van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door paure nesci »

Wanneer mag ik met pensioen ? :roll:
jaloers ! ( Met een grote L ! 8) :? )
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Zoals de toerenteller aangeeft varen we hier echt op de laagste stand van de regulateur je kan echt weinig sneller dan trekt het achterschip helemaal naar de grond maar we gaan gestaag door:

Afbeelding

Bij de volgende aanblik schrok ik wel een beetje zo iets van sluis gestremd en hoe nu verder:

Afbeelding

Maar naderbij gekomen zijnde, bleek dat ik mij deerlijk vergist had maar ja, geen kaartlezer aan boord zielig alleen en voor het eerst van mijn leven wat wil je nu eigenlijk, AVONTUUR en dat was het.
Het plaatje sprak voor zich, linksaf verlatende het Kieldiep en komen zo in de Leinewijk:

Afbeelding

Prachtige akkers met lichtgroene tinten schakeren het vergezicht naar de einder met het verlangen van het ontdekken achter de horizon:

Afbeelding

Het buurtschap Nieuwe Compagnie nadert om de hoek en je ziet de bruggendraaiers zijn mij steeds te vlug af echter de diepgang is hier ook maar 100 cm als ik de waterkaart juist bestudeerd heb:

Afbeelding

Ja en dan net voor de brug nog een insteekhaventje met een heuse loswal we gaan door want de sluis staat al open en bij de Toekomst wordt geen scheepvaartgerelateerd ambacht meer uitgeoefend maar een vlomarkt volgens Google:

Afbeelding

De benadering van de brug in de Woldweg de N 386 maakt ook bijna een eind aan de Leinewijk en ga ik voor Berend Botje spelen op het Zuid Laardermeer:

Afbeelding

De weg is recht de weg is krom een andere keer kom ik weerom, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Als we over groot water gaan moet alles natuurlijk zeevast gesjord zijn dus varen we onbezorgd het wijde water tegemoet:

Afbeelding

Afbeelding

Een paar tonnen verder gaan we rechts af en koersen we op het Drentsche Diep af:

Afbeelding

We naderen het knelpunt voor de wat hogere vaart deze spoorbrug is 290 cm dus wel een beperking voor de vaart via deze route:

Afbeelding

Je hoeft natuurlijk niet om te zien maar dit wilde ik jullie toch ook weer niet onthouden:

Afbeelding

En dan de scheepswerf te Waterhuizen waar ongeveer op deze plaats mijn voormalig motor kastje is gebouwd als Frieschemaat sleepkastje Fennegiene in 1927 bij gebroeders van Diepen:

Afbeelding

Hier stopt het verhaaltje voor even, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Inmiddels het Winschoterdiep verlaten en varen in het verbindingskanaal en ook hier kom ik over water voor het eerst dus alle indrukken zijn nieuw:

Afbeelding

De in oude glorie herstelde P W 17 met een stukje verhaal, in het voorjaar van 2002 was ik werkeloos en had ik gesolliciteerd bij het Ingense Veer.
Daar ontmoette ik dit scheepje dat van één van de veermannen was ik meen van Dijk en ben blij dat dat stukje varend erfgoed op zijn juist waarde en plekje is geschat:

Afbeelding

Schepen in ruste teveel om op te noemen passeerde ik:

Afbeelding

Mooie en minder mooie schepen ik keek mijn ogen uit:

Afbeelding

Ook nog fans in een huursloepje passeerden de revue:

Afbeelding

Zo geraak ik dan voor de spoorbrug als beginpunt van het Noord-Willemskanaal en weten we ook gelijk waar we even op moeten wachten spoor en water met er achter een nieuwe spoorbrug:

Afbeelding

Beslist geen staande mast route:

Afbeelding
Hier stopt het verhaal weer even, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door paure nesci »

Telkens weer leuk Willem !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Dirk »

Mooie plaatjes en heerlijke verhalen over vaarwater die voor ons onbereikbaar zijn. Gewoon genieten!!!
Prachtig, Willem....
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Schepen van diverse pluimage passeren de revue de Zephyr doet mij teruggaan in de tijd toen er nog veel suikerfabrieken waren en de kleine tonnenmaat nog opgeld deed.
Zo’n schip had Leen van der Linden uit Krimpen a/d IJssel waar hij na de grote afbraak van de kleine schepen begin 70er jaren op ging wonen:

Afbeelding

Afbeelding

Deze verbouwde beurtmotor doet wel stoombootachtig aan maar diverse herkenningspunten zijn gebleven in eerste aanleg wel een liefhebber maar de tijd of de mogelijkheid tot onderhoud glipt ook uit deze mensen hun handen:

Afbeelding

De verscheidenheid is groot zowel van behoud van het model tot het praktisch inzicht van de eigenaren duidelijk zie je hierin een tijdsbeeld van ontwikkeling in bouw en verbouw:

Afbeelding

Gelukkig zijn er nog heel veel mooie modellen gebleven:

Afbeelding

Afbeelding

Hier stopt het verhaaltje weer even.
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door paure nesci »

Mooie scheepjes !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

En nog steeds is het 27 mei 2016!
Veel had ik gehoord over het Paterswoldse meer dus wilde ik dat ook eens beleven, weet wel ik kom ook hier voor het eerst van mij leven dus is het zoeken naar een klepstuwtje waar je dan overheen vaart.
Na een paar ingangen wat geen ingang bleek kwam ik toch bij het juiste gebeuren aan en ging verwachtingsvol naar binnen:

Afbeelding

Kwam ik me daar in een sprookjesachtige omgeving nog voor het sluisje wat ook weer in een haakse slag naar rechts moest worden genomen stom hé door alle emotie vergat ik foto’s te maken dat was dus net als de vorige dus voor de terugweg.
Voor het gemak (foei) laat ik nogal eens de fenders weerszijden hangen tijdens het alleenvaren dus tijdens de invaart liep de boel natuurlijk klem bij een breedte van 358 cm midscheeps zonder fenders gemeten maar het leverde geen probleem op.
Na de sluis spreidde het meer zich voor mij uit:

Afbeelding

Aangemeerd aan het eiland rechtsvoor lag de Vrijbuiter als in Abrams schoot zou mijn vader gezegd hebben en na het avondeten was het een zalig vertoeven al was het maar voor één nacht.
Eigenlijk had ik wel hier willen blijven tot maandag maar ik wilde ook nog naar Assen om enkele zaken thuis te regelen dus vertrok ik op 28 mei om 9.45 weer richting sluis:

Afbeelding

Ook voorbij de sluis was het prachtig:

Afbeelding

Afbeelding

en de uitgang:

Afbeelding

Dit was het dan weer voor vandaag, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door sailor wim »

Hoi Willem,
Prachtig weer.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Eenmaal terug in het Noord Willemskanaal bleek het stuk naar Assen langer dan ik vermoed had ook dit traject was voor mij nieuw, wij voeren beroepsmatig veelal in de regio Rotterdam naar de Noord-Brabantse kanalen en Overijssel zelden naar Groningen en naar Meppel.
Zodoende vindt je het al gauw ver als je onderweg geen herkenningspunten zie waaruit je op kan maken waar je ondertussen zit hier de schipsloot:

Afbeelding

Haast gelijk over bakboord bevindt zich dan een klein juweeltje uit de 60er jaren prachtig gelijnd Zo maken ze ze niet meer!:

Afbeelding

We zien dan over sb een romantisch tafereel in de vorm van deze botenstalling, wat goed ogende scheepjes tussen bijna afgedankte moegestreden bootjes ook dit heeft een bepaalde bekoring:

Afbeelding

terwijl er vlak naast de goed onderhouden vloot zich aan het publiek mag presenteren:

Afbeelding

Mijn collega’s zijn aan het paalzitten en hopen er op mij af te lossen helaas vertrouw ik die kleine mannetjes niet helemaal en eigenlijk vind ik het leven zo al aardig sprookjesachtig zonder die puntmutsen bij sluis de Punt:

Afbeelding

En na nog twee sluizen meer ik in Assen af om 16.00 uur net voor deze prachtige pannenkoekenboot waar ik jaren van heb genoten als beroepsmatig vrachtschip de Albatros van Leen Stolk:

Afbeelding

Hier stopt weer even het verhaal volgende maand dus juni vaar ik weer verder, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Marie Christina »

Dat werfje is van de heer X,
Een aantal jaar geleden is zijn opslagloods afgebrand.
Een brandweerman is toen om het leven gekomen.
X heeft er nog voor moeten zitten.

Het winkeltje is er nog.
De kundigheid is er nog.
Maar achter de balie staat een verbitterde man.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Waren die casco's niet meer te redden of is de neerslachtigheid na het trieste gebeuren zo heftig dat men collectief het bijltje er bij neer gooide.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Marie Christina »

Het was een bloeiend bedrijf.
Tot vanuit Duitsland kwam men hierheen.

Toen X uit de gevangenis kwam had iedereen er vrede mee.
De bewoners, de brandweer, X, alleen het OM niet.
Die wilde hem voor iets anders óók nog veroordelen, hetgeen lukte.
Tijdens zijn tweede detentie probeerde zijn vrouw en schoonvader de zaak zo goed mogelijk draaiende te houden.
Verkooptechnisch deden ze dat goed.
Reparaties hadden ze echter geen kaas van gegeten.

De klanten wachtten uiteraard niet tot hij weer vrij kwam.
Toen dat uiteindelijk gebeurde was niet alleen het vuur in de loods geblust.
Ook het ondernemersvuur is weg.
Eeuwig zonde.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door varg »

Drie vrijwillge brandweerlieden kwamen om het leven bij de brand in De Punt.
Vast staat dat de eigenaar gemanipuleerde zekeringen (smeltveiligheden) heeft gebruikt, ook nadat een eerste brandje was ontstaan. De rechtsgang bij deze zaak was bijzonder complex. Ik heb dan ook geen mening over de strafmaat. Ik had toch behoefte om de feiten wat aan te vullen.
Overigens stonden ook ten tijde van
de brand al enigszins verwaarloosde scheepjes op het terrein.Afbeelding
Arnold
Plaats reactie