994

Ik heb daar vorig voorjaar ook aandacht aan besteed , veel bruikbare reacties van medeforummers gekregen....

France ? gewoon doen !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Frankrijk en de regels

Bericht door wrotter »

op varen doe je samen en de anwb staat een hoop .
wij zijn al meerdere keren door het franse gevaren met ons bootje we voldeden aan de regels die hier gelden ,dus ook de zg vlaggebrief aan kunnentonen dat je van nederland bent daar nog nooit controle gehad wel gewoon alle vaarpapieren die je hier ook hebt wel wat extra regeltjes kijk eens op de side van VNF .
door belgie is een ander geval de Waalse wateren vriendelijk en goed het Vlaamse altijd nog geen goeds Antwerpen nu dus moet je daar ais hebben ,ga je via duitsland terug tja zorg dat ev gas en brand blussers /reddings middelen in orde zijn soms kunnen ze daar goed zijn in hollandertje pesten .
ps in al die jaren dat ik met een groot schip door frankrijk voer nog nooit controles gehad behalve toen er nog douane bij de grenzen was maar dat waren vooral de belgen die get om de frankjes deed ,de sluizen in frankrijk koste ons wel wat sigaren / bier of franken maar ze hielpen je als de beste .
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Frankrijk en de regels

Bericht door paure nesci »

Ik in Frankrijk geen controle's gehad , wel hier en daar een fooi betaald in de vorm van n fles wijn of n blikje bier als de VNF extra moeite heeft gedaan om ons te helpen , (meeste hulp bij sluisstoringen is onbetaald gebleven )
In België wel controle gehad , ze wilde alle papieren zien en aangezien we alles netjes in een map hadden zitten ( en nadat we ook nog ff moesten "blazen" waren ze bijzonder tevreden en mochten we probleemloos onze weg vervolgen....
M.a.w. zorg dat je alles in orde hebt en heb t bij elkaar zodat je t vlot kunt laten zien.
Veel plezier met de voorbereiding van de reis , en nog meer plezier onderweg !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Frankrijk en de regels

Bericht door RuudMal »

Het enige wat wij extra regelen als we naar belgie of Frank rijk gaan is dat er een geldig icp aan boord is. Wij zijn overigens nog nooit gecontroleerd

Maar als het goed is heb je de normale dingen al op orde als,
Verzekering
Gekeurde brandblussers
Zwemvesten

Oh ja en geen autobandjes als fenders gebruiken in de sluis. Wel handig bij het overnachten de kantjes willen wel eens schuin aflopen en dan helpen fenders bij de romp niet zo veel

Voor de rest alleen maar leuk. Kijk maar naar de vaar ervaring van Do (paure nesci) vorig jaar.
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Frankrijk en de regels

Bericht door quichot »

Het is in Frankrijk niet veel anders dan hier. Buiten de scheepspapieren die je waarschijnlijk toch al hebt, hoef je verder niks te regelen of aan te vragen. ICP is handig, maar geen officieel document. Ik vond dat nodeloos duur en teveel rompslomp, dus had ik (voor de CBB-verplichting >20 mtr) een zelfgemaakt een A4-tje bij me met -in mijn beste Frans- alle relevante gegevens over schip en eigenaar. Dat werd door iedere sluiswacht in dank aanvaard.

België daarentegen, en dan met name het Vlaams Gewest en Antwerpen, is de laatste jaren wat strakker geworden in regelgeving, aanvullende eisen en handhaving. Ga je via Antwerpen bijvoorbeeld, dan moet je tegenwoordig AIS en marifoon aan boord hebben. Dat wordt vrij strikt gecontroleerd sinds de haven van Antwerpen is opgesplitst in drie sectoren met meldplicht bij binnenkomst of vertrek.

Ga je over Maastricht is er weinig aan de hand, want boven Ternaaijen begint meteen het Waals Gewest.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie