Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Bericht door popeye »

Deze week heb ik weer eens het mooie Damsterdiep bevaren. Op twee bruggen na zelfbedieningsbruggen. Daar liep ik tegen een paar ongewenste/gevaarlijke situaties aan, vooral wanneer je alleen vaart, of - dat kwam ik ook tegen onderweg - drie man aan boord, en kennelijk maar één iemand die, en alleen de boot kan varen, en ook de brugbediening durft te doen!
Ik dacht dat het bij de brug in Garrelsweer was. Sinds kort moet je daar de kop ingedrukt houden voor openen en sluiten van de bruggen. Toen de brug open draaide besefte ik ineens dat het trapje waarlangs ik naar de boot moest, onder de opengedraaide brug zou verdwijnen. Dus toen de opening groot genoeg was om door te varen heb ik de duim maar van de knop gehaald, en kon ik ook het trapje nog af.
De brug bij Garmerwolde is linker! Daar kun je de knop loslaten wanneer je op "openen" gedrukt hebt. Ik had de boot aangemeerd bij dat steigertje waar je er fatsoenlijk af kunt. Toen ik terugliep naar de boot kreeg ik ineens door dat de voorkant van de boot in de draaicirkel van de brug lag. Ik zette het op en rennen, maakte gauw los, en gaf vol gas achteruit! Volgens mij heeft het maar heel weinig gescheeld of de punt was door de brug geramd. Ik heb volgens mij 1 keer eerder de brug van die kant benaderd, en toen heb ik waarschijnlijk aangemeerd aan het deel waar dat bootje tegenaan ligt, en heb toen een eindje over het remmingwerk gelopen.
Verder is er natuurlijk nog de brug in Ten Post, waar het vorig jaar zowat fout ging bij een tegenligger. De brug kun je stoppen door op "storing" te drukken. Daarna kun je gewoon verder bedienen.
Dit onder het motto: "Een gewaarschuwd man telt voor twee!"

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Bericht door douane »

Dat is echt schrikken inderdaad ik persoonlijk blijf het niks vinden al die onbemande bruggen en sluizen.. maandag in lemmer ook richting de polder uur voor de sluis gelegen. toen eens via marifoon geroepen geen gehoor :evil: daarna ging die ineens wel op groen en mochten er maar drie binnen en was die op rood... lagen nog tig bootjes voor en zo ging dat al die sluizen richting vollenhove ook krijg je mensen die dan nog even snel proberen er tussen door te varen dus gevaarlijke situaties :idea: snel weer mensen op bruggen en sluizen want dit is levensgevaarlijk
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Bericht door KarelE »

Och, ook met de kwaliteit van die mensen die nog op sluizen en bruggen zitten is de 'race to the bottom' ingezet. :evil: In Noord-Holland heeft beveiligingsbedrijf Trigion de aanbesteding van de brug- en sluisbediening gewonnen. Ze moeten de kennis nog inkopen en de mensen nog werven/opleiden, maar de gunning hebben ze voorlopig binnen. Hoe je pakweg 100 man in een maand of twee, drie krijgt opgeleid is me nog een raadsel, maar er zijn werkloze landrotten genoeg beschikbaar. :shock: De gunning wordt nog wel aangevochten middels een 'kort' geding ergens eind september. En dan in november al genoeg mensen hebben? In Zuid-Holland is de afgelopen twee jaar ook het nodige fout gegaan na het winnen van de aanbesteding door een branche-vreemde partij :(
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Bericht door popeye »

Ik vond nog een foto die ik bij Garmerwolde met mijn telefoon gemaakt heb bij geopende brug.
Afbeelding
Daar waar dat blauwe plastic ligt houd de steiger op, en zijn de palen ook niet meer als bolder uitgevoerd!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Bericht door quichot »

Dan kunnen ze in Groningen toch nog wat leren van de Fransen: daar krijg je op zelfbedieningstrajecten een afstandsbediening mee, en hoef je niet van boord. Dit jaar hadden ze nieuwe. State of the art! Met een display dat vanzelf oplichtte als je een sluis naderde. Naam van de sluis, welkom, en alle instructies in het Nederlands.
Karel, dat zijn dan wel sluizen, dus met wegverkeer heb je niks te maken. Dat maakt het allemaal wat minder riskant.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Bericht door KarelE »

Dat klopt, ik ken het Franse systeem nog van een tocht met een gehuurd jacht, een jaar of 20 geleden, toen was het of volautomatisch met radar/lichtgevoelige cellen waar je tussendoor voer, of halfautomatisch met een draaistok boven het vaarwater.

In Nederland kennen we ook bruggen waar de bomen automatisch zakken op een x-aantal seconden na het rode knipperlicht, ook met afstandbediening. Van mij mag dat overal. Voor een overweg stoppen toch ook veruit de meesten? De bemande overweg is al jaaaaren geleden afgeschaft in Nederland. Bij een brug denken ze, och die brugwachter durft toch de bomen niet te laten zakken als ik er nog tussen zit. Maak maar automatisch, als dat overal/meestal zo is laten ze het wel uit hun hoofd om door te rijden, of om het afgekruiste gedeelte niet vrij te laten bij file. Nu gaan ze bij file juist op de brug staan, om er zeker van te zijn dat ze bij een naderend schip de slagbomen alvast voorbij zijn.

Het is vooral het samenspel tussen weg- en waterverkeer, en het rekening houden met de (on)mogelijkheden voor het waterverkeer, zoals bij harde dwarswind, waar de brugwachter nog zijn meerwaarde kan laten gelden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Oppassen bij zelfbediengsbruggen Damsterdiep.

Bericht door quichot »

KarelE schreef:Het is vooral het samenspel tussen weg- en waterverkeer, en het rekening houden met de (on)mogelijkheden voor het waterverkeer, zoals bij harde dwarswind, waar de brugwachter nog zijn meerwaarde kan laten gelden.
Een waar woord!
Zelf vind ik harde wind achterop nog lastiger, omdat je als je te dicht bij de brug komt vrijwel geen middelen meer hebt om dwarsvallen te voorkomen als je daar te lang moet wachten (en er geen vastmakerij is). Althans, met onze maat schepen. Bij achteruitslaan kun je door het wieleffect niet voorkomen dat één van beide boorden in de wind komt, en wordt het zelfs met kopschroef een lastig verhaal.
Daarom blijf ik op smalle vaarten met harde wind achterop altijd op een redelijk veilige afstand van de brug. Dan heb je de ruimte om, als de vaart eruit is, ook nog met klapjes vooruit de boel recht te houden. Maar dan heb je soms weer van die onervaren niet-meedenkende brugwachters die denken, o, die ligt nog niet met z'n neus tegen de brug, dus ik wacht nog wel even. Dan ben ik, ondanks m'n 35 jaar ervaring toch altijd weer blij als ik dat groene lampje tijdig zie aanfloepen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie