Koeluchtersgat

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Neros2021
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jul 02, 2021 2:20 pm

Koeluchtersgat

Bericht door Neros2021 »

Beste allemaal,

Weet iemand of je met schip (Neros) 20 m lang /4,20 breed/ 1,50 diep in het Koeluchtersgat (zijtak van de IJssel, aan het eind) kan komen en of er ook passantenplekken zijn?
groet Tjerk van de Neros
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Koeluchtersgat

Bericht door Gerard »

Neros2021 schreef: do jul 15, 2021 11:16 am Weet iemand of je met schip (Neros) 20 m lang /4,20 breed/ 1,50 diep in het Koeluchtersgat (zijtak van de IJssel, aan het eind) kan komen
Welke IJssel? De Hollandse of de Gelderse? Ik heb nog nooit van dit gat gehoord. Ah, al gevonden (het is geen zijtak maar een soort uiterwaard langs de rivier). in de buurt van Kampen en dus de Gelderse IJssel.
Momenteel komt er veel water van boven, dus als het kan, kan het nu zeker, toch? Maarre, vaar je zonder waterkaart?
en of er ook passantenplekken zijn?
Ik heb zo gauw geen waterkaart bij de hand van dit gebied, maar even gauw gekeken op www.ligplekkenonderweg.nl of ik ligplekken of zo zie.
Wanneer ik de breedte vanaf de ingang vergelijk met die van de Gelderse IJssel ter plekke, zou het breed genoeg zijn (je hebt tenslotte maar een relatief smal schip). Aanlegplaatsen zie ik niet (wel een paar woonarken zo te zien en die zijn daar ook niet via de lucht gekomen), dus mogelijk zou je voor anker moeten.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Neros2021
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jul 02, 2021 2:20 pm

Re: Koeluchtersgat

Bericht door Neros2021 »

Dank, inderdaad nu voldoende water. Ik gebruik Stentec digitale kaart, die geeft in het midden 2,2 m aan. Er ligt daar iemand in een woonboot, maar die is niet bij machte diepte te meten (?)vandaar mijn oproep. Ik ga het nog anders proberen.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Koeluchtersgat

Bericht door Gerard »

Neros2021 schreef: do jul 15, 2021 9:40 pm Dank, inderdaad nu voldoende water. Ik gebruik Stentec digitale kaart, die geeft in het midden 2,2 m aan. Er ligt daar iemand in een woonboot, maar die is niet bij machte diepte te meten (?)vandaar mijn oproep. Ik ga het nog anders proberen.
Hoi Tjerk,
Ik werk nooit met digitale kaarten maar altijd met papieren exemplaren. Daarop worden prima de waterdiepten aangegeven en kun je dus zo zien of het ergens (plaatselijk) ondiep is. Omdat ik uit jouw vraag niet kon opmaken of je twijfels had i.v.m. de breedte, lengte of diepgang van jouw schip moest ik dus maar speculeren. Ik heb geen idee wat voor schip je hebt maar wanneer dat een platbodem is loop je niet veel risico (ik heb zelf een zeilklipper van zo'n 22 meter lengte en iets meer dan 5 meter breed). Hier (Zaltbommel) staat het water momenteel 2 meter hoger dan 2 weken geleden. Dus zul je daar ook wel profijt van hebben ten gunste van je diepgang. Aan de stuurboordkant van het Koeluchtergat zag ik zo'n 4 woonarken o.i.d. liggen en vlak daarachter en haaks daarop een soort haventje. Mogelijk kun je daar tegen de wal liggen, maar je moet er dan wel weer achteruit uit omdat het niet breed genoeg is om rond te gaan. Ik zou er maar gewoon heen varen en kijken. Mocht het toch niets zijn dan is iets hoger op de rivier een passantenhaven bij Wilsum. Zoek maar eens op "Passantenhaven Wilsum".
Mocht je dat Koeluchtergat bezocht hebben, dan hoor ik graag wat je daarvan vond. Je kunt me rechtstreeks mailen via g.vankatwijk@freeler.nl
Ik zag net ook nog, dat er aan de stuurboordkant, wanneer je het Reevediep in vaart vanaf de rivier, een lange steiger is (vlak voor je de bocht naar het sluisje moet nemen). Misschien is dat ook wat. Maar het kan ook, dat die steiger alleen een wachtsteiger is voor het sluisje.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Neros2021
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jul 02, 2021 2:20 pm

Re: Koeluchtersgat

Bericht door Neros2021 »

dank Gerard, heel duidelijk; de Neros waar wij mee varen is 20x4,20x1,50 (lxbxd) ik denk gezien de lengte dat ik hem tegen de woonark van die vrienden leg en dat zij hun bootje elders leggen en je hebt gelijk: ter plekke kijken.
Plaats reactie