nog eens naar het noorden

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

nog eens naar het noorden

Bericht door frank »

Inmiddels zijn we alweer dik een maand onderweg in het noorden. Via Franeker/Harlingen om de oer-roots van de familie nog eens op te zoeken door naar Appingedam aan de andere kant van NL.
Valt ons steeds op hoe stil het is op het water. Af en toe een bootje, lege ligplaatsen en overal rust. De meeste bootjes hebben dezelfde naam "Te Koop" .. Lijkt wel grote uitverkoop. Appingedam is weer vriendelijk voor ons, warm welkom kun je zeggen. We meren af op de plek met de rode geblokte linten en de havenmeester kijkt nog eens en zegt dat we daar mogen blijven liggen, in het zicht van de horeca terrassen. We maken nog net het einde van een geweldig dorpsfeest mee, veel volk op de been maar weinig bootjes in dat mooie haventje. We krijgen als gebruikelijk weer veel bezoek van oud kapiteins en scheepsbouwers want onze boot is daar in de het Groningse gebouwd ooit lang geleden. Na vier heel gezellige dagen worden we uitgezwaaid na de wel heel schappelijke rekening te hebben voldaan.

Dan nog even een Jansen gedag zeggen ;-))

Afbeelding

Dan terug door Groningen en dat blijkt een bezoeking. In de Almanak lees ik dat de doorvaart door de bruggen in het slechtse geval anderhalf uur kan duren, van uit de Oosterhaven voor de eerste brug liggen we die tijd al ruim uit. Uiteindelijk blijken we vier en een half uur nodig te hebben voor die paar bruggen! Bruggen gestoord, een gelede stadsbus dwars door de slagbomen en meer van dat fraais. We waren helemaal gaar toen we aan het Paterwoldermeer een ligplek vonden.

Slecht weer en na een tweetal dagen door naar Assen over het Nrd Willemskanaal. Perfecte bediening van bruggen, geen klagen maar de waterstand is wel erg wisselend hier en dat gaf problemen. We kozen deze keer voor het eerste haventje en dat is de Marshaven waar we voorzichtig glijdend over de slibbanken naar binnen dreven. Schuin afgemeerd ging het goed tot s avonds de theepot en de kopjes van de tafel schoven. Op de kant stonden al een paar buren die ons waarschuwden dat we zo "wel vol konden lopen" dus er moest wat gebeuren. Het water was zover gezakt dat ik met veel moeite en de schroef er vol op de kont van de kant en daarna achteruit los kwam en weer recht kon slapen. Afmeren een flink stuk van de wal met de uithouder en loopplank uit. Op z'n Frans zoals we gewend zijn. Een van de jachten kwam klagen dat zijn wc verstopt was door de vette modder die ik hem toegeschoven had ;-)) En ik maar denken dat je geen onderwatertoilet... blabla

en zo liggen we dan in Assen

Afbeelding

Dan verder door de Drentsche Hoofdvaart, via de Punt en Smilde en zo. Erg rustig, veel lege ligplaatsen en pakweg een tiental bootjes per dag. Gek, is toch juli en vakantie? Diever was helemaal een verrassing. Normaal vechten ze daar om een plekkie, volgens de brugwachter liggen er gemiddeld wel veertig bootjes binnen de brug en nu een handjevol. Waarom? Het gedrag van de doorgesneden Nederlander stuur je via zijn portemonee. Nu vragen ze daar een fiks liggeld plus nog meer ellende en betalen moet je doen via een app of via internet of allerlei nummers bellen en codes intikken, kortom de mensen lezen dat ingewikkelde bord, gooien los en we zien ze volgens de brugwachter nooit meer terug. Voorwaar de beste manier om je klanten weg te jagen, lijkt Cuijk wel.

Afbeelding

Uit Dieverbrug komen we moeilijk weg. Extra vroeg opgestaan om de eerste opening van brug en sluis te hebben blijkt de zaak in storing te liggen. Als ik de brugwachter vraag hoe ernstig het is kijkt hij zorgelijk en zegt dat "de provincie waarschijnlijk vanavond mijn Chinees gaat betalen" wijzend op het restaurant om de hoek. Uiteindelijk na de megainzet van diverse monteurs schakelen ze smiddags handmatig de relais en kleppen en kan de brug omhoog. Wij zijn het zat en stoppen net boven Havelte.

Volgende dag weer vroeg weg en met de vriendelijke hulp van de brugwachters snellen we in twee uur naar Meppel waar we een paar dagen blijven, Water en stroom en de waslijn hangt weer vol. Geert was hier een week eerder ook al gesignaleerd met de Titanic, is nu in Coevorden bij de Havenfeesten.

Vervolg gaat naar Hoogeveen en verder later deze maand. Kreeg net een mailtje van de garage dat mijn auto naar een beurt verlangt. Ik heb ze geschreven dat ook een auto recht heeft op vakantie en dat de mijne nu in de garage staat met de accu los zodat ik bij thuiskomst weer kan starten. Probleem is dat de ingewikkelde electronica daar niet tegen kan maar dat zien we later wel weer.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door FransvanNispen »

Ik vond het aan/uit net wel handig,
app op de foon, inchecken, stroom aanvragen, volgende dag uitchecken.
en een week later kreeg ik het verzoek om het liggeld via Ideaal over te maken.

Maar de mensen blijven er wel voor weg daar bij Diever, dat klopt.
En niet iedereen is even handig natuurlijk, ik heb daar ff een Duitse toerist geholpen.(ik denk, betalen zal hij :D )
en een paar oudjes die er lagen, deden het veul eenvoudiger, zijn gaan liggen, met de medendeling, wij hebben geen mobieltje :mrgreen:

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door walvis »

Hoi Frank
Wij zijn niet naar coevorden gegaan .
Wij liggen nu in leeuwarden in de historische haven
Van de week naar franeker historische dagen .
We zijn van panheel naar het noorden gevaren rustig aan en hebben nieuwe route's op gezocht.
geert
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door frank »

Ahh.. Geert, je gaat naar de prachtige stad Franeker. Dat was ons eerste doel dit jaar want de voorouders van mijn schoonfamilie komen daar vandaan. Die hadden rond 1900 een bakkerij en zowaar, die bakkerswinkel bestaat nog steds en is nog in diezelfde staat met van die etalages met ronde gietijzeren stijlen en zo. De bakker kwam even witbestoven meepraten en wist nog van de vorige eigenaren en dat hij ooit nog eens wat papieren zakjes had gevonden met opdruk van Broekema's Bakkerij . Leuk dat nog eens te zien.
Wij lagen aan de graswal net ten oosten van de Stationsbrug, was verder niemand. Heel mooi stadje, we hebben er uitgebreid alles bekeken en dit is echt een topper. Dus je hebt een goede keuze gemaakt want Coevorden heb je al platgelopen.

Wij liggen nu in Hoogeveen en gaan morgen de Verlengde Hoogeveense Vaart op om heel langzaam door de modder naar Nieuw Amsterdam te kruipen. Ga nog even stoppen in Geesburg, als ik in dat kleine winkeltje een sixpak bier koop wacht de juffrouw aan de kassa tot ik op de knop heb gedrukt dat ik ouder ben dan 18 jaar anders werkt de kassa niet ;-))
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door quichot »

Na drie reizen naar het zuiden overwegen mevrouw Quichot en ik volgend jaar ook een tochtje door de noordelijke Nederlanden, dus ik volg dit draadje met meer dan gewone belangstelling.
Hoe diep steekt de Hylke, mocht ik daar ook in die modderpoel terechtkomen?
In Chateau-Thierry stond ook zo'n kastje met instructies aan de wal om de betaling te regelen. Touch screen, dus heel modern. Na alles te hebben ingevuld naar waarheid bleek ik maar 6,50 euro af te moeten rekenen, maar toen ook mijn derde pasje de mededeling 'onleesbare kaart' aan het scherm ontlokte gaf ik er de brui aan. Ik had het in elk geval geprobeerd!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door walvis »

jongelui
Franeker is een leuk stadje of de historische weekend wat is we zullen het zien.
Vandaar terug naar leeuwarden en met de trein naar huis ze hebben deze oude l...l nodig voor wisselen sluis deur.
Er is geen kennis meer vandaar wij hebben er mee in gestemd.
Dan naar hasselt voor bij een reunie lvbhb en dan zien we het wel weer.
geert
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door frank »

Het is en blijft rustig op het water. Soms kom je een klein groepje tegen met begeleiding van een brugwachter. Wat een fantastische bediening van de kunstwerken hier in Drenthe. Petje af, alle lof.

Eergisteren in een ruk van Hoogeveen Nieuwebrugsluis naar de Hesselterbrug gevaren.Een record! Letterlijk alles zat mee en we liepen ondanks de ondiepten toch nog vlot een km of 5, 6 dus heel tevreden. Mooie ligplekken daar bij de brug. Geesbrug heeft nu ook geen winkeltje meer, helaas. Maar vanaf Hesselterbrug ben je na 2 km in Oosterhesselen end aar is een coop.

Vanmorgen vanaf de Stieltjessluis vertrokken naar Coevorden. Ligplek genoeg want er zijn er net een paar vertrokken. Wij pakken op de kop van de haven de meest prominente plek aan een nieuwe steiger. Liggen echt als een VIP ...
Dat betekent een paar dagen blijven, stroom en water bij de hand dus..
Ik zie dat nu ook de binnenhaven klaar is en dat geeft veel meer ligplaatsen in het centrum van het stadje, wij durven daar niet in te gaan, ben bang dat het te krap en ondiep is.
Mooi, aan de slag en de Duitse spring uitleggen dan kan de wasmisschien draaien...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door douane »

Goede morgen Leuk draadje dit mooie sleper ook de Hylke ,

ik vind dat nieuwe betalen via borden en codes ook niet leuk en ik schijn van de moderne tijd te horen zijn :roll: ik zou dus die aanmeer plek ook mijden wel heel jammer vind die route wel erg leuk :-( hopelijk zijn er nog havens met havenmeesters :wink: Dat het rustig is op het water ervaar ik als prettig :D

vanuit joure aanboord iedereens een goed vaarseizoen,
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door paure nesci »

ik heb dat bord ff gebeld, je kan dus ook gewoon bellen met die gasten zonder te appen enzo, krijg je later de rekening thuis ofzo....
gr Do
Laatst gewijzigd door paure nesci op vr jul 28, 2017 5:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door Riverboy »

Wij hebben in Arnhem aan de Rijnkade gebruik gemaakt van dat bord, dwz na enkele pogingen heb ik maar gebeld en ons aangemeld. Ja en toen was alles geregeld. Alleen niet vergeten s'morgens je af te melden anders kan het wel eens fout gaan!

Groet, Jo
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door Aqua Domus »

In Dieverbrug is aanleggen echt geen probleem.
Wij zijn door de brug eerst over BB wezen tanken, voor een normale prijs en geen gesjouw.
En daarna even naar de overkant, hier zijn de ligplaatsen nog gratis.
Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door paure nesci »

Grrrr....komen we met 3 jachten aan voor de Krakeelbrug om 12.00 uur, wil ik de marifoon pakken , springt voor onze neus het licht op dubbelrood ! ( ik heb mn mond maar gehouden maar eigenlijk..... :twisted: :evil: :evil: :evil: :( .....) gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door Marie Christina »

12 uur is 12 uur.
Lunch! :x
Heel herkenbaar (helaas).

Aan de andere kant, als jij nog even mag, mag die ander aan de andere kant dan ook nog even?
Ondertussen, zal je zien, komt op enige afstand aan jouw kant ook weer iemand aan varen.
Mag die dan ook nog even?
Ergens snap ik die man /vrouw ook nog wel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door KarelE »

Ik heb nog nooit op een object gezeten waar ik lunchpauze had. Bammetjes eet je maar tussen de bedrijven door.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: nog eens naar het noorden

Bericht door Marie Christina »

Oh, maar dat zie je hier in het noorden regelmatig hoor.
Zeker in de wat minder druk bevaren vaartjes.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie