van beroeps naar recreatief
Moderators: sailor wim, frank
Re: van beroeps naar recreatief
Willem,
Ik ken wel een a keijzer uit stad a/h haringvliet met luxe motor jaco. Weet jij of dat familie van elkaar is? Later kempenaar jaco en 85 m schip jaco.
Gr
Ruud
Ik ken wel een a keijzer uit stad a/h haringvliet met luxe motor jaco. Weet jij of dat familie van elkaar is? Later kempenaar jaco en 85 m schip jaco.
Gr
Ruud
Ancora Imparo
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: van beroeps naar recreatief
Ruud,
Je zou het aan het Binnenvaart forum voor kunnen leggen, ene meneer Kees Keijzer nog beter bekend als Haringkees weet je dat denkelijk haarfijn uit te leggen, groet Willem.
Je zou het aan het Binnenvaart forum voor kunnen leggen, ene meneer Kees Keijzer nog beter bekend als Haringkees weet je dat denkelijk haarfijn uit te leggen, groet Willem.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: van beroeps naar recreatief
Ruud, even geïnformeerd en het blijkt een oom van de Jaco geweest te zijn. Groet Willem
Re: van beroeps naar recreatief
Willem dank je wel.
Die A Keijzer uit stad ken ik wel (en familie) ik weet ook dat kees Keijzer daarvan weer een neef is. maar A Keijzer uit sommelsdijk kende ik niet, nu schijnt er ook nog een "de Keijzer" te zijn uit Middelharnis die ook een verband heeft met de familie Oosse (dordrecht?)
ik ga ook mijn licht eens opsteken bij mijn familie.
bedankt!
gr
Ruud
Die A Keijzer uit stad ken ik wel (en familie) ik weet ook dat kees Keijzer daarvan weer een neef is. maar A Keijzer uit sommelsdijk kende ik niet, nu schijnt er ook nog een "de Keijzer" te zijn uit Middelharnis die ook een verband heeft met de familie Oosse (dordrecht?)
ik ga ook mijn licht eens opsteken bij mijn familie.
bedankt!
gr
Ruud
Ancora Imparo
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: van beroeps naar recreatief
Nadat we de stationsbrug hebben genomen blijkt er een slanke klipper op te doemen en zo waar weer een pannenkoekenboot maar alweer een bijzondere bouwstijl.
Opnieuw een klipper met een voorover hellend hek of boeisel:
Heerenveen is in 1934 gevormd uit de delen van Haskerland en Schoterland en de gehele gemeente Aengwirden, in 1947 24000 inwoners en is dus een veenkolonie welks in 1551 is begonnen door Friesche Edelen en kreeg daarna de bijnaam het Friesch Haagje.
Handel, winkels scheepvaart schaatsen bamboe fietsen motoren machines carrosserieën embalage.
Veeteelt en landbouw Veren en kapok; houtbewerking.
Aan de lijn Zwolle Leeuwarden ten oosten het Oranje woud waar het lusthof was van de Friesche stadhouders.
Ook was er toen de zetel van de Nederlandse Tramweg Maatschappij.
Er was nog net een plekje in de kolk dus meerde ik daar aan het Breedpad af gelukkig nog net voordat de hemelsluizen zich opende en het regenvocht zich rijkelijk toebedeelde aan de Vrijbuiter:
Later klaarde het weer op en ging ik nog even de stad in voor wat proviand en groente voor het avondeten er was een feestelijke stemming want de eerste steen werd gelegd voor de nieuwe ijs tempel Thialf
Om te laten zien dat het een echt sprookje was nog een foto achter het hek:
Zo meteen het volgende stukje.
Opnieuw een klipper met een voorover hellend hek of boeisel:
Heerenveen is in 1934 gevormd uit de delen van Haskerland en Schoterland en de gehele gemeente Aengwirden, in 1947 24000 inwoners en is dus een veenkolonie welks in 1551 is begonnen door Friesche Edelen en kreeg daarna de bijnaam het Friesch Haagje.
Handel, winkels scheepvaart schaatsen bamboe fietsen motoren machines carrosserieën embalage.
Veeteelt en landbouw Veren en kapok; houtbewerking.
Aan de lijn Zwolle Leeuwarden ten oosten het Oranje woud waar het lusthof was van de Friesche stadhouders.
Ook was er toen de zetel van de Nederlandse Tramweg Maatschappij.
Er was nog net een plekje in de kolk dus meerde ik daar aan het Breedpad af gelukkig nog net voordat de hemelsluizen zich opende en het regenvocht zich rijkelijk toebedeelde aan de Vrijbuiter:
Later klaarde het weer op en ging ik nog even de stad in voor wat proviand en groente voor het avondeten er was een feestelijke stemming want de eerste steen werd gelegd voor de nieuwe ijs tempel Thialf
Om te laten zien dat het een echt sprookje was nog een foto achter het hek:
Zo meteen het volgende stukje.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: van beroeps naar recreatief
In de avond nog even gewandeld in Heerenveen het was weer aardig opgeklaard en het geheel was opgefrist, minder fris vond ik een soort steegje tussen twee riante winkelstraten waar levende waar schaars gekleed en omringt door uitheemse figuren duistere dingen practiseerden.
Het kwam mij nogal bedreigend en luguber over.
Het is nu nog maar 4 juni als na bezoek aan de zaterdagmarkt de touwen weer los gaan en ik om 09.15 de motor start en ga vertrekken uit Heerenveen hier inmiddels na brugpassage:
We varen in de Veenscheiding en ontdekken opnieuw spoor en water met een mooie zover ik het kan zien polyester replica wat ons als Maria Del Mar in Mediterane sferen moet brengen:
De spoorbrug is 2.60 m dus kunnen we er goed onderdoor en besef de voordelen van het niet plaatsen van het windscherm wat jullie al even misten natuurlijk maar zonder vind ik beter passen.
Daar er geen hoogte aangegeven wordt bij de volgende verkeersbrug en wel aan de andere zijde zal de maat op elkaar zijn afgestemd.
Even ben ik het spoor bijster, vooruit een sluis en een aantal afslagen, echter er komt redding door een paar aanwijsborden en komen toch goed in de Engelenvaart:
waar er weer een mooi model scheepje was te ontdekken een liefhebber uit London de Azolla, later zelfs meerdere:
Plaatjes van het mooie weer spiegelend in het water maar loop het hier nou dood of is er een verrassing achter het lover:
Op naar het volgende stukje, Willem.
Het kwam mij nogal bedreigend en luguber over.
Het is nu nog maar 4 juni als na bezoek aan de zaterdagmarkt de touwen weer los gaan en ik om 09.15 de motor start en ga vertrekken uit Heerenveen hier inmiddels na brugpassage:
We varen in de Veenscheiding en ontdekken opnieuw spoor en water met een mooie zover ik het kan zien polyester replica wat ons als Maria Del Mar in Mediterane sferen moet brengen:
De spoorbrug is 2.60 m dus kunnen we er goed onderdoor en besef de voordelen van het niet plaatsen van het windscherm wat jullie al even misten natuurlijk maar zonder vind ik beter passen.
Daar er geen hoogte aangegeven wordt bij de volgende verkeersbrug en wel aan de andere zijde zal de maat op elkaar zijn afgestemd.
Even ben ik het spoor bijster, vooruit een sluis en een aantal afslagen, echter er komt redding door een paar aanwijsborden en komen toch goed in de Engelenvaart:
waar er weer een mooi model scheepje was te ontdekken een liefhebber uit London de Azolla, later zelfs meerdere:
Plaatjes van het mooie weer spiegelend in het water maar loop het hier nou dood of is er een verrassing achter het lover:
Op naar het volgende stukje, Willem.
Re: van beroeps naar recreatief
Willem, het is genieten je verhalen te lezen met foto's er bij.
Het verbaast me elke keer weer wat je er allemaal van weet te vertellen.
Ga zo door.
Het verbaast me elke keer weer wat je er allemaal van weet te vertellen.
Ga zo door.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: van beroeps naar recreatief
we genieten zo heerlijk mee van die varatertjes wwaar wij zef nooit zullenkomen !
Heerlijk Willem!!
groetjes, Dirk
Heerlijk Willem!!
groetjes, Dirk
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: van beroeps naar recreatief
Nog eens naar dat scheepje gekeken, die Azolla, wat een prachtig schip ! En die is s'nachts overgestoken vanuit Engeland......
dat moet je ook durven !.....
gr Do
dat moet je ook durven !.....
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: van beroeps naar recreatief
Och.
Kwestie van het weerbericht goed in de gaten houden.
Met windje 3-4 uit het westen zou ik het ook wel durven,hoor
[edit: Overdag!]
Kwestie van het weerbericht goed in de gaten houden.
Met windje 3-4 uit het westen zou ik het ook wel durven,hoor
[edit: Overdag!]
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: van beroeps naar recreatief
Ik had ook iets gelezen dat hij radar aan boord had ( wel verstandig...) en dat hij voor P&O gevaren heeft.
dan heeft ie waarschijnlijk ervaring genoeg.......maar toch.......
gr Do
dan heeft ie waarschijnlijk ervaring genoeg.......maar toch.......
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: van beroeps naar recreatief
Tuurlijk.
Je moet je goed voorbereiden.
VHF, radar, GPS, goed kompas en iets om in over te kunnen stappen als het toch fout gaat.(vlot/bijboot).
Maar alles valt of staat met het weer.
Het team van Top Gear is met een afgepurde Toyota Hi-Ace pick-up het Kanaal overgestoken.
Kan allemaal met mooi weer.
Dan zou ik met zo'n schip er helemaal geen probleem mee hebben.
Je moet je goed voorbereiden.
VHF, radar, GPS, goed kompas en iets om in over te kunnen stappen als het toch fout gaat.(vlot/bijboot).
Maar alles valt of staat met het weer.
Het team van Top Gear is met een afgepurde Toyota Hi-Ace pick-up het Kanaal overgestoken.
Kan allemaal met mooi weer.
Dan zou ik met zo'n schip er helemaal geen probleem mee hebben.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: van beroeps naar recreatief
Klopt , topgear was t gelukt ja.
ze doen het ook wel met narrowboats, in kolonne, en mooi weer.
t blijft dan toch gewoon water waar je op vaart !
gr Do
ze doen het ook wel met narrowboats, in kolonne, en mooi weer.
t blijft dan toch gewoon water waar je op vaart !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: van beroeps naar recreatief
Als we de brug van Nieuwe Schoot door zijn liggen er over bakboord twee “handzame” klippertjes elkaar fluisterend oude verhalen vertellend over hun arbeidzame leven vandaar de koppen bij elkaar.
Werkelijk lieve modelletjes de eerste van een Friese werf en de tweede van een Hollandse kijk maar naar het boeisel het eerste achterover en het tweede rechtop.
Nadat ik de eigenaar bevestigd had wat hij al wist dat ik het mooie scheepjes vond vertelde hij in het voorbijgaan iets van gelijke strekking zodat we beiden voldaan onze dingen prolongeerden.
Bij een strakblauwe en windstille dag is het vandaag opnieuw goed toeven in de uitloop van de Engelenvaart naar de Tjonger:
Soms is het minder prettig een gele verschansing maar soms komt er een ander insect op het hek dan een wesp, wat is natuur nog:
Dan neemt de reis ineens een vogelvluchten belanden we via de Kalenbergergracht:
en zien dan nog een verbouwde bunkerboot vermoedelijk een Fina zoveel:
fototechnisch gezien in de Arembergergracht waar we nog opschutten:
Echt spannend is het dan niet meer of nog een anekdote dat ik nog een speedboat gered heb een kilometer onder Hasselt en in de jachthaven het gebracht het stel was op de klippen (lees stenen) terecht gekomen en dan is er onder de grote jongens in onze branche maar weinig coulance.
Ze voeren met flinke hekgolven voorbij de schipbreukelingen zodat ik me er maar mee bemoeide.
Ik heb er weer een volle dag van gemaakt en nadat ik nog een plekje vond aan de loswal van de voormalige silo in Hasselt was het tijd voor het avondeten, afwas wandelen en slapen.
Zo kan die wel weer hé, Willem.
Werkelijk lieve modelletjes de eerste van een Friese werf en de tweede van een Hollandse kijk maar naar het boeisel het eerste achterover en het tweede rechtop.
Nadat ik de eigenaar bevestigd had wat hij al wist dat ik het mooie scheepjes vond vertelde hij in het voorbijgaan iets van gelijke strekking zodat we beiden voldaan onze dingen prolongeerden.
Bij een strakblauwe en windstille dag is het vandaag opnieuw goed toeven in de uitloop van de Engelenvaart naar de Tjonger:
Soms is het minder prettig een gele verschansing maar soms komt er een ander insect op het hek dan een wesp, wat is natuur nog:
Dan neemt de reis ineens een vogelvluchten belanden we via de Kalenbergergracht:
en zien dan nog een verbouwde bunkerboot vermoedelijk een Fina zoveel:
fototechnisch gezien in de Arembergergracht waar we nog opschutten:
Echt spannend is het dan niet meer of nog een anekdote dat ik nog een speedboat gered heb een kilometer onder Hasselt en in de jachthaven het gebracht het stel was op de klippen (lees stenen) terecht gekomen en dan is er onder de grote jongens in onze branche maar weinig coulance.
Ze voeren met flinke hekgolven voorbij de schipbreukelingen zodat ik me er maar mee bemoeide.
Ik heb er weer een volle dag van gemaakt en nadat ik nog een plekje vond aan de loswal van de voormalige silo in Hasselt was het tijd voor het avondeten, afwas wandelen en slapen.
Zo kan die wel weer hé, Willem.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: van beroeps naar recreatief
Scheepspraet200
En bij Hasselt zijn de foto’s op en zondag 5 juni ga ik na de visite mede daar ik in de weg kwam te liggen varen naar Zwolle met een brugplaatje van het juiste moment:
De Thorbecke gracht vond ik een heel mooi stekkie om aan te meren mede daar ik daar in het heeeeele verre verleden dan spreken we over om en nabij 1963 in de zomer met het motorscheepje Rust Roest II geladen met 100 ton erwten daar gemeerd lagen.
We moesten lossen bij Bergia een veevoederfabriekje wat gehuisvest was in de vestingtoren waar nu de mosterdmolen in zit, wat een verhaal en wat een herinneringen!
Dat ik als jongen van 14 jaar spelende weg het klipanker in een stropje in de david voorop takelde of dat het een rijnaak was met het anker aan de neuringketting.
Hier dan een impressie van het heden:
Later werd het drukker aan het steiger:
Wat nu het bouwproject uitstaande heeft met je eigen koers varen zeker op de klippen lees zandbergen lopen:
Wat later ga ik een rondje lopen en maak ik een idyllisch plaatje van de Thor in de Thorbecke gracht waar achter het bolwerk te zien is waar vroeger dat veevoer bedrijf zetelde:
Ook de binnenstad heeft vele fraaie doorkijkjes de Sassenpoort van 1408:
en naar later blijkt het museum de Fundatie met een vanuit de verte opgeblazen dak het lijkt dan ook of er een mega ruimteschip is neergedaald op de oude stadskern:
Zwolle was eigenlijk de derde stad in Overijssel na Deventer en Kampen maar werd toch tot hoofdstad gekozen in 1798.
Tot zover maar weer even, Willem.
En bij Hasselt zijn de foto’s op en zondag 5 juni ga ik na de visite mede daar ik in de weg kwam te liggen varen naar Zwolle met een brugplaatje van het juiste moment:
De Thorbecke gracht vond ik een heel mooi stekkie om aan te meren mede daar ik daar in het heeeeele verre verleden dan spreken we over om en nabij 1963 in de zomer met het motorscheepje Rust Roest II geladen met 100 ton erwten daar gemeerd lagen.
We moesten lossen bij Bergia een veevoederfabriekje wat gehuisvest was in de vestingtoren waar nu de mosterdmolen in zit, wat een verhaal en wat een herinneringen!
Dat ik als jongen van 14 jaar spelende weg het klipanker in een stropje in de david voorop takelde of dat het een rijnaak was met het anker aan de neuringketting.
Hier dan een impressie van het heden:
Later werd het drukker aan het steiger:
Wat nu het bouwproject uitstaande heeft met je eigen koers varen zeker op de klippen lees zandbergen lopen:
Wat later ga ik een rondje lopen en maak ik een idyllisch plaatje van de Thor in de Thorbecke gracht waar achter het bolwerk te zien is waar vroeger dat veevoer bedrijf zetelde:
Ook de binnenstad heeft vele fraaie doorkijkjes de Sassenpoort van 1408:
en naar later blijkt het museum de Fundatie met een vanuit de verte opgeblazen dak het lijkt dan ook of er een mega ruimteschip is neergedaald op de oude stadskern:
Zwolle was eigenlijk de derde stad in Overijssel na Deventer en Kampen maar werd toch tot hoofdstad gekozen in 1798.
Tot zover maar weer even, Willem.