Diepte Vecht???

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Diepte Vecht???

Bericht door Baschinist »

Ik ben door de lokale padvinders gevraagd om hun vletjes vanaf Krimpen naar Zeewolde te varen met een bootje van de zaak.

Nou zou ik er voor mezelf graag ook nog iets van een vakantiegevoel aan over houden dus ik dacht bij Nigtevecht de Vecht op te schieten en dan door naar Muiden te varen.
En dan komt nu mijn vraag: Diepgang is 1.60 (denken we :mrgreen: ), en met die diepgang stuurt iedere routeplanner me over Weesp of over Amsterdam. Als ik op de kaart kijk dan staat er op de Vecht 2.40 water vanaf Nigtevecht en dan moet het m.i. toch wel kunnen.
Is er misschien iemand bekend op dit stukje water die me wellicht uitsluitsel kan geven?
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Diepte Vecht???

Bericht door ronrtl »

Ik steek 1.60 met de MS Zilverster en vaar dit stuk meerdere keren per jaar. Geen enkel probleem! Diepgang zat.
Trouwens, de hele Vecht vanaf Utrecht tot Muiden is diep genoeg. Deze is een paar jaar geleden in z'n geheel weer gebaggerd.

Heel veel plezier! Is zooooo mooi varen :D
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Diepte Vecht???

Bericht door Baschinist »

Kijk....die info heb ik wat aan! :D tenx
Trouwens, de hele Vecht vanaf Utrecht tot Muiden is diep genoeg. Deze is een paar jaar geleden in z'n geheel weer gebaggerd.
En waar schiet je dan de Vecht op? Onder Maarssen of ga je dan door de stad?
Dat laatste lijkt me fantastisch maar er hangen nog een stuk of 9 vletjes achter en ik moet nog wel ergens min of meer op tijd zijn dus dat wilde ik maar bewaren tot de volgende keer.

Is er trouwens nog een lagere waterstand op de Vecht nu of blijft die op peil? RWS geeft voor de Vecht nou net geen info.
Is zooooo mooi varen :D
Het is voor mij zooooooooooooooo lang geleden dat ik niet eens meer zou weten met welk bootje het was maar idd.....dat weet ik nog wel.
Nou is het al snel beter dan het AR kanaal als je het mij vraagt. Zit er zelfs aan te denken om als het over de Vecht niet gaat er een dag aan vast te knopen en over de Ijssel te gaan, al is het maar om dat zouteloze stuk te ontwijken :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Diepte Vecht???

Bericht door Klaver vier »

Op loosdrecht staat het water wel een centimeter of 20 lager maar de vecht weet ik niet.
Maar ik denk dat het a,r kanaal meer een probleem is als de vecht als je er negen bootjes aan hebt hangen.
De laatste keer dat ik er vaarde kwam ik een sleper tegen met vier bakken er voor die kom je echt liever niet tegen met 9 bootjes achter je aan.
Gr René die graag hoort hoe het gegaan is straks
Ps als je het ar kanaal al zo,n stuk gevaren hebt kan je net zo goed doorgaan naar de oranje sluizen,dat is het minst slechte stuk van het ar kanaal ,door smal weesp is ook niet alles,alleen de invaart al met negen bootjes achter je aan.
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Diepte Vecht???

Bericht door KarelE »

Je kan vanaf Krimpen ook via de Gouwe, dan langs braassem/ringvaart/Amsterdam, of Alphen/ter aar/Amstel/Amsterdam........

Met de Johanna eens braassem-Heeg in één dag gedaan, een toen pas rond 9 uur 's-ochtends vertrokken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Diepte Vecht???

Bericht door Baschinist »

Maar ik denk dat het a,r kanaal meer een probleem is als de vecht als je er negen bootjes aan hebt hangen.
De laatste keer dat ik er vaarde kwam ik een sleper tegen met vier bakken er voor die kom je echt liever niet tegen met 9 bootjes achter je aan.
Dat zijn flinke jongens ja maar daar ben ik op zich niet zo bang voor zolang ik er niet voor lig. Vletjes zijn verder leeg dus die dobberen er wel achteraan. Ik redeneer altijd andersom: Zolang er plek is voor dat soort jongens, is er ook plek voor zo'n zelfde op tegengestelde koers. Wij zijn kleiner dus het moet passen :lol:
Ps als je het ar kanaal al zo,n stuk gevaren hebt kan je net zo goed doorgaan naar de oranje sluizen,dat is het minst slechte stuk van het ar kanaal ,door smal weesp is ook niet alles,alleen de invaart al met negen bootjes achter je aan.
Nou ja, zal wel beroepsdeformatie zijn maar die invaart zie ik nou net wel de uitdaging in eigenlijk maar je hebt wel een punt ja, qua AR kanaal is het kwaad wel geschiet tegen die tijd en maakt het niet zoveel meer uit allemaal.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Diepte Vecht???

Bericht door Baschinist »

Je kan vanaf Krimpen ook via de Gouwe, dan langs braassem/ringvaart/Amsterdam, of Alphen/ter aar/Amstel/Amsterdam........
Die route zijn we ook aan het overwegen idd, ook de moeite waard.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Diepte Vecht???

Bericht door Klaver vier »

Het is overal wel wat hoe je ook gaat Aarkanaal vreselijk saai Amstel wel mooi,ik heb het gisteren nog gevaren,dan van de Amstel naar het ij ook wel een uitdaging maar volgens mij niet te doen,of Amstel Driemond Weesp Muiden.
Ik vindt het allemaal een uitdaging met die negen bootjes er achter,zonder is het allemaal prima te doen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Diepte Vecht???

Bericht door quichot »

Als ik van Vianen kom draai ik altijd bij Maarsen de Vecht op. Het AR-kanaal is terplekke goed te overzien, dus je kunt behoorlijk goed inschatten wanneer je de ruime bocht kunt inzetten. Ik meld me altijd bij de sector, en die zeggen me dan stand by te blijven. Eenmaal in de buurt van Maarsen geven ze nog even door wat er op- of afkomt, en of zich nog uitvaart gemeld heeft. Helaas doen jachten dat hoogstzelden, maar soms zien ze iets op de radar.
Via de Vecht doe je er een uur of twee langer over om bij Weesp te komen, hoewel je, als je naar Muiden vaart, weer wat tijd spaart doordat je Smalweesp overslaat. Maar het is zóveel prettiger varen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Diepte Vecht???

Bericht door Klaver vier »

Helemaal eens met Guido,ik ben alleen altijd blij als ik geen tegenligger heb in de doorvaart A,R kanaal naar Vecht.
Guido mag ik vragen hoe je dat doet melden bij de sector want dat weet ik niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Diepte Vecht???

Bericht door Baschinist »

Maar het is zóveel prettiger varen!
Daar is het me om te doen. slinger me liever heel de dag kapot aan een stuurwiel dan dat ik eindeloos naar damwand lig te loeren :lol:
mag ik vragen hoe je dat doet melden bij de sector want dat weet ik niet.
In principe is voor pleziervaart uitluisteren op VHF 61 genoeg tussen km 29 en 32. Mocht je de behoefte hebben aan informatie of om je bedoelingen duidelijk te maken dan mag je dit melden op dit kanaal.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Diepte Vecht???

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef:Helemaal eens met Guido,ik ben alleen altijd blij als ik geen tegenligger heb in de doorvaart A,R kanaal naar Vecht.
Guido mag ik vragen hoe je dat doet melden bij de sector want dat weet ik niet.
Gr René ( klaver vier)
Heel simpel, René! Als je een sector binnenvaart staat er aan de wal een groot bord met het betreffende marifoonkanaal. Het zogenaamde blokkanaal. Voorbij zo'n bord moet je van kanaal 10 af, en dat kanaal kiezen. Dat is zelfs verplicht. Daaronder staat altijd de sectornaam. In dit geval Sector Maarsen. Je roept één keer: 'sector Maarsen'. Geen hele verhalen, en zeker niet drie keer zoals in de leerboekjes staat, gewoon: 'Sector Maarsen'. Dan hoor je 'sector Maarsen geroepen?' Dan meld je je scheepsnaam en zeg je van welke kant je de sector invaart, en wat je bedoeling is. In dit geval dus dat je bij Maarsen naarbinnen wilt. Meestal hoor je dan 'Scheepsnaam, dat is begrepen, blijf stand by'.
Vanaf dat moment weet de verkeerspost dat jij dat stipje op de radar bent, en dat kan heel handig zijn bij de verdere communicatie.
Bij Maarsen roep ik dan voor de zekerheid ook nog even op 10 of er jachten naar buiten komen. Maarja, jachten en marifoongebruik: ik voel me dan wel eens een roepende in de woestijn. :?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Diepte Vecht???

Bericht door Klaver vier »

Dank je wel Guido dan doe ik het eigenlijk gewoon goed want ik houd altijd het desbetreffend kanaal aan wat op de kant staat aangegeven.
Als ik bij maarsen onder de brug door ga geef ik op dat zelfde kanaal wel door dat ik het ar kanaal op kom maar dat kan ik dus beter op tien doen denk ik nu.
Ik ben waarschijnlijk dan één van de jachtjes die wel de marifoon gebruikt,ik zou ook niet zonder willen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Diepte Vecht???

Bericht door quichot »

Als je daar van de Vecht komt en het AR-kanaal opvaart zou ik niet op 10 roepen, maar op het blokkanaal. Dat bord hangt dacht ik boven de brug. Als je daar invaart vanaf het AR-kanaal kan het handig zijn, want jachten die de doorsteek vanuit de Vecht indraaien staan doorgaans nog op 10. Dat wil zeggen: als ze de marifoon aan hebben. Ik heb daar een tweede marifoon voor, dus ik blijf ook stand by op het blokkanaal.
Maar nogmaals; meestal ziet de verkeerspost op de radar wel of er iets naar buiten komt. En dat melden ze dan, met een slag om de arm: ík zie niets naar buiten komen, en er heeft zich geen uitvaart gemeld, maar...'. Dus daarom: snel naar het blokkanaal terug en even in dat gat koekeloeren!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Diepte Vecht???

Bericht door Klaver vier »

Duidelijk,bedankt.
Gr René
Klaver vier
Plaats reactie