Nederlands complot
Moderators: sailor wim, frank
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Nederlands complot
https://www.youtube.com/watch?v=IBZNAW2A2Zg
Promo
https://www.youtube.com/watch?v=6BRlNedmU80
AL Snijders leest zijn Zeer Korte Verhaal voor over zijn boottocht op De Valér.
https://www.youtube.com/watch?v=cfS1EAdT7Vg Deel 1
Promo
https://www.youtube.com/watch?v=6BRlNedmU80
AL Snijders leest zijn Zeer Korte Verhaal voor over zijn boottocht op De Valér.
https://www.youtube.com/watch?v=cfS1EAdT7Vg Deel 1
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Nederlands complot
Één van de mooiste rivieren dan. 'Denkend aan Holland' doet dat meer recht aan de andere prachtige rivieren die ons land rijk is.
Maar mooi is ze zeker, de IJssel! Afzakkend op de stroom is een glimlach niet van m'n gezicht te slaan. En het licht is er op de een of andere wijze uniek. Dank voor de tip, Wim!
Maar mooi is ze zeker, de IJssel! Afzakkend op de stroom is een glimlach niet van m'n gezicht te slaan. En het licht is er op de een of andere wijze uniek. Dank voor de tip, Wim!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Nederlands complot
Stroomopwaarts is het nog langer genieten, maar dan krijg je misschien kramp in je kaken!quichot schreef: Maar mooi is ze zeker, de IJssel! Afzakkend op de stroom is een glimlach niet van m'n gezicht te slaan.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Nederlands complot
Nee, maar wel kramp in m'n portemonnee. Ieder uur stroomopwaarts, waarbij ik ongeveer 7,5 km verder kom, kost mij met de huidige dieselprijs ruim een tientje... Stroomafwaarts gaat de motor een paar tandjes terug, en blijft de schade bij 12 km/h per uur beperkt tot ongeveer 6 euro.popeye schreef:Stroomopwaarts is het nog langer genieten, maar dan krijg je misschien kramp in je kaken!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Nederlands complot
Wat mag ik bij mijn dieselverbruik dan wel niet voor een smile op mijn bek hebben wanneer ik de IJssel afvaar.
Met die 6 liter kan ik zowat ik zowat de hele IJssel afvaren. (tot Zwolle)
Groet, Jack.
Met die 6 liter kan ik zowat ik zowat de hele IJssel afvaren. (tot Zwolle)
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Re: Nederlands complot
de IJsel, is ook mijn favoriet, heb haar 1 keer stroomop gevaren, ook een hele belevenis, maar vele malen stroomaf gedaan en dat is eigenlijk leuker, qua verbruik maakt het niets uit, 10 liter per uur blijft 10 liter per uur, je maakt alleen meer meters, de avonden voor de wal in een grindgat, effe een blokje om in de uiterwaarden in de vooravond, muisstil daar en zo nu en dan een fluitje van een vogel, daarna een fikkie stoken met de kinderen, heerlijk.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Nederlands complot
Niets? Kijk even mee.wout.bij schreef: qua verbruik maakt het niets uit, 10 liter per uur blijft 10 liter per uur, je maakt alleen meer meters
IJssel is 125 km.
Stroomafwaarts, 12 km/h gemiddeld (bij Doesburg meer dan bij Zwolle) is 10,4 uur, bij 1300 rpm (ongeveer 4,5 l/h) = 47 liter
stroomopwaarts, 7,5 km/h gemiddeld, ongeveer 17 uur bij 1600 rpm (6,6 l/h) = 112 liter.
Verschil 112 - 47 = 65 liter a 1,35 = 88 euro.
Nu kun je zeggen, ja hallo, stroomafwaarts draai je minder toeren, da's nie eerlijk! Maar ten eerste is dat natuurlijk lekker rustig varen (glimlach! ) en ten tweede zou ik er bij 1600 rpm maar krap 9 uur over hebben gedaan.
Wout, ik ga op vakantie echt niet failliet van 8 tientjes, maar ik ben niet rijk genoeg om het niets te noemen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Nederlands complot
Ik denk dat jullie zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.
Jij meet 'genieten' in kilometers (1 liter op x km), en Wout in uren (x liter per uur).
Ik moet bekennen dat ik dat in mijn eerste vakanties ook deed: zo veel mogelijk km afleggen. Een dag ergens blijven liggen was 'zonde van de tijd', want dan voer ik niet. In mijn laatste twee vakanties heb ik dat al wat afgebouwd, gewoon genieten en niet dwangmatig een rondje van een aantal dagen met 9 vaaruren per dag maken.
Dus als niet de bestemming je doel is, maar de reis zelf, dan geniet je van ieder uur evenveel, of je nu stroomopwaarts of stroomafwaarts vaart. Ik denk dat Wout dat bedoelt.
Jij meet 'genieten' in kilometers (1 liter op x km), en Wout in uren (x liter per uur).
Ik moet bekennen dat ik dat in mijn eerste vakanties ook deed: zo veel mogelijk km afleggen. Een dag ergens blijven liggen was 'zonde van de tijd', want dan voer ik niet. In mijn laatste twee vakanties heb ik dat al wat afgebouwd, gewoon genieten en niet dwangmatig een rondje van een aantal dagen met 9 vaaruren per dag maken.
Dus als niet de bestemming je doel is, maar de reis zelf, dan geniet je van ieder uur evenveel, of je nu stroomopwaarts of stroomafwaarts vaart. Ik denk dat Wout dat bedoelt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Nederlands complot
dat bedoelt wout ook, een uurtje varen is bij mij een uurtje varen, kilometers zeggen me niets, ik geniet op de IJssel van iedere minuut, maar begrijp me goed, geld is geld, en ook ik moet daar hard voor werken, maar in mijn 2 of 3 weken durende vakantie maakt het mij niet erg veel uit wat ik verstook, natuurlijk zou dit een ander verhaal zijn wanneer je voor langere tijd op de boot verblijft, ik vaar zo ongeveer 80 uur per jaar, 800 liter keer 75cent is 600 euro, ach en dat voor een heel jaar, valt wel mee dacht ik zo.
en ja, dat is nog steeds rode diesel, de bodem komt in zicht, nog een litertje of 400.
gr.wout
en ja, dat is nog steeds rode diesel, de bodem komt in zicht, nog een litertje of 400.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Nederlands complot
Ok, ik snap het. Maar ik zeg nergens dat ik er in één dag overheen race. Al doe ik er een maand over, dan nóg blijft het verschil in opgestookte brandstof tussen stroom op en stroom mee ruim 8 tientjes.
Dat doet uiteraard niets af aan de schoonheid van de IJssel, en aan dat kampvuurtje kan je niet zien of je daar met stroom op of stroom mee bent gekomen.
Dat doet uiteraard niets af aan de schoonheid van de IJssel, en aan dat kampvuurtje kan je niet zien of je daar met stroom op of stroom mee bent gekomen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Nederlands complot
zoals ik al zei had ik 1 keer stroomop gevaren, en voor iemand die dit nog nooit had gedaan is het eerst wel effe wennen, uiteraard lees je het een en ander over de materie, kribje steken binnen en buitenbochten nemen, alles al wel gehad met het vaarbewijs maar uiteraard weer grotendeels vergeten, ook moet je vooral durven, en ik had de boot er ook wel naar en dat was maar goed ook, het was laag water en die kribben lopen ver door, en volgens mij rolt er ook wel eens een steen af die ik dan weer zo nodig moest raken, maar al met al ging het wel goed, wel inspannend varen en goed opletten, en soms ook erg druk.
al met al een uurtje 0f 13 werk gehad uitgesmeerd over drie dagen.
o ja, dit was met mijn vorige boot, die verbruikte (maar) 5 liter per uur (DAF 575 DS (turbo)
gr.wout
al met al een uurtje 0f 13 werk gehad uitgesmeerd over drie dagen.
o ja, dit was met mijn vorige boot, die verbruikte (maar) 5 liter per uur (DAF 575 DS (turbo)
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Nederlands complot
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Nederlands complot
leuk hoor.
gr,wout
gr,wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: Nederlands complot
Wat een mooi filmpje Wim, bedankt! Zoals het filmpje begint, met opkomende zon op een mooie zomerdag de IJssel afzakken, zou iedereen eens moeten doen, en dan misschien wel bij voorkeur - vanwege de rust - op een zondag of zaterdag. Heb ik een keer mogen meemaken in 2012 op de terugweg vanuit Frankrijk. Het mooiste is, wanneer je dat buiten kunt beleven.
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Re: Nederlands complot
klopt helemaal jack, en aangezien ik een vroege vogel ben op mijn vakantie, ben ik een paar keer op 5uur morgens eruit gegaan en de rivier afgesukkeld, eerst al eens vanuit Culemborg en een paar dagen later vanuit rhederlaag, stralend mooi weer, windstil, beide stuurhut deuren open, bakkie erbij, alles in de rust aan boord en als dan de zon opkomt dan zet ik hem altijd effe een tandje lager, kan voor mij niet lang genoeg duren, groot voordeel is ook dat je om een uur of 10 de boot ergens kunt parkeren op een mooi plekje, immers de meeste mensen gaan pas dan op weg naar elders.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.