Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door frank »

Laat ik zeggen dat wij heel tevreden zijn met de bediening van de sluizen en bruggen in de provincie Drenthe.
Dan bedoel ik het stuk wat we dit jaar weer gevaren hebben van Meppel naar Coevorden.
Overal vlotte bediening, maar houd rekening met de middagpauze.
Enige kritiek hebben we op de jachten die geen idee hebben van konvooivaart.
Ze sukkelen rustig in langzaam tempo ergens achteraan en houden alles vreselijk op.
Maak je er een vriendelijke opmerking over "hee.. heb je motorproblemen?? .. " krijg je
als antwoord. "wij hebben vakantie..".
Tja.. en de rest van het konvooi dan? Moeten die dan maar bij iedere brug op meneer wachten..??

Enige knelpunt hebben we ervaren bij de sluisjes aan de Overijselse Vecht vlak bij Gramsbergen.
Daar is de bediening ronduit "Kloote" met een Hoofdletter en de jachten gedragen zich zeer aso.
Niet afmeren aan de remming maar eindeloos rondjes draaien op 200 m voor de brug en de vaarweg totaal blokkeren.
Wij maken daar meteen korte metten mee en varen helemaal door naar voren en meren af aan de daarvoor bestemde remming.
Dan brug open, aansluiten en doorvaren.
En dan is het gemekker niet van de lucht. Complete scheldpartijen achter ons maar ze leren er wel van denk ik ..

Ik zie dat zooitje altijd ver voor een brug drijven, wachtend op een opening. Nee.. niet afmeren maar
iedereen in de weg gaan liggen. Dan gaat eindelijk de brug open. Varen ze dan op? Nee.. ze lijken eerst aan boord
te overleggen of het licht wel van de juiste kleur groen is en dan pas beginnen ze aan te varen in de richting
van de brug. En het wegverkeer..? die lui staan te vloeken in de file omdat die verrekte brug eeuwig open lijkt te staan..

Op het Margrietkanaal in Friesland bij de bruggen bijv is dat een ramp voor de beroepsvaart. Daar komen de ongelukken van.
Wil jij gewoon onder de brug door omdat je gebruik maakt van dat mooie gele lichtje, is de hele vaarweg geblokkeerd
door rondcirkelende jachten met hoge masten. Wat dan ..?
Wij volgen de reglementen en blazen een paar keer en vervolgen onze weg. Dat geeft zoals gewoonlijk weer een hoop commotie,
maar goed dat onze boot een echte Fries naam draagt.. ;-))
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

douane schreef: ik heb die konvooivaart ook meegemaakt was echt waardeloos lagen soms wel twee uren in een sluis omdat de sluiswachter ineens had besloten te gaan eten
Ik vaar hier toch al een aantal jaren rond in dit gebied en ik kan me dit nauwelijks voorstellen. Als mij zoiets overkomt, kijk ik gelijk in de wateralmanak, kijk wie de vaarwegbeheerder is, en vraag wat er aan de hand is.
Het lijkt mij eenbroodjeaap verhaal.
frank schreef: Enige kritiek hebben we op de jachten die geen idee hebben van konvooivaart.
Ze sukkelen rustig in langzaam tempo ergens achteraan en houden alles vreselijk op.
Maak je er een vriendelijke opmerking over "hee.. heb je motorproblemen?? .. " krijg je
als antwoord. "wij hebben vakantie..".
Tja.. en de rest van het konvooi dan? Moeten die dan maar bij iedere brug op meneer wachten..??
Die kritiek zou op mij kunnen slaan, want ik ben ook altijd degene die achteraan sukkelt, want mijn kruissnelheid is zo'n 8 km/u, maar wanneer ik al sneller vaar dan de toegestane snelheid is kritiek naar mijn mening niet op zijn plaats.

Hier is trouwens uitgebreide informatie te vinden over de hele route. Provincie Drenthe schijnt het zelfs op te sturen als losbladig systeem in een ringband, wanneer je daar om vraagt.
frank schreef:Niet afmeren aan de remming maar eindeloos rondjes draaien op 200 m voor de brug en de vaarweg totaal blokkeren.
Wij maken daar meteen korte metten mee en varen helemaal door naar voren en meren af aan de daarvoor bestemde remming.
Dan brug open, aansluiten en doorvaren.

Dat ver voor een brug of sluis liggen wachten op bediening is ook iets waar ik me over kan verbazen. In Frankrijk naderde ik een keer een sluis waar een paar honderd meter voor de sluis een paar Nederlandse jachten lagen te dobberen. Bij de achterste was de boottent helemaal dicht, - het was geen mooi weer - maar het schip daarvoor had de tent van achter open. Daar vroeg ik of ze op sluisbediening lagen te wachten of dat er wat anders aan de hand was. Ze wachtten op bediening dus voer ik weer rustig achteruit om achter aan te sluiten. De "schipperse" op het achterste jacht riep mij toen toe, 'als u haast hebt mag u wel eerst hoor'. Ik heb maar gezegd dat het niet mijn bedoeling was geweest om haar kwaad te maken.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door douane »

popeye schreef:
douane schreef: ik heb die konvooivaart ook meegemaakt was echt waardeloos lagen soms wel twee uren in een sluis omdat de sluiswachter ineens had besloten te gaan eten
Ik vaar hier toch al een aantal jaren rond in dit gebied en ik kan me dit nauwelijks voorstellen. Als mij zoiets overkomt, kijk ik gelijk in de wateralmanak, kijk wie de vaarwegbeheerder is, en vraag wat er aan de hand is.
Het lijkt mij eenbroodjeaap verhaal.


Wat jij wil hoor
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

sailor wim schreef: Ik hoor veel over konvooi vaart is dat zo en hoe heb jij dit ervaren?
Ik heb even zitten zoeken op konvooivaart op het stuk Ter Apel - Veendam. Kennelijk vind je de minder plezierige ervaringen van de konvooivaart voornamelijk in de gemeente Stadskanaal.http://www.rtvstadskanaal.nl/2013/02/26 ... adskanaal/ http://www.rtvstadskanaal.nl/2013/07/26 ... adskanaal/ Ik ken dat gedeelte niet, ben daar nog nooit langs gekomen. Op weg naar Duitsland heb jij daar geen last van.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door sailor wim »

Hoi Jack,
Bedankt voor jouw tijd voor mij.
Ik hoop volgend jaar de sprong te wagen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door walvis »

Wij hebben het rondje ook gedaan. Niet geheel succesvol helaas.
We zijn begonnen in Veendam en ik moet zeggen met de sluis en de bruggen daar ging het fantastisch.
Toen kwamen we bij Barreveld. Daar was het begeleid varen op gezette tijden. Wij waren daar om 11.00 uur en moesten tot 13.00 uur wachten voor we weer verder konden. Geen probleem, ware het niet dat je daar nergens voor de brug kon vastmaken. Uiteindelijk hebben we met 4 sleepboten maar aan de langs de weg staande bomen vastgemaakt.

Toen begeleide vaart naar Stadskanaal. Om 16.00 uur kregen we te horen dat we niet verder konden want de bruggewippers stopte ermee. Helaas moesten we weer aan bomen vastmaken. Ook hier geen goede afmeer gelegenheid.

De volgende dag weer verder richting Ter Apel. Elke 1,5 kilometer te water om rotzooi zoals fietsbanden hijsbanden en andere rotzooi uit de schroef te plukken. Ik kon op een gegeven moment gewoon naast de boot staan.
De opgegeven vaardiepte van 1,50 werd nauwelijks in dit traject gehaald. Gemeten door een achteropkomend schip met echolood.
Na veel horten en stoten kwamen we dan bij de Bascule brug van Ter Apel. We wilde net de brug door varen toen ik een grote dreun hoorde, de schroef aan barrels. Door twee jachteigenaren aan de kant geholpen en ik weer te water. De schroef was net een tulp. Hoe nu verder.
Verzekering gebeld. Na contact gehad te hebben met de verzekering een jacht bereid gevonden om ons verder te slepen naar Coevorden naar de werf.

Drie dagen gesleept en geploeterd, geen medewerking van collega vaarders. Sommige weten niet eens de visuele seinen van sleepboot en sleepschip.
Wel veel medewerking van de bruggewippers, die waren gewaarschuwd en hielden zoveel mogelijk rekening met de situatie.
Bij de koppelsluis liepen we hopeloos aan de grond toen we wilde afmeren omdat we even moesten wachten voor wij de sluis in konden. Een uur liggen ploeteren met twee boten om onze Titanic weer van die bult af te krijgen.

Toen we zondags dan eindelijk bij de werf lagen viel er een enorme last en druk van onze schouders af omdat we het zonder verdere schade geklaard hadden.
Een complimentje voor de sluiswachtster bij de Stieltjessluis omdat die nog even op ons gewacht had, ondanks dat het al 17.00 uur was en de sluis eigenlijk al gesloten was.
Maar goed de Veenvaart nooit meer. Mijn advies is dan ook ben je dieper dan 1,20 m. blijf daar dan weg.

Groet
Geert.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door douane »

walvis schreef:Wij hebben het rondje ook gedaan. Niet geheel succesvol helaas.
We zijn begonnen in Veendam en ik moet zeggen met de sluis en de bruggen daar ging het fantastisch.
Toen kwamen we bij Barreveld. Daar was het begeleid varen op gezette tijden. Wij waren daar om 11.00 uur en moesten tot 13.00 uur wachten voor we weer verder konden. Geen probleem, ware het niet dat je daar nergens voor de brug kon vastmaken. Uiteindelijk hebben we met 4 sleepboten maar aan de langs de weg staande bomen vastgemaakt.

Toen begeleide vaart naar Stadskanaal. Om 16.00 uur kregen we te horen dat we niet verder konden want de bruggewippers stopte ermee. Helaas moesten we weer aan bomen vastmaken. Ook hier geen goede afmeer gelegenheid.

De volgende dag weer verder richting Ter Apel. Elke 1,5 kilometer te water om rotzooi zoals fietsbanden hijsbanden en andere rotzooi uit de schroef te plukken. Ik kon op een gegeven moment gewoon naast de boot staan.
De opgegeven vaardiepte van 1,50 werd nauwelijks in dit traject gehaald. Gemeten door een achteropkomend schip met echolood.
Na veel horten en stoten kwamen we dan bij de Bascule brug van Ter Apel. We wilde net de brug door varen toen ik een grote dreun hoorde, de schroef aan barrels. Door twee jachteigenaren aan de kant geholpen en ik weer te water. De schroef was net een tulp. Hoe nu verder.
Verzekering gebeld. Na contact gehad te hebben met de verzekering een jacht bereid gevonden om ons verder te slepen naar Coevorden naar de werf.

Drie dagen gesleept en geploeterd, geen medewerking van collega vaarders. Sommige weten niet eens de visuele seinen van sleepboot en sleepschip.
Wel veel medewerking van de bruggewippers, die waren gewaarschuwd en hielden zoveel mogelijk rekening met de situatie.
Bij de koppelsluis liepen we hopeloos aan de grond toen we wilde afmeren omdat we even moesten wachten voor wij de sluis in konden. Een uur liggen ploeteren met twee boten om onze Titanic weer van die bult af te krijgen.

Toen we zondags dan eindelijk bij de werf lagen viel er een enorme last en druk van onze schouders af omdat we het zonder verdere schade geklaard hadden.
Een complimentje voor de sluiswachtster bij de Stieltjessluis omdat die nog even op ons gewacht had, ondanks dat het al 17.00 uur was en de sluis eigenlijk al gesloten was.
Maar goed de Veenvaart nooit meer. Mijn advies is dan ook ben je dieper dan 1,20 m. blijf daar dan weg.

Groet
Geert.
Amen ben blij dat ik deze stuk tekst ook tegen kom ik heb zo te horen nog geluk gehad met slechts uit ieder blad een paar flinke hoeken kon gelukkig nog verder varen.
geert als je de facturen hebt dan moet je de provincie aansprakelijk stellen zijn wij nu ook mee bezig.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door Marie Christina »

Jeemig, Geert.
Wat een verhaal.
Er moet wel iets heel erg leuks gebeuren, wil dít nog een fijne vakantie worden.

Sterkte er mee.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

Zoiets hoop je nooit mee te maken Geert.

Ik vraag me dan af; 'Is het misschien toch dat stuk wat de meeste problemen geeft?' Wat diepgang en troep in de schroef betreft, kunnen deze ervaringen volgens mij echter niet nieuw zijn. Dit jaar is het alleen wat drukker.
De brugbediening gebeurd door mensen van Wedeka heb ik begrepen, of dat voor de sluisbediening ook zo is weet ik niet. Volgens mij was over die bediening in het verleden niks dan lof.
Het stoppen met bediening om 4 uur, kan te maken hebben met het feit dat je in de gemeente Stadskanaal terecht kwam, want de gemeente Stadskanaal kon wel eens een apart verhaal zijn. Volgens mij zijn de bruggen gemeentelijke bruggen en moet de bediening door de gemeente betaald worden, en is er in Stadskanaal denk ik gekozen voor konvooivaart op vaste tijden.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door douane »

popeye schreef:Zoiets hoop je nooit mee te maken Geert.

Ik vraag me dan af; 'Is het misschien toch dat stuk wat de meeste problemen geeft?' Wat diepgang en troep in de schroef betreft, kunnen deze ervaringen volgens mij echter niet nieuw zijn. Dit jaar is het alleen wat drukker.
De brugbediening gebeurd door mensen van Wedeka heb ik begrepen, of dat voor de sluisbediening ook zo is weet ik niet. Volgens mij was over die bediening in het verleden niks dan lof.
Het stoppen met bediening om 4 uur, kan te maken hebben met het feit dat je in de gemeente Stadskanaal terecht kwam, want de gemeente Stadskanaal kon wel eens een apart verhaal zijn. Volgens mij zijn de bruggen gemeentelijke bruggen en moet de bediening door de gemeente betaald worden, en is er in Stadskanaal denk ik gekozen voor konvooivaart op vaste tijden.

Groet, Jack.
Gelukkig vind je dit verhaal geen broodje aap :roll:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door sambeek »

Wij bieden de meer kwetsbare mens een volwaardige plaats in de maatschappij. Daarbij besteden wij veel aandacht aan opleiding, training en begeleiding van onze medewerkers. Dat tilt hen en Wedeka op een hoger plan, iets waaraan ù kunt meewerken, iets waarvan ù kunt profiteren.

en dat hebben ze 'geprofiteerd' :shock:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door Marie Christina »

Ik heb die Wedeka site even bekeken, maar ik zie nergens brugbediening onder de werkzaamheden staan.
Of zou dat onder detachering vallen?

Hoe dan ook.
Het valt niet in de "core business" van dat bedrijf, zoveel is wel duidelijk.
Dan verbaast het mij niet echt dat het een zootje wordt.

(Overigens, Jack, hoe ben je dat te weten gekomen, dat Wedeka dat verzorgt?)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

Marie Christina schreef: (Overigens, Jack, hoe ben je dat te weten gekomen, dat Wedeka dat verzorgt?)
citaat: Wedeka zal verantwoordelijk zijn voor de brug en sluisbediening op zondag. Dit gaat de gemeente ruim 150.000 euro per jaar kosten. Geen gering bedrag maar door de openstelling van de bruggen en sluizen hoopt de gemeente de recreatie in de Kanaalstreek een nieuwe impuls te geven en op deze manier ook weer geld binnen te halen. einde citaat

Staat in link konvooivaart op vaste tijden.

Wedeka deed de bediening volgens mij in het verleden ook al, en zoals al eerder door mij opgemerkt; tot volle tevredenheid.(hoorde ik van verschillende kanten) Wanneer mensen van de WsW dit werk doen hoeft dat absoluut niet te betekenen dat het niet goed gebeurd, maar er kan natuurlijk altijd een rotte appel tussen zitten, net als in de rest van de maatschappij. (Las net weer een verhaal over een burgemeester die de zaak belazerde)

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door Marie Christina »

Oh ja. Had ik even gemist. :oops:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door walvis »

Ik heb geen commentaar op de jongens van wedeka,ze deden hun best.
Ik denk dat ze niet volledig op de hoogte zijn met visuele kenmerken,en geen rekening houden met externe invloeden .
Dat zijn toch de minimale basis regels die men moet kennen.
Er zijn mede vaarweg gebruikers die met verbale intimidatie de jongens proberen te overbluffen.
Zelfs wij hebben er last van gehad,er zijn mede vaarweg gebruikers die niet gehinderd zijn door enige kennis .
Ze probeerde ons als sleep gewoon weg te drukken ,menige kwam door deze actie zelf aan de grond vast te liggen.
Er zijn menige gesprekken met onze lieve heer geweest.
De vaar route zal aan het einde van het vaar seizoen aardig schoon geveegd zijn.
Menig schip zal als stofzuiger gefungeerd hebben.
geert
Plaats reactie