Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gewoonmich
Berichten: 13
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 5:03 pm

Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Gewoonmich »

Het is ons eindelijk gelukt om samen 3 weken aaneengesloten op vakantie te kunnen gaan. En dat ook nog eens lekker vroeg. Dit gaat allemaal aankomend jaar gebeuren. Eind Mei begin Juni. Nu zouden we graag naar Friesland willen. Dit moet te doen zijn in 3 weken. Een rondje Friesland in 2 weken, hebben we altijd te kort gevondenen daarom dan ook nooit gedaan. We willen meestal ook niet meer dan 4 a 5 uur varen per dag. Ook het heel vroeg vertrekken doen we niet. Alles lekker op ons gemak.

Uit onderzoek blijkt dat in vakantie-voorpret misschien nog wel meer plezier zit dan in de vakantie zelf. Nu ben ik het daar niet helemaal mee eens, maar we zijn ons toch al een beetje aan het oriënteren hoe de route er heen en terug moet verlopen en waar we zeker heen willen in Friesland en waar niet. Vertrek en eindpunt is Waspik.

We hebben al eens een tripje (2 weken) Zwolle via Lek, Geldersche Ijssel gedaan. Terug via Zwarte water, randmeren en de Vecht. Mooie route en deze zouden we nu voor het eerste stuk, natuurlijk weer kunnen pakken, ook omdat we toen last hadden van laag water en niet overal konden of mochten aanleggen waar we graag hadden gewild.

Ook terug over de Vecht kunnen zouden we weer terug kunnen doen. Vecht blijft leuk, al hebben we hier al meerdere keren gevaren.

Maar wat zouden jullie doen wat betreft de route heen en terug? En welke plaatsjes in Friesland moeten we zeker aan doen? We zijn meer van de plaatsjes bezichtigen en lekker eten / drinken dan de rust opzoeken. Mag best een keer maar houden dat niet langer dan een dag vol. :)

Ben benieuwd.
Bits 'n Pieces
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Twei Woiven »

Friesland heeft een hoop leuke plaatsjes.
Wij hebben altijd leuk gelegen in Sneek, Leeuwarden, Makkum, Workum, Lemmer (al kan dat ook omdat daar vrienden wonen en het altijd gezellig laat wordt daar) en Bolsward.
En er zijn nog veel meer plaatsjes.
Drachten beviel ons minder.
Stavoren is voor ons een springplank naar huis. (IJsselmeer oversteken)
Hoewel de havenmeester mij onmiddellijk herkent indien ik daar tegen de wal kom. :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Marie Christina »

Kort door de bocht: hoe dichter bij het IJsselmeer hoe pittoresker de steden/dorpen en hoe drukker met bootjes.
(Lemmer op in het hoogseizoen ben ik wel eens ontvlucht. Gekkenwerk.)
En hoe meer naar het oosten van Friesland hoe mooier de natuur wordt.
Een nachtje overnachten in De Alde Feanen (rondom Earnewald) is een verademing die je zeker een keer meegemaakt moet hebben.
Franeker is een geweldig leuk plaatsje, met als nadeel (voor mijn boot): zelfde weg terug als je heen gegaan bent ivm te lage bruggetjes om een rondje te kunnen maken.
Een bezoekje aan het planetarium van Eise Eisinga mag je dan niet overslaan!

De grotere plaatsen als Sneek en Leeuwarden blinken natuurlijk uit in bezienswaardigheden, leuke winkels en restaurantjes.
Mocht je in de buurt van Dokkum verdagen, ga dan in Dokkum zeker een Hamburger eten bij De Waegh!
En bemerk dat de klok van het kerkje om 21:45 een deuntje speelt om de dames van de stad erop te attenderen dat het bijna 22:00 uur is en zij dus geacht worden binnen te zijn.

Drachten, mijn ligplaats, kan je met een gerust hart aan voorbij varen.
Prima passantenhavens, maar de stad mist elke vorm karakter.
(Zelfs een Drachtster maat van me is het hiermee eens met me.)

De noordelijke plaatsen zijn allemaal leuk om te bezoeken en worden door overige bootjevaarders veelal vergeten.
Lekker rustig dus.
Harlingen is in die streken zeker een aanrader.
Ga dan zeker even een versnapering halen in het smalste café van Harlingen (van Nederland?) De Pijpenla.

Joh, ik kan nog uren doortikken.
Trossen los en exploren maar.
Friesland is een prachtig gebied waar van alles te ontdekken valt.

Oh, ja...
Het is een ongeschreven regel om een Marrekrite-vlaggetje aan te schaffen, waarmee al die fantastische beschoeingen, aanlegplaatsen en andere voorzieningen onderhouden worden.
Bij elke jachthaven, VVV, souvenirwinkel, sommige sluizen en on-line aan te schaffen.
https://www.marrekrite.frl/varen/wimpel/bestellen/

Veel plezier.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door paure nesci »

Met n beetje mazzel gooien wij zondag of maandag de trossen los om wederom t mooie noorden des lands te gaan verkennen.....ZIN IN ! :mrgreen:
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gewoonmich
Berichten: 13
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 5:03 pm

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Gewoonmich »

Als de restaurants en terrassen ook s'avonds weer open gaan vertrekken we de 21ste.

Vind het niet erg om paar dagen op de boot te moeten koken en eten. Maar voor ons is vakantie ook lekker uiteten en terrasje pakken.
Kan dit niet dan blijven we thuis en gaan we misschien paar daagjes weg.
Bits 'n Pieces
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door WimHC »

Drachten, mijn ligplaats, kan je met een gerust hart aan voorbij varen.
Prima passantenhavens, maar de stad mist elke vorm karakter.
(Zelfs een Drachtster maat van me is het hiermee eens met me.)
Drachten heeft wel neiging om zich stads voor te doen maar is dit natuurlijk niet.

Groet,
Wim
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Twei Woiven »

Drachten zijn we een keer heen gevaren, en na het boodschappen doen direct weer omgedraaid.
Onze boot was met 10 meter al te groot, laat staan de huidige.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Marie Christina »

Vergeet daarentegen Dokkum niet aan te doen.
Bijzonder leuk plaatsje waar je voor een habbekrats inclusief stroom in het centrum ligt.
Je vuilnis mag je voor dat beetje geld in je gangboord zetten en wordt opgehaald.
Gratis WiFi.
Oh, en zéker niet de lunch bij De Waegh vergeten.
Die Hamburgers ga je de volgende keer voor omvaren, zo lekker..
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door KarelE »

Marie Christina schreef: ma jun 07, 2021 5:48 pm Vergeet daarentegen Dokkum niet aan te doen.
Ik heb er 17 jaar gewoond, ik ben er opgegroeid. Gek, maar dan zie je al dat moois niet meer. Zo'n geweldige trapgevel aan de Zijl is gewoon de Apotheek, naast de bakker ;)
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Marie Christina »

En natuurlijk een straat die vernoemd is naar de beste band van Nederland: De Dijk. :)

Maar je hebt gelijk.
Ik geloof dat ik een jaar of 20 in Groningen woonde toen ik eindelijk eens de Martinitoren beklom.
Een rondvaart door die prachtige stad maakte ik op mijn 53e tijdens een personeelsuitje en wist opeens wat ik allemaal níet wist van de plaats waar ik geboren en getogen ben.

Tip aan allen:
Hang eens de toerist uit in je eigen woonplaats.
Je zult versteld staan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Twei Woiven »

Dan doen wij jaarlijks wel een keer in Alkmaar.
Met de boot in de gracht en lekker ontspannen lopen door de stad.
Kom je normaal niet aan toe..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door KarelE »

Marie Christina schreef: ma jun 07, 2021 7:54 pm
Ik geloof dat ik een jaar of 20 in Groningen woonde toen ik eindelijk eens de Martinitoren beklom.
Ik ben daar als 5 jarig jochie van de wenteltrap gevallen. Een heel eind. Mensen maakten allemaal ruim baan, totdat er iemand voor ging staan en me tegenhield.

Ik was met een vriendje mee. Zijn ouders hebben me met de nodige butsen en deuken weer thuis afgeleverd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Marie Christina »

Aha!
Vandaar die slijtsporen in de treden. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Voor de eerste keer 3 weken aaneengesloten met de boot weg

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: ma jun 07, 2021 7:54 pm Ik geloof dat ik een jaar of 20 in Groningen woonde toen ik eindelijk eens de Martinitoren beklom.
Daar ben ik nog nooit in geweest.
Zal nu niet meer gebeuren.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie