IJsvaren

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

IJsvaren

Bericht door Twei Woiven »

Dat is varen door het ijs dus.
Met een rustig gangetje door 4 cm ijs breken.
We hebben het gedaan met ons schip van Harderwijk naar Urk verhalen.
Via Almere, de Roggebotsluis was gespert voor ons (te hoog).
Heerlijk rustig door de vaargeul met een maagdelijke ijsvlakte.
Boven de motor uit klinkt het geknisper van het brekende ijs.
Nieuw schip voor ons, dus nog eea uitzoeken en uitvinden.
Oa dat de generator geen koeling krijgt door montagefouten in de electra.
Dus een koud ritje.
Voor de Stichtse Brug even stil leggen en langzaam vooruit om de hoogte te schatten van de mast tov de brug.
Op het gezicht van onder ongeveer een meter over, en het is de laagste brug op de route, dus gas op die handel.

Onder de Hollandse brug door het IJmeer op, onderweg naar de vaargeul A'dam-Lelystad.
Ik dacht even de vaargeul te kunnen afsteken, maar direct geen water meer onder de kiel dus direct weer de vaargeul in.
Even rekening mee houden dat we 230 cm steken.
Sluis Lelystad ging alweer beter, tweede sluis met dit schip.
Morgenochtend worden we verwacht op Urk ivm vlakkeuring.
Maar inmiddels werd het wel donkerder.
Jachthaven was te ondiep en te krap voor ons schip, dus knoop doorgehakt en door naar Urk.
Navigatieverlichting aan en van groene knipperboei naar groene knipperboei.

Onderweg komen we wat schepen tegen, niks mis.
Tot er een over de marifoon onder uit de zak begint te geven, niet te kort.
Waarom?
Geen idee.
Uiteindelijk komt er een RWS schip langszij en komt er duidelijkheid, mijn heklicht heeft de geest gegeven.
Ipv dat ze dat zeggen.... (de achterop komende schippers)
RWS vaart voor ons uit naar Urk en komt aan boord.
Wilden alle papieren zien, want men dacht dat het schip geen CvO had, jawel, nog twee jaar.
Ik had gezegd dat ik naar Urk moest om de helling op te gaan voor vlakkeuring en CvO.
Gezeur of ik op de radar voer, nee, ik kan geen wijs uit dat ding en het is mooi weer, helder zicht.

Aan het einde een bekeuring van 150 euro voor het defecte heklicht.
10 uur varen, dat is dus 15 euro per uur.
Andere morgen stond het hellingpersoneel klaar en eenmaal op de helling kwam de keurmeester ook aanlopen, alles keurig op tijd dus.

Voordeel vh ijsvaren, schip was brandschoon van onderen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: IJsvaren

Bericht door Marie Christina »

150 pietermannen voor een kapot achterlichtje. :shock:
Nou, de bekeuring staat keurig in verhouding tot het vergrijp, zeg maar....

Ik hoop dat de verbalisant trots is.
Weer 150 piek verdiend voor de staatskas.
Maar ja, ze hebben net 23.000+ euro gespendeerd aan de revisie van de motor van de Aquarius.
Dat moet wel terugverdiend worden natuurlijk.
(Sorry Jinny en Mirjam. :( )

Wat nu als die man/vrouw even gevraagd had of je een nieuw lampje aan boord had gehad.
Ja?
Vervang hem dan effetjes.
Nee?
Tja, dan zit er wellicht niks anders op dan een bekeuring.
(Al kan een waarschuwing natuurlijk ook.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: IJsvaren

Bericht door Twei Woiven »

We hadden het schip net een (1) nacht in een soort van bezit. (notaris moest nog)
Reservelampjes hadden we nog niet gevonden.
Dus die bekeuring had er ook wel aan gezeten.
Hoewel ik in deze een waarschuwing ook meer op z'n plaats had gevonden.
Immers, zodra ik ervan hoorde heb ik de dekverlichting aangezet achterop zodat ik van achter ineens ruim en duidelijk zichtbaar was.
Maar soit, ik heb 10 lampjes nieuw gekocht zodat ik voor de rest van de levensduur van het schip voldoende lampjes heb.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: IJsvaren

Bericht door Marie Christina »

Het erge is: hij staat nog in zijn recht ook.
Ambtenarelarij. Met de nadruk op naar.

Ik heb ook een ijzersterk staaltje van ambtenarelarij:
Eens per jaar komt Norske Veritas ook een audit doen op onze school.
Dit omdat we een zeevaartopleiding zijn.
Kregen we een observation omdat ik me niet aan het lessenplan gehouden had.

In het lessenplan stond namelijk dat die les onderwerp X besproken zou worden.
Weet niet meer welk, maar het was een saai onderwerp, en bovendien had hij aangegeven dat hij het liefst een praktijkles zou bijwonen.
Dus de boel omgegooid en een praktijkles gegeven over het handelen en omhangen van een persluchtset.

Hoppa: observation. (Geen non confirmaty gelukkig)
Ik zei hem dat we dat voor hem gedaan hadden, omdat hij graag een praktijkles wilde bijwonen.
Zijn commentaar: "Ten eerste: ik observeer het toch? Wel, dan komt het in het rapport.
Ten tweede: ik zei dat ik graag een praktijkles bijgewoond zou hebben. Níet dat je er eentje moest geven."

Toen was ik T.U.P.G.
(Totaal Uit Positie Geluld)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: IJsvaren

Bericht door Twei Woiven »

Verschrikkelijk dergelijke mensen.
Daar sta je dan met je goede gedrag...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: IJsvaren

Bericht door wrotter »

tja je zal maar een oploper zijn en het lampje niet zien ,,en dat met de tegenwoordige radar vaart ze kunnen ook al bruggen missen dus laat staan een bootje en niet te vergeten dijken die niet verlicht zijn knal je er zomaar op ??
tja printen uitdelen doen ze alleen als het makkelijk is hier op het prinses margriet kanaal gebeuren de raarste dingen maar RWS laat zich dan niet zien als het nodig is maar jaa het tekort aan muntjes bij RWS kunnen ze zo terug dringen en dat ze op zo een reisje 5x zo veel aan gasolie verstoken vergeten we maar even .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: IJsvaren

Bericht door Marie Christina »

Oh, maar het belang van een goede navigatieverlichting wordt hier ook niet in twijfel getrokken, maar de manier van denken van de verbalisant.
(Ik refereer hier even naar het begin van je bericht.)

Wanneer iemand willens en wetens zonder navigatieverlichting vaart vind ik €150,- boete meer dan terecht.
In dit geval ware enig nuancerend denkvermogen en clementie op zijn plaats geweest.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: IJsvaren

Bericht door paure nesci »

En ik heb ook via t CJIB een prent binnen van €109,-
Gesloten voor vrachtwagens.....
Tsja, klote !
En weer door....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: IJsvaren

Bericht door Twei Woiven »

Marie Christina schreef: di jan 03, 2023 10:24 am Oh, maar het belang van een goede navigatieverlichting wordt hier ook niet in twijfel getrokken, maar de manier van denken van de verbalisant.
(Ik refereer hier even naar het begin van je bericht.)

Wanneer iemand willens en wetens zonder navigatieverlichting vaart vind ik €150,- boete meer dan terecht.
In dit geval ware enig nuancerend denkvermogen en clementie op zijn plaats geweest.
Dan vind ik het zelfs aan de lage kant, maar ik -had- navigatieverlichting op.
Rood en groen werkten, kon ik vanuit de stuurhut controleren.
Ik heb ook tot in den treure uitgelegd wat en hoe of ik het deed.
Men moest even laten zien dat men macht had blijkbaar.
Soit, geen probleem.
Heb andere zaken waar ik me druk over kan maken.

Maar we gaan er iets aan doen, geen probleem.
Zodra er een lampje defect gaat gaat er een ander lampje branden en een uit.
Nog niet zover, maar dat komt erop.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: IJsvaren

Bericht door sailor wim »

Do deed je dan aan ijsrijden :|
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: IJsvaren

Bericht door paure nesci »

Nope , die bergingstruck zakt DOOR t ijs....
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: IJsvaren

Bericht door wrotter »

ach et als bj een auto gaat er onder het rijden wel eens een lampje stuk dus bij varen ook maar dan gelijk optreden zonder eerst een waarschuwing vind ik niet zo aardig .
op ons grote schip hadden ze de navigatie verlichting zo aangelegd dat mocht er een lampje kapot zijn het lampje op het controle paneel ook niet werkte daarbij ook bv de ankerlichten verkeerde wal lampje en fluit licht en .het stuurlampje voor op .
mar ja die oude lampjes gingen best vaak kapot .
mijn bootje nu led verlichting controleer wel de keren dat ik in donker al varen even alle lampjes ,maar ja het varen in donker zijn we een beetje verleerd .
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: IJsvaren

Bericht door Twei Woiven »

Zo gaat het hier ook worden...
Ik zie het maar zo, voor 150 euro hebben ze voor ons uit naar Urk gevaren...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: IJsvaren

Bericht door frank »

Zo kwam ik laatst na een uitgelopen stremming in sluis Grave die al vaanf de middag duurde in het stikdonker te zitten voor ik de thuishaven bereikte.
Bootje is 10 meter en verlichting leek piekfijn in orde.. maar..

Toplicht is rondschijnend.. groen/rood keurig in orde.
Dus in feite licht voor klein vaartuig. Dat rondschijnend toplicht is niet te missen want nieuwe led.
Maar er werd opgemerkt dat dat niet mag. Je moet top en hek hebben.
Dacht zelf dat op zo'n bootje een rondschijnend voldoende was ??
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: IJsvaren

Bericht door Marie Christina »

Is het ook.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie