Koers Noord.

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Koers Noord.

Bericht door frank »

Daar gaan we weer. Alles wordt nu aan boord gebracht, bunkers vol en na een ritje naar de Makro liggen we weer wat dieper :D
De komende maanden willen we weer eens via een oude route door kleine kanaaltjes naar het Noorden.
Dat betekent door de modder van oa de Verlengde Hoogeveense vaart en de Drentse Hoofdvaart naar Groningen.
Moet kunnen als het genoeg geregend heeft. Hebben we ooit vroeger ook al eens gedaan met af en toe een 'bumpje' op de grond.
Hoe de route verder gaat weten we nog niet, kan Friesland zijn, kan via Emden en het DEK naar de Rijn.. we zien wel.
Ga eens rustig genieten van de vernieuwingen in pcnavigo 2012, kijken hoe dat allemaal draait.
Hoofdzaak is dat we een rustige trip hebben en veel cultuur kunnen beleven in de kleine dorpjes onderweg.
Als het zo uitkomt zal ik een stukje plaatsen over onze avonturen onderweg.
Wel graag weer eens een mooi reisje zonder dat ik weer in een ziekenhuis onderweg terecht kom, daar heb ik nu mijn buik wel vol van.
Jullie allemaal een prettige zomer toegewenst en veel vaarplezier voor de hele familie.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Koers Noord.

Bericht door Dirk »

geniet ervan Frank!
goeie vaart...
groetjes, Dirk en Lieve
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Koers Noord.

Bericht door Marie Christina »

"Always go North, my friend. Always go North."
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Koers Noord.

Bericht door sailor wim »

Gespot in Coevorden.
Frank had al een sms gegeven dat er foto's gemaakt waren.
http://binnenvaartlog.nl/?p=7496 en wel door Rene Keuvelaar.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Koers Noord.

Bericht door frank »

"Het weer valt eigenlijk best wel mee voor een novembermaand" zei de vrouw die door de regen van boord stapte. Een ander verzuchtte, "als die eeuwige wind nou maar eens ophield..!"
En dat zijn de uitspraken waarmee we het dit seizoen weer kunnen doen want het is alweer niet veel zaaks. De krant kopt al": "run op zon-vakanties' en menigeen schijnt nu toch echt het land te willen ontvluchten. Wij hebben de afgelopen maand pas twee keer buiten kunnen zitten en dan nog ergens achter een bosje uit de wind.
Maar dat even terzijde, heerlijk is het om lange tijd van het toetsenbord af te blijven, geen internet, geen ellende... Vrije wifi's zijn er niet meer te vinden onderweg, iedereen schijnt hier paranoide te wezen en alles dicht te timmeren. Dan maar via de dure usbstick...
Na een slechte start met veel problemen zijn we dan eindelijk half juni vertrokken, veel later dan de bedoeling was. Technische problemen genoeg en we moesten er zelfs voor terug naar huis maar nu is alles vergeten en genieten de gastvrijheid van de provincies Overijssel en Drenthe. En hoe! Prachtige prospectus en mooie vaarkaart worden hier uitgedeeld, overal vrije en diepe ligplaatsen, soms zelfs stroom.. men heeft hier eindelijk gesnapt dat je het varende volkje niet moet wegjagen met verbodsborden, maar moet binnenhalen en zorgen dat ze veel geld uitgeven in de lokale economie! Bij ons in het zuiden gaat dat precies omgekeerd. Ze klagen steen en been over het wegblijven van de toeristen en beleggen dure vergaderingen en brainstormsessies om de zaak weer aan te jagen. En dan gaan ze eerst alles verbieden want 'men zou wel eens misbruik 'etc etc. Zoiets heeft dus helemaal geen zin. Laten ze hier eens komen kijken en zien wat gastvrijheid betekent! Het valt ons op dat betaalde ligplaatsen minstens 30% goedkoper zijn dan bij ons en dat de streek ook veel te bieden heeft.

Hoe zijn we gevaren dit jaar? Om nou niet weer die eeuwige trip langs de Pannerdense kop te hoeven maken kozen we deze keer voor een afwijkende route over Tiel-Wijk b Duurstede en dan zo naar Arnhem en de Ijsselkop. Prettige vaart, mooie ligplaatsen onderweg, soms wel heel erg duur ( Wageningen) en de gratis steiger boven Driel. Dan natuurlijk Doesburg waar we altijd vastknopen. Zeer de moeite waard en we zijn daar inmiddels 'thuis' zou je kunnen zeggen. Daar was het even wachten op onderdelen die per post werden verzonden en na een kleine reparatie konden we weer verder.
Zutphen, de historische haven langs de jongelui van de tjalk Vleermoes. Wij hebben ze eerder ontmoet in Friesland en ze zorgden meteen voor een ligplek voor een paar dagen. Vervolgens door naar sluis Eefde waar we het kanaal opgingen naar Almelo. Bij sluis Aadorp lagen we vroeger vaker, mooie plek maar helaas, ook hier heeft de vooruitgang toegelsagen en het winkeltje in het dorp is dichtgespijkerd. Dan maar op de fiets 3km naar Almelo waar flink aan het centrum gewerkt wordt. Oude fabrieken gaan plat en met behoud van authentieke stukjes wordt een mooi modern centrum opgebouwd.

Nieuwsgierig geworden door alle mooie plaatjes in de prospectus over het kanaal Almelo-de Haandrik en verder beginnen we aan een heel mooie trip. Overal vriendelijke mensen, vlotte bediening van de bruggen, aardige brugwachters die nog 'meedenken' en je tips geven over de vele gratis ligplaatsen. Ondenkbaar bij ons, maar hier de praktijk van alledag. Dorpjes en winkeltjes hebben onze aandacht en zelfs de viskar was van goede kwaliteit. Dan door naar de stad Coevorden. Het is nog niet druk en wij bemachtigen een mooie plek aan de steiger. Draaien in die smalle pijpenla was een feest voor de jachtschippers en ik denk dat er al weddenschappen werden afgesloten of ik de Hylke wel rondkreeg. Dat lukte wonderwel, ik stak de kop in het tuintje aan de overkant tussen twee tuinkabouters en vegend met de kont langs de steiger liep ik zo rond. Prachtig, ons bootje heeft ons gezicht weer eens gered! Coevorden is de moeite waard om een paar dagen te blijven, liggeld goedkoop en gratis water en douches. Stroom is hier overal met 50ct muntjes. Helaas ging het hier met mij even fout want s nachts kreeg ik weer fikse hartproblemen wat ons weer met de neus op de feiten drukt. Huisarts gebeld, advies gekregen en dan maar weer kalm aan, niet teveel willen en vooral even de schrik uit de benen krijgen.

Afbeelding

Middagpauze in de Verlengde Hoogeveense Vaart bij een brugje

We varen gewoon voorzichtig door, eerst het Stieltjeskanaal met sluisje naar Nieuw Amsterdam en dan bakboord uit de Verlengde Hoogeveense vaart in. We zitten hier midden in de oude veenkolonien waar vroeger hele legers werklozen uit de Randstad turf gingen steken. Het loopt wonderwel dit kanaaltje wat eigenlijk niet meer is dan een brede sloot. Nou zijn wij wel wat gewend in Frankrijk, maar dit is nog veel smaller en ondieper. We redden het net met onze diepgang van 1m50 wat het maximum is hier. Slechts -een- keer de grond geraakt. Ook hier weer veel vrije ligplaatsen in de natuur of in een dorpje, vlotte brugbediening door aardige brugwachters die in combinatie meerdere bruggetjes voor je bedienen. In Wachtum stopt ineens een auto en voor ik het besef is mijn privacy geschonden als de fotgraaf zegt dat hij van een binnenvaart-blog is, dus mijn vakantiestek ligt weer eens te grabbel ;-))
Dan draaien we in een lekker tempo door naar Noordseschut, de sluis die ons naar de stad Hoogeveen zal brengen. Ook hier weer veel (gratis) ligplek, stroom, water, douches, kortom alle voorzieningen en het is nog steeds niet druk. Slechts af en toe een bootje, dat is alles. Iedereen schijnt een last-minute te boeken naar de zon. Zal ons benieuwen hoe het komende maand zal zijn als de vakanties beginnen.
Dat was het weer even van deze kant, volgende keer over de Drentse Hoofdvaart en de tocht naar Groningen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Koers Noord.

Bericht door wout.bij »

ha die frank
nou, als je denkt dat het daar alleen maar rustig is dan zit je er heel mooi naast, in Friesland is het nog veel rutigerderder, in woudsend licht 's avonds bijna geen boot voor de wal, en voor de rest klaagt een ieder steen en been over het toeristentekort, ik vind het wel lekker zo, heb je een beetje de ruimte, prettige vaardagen verder. :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Koers Noord.

Bericht door MdB »

FRank,

Wellicht tot ziens, wij komen van Groningen richting Meppel.
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Koers Noord.

Bericht door frank »

Alweer een dagje storm en regen en dat nodigt weer eens uit om weer eens wat te gaan schrijven.
Noorderschut, klein plaatsje aan de Verlengde Hoogeveense vaart en een heel goede aanlegplek met water en stroom. Het is wisselend weer en in de schaduw van grote eikenbomen liggend krijg je de neiging een vestje aan te treken, zo fris is het aan boord. We kijken even rond en vinden direct alles wat we nodig hebben, supermarkje, kledingzaak voor mijn nieuwe broek en een cafetaria voor de stiekeme vette hap..;-))
Ik had weer eens een broek naar de galemiezen geholpen in de machinekamer en nu kwam ik te kort dus met mijn grote maat weer eens de lokale economie gesteund.. meteen maar een drietal paar supersterke sokken erbij van het lokale merk 'Stappers- locomotief' uit Klazienaveen en volgens de verkoper onverwoestbaar.

We maken hier weer eens kennis met het fenomeen "suikerspin" en dan bedoel daar niet die bekende kermisattraktie mee. We hebben gemerkt dat de bomen hier aangetast zijn door een soort rups of luis die na zich volgegeten te hebben een lekker druppel suiker uitpoepen. Het resultaat is plakkend. De hele boot wordt bedekt onder een laag plakkende suikerdruppeltjes en laat ik nou net de machinekamerkap in de verf hebben gezet en die is was nog niet droog.. Dus mijn verfwerk is ook al verpest door die microdruppeltjes. Verder plak je vast aan alles waar je aankomt, mijn klompen lopen zuigend door het gangboord. Dus alweer de hele boot afspuiten om die rommel kwijt te raken. Zo blijf je werk houden.
Na een paar aangename dagen schuiven we voorzichtig het kleine sluisje in, hangen de dikke waterslang in om snel de tanks vol te gooien en dan moeten we nog dat stukje naar de kruising bij Hoogeveen. Het is extreem smal en we zouden hier echt niemand kunnen ontmoeten want dan gaat het echt fout. Uiterst langzaam schuiven we door de brug en dan kiezen we bakboord uit de Hoogeveens vaart in. Rechtdoor hadden we naar de industriehaven kunnen gaan, daar is ene heel mooie groene wal aangelegd met bolders waar je vlak bij de stad bent. Wij varen nu dus bakboord uit naar de Kleine brugsluis ( 7 m verval) en passeren eerst een heel gekke brug. Dat is een waar kunstwerk en van verbazing vergeet ik zelfs een foto te maken. Het lijkt wel of er een stel vandalen aan het werk is geweest want letterlijk alle ijzerwerk is krom of schots en scheef. Zelfs de slagbomen lijken wel wokkels zo krom zit dat in elkaar gelast. Zal wel weer zwaar gesubsidieerde kunst zijn met een grote 'K'. Misschien kun je dat gekke ding met Google maps bekijken.

Voor de sluis is weer een gastvrije gratis aanlegplek en de al even gastvrije sluiswachter wijst ons de weg naar het winkelcentrum in de stad. Alle objecten als sluizen en bruggen worden van hier uit op afstand bediend. We varen door van aanleg naar aanleg en genieten van de rust, het mooie landschap en met de fiets kom je overal. Dit is voor ons de ideale vakantie, niks werken, niks stress maar rust en eindelijk de kans om die stapel boeken uit het achteronder uit te lezen. Het verbaast ons steeds weer dat er overal gratis ligplekken zijn met zelfs voldoende diepte voor onze boot die toch op het maximaal toegestane ligt. Ik voel me weer ouderwets goed en doe af en toe wat klein schilderwerk en zelfs al het koper aan boord en dat is heel wat, is weer gepoetst en in de blanke lak gezet.

Bij het plaatsje Rogat zien we een inham die al vol ligt met bootjes met een hoog geriatrisch gehalte, een soort bejaardenkolonie lijkt het wel en voor ons is er geen plek meer. Net door de sluis vinden we weer een mooie diepe wal met bolders en liggen we als een vorst. Het is voor de afwisseling weer eens vet heet weer en we zoeken de koelte van de bomen op naast de boot. Kan niet beter maar in de middag komt er weer een zwaar onweer met stortregens die in de hele regio de kelders doen onderlopen en wegen blank zet, Het lijkt hetzelfde weer als vorig jaar te worden.
Door naar de mooie stad Meppel waar we maar meteen de haven indraaien onder de Kaapse brug doorwant het ziet er naar uit dat de steigers voor de stad vol zijn. We treffen hier zowaar de Titanic van ons forumlid Geert aan. Hij kwam net voor ons binnenvaren, is hier goed bekend en geeft ons wat tips. Dus we besluiten hier wat langer te blijven want met een weekbriefje liggen we hier voor half geld, met water en electra naast de boot. Kan niet beter. Niet veel later zitten we in de stad op een terrasje achter een 'Karmeliet' van de tap te genieten van de zaterdagse drukte. Erg gezellig hier ik ga nog even vreemd met het meisje van de haringkar die op mijn charmante aandringen zelfs een heel nieuw vaatje opent om voor mij de allerverste nieuwe haring schoon te maken. Mals, mooi op kleur en voortreffelijk van smaak. Voorlopig blijven we hier want het bevalt ons best. Tijdens een wandeling door het plaatsje bezoeken we ook het heemkundemuseum/fotoarchief en mijn vrouw maakt een praatje met de vrijwillgers daar en bekijkt hoe die hun verzameling bewerken en beheren. " http://www.oudmeppel.nl "

Er schijnt hier in de stad een hotspot te zijn van KPN in La Place bij V&D dus daar gaan we morgen eerst achterstallig internet werk doen want de rekeningen moeten ook weer betaald.

Volgende stap is de Drentse Hoofdvaart op naar de stad Assen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Koers Noord.

Bericht door frank »

MdB schreef:FRank,

Wellicht tot ziens, wij komen van Groningen richting Meppel.
Zou best eens kunnen. Wij varen richting Groningen en dan naar Zoutkamp, maar effe geen haast...
Zal onderweg wel eens sms en
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Koers Noord.

Bericht door Cees »

Vanmorgen voor het eerst in levende lijve kennis gemaakt met Frank. Het was een leuke ontmoeting.
Hij heeft het geweldig naar zijn zin in Meppel en ligt hemelsbreed op nog geen honderd meter van mijn huis. Het verbaasde me dat hij hier een lekkere Hollandse Nieuwe had weten te scoren. In al die jaren dat ik Meppel woon is me dat potverdorie nog nooit gelukt. Mijn ervaring bij de bewuste kraam lange tijd geleden was teleurstellend. Dan ga je niet meer terug.
Dankzij Frank dus tijd voor een nieuwe poging...
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Koers Noord.

Bericht door frank »

Was leuk Cees om je eens te ontmoeten. Prima haven hier overigens.
Wat de haring betreft, ga vrijdagmiddag eens met dat meisje kennismaken en zeg dat je op internet gelezen hebt dat zij zo mooi haring kan schoonmaken..
Probeer maar eens, ik ga vanmiddag nog eens kijken of die kar er staat...
Morgen de Drentse Hoofdvaart in richting Havelte, kijken of er plek is..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Re: Koers Noord.

Bericht door knillis »

Heej Frank

Um dat roept bij mij de vraag op. Als de haring door ma flodder schoongemaakt zou zijn was die dan net zo lekker :mrgreen:

Gr vanuit een winderig en nat Venlo
Kees
:-)
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Koers Noord.

Bericht door wout.bij »

kees
maakt het wat uit dan, als je de ogen dicht doet ruiken ze allebei naar haring :wink:

week 30 vakantie, en nog steeds van dat kloteweer, maar wat nu valt, valt dan niet.

gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Koers Noord.

Bericht door frank »

Wat een weer Wout,
Mensen om ons heen mopperen en denken er over naar huis te gaan, de wind loeit om je oren,
de regen slaat tegen de ramen en de kachel staat weer aan !!!
De katten vinden dat eindelijk een aangename temperatuur en komen uit hun warme mandje tevoorschijn.
Alleen de hond schijnt het leuk te vinden want hier in Havelte zijn mooie bossen en wandelpaden.
We kunnen hier niet eens aan de kant komen en meren op zijn Frans af met een uithouderboom met
draaigewricht aan het potdeksel en een loopplank .
We liggen wel veilig voor inbrekers die niet kunnen zwemmen..

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Koers Noord.

Bericht door frank »

Zwendel
En dan s avonds rijdt er een dikke zwarte SUV met Engels nummerbord op het fietspad langs de bootjes. De man wenkt mij en er lopen al meer figuren nieuwsgierig naar hem toe.
"Very good, supersilent generators" zegt de 'getinte' man in onberispelijk engels. Hij zegt haast te hebben, moet het land uit en heeft nog een superaanbieding want zijn 'car' moet leeg. Dan maakt hij de verpakking open van een van de grote dozen en ik zie een nagelnieuwe dieselgenerator van 7,5 KW, luchtgekoeld. Ik maak hem duidelijk dat als ik zo'n ding hier zou starten de hele meute met stenen gaat gooien vanwege de enorme klereherrie , maar hij bezweert met steeds "supersilent" en wijst op de knaldemper.
Nou ken ik die dingen, je ziet ze wel op de site van alibaba.com staan en je kunt er een container vol van bestellen voor weinig. Hij begint met iemand te handelen en op het laatst zakt de prijs naar 200 euro! Niemand durft echter want 'het kan wel gestolen waar zijn' wordt er gezegd. Politie bellen dan maar zegt iemand?? "Nee" zegt een vrouwtje, "dat hebben wij vorige week al gedaan, midden in de nacht en ze hebben die Marokkaanse gozers van die inbraak opgepakt en vastgezet maar we zijn bang en zijn op de vlucht, je weet maar nooit, ze hebben je naam en zo. Er kwam wel iemand bloemen brengen waar ze van gestolen hadden"

Kijk, zo hoor je nog eens wat van het varende volkje wat hier maandenlang rondhangt. Wij vertrekken als ze al te familiar worden en gaan zwaaiern als we langskomen, bij deze kolonie gaan we dus niet horen.

Diever
Op naar Diever in de alweer stromende regen, waar we net beneden de sluis aan de wat diepere wachtkade vastmaken. Gaf wat gebakkelei met de sluiswachter, maar ik zei dat ik nergens anders aan de wal kan komen en dat ik ook recht heb om boodschappen te doen. OK, toegestaan tot maandagmorgen, is ook lang zat. Boven de sluis in de kom zie ik de Vlieger van ons forumlid MdB liggen en even voorbij de brug ligt de Furie van van Elten die al lang onderweg zijn en diverse evenementen hebben bezocht. Hij zeurde nog om mijn boekje wat ik ooit 18 jaar geleden had gemaakt naar aanleiding van de 'droge bijeenkomst' in Geel (B) en wat ik hem beloofd had en zowaar, ik had er ergens aan boord nog eentje liggen. Ook weer gelukkig..

Vandaag eindelijk een droge dag en we pakken de fiets met het hondenbakje erop en hebben een gezellig uitje met een lunch op een terras in Diever. Als we zo om ons heen kijken lijkt het wel of het nu het einlelljk droog is iedereen uit zijn hol is gekropen om even een sprankje zon op te vangen. Gemiddelde leeftijd ligt ver boven de AOW en ik verdenk de bejaardenhuizen in de buurt van een "Open Deur Dag"..

Morgen trekken we weer verder en dan zal het wel Smilde of zo worden, nog geen idee wat de dag ons zal brengen..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie