Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

Hier een verslag van deze tocht!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door KarelE »

Mooie tocht en beschrijving, Jack!

Wat zijn de max. maten voor deze tocht? Kan ik er met 24x4, 1,20 diepgang en 3,40/2,20 doorvaarthoogte langs?

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

Het eerste stuk Ruiten Aakanaal bij Ter Apel heeft volgens mijn waterkaart een diepte van 1 meter, dus voor jou gaat het daar fout. Hier is een pdf te downloaden met uitgebreide informatie over de Veenvaart. Is dus niet de route die ik gevaren heb.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door schipper-willem »

Jack, je hebt het uitstekend gebracht! je maak mij ook reislustig naar zulke verre oorden.
In ieder geval om eens goed over na te denken.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door Marie Christina »

Is helemaal niet ver, hoor! :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

Ik heb wel een alternatieve route voor je Karel.
Aangenomen dat je begint op de Hoogeveense Vaart, volg je na Ter Apel gewoon het Stadskanaal naar Veendam. Daarna ga je niet richting Groningen, maar je vaart 5 km naar het oosten en dan ben je bij Scheemda. Vandaar; naar Termunten, Delfzijl, en het Damsterdiep. De Westerwijtwerdermaar kun je ook varen, (doorvaarhoogte 224!) daarna via Winsum naar het Reitdiep, (eventueel met een uitstapje naar het Lauwersmeer) en daarna over het Reitdiep naar Groningen (prachtige route), of je gaat door Friesland terug.

Er zijn natuurlijk allerlei alternatieven zoals een uitstapje naar Uithuizen, of vanaf Onderdendam over het Boterdiep naar Groningen, maar dat is aan jou.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door sailor wim »

Hoi Jack,
Zoals je vorige verslagen weer om te smullen.
Ik hoor veel over konvooi vaart is dat zo en hoe heb jij dit ervaren?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

sailor wim schreef: Ik hoor veel over konvooi vaart is dat zo en hoe heb jij dit ervaren?
Konvooivaart klinkt erger dan het is. Het houd in, dat niet op elke brug een brugwachter zit maar dat die met een aantal schepen meerijdt om de bruggen te bedienen. Je vaart dus steeds met hetzelfde groepje schepen, en wanneer een schipper besluit om ergens aan te meren wordt het groepje kleiner.
De konvooivaart op het Stadskanaal heb ik geen ervaring mee, maar dat zou wel eens met vrij grote groepen schepen kunnen zijn.
Dan heb je ook nog konvooivaart met bediening op vaste tijden, zoals op het Boterdiep. Daar is het over het algemeen niet druk en heb je grote kans dat de bruggen alleen voor jou bediend worden.
Het mooiste is natuurlijk volledige vrijheid, maar ik heb er niet zoveel problemen mee.

Voor wie "Groningen doet" vraag brug of sluiswachter om het foldertje met bedieningstijden, en vergeet de sleutel niet wanneer je de gebaande (water)wegen gaat verlaten!

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door popeye op zo jul 28, 2013 1:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

Bedankt voor de complimenten trouwens!
Ik vind het leuk om zo'n verslag te maken, en ik hoop dat een ander er ook iets aan heeft.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door sailor wim »

Hoi Jack,
Bedankt voor jouw uitleg, ik zal er toch aan moeten geloven als ik via KWAK naar Berlijn wil.
Het is juist de vaarvrijheid die ik in BE en FR zo fijn vind tot sluiting van de sluizen natuurlijk.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door sambeek »

popeye schreef:Ik heb wel een alternatieve route voor je Karel.
Aangenomen dat je begint op de Hoogeveense Vaart, volg je na Ter Apel gewoon het Stadskanaal naar Veendam. Daarna ga je niet richting Groningen, maar je vaart 5 km naar het oosten en dan ben je bij Scheemda. Vandaar; naar Termunten, Delfzijl, en het Damsterdiep. De Westerwijtwerdermaar kun je ook varen, (doorvaarhoogte 224!) daarna via Winsum naar het Reitdiep, (eventueel met een uitstapje naar het Lauwersmeer) en daarna over het Reitdiep naar Groningen (prachtige route), of je gaat door Friesland terug.

Er zijn natuurlijk allerlei alternatieven zoals een uitstapje naar Uithuizen, of vanaf Onderdendam over het Boterdiep naar Groningen, maar dat is aan jou.

Groet, Jack.
oei, wij wilden vanuit het midden van het land naar Groningen en terug via Leeuwarden dit jaar.
Ik ben bang dat het hem niet helemaal gaat worden dan. :( lengte 14.4, breed 3.60, diepgang 1.20 maar de hoogte 3.15 (als ik het blauwe bord demonteer.) Dus nog eens even bestuderen. :?
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

sambeek schreef: oei, wij wilden vanuit het midden van het land naar Groningen en terug via Leeuwarden dit jaar.
Ik ben bang dat het hem niet helemaal gaat worden dan. :( lengte 14.4, breed 3.60, diepgang 1.20 maar de hoogte 3.15 (als ik het blauwe bord demonteer.) Dus nog eens even bestuderen. :?
Vanuit het midden van het land via Groningen naar Leeuwarden is geen enkel probleem natuurlijk. Het hangt er vanaf waar je langs wil.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

sailor wim schreef:Hoi Jack,
Bedankt voor jouw uitleg, ik zal er toch aan moeten geloven als ik via KWAK naar Berlijn wil.
Het is juist de vaarvrijheid die ik in BE en FR zo fijn vind tot sluiting van de sluizen natuurlijk.
Gr Wim.
Die bediening in combinatie werkt over het algemeen goed op de Verlengde Hoogeveense vaart, en ook na het KWAK. Ik zou zeggen geniet (ook) van dat stuk. Op het Mittelandkanaal (en het DEK) zet je dan de blik maar op oneindig, het verstand op nul en de gashendel open. Daar heb je geen brugwachters meer nodig, alleen een enkele sluiswachter. :D

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door wout.bij »

popeye schreef:
sambeek schreef: oei, wij wilden vanuit het midden van het land naar Groningen en terug via Leeuwarden dit jaar.
Ik ben bang dat het hem niet helemaal gaat worden dan. :( lengte 14.4, breed 3.60, diepgang 1.20 maar de hoogte 3.15 (als ik het blauwe bord demonteer.) Dus nog eens even bestuderen. :?
Vanuit het midden van het land via Groningen naar Leeuwarden is geen enkel probleem natuurlijk. Het hangt er vanaf waar je langs wil.

Groet, Jack.
nou vaar ik vanuit groningen naar leeuwarden en als dat met mijn maten (16.2x4.2x1.70) gaat dan gaat dit zeker lukken bij jou sambeek, dit is de route die ik doe, omgekeerd uiteraard,

na Grou kunt u bakkboord uit (linksaf) de betonde vaargeul in. Vervolgens via de Neare Galle, de Wergeasterfeart, de nieuwe
vaarroute om Wergea heen en over het Aquaduct Langdeel naar Leeuwarden. U vaart door de stad Leeuwarden, over de
Dokkumer Ee naar Dokkum, het Dokkumer Diep, het Lauwersmeer op naar Zoutkamp en via het Reitdiep naar Groningen.

moet lukken dacht ik zo.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door douane »

sailor wim schreef:Hoi Jack,
Zoals je vorige verslagen weer om te smullen.
Ik hoor veel over konvooi vaart is dat zo en hoe heb jij dit ervaren?
Gr Wim.
ik heb die konvooivaart ook meegemaakt was echt waardeloos lagen soms wel twee uren in een sluis omdat de sluiswachter ineens had besloten te gaan eten hoop dus dat ze het snel gaan veranderen daar is geen goede reclame voor de veenvaart

denk ook om de aanmeerplaatsen voor de sluizen deze zijn 1,20
Plaats reactie