Rondje midden-Nederland

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Rondje midden-Nederland

Bericht door quichot »

M'n Hemelvaartrondje zit er weer op. Helaas. Moest wegens omstandigheden met Pinkster weer thuis zijn, vandaar. Een troost: temperaturen boven de 30c zijn aan boord geen onverdeeld genoegen, tenzij je een plekje in de schaduw kunt bemachtigen.
Het is een rondje dat ik iedereen kan aanraden, en uiteraard kan worden gemaakt door iedereen die vlak bij, of aan dat rondje z'n ligplaats heeft. Ik deed hem vanuit mijn thuishaven Amsterdam.
Eerst via de Vecht naar Maarssen, dan via het doorsteekje naar het AR-kanaal, om via het rustige, en meer landelijke stuk AR-kanaal via de Irenesluizen naar Wijk bij Duurstede te varen. Daar zijn prima passantensteigers gekomen. (Je kunt uiteraard ook via Nieuwegein naar de Lek varen, maar ik vind dat doorsteekje stomvervelend en tijdrovend.)
Vandaar via de Nederrijn naar boven. Dankzij de sluizen is daar weinig stroom. Ik schat zo'n 2 km/h. Mooi liggen bij Rhenen, maar ik koos dit jaar voor Wageningen, waar je met een groot (plezier)schip met ENI-nummer kunt overnachten in de Rijnhaven, tegen het centrum aan. Volgende stop was Arnhem, waar de kades helemaal leeg waren. 'Na toestemming havenmeester' staat er op de borden, maar even een telefoonnummer erbij ho maar. Dus heb ik maar gewoon vastgemaakt, en niemand met een pet gezien.
Dan begint het IJsselfeest. Wat een prachtige rivier is dat toch. Wel je rondje tegen de klok in maken, want die stroom wil je meehebben. Met 1200 toertjes (kruissnelheid normaal bij 1600 toeren) dik 13 km/h! Mooi gelegen in het kleine jachthaventje in het centrum van Zutphen. Wel prijzig: 22 euro p/nacht.
Vandaar naar Deventer. Voor de liefhebber een waar pareltje, en zeer gastvrij: van april tot november is de IJsselkade vrij beschikbaar voor sport. Wat lig je dáár mooi! Wandel beslist een keer door de uiterwaarden, en je waant je in de pampa's van Argentinië.
Volgende stop was Kampen. Daar staat wél het gsm-nummer van de havenmeester bij, dus een goed (gratis!) plekkie aan de charterkade was gauw geregeld.
Vandaar naar de Ketelhaven, en via de Ketelsluis afgeschut naar de Lage Vaart. Een zwaar onderschat alternatief voor de drukke Randmeren met die rampzalige Roggebotsluis, waar hufterigheid tot kunst is verheven. Deze route is van haast Belgische en Franse rust en landelijkheid. Bediening sluizen en bruggen is werkelijk voorbeeldig geregeld via een centraal telefoonnummer. Hulde!
Na een paar stops aan schitterende gratis 3x24h-plaatsen nog even boodschapjes gedaan in Almere, om het rondje helemaal rond te maken met de etappe Block van Kuffelder/Oranjesluizen.
Dus als jullie 10 dagen heerlijk willen varen en rondkijken in leuke stadjes, doen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie