Kouwe klauwe...

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Kouwe klauwe...

Bericht door frank »

Hallo all,

We zijn weer veilig in de thuishaven aangekomen en de boot is weer ontruimd tot volgend jaar.
Nieuw jaar, nieuwe reizen. Alleen nog even die verrekte winter door zien te komen.
En daarvoor was deze koude najaarsreis eigenlijk ook bedoeld. Eeven een break nemen voor de zaak
wordt afgetapt voor de vorst.

Omdat ik een feest had in Lage Zawluwe zijn we eerst de rivier afgevaren met als een tussenstop
de haven van Heusden. Alles dicht, wel half geld maar de stad is dichtbij en gezellig.
Het woei zowat de schoorstenen van de daken en dat zouden we bijna de hele reis zo krijgen.
Veel wind, tussendoor motregen en slecht zicht.

Afbeelding

Vandaar dat de laptop met Pc-navigo netjes bijstond om ons veilig naar ons doel te loodsen.
Werkt erg prettig moet ik zeggen, ik begin er al aardig aan te wennen. je moet met dat nieuwe spul
eerst een beetje een worden en weten waar alle opties zitten.
Omdat we een dag te vroeg waren besloten we naar Geertruidenberg te varen waar een wel heel erg
klein haventje is voor passanten. Genoeg water maar niet meer dan 20 meter in het vierkant.
Dat was dus keren op de plaats wat voor ons geen probleem is.
Mooie plek trouwens maar hier is natuurlijk in het seizoen geen afmeerplek te vinden. Er kunnen
maar 9 jachtjes in en de zaak is dan propvol.
Inkopen gedaan in het slaperige stadje en er was waarempel een aardige kapper die mijn kuif of
de resten daarvan in een mooi model boetseerde. Was ik weer netjes voor het feest.

Dan door naar Lage Zwaluwe waar we een box kregen in de buitenhaven naast de werf van EBR.
Redelijk geprijsd met electra en al. Wel lekker makkelijk om na ene feest weer snel in je eigen
kooi te kruipen in plaats van een stuk door de late nacht naar huis te moeten rijden.
Afbeelding

Dan vertrokken we voor een dag naar de Biesbosch waar we aan een oever een paar palen vonden om vast
te maken. Onze scheepshond Lekko was door het dolle heen en kon hier naar hartelust op konijnen jagen
en zelfs een paar herten liepen er rond. Wat een enorme spaarbekkens liggen daar! De avond viel in
een pracht van een kleurenpalet en de muggen waren er ook al gauw.
Alles lekker dicht, kachel aan en wat een fantastische rust daar in die wijde rietvelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan bekeken we de weersvooruitzichten en dachten dat het in de winter toch gezelliger is om de kanalen
in de te duiken en in stadjes en dorpen te liggen. Plek zat, er is geen andere idioot die nu gaat
varen denken we. Dan lopen we het Wilhelminakanaal binnen via Oosterhout.
De sluizen zijn uit 1917 en werken net zo langzaam, je moet wat meer tijd plannen voor deze route
hoewel hier containerkempenaars varen op de terminal in Tilburg.

Afbeelding

We vinden prima ligplaatsen mede dankzij PC navigo die ons goed door het kanaal loodst en werkelijk
overal aan denkt. Brughoogtes, bedieningstijden, marifoonkanalen etc.
We liggen onder andere in Tilburg en Oirschot. Leuk winkelen daar trouwens en goed liggen. Wel beetje ondiep,
je moeten even een gaatje zoeken.

Dan door naar de Zd Willemsvaart en naar Beek. Ze zijn hier de laatste sluizen aan het vernieuwen,
veel kranen die damwand in de grond meppen. Leuk als je vlak aan het kanaal woont! Wat een pokkeherrie..

Afbeelding

We lopen wat uit in die oude sluizen en omdat het zo vroeg donker is lopen we dan maar weer Veghel
binnen. Je kunt daar nergens anders terecht of het moet bij sluis Schijndel zijn voor een nachtje.
Dan maar Veghel, daar is tenminste nog en bakker.
De volgend ochtend verschijnt onze vriend de havenmeester die gelijk wil vangen. Eigenlijk is die
ligplaats daar zo slecht dat je geld toe moet krijgen als je daar gaat liggen. Ik vertelde hem dat
ik alleen maar even brood kwam kopen en dan weer vertrok en was dus volgens hem niks schuldig.
Mooi, ook weer gefikst..

Door naar Den Bosch boven sluis 0. En een storm breekt los.. nadat eerst de hele boot bedekt was onder het blad
kwamen al ras de takken naar beneden. Hoewel we normaal geen last van wind hebben bij manouvreren was het nu
toch een hele toer omn de sluis in te komen. We ketsten alle kanten op.
Dan via de Dieze naar de plas waar ik bijna zeepapieren nodig had om te varen.. wat een golfslag! Zelden
gezien op dat watertje. Door sluis Engelen en dan de rivier op naar Kerkdriel waar we een afspraak hadden
met ene van de lezers van ons forum. We woeien letterlijk de haven door en met veel vakmanschap al zeg ik het
zelf kreeg ik hem mooi binnen aan de steiger.

Afbeelding

Was heel gezellig daar, ook een prima kantine met Dubbele Grimbergen en bitterballen, daar warm je weer
van op terwijl de ijskoude wind buiten huilt..
Maar het mooiste moest nog komen. We voeren door naar het mooie gebied bij Maasbommel. Daar achterin lig
je goed beschut tegen de wind en er staat hier en daar, vooral daar.. een lantaarn zodat het niet helemaal
aardedonker is s nachts.
Toen kwam de sneeuw en het hele landschap zag er uit als een Kerstkaart. Glibberend over de loopplank aan
wal gekomen moest ik toch een paar foto's maken voor het nageslacht..
En binnen snorde de Kabola en was het goed toeven. Neem daarbij nog eens een perfect diner, een goed
glas en een dik boek en de slaap sloeg alras toe..

Volgende dag langs witbesneeuwde uiterwaarden naar de thuishaven gevaren en nu is het weer 'bussiness as usual'..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Mooi verslag Frank!

Ik ben jaloers. Je bent een stukje verder gekomen op het Wilhelminakanaal dan wij in augustus......
Heb je in de Piushave gelegen in Tilburg, of bij de watersportvereniging met de oude baas/havenmeester (> 80) in z'n tjalk?


Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Bericht door frank »

careljan schreef:Mooi verslag Frank!

Ik ben jaloers. Je bent een stukje verder gekomen op het Wilhelminakanaal dan wij in augustus......
Tja Carel-Jan, dat was een drama met dat ongeluk. Ben je er verder weer goed doorgekomen?

Wij waren ter plekke onbekend en PC-navigo gaf een paar ligplaatsen ana.
Omdat het al erg vroeg donker werd zijn we gestopt aan de Goirkesdijk.

Dat is een kanaalverbreding tussen twee klapbruggen. Enkele hoge flatgebouwen in
de buurt dus.. even de Nokia gepakt en vanuit de stuurhut had ik zowaar keuze
uit een paar open netwerken.. ;-))

Dat Wilhelminakanaal is trouwens heel mooi varen. Geen drukke weg langs het kanaal,
mooie bosrijke omgeving. Jammer alleen dat de ligplaats bij de Beekse Bergen waar
we heel vroeger wel eens aan een kade hebben gelegen opnieuw is ingericht en nu..... jawel, alleen overdag
en dan wegwezen.
jammer dat zoveel ten nadele verandert.
Maar, het was weer eens een heel apart reisje met het nodige avontuur.
Daar kunnen de de winter weer op teren
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie