varen over de rivieren

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Neros2021
Berichten: 4
Lid geworden op: vr jul 02, 2021 2:20 pm

varen over de rivieren

Bericht door Neros2021 »

Beste mede forum leden; wat is jullie advies mbt varen over de rivieren? doen of even wachten tot het water zakt, bijv. Lek/Rijn en IJssel?
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: varen over de rivieren

Bericht door wrotter »

prachtig varen bij normale waterstanden soms weinig soms wat meer stroom ,maar je kan het vaarprogramma zo indelen dat je het meest in de afvaart vaart scheelt weer wat peut ,en anders gaat het wat langzamer nou ja als je met vakantie bent maakt het toch niet uit ,
wij maken altijd vrij veel vaaruren meestal 6/8 uur per dag met een gangetje van rond 6/7 kmpu .
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: varen over de rivieren

Bericht door paure nesci »

Nou , net nog even hier naar de maas wezen kijken , maar als je ziet wat voor zooi er momenteel naar beneden komt , lijkt t me verstandig om de komende weken het hele stroomgebied van waal en maas even niet te bevaren ....
Maas komt momenteel met 7/8 km/h naar beneden.....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: varen over de rivieren

Bericht door Gerard »

Neros2021 schreef: za jul 17, 2021 3:43 pm Beste mede forum leden; wat is jullie advies mbt varen over de rivieren? doen of even wachten tot het water zakt, bijv. Lek/Rijn en IJssel?
Als je niet echt "moet" zou ik een weekje wachten. Hangt uiteraard ook van je ervaring en de grootte/sterkte van jouw vaartuig af. Alle stuwen staan open , dus het stroomt als een gek en er komt veel grote rommel (tot caravans toe) mee. De IJsselkop en de bovenloop van de Gelderse IJssel lijkt mij geen sinecure; heb dat traject vaak gedaan maar zou dat momenteel niet opzoeken. Een kleine vergissing of iets te laat reageren of anticiperen kan tot grote ellende lijden. Enne ... (goed) schipperen, is je verstand gebruiken, toch? Mijn schip "Mentor" kan wel wat hebben want in de tijd van de Zuiderzee ging die, vanwege de scherpe boeg, voorop in een konvooi door het ijs, maar toch zoek ik dit niet op.
Laatst gewijzigd door Gerard op za jul 17, 2021 5:29 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: varen over de rivieren

Bericht door frank »

Is behoorlijke kermis op het moment hier. De dijk staat vol met kijkersvolk, nog nooit zoveel "stuurlui aan de wal" gezien hier.
Maar geeft mooi wat afleiding voor het volk in deze barre tijden.

Wij moeten vrijdag met de Zeldenrust naar Oss maar voorlopig is hier alle vaart verboden. De keersluis zit potdicht dus we zijn lamgeslagen.
Is nu en kwestie van gokken, kunnen we vrijdag varen of niet anders heeft de organisatie van een evenement daar een probleem.
Laten we zeggen dat wij veel gewend zijn op de rivier, als je ervaren bent in varen op stroom is het niet zo 'n probleem maar het gevaar schuilt in al dat drijvende spul wat met flinke snelheid langs komt.
Dat is voornamelijk hout, bomen en takken, maar ook halve kippenschuren, caravans en moeders dressoir uit Luik.
Dus wij blijven even van de rivier af hoewel ons bootje Zeldenrust in vroeger tijden onder deze omstandigheden over de pikdraad de uiterwaarden in voer om bij de boeren de koeien uit de stal te evacueren of de melk in een container af te voeren naar de melkfabriek in Cuijk.

Toen had je nog echte schippers zal ik maar zeggen.. ahum..
Maar ja, het is avontuur en het prikkelt ons om dat ook eens mee te maken.
Weet nog dat wij ooit in een slecht en nat voorjaar in juni de Marne afvoeren richting Parijs. Het zweet stond me in de handen, overal drijvende bomen ( Les Croqodilles zoals de spitsenschippers zeggen) en dan de sluizen pal om de hoek waardoor je in de afvaart zo maar de stuw af zou kunnen donderen...
Dat was pas spannend maar we hebben het altijd overleefd.

Dus, voor ons is dit eigenlijk volksvermaak, situatie is goed onder controle, men heeft veel geleerd van eerdere hoogwaters in 93 en 95 dus wij slapen lekker.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: varen over de rivieren

Bericht door Baschinist »

Voorlopig is de hele handel gestremt voor recreatie https://vaarweginformatie.nl/frp/main/# ... -2021-4894.

Moet zeggen dat ik het hier op de Lek toch nog behoorlijk druk vond met plezierbootjes. Stroomt lekker momenteel, al moet de echte bups nog komen hier.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: varen over de rivieren

Bericht door Marie Christina »

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: varen over de rivieren

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: za jul 17, 2021 6:12 pm Voorlopig is de hele handel gestremt voor recreatie https://vaarweginformatie.nl/frp/main/# ... -2021-4894.
Vind dat onterecht en discriminerend. Een waarschuwing zou wel op z'n plaats zijn maar op de weg wordt het bij slecht weer ook niet verboden voor alleen een bepaalde groep om de weg op te gaan. Ik zou me nog kunnen voorstellen, dat de lengte van een schip i.c.m/of de motorcapaciteit het criterium zou kunnen zijn, maar controle op met name het laatste is natuurlijk een crime. ;)
Moet zeggen dat ik het hier op de Lek toch nog behoorlijk druk vond met plezierbootjes.
Logisch want welke pleziervaarder, laat staan met een klein schip, leest scheepvaartberichten?
Hier op de Waal (bij Zaltbommel) zie je overigens geen enkele pleziervaarder.
Laatst gewijzigd door Gerard op za jul 17, 2021 7:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: varen over de rivieren

Bericht door Marie Christina »

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: varen over de rivieren

Bericht door Baschinist »

Een waarschuwing zou wel op z'n plaats zijn maar op de weg wordt het bij slecht weer ook niet verboden voor alleen een bepaalde groep om de weg op te gaan.
Bij wind word doorgaans ook eerst vrachtverkeer en aanhangwagens verboden om bruggen e.d. te nemen. Dus voel je vooral niet gediscrimineerd.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: varen over de rivieren

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: za jul 17, 2021 7:43 pm Je kan het proberen....
Wijs is het natuurlijk om het niet te doen. Mijn reactie is ook geen pleidooi om het wel te doen, maar iedereen moet dat voor zichzelf bepalen.
Ik kom nooit op "facebook" om privacyredenen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: varen over de rivieren

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: za jul 17, 2021 8:03 pm
Een waarschuwing zou wel op z'n plaats zijn maar op de weg wordt het bij slecht weer ook niet verboden voor alleen een bepaalde groep om de weg op te gaan.
Bij wind word doorgaans ook eerst vrachtverkeer en aanhangwagens verboden om bruggen e.d. te nemen.
Dat vind ik ook logisch want dan wordt gekeken naar het soort voertuig. Maar momenteel wordt niet naar het soort vaartuig gekeken maar naar wie daar gebruik van maakt c.q. mee vaart en dat is, volgens mij, wat anders.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: varen over de rivieren

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: za jul 17, 2021 7:17 pm En terecht dat het gestremd is.
https://www.facebook.com/28614497145994 ... 0/?app=fbl
Zo te zien heeft die een keer veel te dicht bij een molenwiek gestaan. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: varen over de rivieren

Bericht door Baschinist »

Dan verschillen we daarin in mening, ik zie het verschil niet.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: varen over de rivieren

Bericht door Marie Christina »

Gerard schreef: za jul 17, 2021 8:04 pm
Ik kom nooit op "facebook" om privacyredenen.
Dat hoor ik veel.
Maar ik denk dat je als bedrijf wel vindbaar moet zijn op social media.
Ik plaats bijna niets onder mijn eigen account maar onderhoudt wel de pagina van de school en het roeiteam.
Zo ook met het slaapschip Rival waar het roeiteam op logeert tijdens het Muiden-Pampus-Muiden roeiraceweekend.

Wellicht hadden we anders bij jou aan boord geslapen...

Privacy is sowieso iets dat niet meer bestaat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie