Even de boot wegbrengen

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Even de boot wegbrengen

Bericht door Riverboy »

EVEN DE BOOT WEGBRENGEN


Onze boot gaat deze winter naar Sneek voor een schilderbeurt. Het is een reis, die vanwege weinig tijd en het winterseizoen na 1 november, waar de bruggen besteld moeten worden, in enkele dagen volbracht moet worden.
Maandag 27 oktober vertrekken wij om 8.00 uur uit Roermond. Het gaat via de Maas met de sluizen Roermond, Belfeld, Sambeek en het Maas-Waalkanaal met sluis Weurt naar de passantenhaven van Nijmegen waar we om 16.45 uur vastmaken. Het weer valt niet tegen deze dag, het zonnetje schijnt en we hebben 18 °C. In de passantenhaven van Nijmegen moet je via een parkeerautomaat een kaartje trekken voor het liggeld en heb je vrije elektra op de steiger. Het is te merken dat de zomertijd voorbij is want om 17.30 uur begint het al aardig donker te worden.

Dinsdag is het om 8.00 uur weer vertrektijd. Ook vandaag hebben we zonnig weer. Wij melden ons bij verkeerspost Nijmegen en krijgen te horen dat er voor ons geen belemmerende afvaart is zodat we gelijk kunnen oversteken om de stroming van de buitenbocht te ontlopen. Hierna blijven we stuurboordwal aanhouden tot aan het Pannerdenskanaal. We lopen op de Waal met 1700 toeren 8,5 km/u op de gps. Aangekomen bij de Pannerdensekop moesten we in overleg met post Millingen een stukje doorvaren om de tegemoetkomende afvaart vrije vaart te geven waarna we over bakboord konden draaien en het kanaal in kunnen varen. Nu gaat het snel en lopen we met de stroming mee 17 km/u op de gps. Op de IJssel zitten we achter een geladen beroepsschip die net iets langzamer dan ons vaart maar wel te snel om hem verantwoord voorbij te gaan in de bochtige boven IJssel. We varen nu 1600 toeren bij een gps snelheid van 16,5 km/u, voor ons genoeg. Als we zo genietend en op ons gemak Doesburg naderen krijgen we wat meer ruimte en besluiten de voorligger voorbij te gaan. Met medewerking van de schipper die voor ons aan de kant gaat varen en eveneens de medewerking van een tegemoetkomende lege vrachtvaart, lopen wij tussen beide door onze voorligger voorbij en hebben nu vrije vaart. Zonder marifoon had ik dit zeker niet kunnen doen, zo zie je maar dat het zo belangrijk is om een marifoon te hebben, maar zeker om hem te gebruiken. Het is toch wel wat rustiger varen zo, maar we wilden geen risico nemen op dat smalle en bochtige stuk IJssel, vandaar dat we een tijdje gewacht hebben. Voorbij Deventer word de rivier nog ruimer en neemt de stroming iets af. Gaande weg de middag verdwijnt de zon en wordt het wat grijzer door een dichttrekkende bewolking. We besluiten in de jachthaven van Hattem gelegen aan de monding van het Apeldoornskanaal te overnachten zodat we morgen kunnen besluiten of we via Zwolle varen of de IJssel verder afvaren en dan over het IJsselmeer naar Lemmer. Het is 16.15 uur als we vastliggen en nog voldoende tijd hebben om het plaatsje te bekijken. Het is een leuk historisch plaatsje en best de moeite waard om hier nog eens terug te komen. Vandaag hebben we 127 km afgelegd in 8.15 uur. Best wel een afstand gezien de vaartijd.

Als we woensdag om 8.15 uur vertrekken hebben we motregen en is het grijs al om. Op de IJssel moeten we met de navigatieverlichting aan varen. Daar het zicht steeds beter wordt besluiten we om toch maar de IJssel af te varen. Helaas als we ter hoogte van Kampen zijn horen we via Meldpost IJsselmeer op kanaal 1 dat de weersverwachting voor vandaag slechter word. Windverwachting ZW 4-5 bft, zicht 200-800m. Voor mij wel te doen, maar we zijn met z’n tweeën, dus dat gaat niet door. We besluiten om via het Ganzendiep naar de Flevopolder te varen om zo in Lemmer uit te komen. Via de Ganzensluis die direct voor ons open gaat varen we over het Ganzendiep naar de Zwolschevaart met de Voorste sluis, vervolgens de Marknessesluis en tenslotte de Friese sluis en de Lemstersluis, waarna we in het centrum van Lemmer om 16.00 uur vastmaken. Tot 14.00 uur houden we slecht zicht en is het maar goed dat we op het kanaal varen. Waren we in Lemmer niet via de Lemstersluis gevaren maar rechtstreeks naar het Prinses Margrietkanaal gegaan dan hadden we voor het donker Sneek nog makkelijk gehaald. Maar omdat het niet echt dringt is het wel zo leuk om in Lemmer te liggen. Morgen nog een kort stukje en dan hebben we het al gehad. In feite kun je stellen dat, als je haast hebt, je vanuit Midden Limburg in 3 dagen varen in Sneek kunt zijn, zeker in de zomerperiode. Heb je de mogelijkheid om over het IJsselmeer te gaan dan heb je zo een paar uur tijdwinst extra.

Donderdag wordt onze laatste vaardag van dit seizoen. We hebben de tijd en moeten sowieso wachten tot 9.00 uur voordat de brug voor ons draait. Het weer is beter dan gisteren, bewolkt en niet te koud ca. 16 °C . Via het Prinses Margrietkanaal varen we rustig richting Sneek waar we om 11.00 uur op de Houkesloot bij het bunkerstation eerst even de tank vol maken zodat de boot met een volle tank de winter ingaat. Als we op onze bestemming zijn hebben we 26 motoruren meer op de teller staan dan bij het vertrek in Roermond. De middag en de volgende morgen worden besteed om de boot winterklaar te maken en gaat de terugreis naar Roermond per auto.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Even de boot wegbrengen

Bericht door stevedem »

Mooi tochtje inderdaad. !

Het klopt wat je zegt, sommige mensen hoor ik wel eens.. nee friesland is te ver varen.
Terwijl je er feitelijk in 3 dagen kan zijn vanaf de andere kant van het land.

maar even een vraag, waarom gekozen voor Sneek als je in Roermond woont ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Even de boot wegbrengen

Bericht door sambeek »

Hoe verder we varen hoe liever het me is. Misschien super schilders in Sneek? :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Even de boot wegbrengen

Bericht door Riverboy »

Sneek hebben we gekozen omdat daar de prijzen beduidend lager liggen als hier in Limburg. Scheelt soms de helft! Zal wel door de concurrentie komen.
Hier in Midden Limburg zijn maar enkele schildersbedrijven en een aantal zzp-ers. Buiten een bedrijf met eigen haven ben je altijd aangewezen op een andere haven die jij moet bespreken en waar zij dan komen werken, ze hebben dus geen eigen werkplek.
Nu ligt de boot de hele winter bij het bedrijf dat de boot schildert en wordt na de verfbeurt tot het voorjaar opgespannen tussen 2 vingersteigers zodat de lak goed kan uitharden zonder wrijving van de stootwillen.
In april gaan we de boot weer ophalen en zullen dan wel wat meer tijd ervoor uittrekken.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Even de boot wegbrengen

Bericht door stevedem »

Kijk, das een hele goede reden om hem inderdaad naar sneek te brengen.
zeker als het de helft scheelt.

heb hier ook eens een vraag uitgezet wat de kosten waren om de boot te schilderen, onderwaterschip en huid tot gangboord.
niet normaal sommige prijzen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie