Overigens dacht ik dat het aan boord hebben van het reglement verplicht is voor alle waterweggebruikers.
Zelfs dat nog niet eens voor kleine bootjes.
Maar volgens mij zeggen we het anders maar bedoelen we ongeveer hetzelfde. Mocht de overheid voor een deel overschakelen op virtuele markering dan zal er wat veranderd moeten worden qua wetgeving, maar het is aan de gebruiker om zich daarvan op de hoogte te stellen en er naar te acteren. Ik denk alleen niet dat daar digitale vaarweginfo verplicht voor hoeft te worden aangezien kaarten dat nu ook niet zijn. Alleen je zult wel moeten om aan de betreffende info te komen.
Voor zover ik begrepen heb , is het hebben van een digitale versie van het BPR1 voldoende om aan boord te hebben.
Enigste beperking is, is dat je het wel moet kunnen tonen bij een controle.
Dat betekend dus dat je of een goede online connetctie beschikt,danwel dat de accu van je speeltje is opgeladen.
Het BPR is niet verplicht voor open boten waar een kajuit ontbreekt.
Wie hier op dit forum heeft wel eens controle gehad?
Op wat dan ook?
Laat staan op het aan boord hebben van het BPR.
Ik de afgelopen 40 jaar niet, in elk geval.
Iemand met een speedboot wordt nog wel eens op het één en ander gecontroleerd.
Maar een voorbij pruttelend kruisertje toch niet?
Nooit meegemaakt.
Nooit gezien dat het gebeurde.
Nooit gehoord dat het iemand overkomen was.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
In Nederland drie en een half keer, in België twee keer, dus 5,5 keer tussen 1978 en heden.
De eerste keer was op de Maas bij Venlo, toen er nog geen klein vaarbewijs bestond, en ik nog geen marifoon had.
Maar wel een blauwe vlag. En dat mocht niet meer, het moest een blauw bord zijn.
Geen boete, maar wél een grappige afloop: het RIB-je waarmee ze aan boord kwamen om mij daarop te wijzen, bleek na afloop honderd meter achter ons te dobberen. Er zat voor de ietwat ongemakkelijk lachende dienders niks anders op, dan mij vriendelijk te vragen hun bootje weer op te pikken.
De tweede keer voor Krimpen a/d Lek. Een reguliere controle van alle, inmiddels benodigde, papieren.
Die zelfde reis de derde keer, op de Nieuwe Maas. Toen ik zei dat ik de week daarvoor ook al was gecontroleerd zeiden ze dat ze het dit keer 'in de computer' zouden zetten, zodat ik daar voortaan van verschoond zou blijven. Dat was inderdaad de laatste keer.
Die halve keer was het aanroepen in het gangboord vanaf een praaiende douaneboot voor Rotterdam, of ik 'rood' had. 'Ja' riep ik terug. Hoe ik daar aan kwam. Ingenomen in Monsin, België, een maandje geleden. 'Dan laten we het hierbij!', 'Voor deze keer!' voegde de commies daar dreigend aan toe.
In Namen in België werd mij in 2013 naar mijn CVO gevraagd. Dat had ik nog niet. Ik legde uit dat daarvoor in Nederland een overgangsperiode van vijf jaar was. 'Maar u bent hier in België,' was het antwoord. Geen speld tussen te krijgen. Ik kreeg geen boete, maar een door hen opgestelde verklaring waarmee ik volgens de kortste weg naar Maastricht 'mocht' terugvaren. Paar jaar later weer controle, op sluis Grands Malades, wéér bij Namen dus, maar dit keer kon ik de benodigde documenten overleggen.
ps. naar het BPR, al dan niet van papier of als bestand, is me nooit gevraagd.
ps2. O ja, Nog 's in Enkhuizen, in Januari. Alles leeg daar, buiten het seizoen. RP te water had niks omhanden. Ze vroegen naar m'n kadastrale inschrijving. Die had ik niet. 'Maar dat móet u hebben, ergens is een nummer ingeslagen!' Ze hebben een kwartiertje vruchteloos boorden en berghouten afgespeurd voor ze het erbij lieten zitten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Ten tijde van de speedboot was het idd nog net geen dagelijks werk. Met andere bootjes heb ik nog nooit controle gehad.
Wel een keer politie aan boord gehad n.a.v. een manoeuvre waar discussie over ontstond. Dan scheelt het wel als alles gewoon keurig in een mapje geordend zit. Het "eerste indruk" gevoel zeg maar.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Marie Christina schreef: ↑zo aug 25, 2019 12:27 pm
Ik denk dat Guido óf veel pech gehad heeft óf een boeventronie heeft.
Nu wat minder, met het klimmen der jaren, maar vroeger voer ik wel veel vaker per jaar. Naast de schoolvakanties ook veel weekenden, en ook buiten het seizoen. Dus liep ik waarschijnlijk ook meer kans te worden gespot door de autoriteiten denk ik.
In Frankrijk ben ik trouwens nog nooit gecontroleerd.
Wat mogelijk ook een rol speelt is dat vaartuigen kleiner dan 15 meter niet worden lastiggevallen met steekproefcontroles vaarbewijs, en dat schepen groter dan 20 meter aan extra eisen moeten voldoen, zoals marifoonplicht.
Maar het kan natuurlijk ook aan m'n boeventronie liggen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Hier ook een blanke kaart op een tablet,niet als app ,maar gewoon online.
En een rare melding ,is dat er in de demo geen route optie zit ,bij gebruik van Internet Explorer en Edge.
Het rare is,dat er Google Chrome op zit,wat ik als browser is gebruik.
Edge en IE zitten er niet eens op.
Het betreft een nieuwe Lenovo TAB P10 ,type: TB-X705L 4GB-64GB
Maar ik heb @wesko op de vorige pagina een vraag gesteld.
Ik wou daar graag een antwoord op,want ik kom er niet uit namelijk.
Maar het kan zijn dat @wesko dat niet relevant vind.