van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Opnieuw mooi weer op de zesde van de zesde en ga nog even naar de Lidl voor wat leeftocht en zag aan de achtergracht aan de Diezerkade een luxe motor een klipper een steilsteven en een katwijker beurtmotor zich manifesteerden, alleen schreeuwde sommige schepen om een pietsie kruipolie tussen het klinkwerk:

Afbeelding

Ook langs de olieboer Huisman voor 118 liter olie en om 10.45 uit Zwolle vertrokken.
Vond nog het oude veer van Terneuzen Hoedekenskerke terug:
Ook de luxe motor Carpe Diem lag daar met een bekende naam N. van Baalen zou dat nog familie zijn van moeders kant je weet maar nooit:

Afbeelding

Er is nogal wat museaal erfgoed als we de brug door zijn vind ik de werf van Leenman weemoed bekruipt mijn gemoed als ik zulke plaatjes zie:

Afbeelding

Nog wat recreatief gegeven van groot tot klein al dan niet in opbouwfases:

Afbeelding

En ineens ben ik voor mijn gevoel weer terug als ik IJzerleeuw passeer waar mijn broer en ik met het motorscheepje Rust Roest II thans Exocet, 50 ton lang ijzer brachten vanaf Rotterdam voor een Blocvracht van 300 gulden we hielden er nog iets van over ook! Barre tijden in 1963:

Afbeelding

Tot zomedadelijk, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Varend op het Zwolle IJsselkanaal komen we nog een verbouwde motorspits tegen:


Afbeelding
terwijl bij For Farmers voorheen Hendrikx een veel ouder schip maar wel groter ligt te lossen met de bunkerboot van Huisman langszij ik vermoed dat het verschil spits en dit vrachtschip toch wel zo’n 30 a 35 jaar verschilt:

Afbeelding

Op de volgende foto hebben we flink stroompie mee en zijn dan ook geschut door de Spooldersluis richting Kampen.
Eigenlijk de wereld op zijn kop nu ik dit schrijf is er al maanden een krappe rivierstand en toen kwam er toch een flinke stroom af op 06-06-2016:

Afbeelding

Wat een schoonheid wijds en groen langs de benedenloop van deze mooie rivier:

Afbeelding

Maar bij Kampen is het wildwatervaren een heel eind gereduceerd en vraag je je af waar dat water in eens zo’n stuk tot rust is gekomen het zal wel wat breder en dieper zijn deze stad is fascinerend vanaf het water:

Afbeelding

Afbeelding

Tot later beneden de brug!
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door stevedem »

zeer mooie plaatjes weer willem !!
En idd, het verschil in stroming is best groot.... begin van de ijssel lijkt soms wel een wild water baan, en bij kampen kabbelt het rustig voort :lol:
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door popeye »

Ja, er was een boel water gevallen richting het zuiden in die periode vorig jaar. In Frankrijk zijn nieuwe streetview-beelden uit die periode o.a. langs de Maas, en daar kun je steeds aan het water zien dat er een flinke stroming staat!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Ook beneden de brug van Kampen is genoeg te zien:

Afbeelding

ergens moet hier een koe aan de toren hangen en ooit hadden de Kampenaren (hoe is het mogelijk) van de Zwollenaren een groot kerkorgel gekocht.
Maar om één of andere reden waren zij daar niet gelukkig mee en hebben de Zwollenaren met zinken duiten terugbetaald vandaar de naam Zwolse Blauwvingers.

Afbeelding

De ganzendiepsluis:

Afbeelding

Wellicht een oud schipper die op zijn schip zo’n grote woning had dat hij dacht ik kort mijn schip in en heb alle vrijheid om te blijven dobberen:

Afbeelding

De Kamper Kogge:

Afbeelding

en een prachtige coaster echt een tijdsbeeld uit de Wad en Sont vaart tijd:

Afbeelding

Een fraai kloek beurtschip komt achter de Kogge vandaan gluren samen met een notarisbootje:

Afbeelding

En dat schip heet dus ook geen Klagrie meer maar Compania een schip gebouwd in 1950 te Straatsburg als Bourdelle in het kader van de Marshall hulp:

Afbeelding

We besluiten bij de monding van de reusachtige Gelderse IJssel waar we bakboord uit gaan om via de randmeren weer naar het westen des lands te varen:

Afbeelding

hier stopt het voor even weer, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

We gaan het met wat minder foto’s doen dit vaargebied is naar mijn mening niet zo fotogeniek dus gaan we de randmeren over en stoppen voor sluis Nijkerk aan een loswal naast de Erkermederweg.
Achter de Vrijbuiter ligt een stalen kotter en het stikt er van de spinnenwebben maar geen muggen,
Wel veel zwaluwen die heen en weer scheren.
Na een heerlijke nachtrust en uitgebreid ontbijt om09.50 u gaan varen hier vaart een mooie klipper de Sailboa alhoewel ik geen zeilen ontwaar is het wel van historische waarde zo’n casco:

Afbeelding

we zijn dan al bijna de Randmeren af bij de Hollandse brug gaan naar de Pampus geul en kun je zien waarom ik toch maar voor de Randmeren koos gisteren:

Afbeelding

de wind was nnw en had dan meerdere malen op moeten steken niets bestendig volgens deze mooie klipper:

Afbeelding

en zo geraken we in rustiger vaarwater als we dit IJvuur passeren:

Afbeelding

Alles is betrekkelijk ziende op het buitenste bunkerbootje zo één zag ik al omgebouwd tot vakantie scheepje onderweg en ook de beroepsvaartuigen worden of scheermesjes of na een langdurige bewoning aan het zicht van de actieve vloot onttrokken:

Afbeelding

We gaan nog een paar plaatjes maken van de drukte van Amsterdam in het volgende stukje,
Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Hier vinden we dan nog een viertal actievelingen dwz mensen die met hart en ziel schipper zijn alles in orde willen hebben dus af en toe stil om hun schip de nodige zorg te geven.
Je vraagt je af hoelang, op één van de schepen zijn goede vrienden van ons varend altijd werk de laatste tijd dan ook volop maar de A O W leeftijd is hij al een poosje voorbij.
En dan zou volgend jaar zijn certificaat aflopen op een schip met misschien nog en paar spanten uit begin 1900 maar… een jacht van een schip hoe moet dat nu met al dat goede materiaal!:

Afbeelding

Dit was eind 60er jaren al aan de beurt en is tot heden bewaard maar besef wel zelfs het maritiem museum in Rotterdam heeft al stukken afgestoten dus zelfs daar ligt de sloper op de loer zeker als het niet pico bello wordt bijgehouden:

Afbeelding

Toch blijft het wennen de veranderingen ook op het water, nog zie ik de Pieter Caland als fraai nieuw schip samen met de Erasmus een statige oude stoomboot aan de Parkkade in Rotterdam.
En menig keer voer zij statig voorbij met dagjesmensen om de havens te bezichtigen nu in een sombere donkergrijze jas gestoken lijkt het of ze bang is voor de afvaart:

Afbeelding

Nee...dan deze in haar grootsheid neergevlijd aan de Veemkade in onze hoofdstad om mensenmassa’s te amuseren in de beslotenheid van glas en staal.
Nooit heb ik de aspiratie gehad om mij in vervoering van zulk gebeuren te laten meeslepen maar wellicht is het voor zakenlui wel een van de middelen om in een pseudo zorgeloze omgeving hun contacten te verstevigen:

Afbeelding

Wat een geluk dat ik daarvoor dan de Vrijbuiter heb die kan reiken waar een ander achterblijft dus vaar ik hier door de Schippersgracht en door de Nieuwe Heerengracht naar de Amstel bekend terrein voor mij en mijn boot:


Afbeelding

Het einddoel voor deze dag bleek Ouderkerk a/d Amstel waar ik over bakboord een mooi plekje vond om na zoveel indrukken de dag nog eens door te nemen:

Afbeelding

en dan stopt hier het verhaal weer even,
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door popeye »

Misschien trap ik een open deur in, maar voor wie denkt nooit de Amsterdamse grachten te zullen bevaren: Je kunt een vaartochtje maken met streetview! :D

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Marie Christina »

Of je leest hier mee.
Wel zo leuk.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 25, 2010 5:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

popeye schreef:Misschien trap ik een open deur in, maar voor wie denkt nooit de Amsterdamse grachten te zullen bevaren: Je kunt een vaartochtje maken met streetview! :D

Groet, Jack.
In Utrecht kun je dat ook doen. Vooral de Kromme Nieuwegracht/Plompetorengracht zijn mooi om te zien. Of huur als het beter weer is eens een kano op de Oudegracht en vaar er zelf door. Ook erg leuk! :wink:

Groeten van Tim
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Daar de tijd dringt en de copy ook nog 6 stukjes bevat zal ik nog 2 stukjes plaatsen het is uiteindelijk morgen al maart en kan ik er maar weer van "verlost" zijn, kunnen jullie ook je ding weer gaan doen!

Vandaag 8 juni blijft de motor van de Vrijbuiter uit er gaat geschilderd worden aan het ankerspul voorop dat was al een jaar of 6 geleden en daar de huisstijl kleuren ook enigszins gewisseld zijn vind ik dat nodig.
Ook gezellig dat er steeds weer andere mensen op het bankje voor ons gaan zitten en er word onder het verven menig woord gewisseld, ook het boeisel aan de binnenkant krijgt een frisse opknapbeurt.
Ook de andere dag ben ik daar nog gebleven zodat ik de 10 de weer ben gaan varen richting Vinkeveense plassen.
Steeds weer een mooi tripje alleen weer eens geen foto’s dus dat moet dan maar van het jaar gebeuren daar ik voornemens ben om daar weer heen te gaan.\Varen via Bullewijk en Holendrecht door de voetangelbrug en de winkel af naar de Proosdijsluis daar had ik me toch een schutting voor.
Het was dat weekend opdrukkerdagen in Vinkeveen vandaar dat het er een beetje ging krioelen.
Zo maar op de bonnefooi was ik er heen gegaan en vond het leuk om daar met de boot te zijn op dat spektakel de Nationale Opdrukkerdagen
Naar de jachthaven van Omzigt gevaren maar daar was het evenement niet het zou plaats vinden bij de zeilschool aan de andere kant van de provinciale weg, daar eerst even water geladen en geluncht.
Dus op naar de zeilschool en kreeg gelukkig nog een prachtig plek je toegewezen aan het kopeind bij de zeilbootjesvlonder had dus een prachtig overzicht.
Hier het spelevaren:

Afbeelding

En een kleine impressie van de drukte:

Afbeelding

Zaterdagavond vaar ik met een roeiersvlet mee de RVE 21 op een soort van gondelvaart maar dan anders het gas gaat er soms helemaal op als de grote mannen en vrouwen gaan spelevaren:

Afbeelding

Diep in het water tot aan het boord varen de minibootjes op naar de plas:



Zo zijn de foto’s op helaas er is het een en ander gewist dus de ienie minie vaarwatertjes van Vinkeveen naar Wilnis en naar de Heinoomsvaart de Geer het Bijlevelt en de Grote Heicop naar Breukelen met aansluitend het Amsterdam Rijn kanaal zullen we nog wel eens bevaren hopelijk.
Het was een indrukwekkende belevenis om onbekend terrein te ontdekken in ons mooie kikkerlandje, de Vrijbuiter voer nog naar Vianen en de 14de naar Acquoy om mij te melden voor het koor.
Het kwam er op neer dat ik 17 mei wegvoer van de steiger en de 15de juni weer naar huis via de Lingesluis door Gorinchem buitenom naar het kanaal van Steenenhoek waar ik 14.00 uur afmeerde.
Aan vaaruren was ik 137 uur zoet tegen een gasolie verbruik van 360 liter wat bij benadering komt op 2.62 liter per uur maar veel dead slow gevaren in de Drentse, Groningse, en Friese dreven.
Op naar de volgende keer, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De toegift:
De 13 de september ga ik nog een paar dagen er op uit eerst zingen in Acquoy dat is dus met de auto een half uurtje maar met de boot 4 uur varen veelal pak ik de brug van 14.00 uur te Gorinchem.
De vaarroute is altijd over het kanaal van Steenenhoek mooi rustig varen naar de minimaal een half uur vooraf bestelde opening maar dat is dan ook het enigste beletsel tot Geldermalsen.
Wellicht moest ik de spanning en avontuur van de Toneelroute waarin ik een acteerrolletje had kwijt wel met het motto; je moet alles eens gedaan hebben in het leven en de reacties waren bemoedigend Hier volop in het spel:

Afbeelding

Het was een hete dag de 14 de en besloot nog even te gaan zwemmen en gelijk de aangroei op de waterlijn met een harde borstel te verwijderen niet dat er veel aanzat maar het was weer fris en fruitig.
Donderdag weer verder gevaren naar Geldermalsen en daar een nacht overgebleven.
Vrijdag vond ik het tijd om nog wat verder te varen, en zette koers naar de Korne na de baggerwerkzaamheden had men de vuilvanger, denkelijk ook de belemmering voor te grote schepen iets verruimd.
Zodoende was er de mogelijkheid gekomen om naar Buren te varen echter wist ik niet waar ik terecht zou komen het bleek al gauw dat je beter geen tegenliggers moest krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

En zo begonnen de contouren van Buren zich aan te kondigen we hebben overigens wel steeds mooi weer:

Afbeelding

Wat een ontdekking, zo kortbij en nog nooit over water geweest:

Afbeelding

We varen dan toch maar zover als mogelijk nu zijn we er toch en buiten het uit:

Afbeelding

Tot het volgende epistel, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Neergevlijd aan het Arsenaal maak ik gelijk een aantal foto’s van Buren en teruglopend had ik een heel mooi doorkijkje naar de Vrijbuiter:

Afbeelding

Er was een prachtig zwaaiplekje niet wuiven maar keren bij een duiker onder het poortje vandaan:

Afbeelding

Natuurlijk is er weer wat te doen in Buren maar de kaarten waren al maanden uitverkocht een stuk geschiedenis van Buren en Indië uit begin 50er jaren een heel toneel gebeuren met een draaiend podium vlak onder de molen het Buren toen theater:

Afbeelding

Ach natuurlijk waan je je in het verre verleden als je door zo’n goed bewaard Oranjestadje wandelt
en daar mijn vrouw Anna heet en ik Willem vereenzelvigde ik mij met de beeldenpartij vlak onder de kerk :

Afbeelding

Maar ja wat wil je als je grootmoeder van vaders kant Anna van Buuren heette er zal dan toch nog zij het sterk verdund oranjebitter door mijn aderen stromen!
Er komen nog enkele plaatjes maar denkelijk moeten jullie zelf nog maar eens die kant uitgaan over water is het beperkt met goed één meter diepgang maar er lopen heel goede wegen naar toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag kwam de vrouw met dochter en kleinkinders op visite leuk, maar ze werd direct aangesproken door een moeder en dochter die speciaal naar ons bootje liep daar ze er bijzonder van gecharmeerd waren en lieten we ze dan ook maar de binnenkant zien.
Als ik gewild had had ik nu zonder Vrijbuiter gezeten toch hoop ik nog een fiks aantal jaren mee te gaan dus ze hebben pech maar ze wilden wel de eerste zijn als…..
We hebben heerlijk macaroni gegeten en ik heb me vermeid met de afwas en nog wat gedwaald in het pittoreske stadje
Tot het volgende stukje maar weer, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Op zondag blazen we de aftocht dus gaan we weer richting Geldermalsen mooi weer en zachtkens varen we langs de eeuwenoude vestingwallen:

Afbeelding

En natuurlijk hoort er bij zo’n stadje een kasteel helaas één van de grootste kastelen werd in 1804 nota bene met toestemming van de toenmalige regering verkwanselt aan de slopershamer.
Toch is het allemaal niet zo verwonderlijk, alles was immers monumentaal dus wie keek er toen in ‘t veen op een turfje dat gold natuurlijk ook voor de relikwieën die van het kasteel uitwaaierende in den lande.
Een lief kerkje buiten de vesting, waarschijnlijk Rooms en daar moesten de protestanten in Buren niets van hebben dus buiten de legerplaats!:

Afbeelding

Bij de volgende plaat kan ik diverse richtingen uitdenken of een markering voor de vaarweg of een keerplaats of misschien wel opslag van boomstammen voor een houtzagerij.
Men vertelde mij jaren terug dat bij het inwateren van het hout de onderkant in de stroom moest liggen dus de top of kruin stroomafwaarts:

Afbeelding

Het einde van de smalle Korne komt weer in zicht:

Afbeelding

Over links de uitloop van de Korne en rechts de Linge die alleen toegankelijk is voor kano’s even verderop zit de benedenste stuw:

Afbeelding

Nog een van de vuilvanger annex scheepvaart beperker:

Afbeelding

varend naar Geldermalsen waar ik een nacht zal verblijven stopt hier weer even het verhaaltje.
Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Maandagmorgen weer stralend weer dus ga ik de alu ramen van de stuurhut nadat ik vorige week zaterdag de voor en achterkant goudkleurig had geverfd nog even voorzien van een vernislaagje:

Afbeelding

Om 13.00 uur ga ik weer richting huis daar ik woensdag weer schipper mag ik overvaren speel maar doe echter nog één nacht Acquoy aan waar dat unieke plekje voor bijzondere opnamen zorgt.
Ik wilde op tijd vertrekken zo rond 8.30 maar de weergoden vonden dat ik nog maar even rust moest houden toen ik mocht gaan varen, zag het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus om 10.00 uur gaan varen en via Gorinchem en de Merwede naar het kanaal van Steenenhoek waar ik weer veilig binnenschutte en weer naar huis keerde.
In week 45 nam ik het er nog even van en voer opnieuw naar de zang, en op woensdag terug naar Gorinchem waar het de bedoeling was om één overnachting te houden en dan via de Brabantse Biesbosch naar Geertruidenberg te varen, helaas het koelwaterpompje van de motor begon te spetteren en gelukkig had ik nog een reserve van de vorige motor dus kwam vrouwlief des anderen daags het pompje brengen.
Daardoor verliep de donderdag en ging dus vrijdag zonder gespetter varen naar Den Berg zoals ze dat daar noemen, na een stevige wandeling weer aan boord een beetje triest van de vergane glorie.
De halve zool lijn zoals het treintraject genoemd is naar de Langstraat waar nog echte schoenen worden gemaakt bestaat al jaren niet meer, toch zijn er nog voldoende sporen in het landschap.
Ook hier een brug wel toegetakeld door de tand des tijds:

Afbeelding

Toch weer lekkage echter is het nu het externe koelwaterpompje wat druppelt en maak een hele constructie om het drupsgewijze lekwater op te vangen in een kannetje na even draaien houd het weer op dus rara wat speelt er:

Afbeelding

Wat een liefde moet deze bouwer gehad hebben om zo’n plaatje te bouwen echt een juweeltje wat gelukkig bewaard is:

Afbeelding

Hier stopt weer even het verhaaltje tot zo, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie