hoge noorden

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

hoge noorden

Bericht door frank »

Hallo allemaal,
Het wordt steeds moeilijker om een vrije hotspot te vinden onderweg. Iedereen schijnt paranoide te worden en beveiligt zijn signaal, zeer ongastvrij zeg ik dan maar. Vooral de nieuwe woonwijken zitten op slot, in oude wijken kun je nog wel eens wat vinden.

En dan kom ik weer helemaal tevreden van die visboer vandaan die weer een fantastische haring voor me schoonmaakte. Wat is het leven hier in Dokkum toch de moeite waard. Gisteren lieten we de dikke buik van de Hylke in de zachte modder onder de molen lopen en we lagen weer eens eerste klas in een van de 11 Friese steden. Het gaat warm worden hoor ik al op het nieuws, heel warm en dan zitten we hier in het noorden erg goed met die frisse verkoelende zeewind in de middag. Laten we hier maar blijven denk ik dan.. Ik werd al gebeld met de vraag wanneer ik weer thuis dacht te wezen want er moest nog dit en dat.. waarop ik zei dat ik pas met de Kerst weer thuis zou zijn. Dan was het effe stil aan de andere kant en toen werd er gevraagd, 'welke Kerst?'

Hoe zijn we gevaren eigenlijk de laatste weken? Na een zware winter met veel sores waren we toe aan een soort rustpauze, even ons helemaal terugtrekken en geen toetsenbord meer aanraken. Dat hebben we aardig volgehouden op een paar uitzonderingen na waar een hotspot te vonden was om even dringende mail te checken.

Het vertrek ging allemaal niet van een leien dakje. We zijn een maand te laat vertrokken en op het laatste moment had de dierenarts nog heel wat werk aan de katten die onder narcose een gebitssanering kregen. Neem dan de jaarlijkse entingen en wat speciaal dieetvoer en ik zei tegen hem 'dat we na het betalen van de rekeningen al niet eens meer op reis konden!" Schrok me rot van de nota van 800 euro.. en de avond voor vertrek begaf de Mastervolt omvormer het ook nog eens dus na een jacht op een vervanger ( géén Mastervolt!) waren we weer 400 euro armer, vriendenprijsje zullen we maar zeggen. Getver, wat een start, als dat maar niet meer ellende belooft.

Na vanuit Weurt de kop rond te zijn gevaren meerden we eerst af in Doesburg en dan Deventer. Daar lig je mooi aan de kade maar pas wel op want er hangen heel wat van die dropouts rond die zich gelukkig meer voor hun bierblikken interesseerden dan voor onze bezittingen. Toch ga je niet met een lekker gevoel s avonds uit eten moet ik zeggen. De binnenhaven kom je daar niet in maar daar is wel de sied.nl gevestigd, het erfgoed van Deventer en wat voor een mogelijkheden! Hun gebouw staat aan het water binnen de sluis en met wat fantasie ram je daar een paar palen in en heb je mooie ligplekken voor oude vaartuigen. Kan een plaatje worden daar. Dus schroom niet en stuur een mail naar die lui dat ze eens wat gaan doen aan die mogelijkheden. Martin, kun jij als 'senior advisor 'daar je licht eens over laten gaan?

In Zwolle werden we al opgewacht want we hadden een tas met historische tijdschriften bij ons waar vraag naar was vanuit de KPM club. We lagen in de binnenstad vlak bij Zijda die daar nog één sleepboot heeft en wat bakken. Hij is aan het afbouwen denk ik, zijn broer komen we later tegen in Hasselt en hij zet zijn mooie sleper te koop. Gezondheid is niet meert zo best en dan moet je een keer een punt achter dat werk zetten. En passant kwam mijn broer nog helemaal naar Zwolle gereden omdat ik mee moest naar een notaris vanwege de afwikkeling na het overlijden van mijn vader. Ben daar helaas niet beter van geworden, de notaris wel ;-))

Mooie drijvende steigers daar in Zwolle en met de havenmeester was te praten, die zag een mooie boot wel zitten in het havenfront. Hij wel, maar die deftige dame die uit een dure auto stapte en vroeg of we weg wilden gaan zodat hun megajacht daar kon liggen, had duidelijk een andere mening. Ik ook en dus bleef ik nog een extra dagje liggen. Genoeg te doen daar in Zwolle, het leven lijkt een groot feest op die drukke en gezellige terrasjes in de binnenstad. Trouwens, in 1975 hebben we onze boot daar gekocht, dat is alweer een tijdje geleden! Voor dat geld koop je nu amper een auto'tje..

Dan weer verder en door naar Hasselt waar we altijd erg prettig ontvangen worden. Mooi oud plaatsje en ze zijn de binnengrachten aan het uitdiepen zodat de reunie van 2012 van de LVBHB daar met grote schepen binnen kan liggen. Wat een beetje jammer is daar is het gebrek aan voldoende stroompunten en een watertap mag er ook wel komen eigenlijk. Nu kan alleen de beroepsvaart aan de kade zijn dikke darm daar opschuiven om te tanken. Maar goed, de rust begon al een beetje in onze geesten te komen, we waren nu tenminste al even onderweg. Mijn rikketik lijkt ook weer tien jaar jonger en ik doe wat klein schilderwerk en we fietsen en wandelen overal rond om de locale bezienswaardigheden te bekijken.

Vanuit Hasselt stomen we rustig door naar de polder bij sluis Voorst. En uit nieuwsgierigheid liep ik dat stukje kanaal naar Kraggenburg in, heel vroeger hadden we daar ooit eens vastgemaakt. Nog diep genoeg zag ik al en heel mooi, midden in het bos. Mooi plekje, water en electra en we doen de was en de hond had de tijd van zijn leven. Aardige havenmeester, woont op een bootje daar in de zomer. Loop ik met hem op roept zijn vrouw van alles achterna wat hij allemaal nog moet doen en laten.. Ik denk 'nounou..' maar hij kijkt me lachend aan en zegt dat hij altijd het laatste woord heeft. "Ja schat" zegt hij dan.. lachen... Er schijnen nog spitsen daar te laden in de oogsttijd, er is nog een laadplek waar vachtwagens kunnen storten, dus de diepte zal voorlopig nog wel ok blijven daar.

Dan weer verder naar Marknesse, afstanden van niks, de motor wordt amper warm zal ik maar zeggen.. Daar liggen we altijd graag en we worden weer ontvangen door de sluiswachter, een mevrouw die onze reizen altijd volgt. Makkelijk is hier dat grote bedrijf in landbouwmechanisatie. Daar heb ik vorige keer onderdelen gevonden voor mijn aggregaat wat een defect had. En natuurlijk ga ik even bij vriend Poepjes langs die altijd wel spannende boten te koop heeft. hetankermaritiem.nl Zijn boten liggen in de vaart en in het water in een grote loods, een soort overdekte haven is dat. Uniek..

Dan besluiten we weer eens te gaan kijken in Emmeloord, ook al heel lang niet meer geweest. Nieuwe steiger voor de brug waar we gratis konden liggen want die nieuwe electronische havenmeester werkt natuurlijk niet. Als dat de toekomst is?? Het sanitair zat op slot, kortom, niks dus maar wel mooi in de stad. Vond een hotspot in het hotel en achter een pilsje kon ik even email lezen.
Dan maar door naar Lemmer, niet in de buitenhaven want daar loop je echt op leeg... Nee, even naar binnen schutten en dan meteen achterin in de kom, mooi plekje, rustig en geen jongelui snachts aan dek. De haring heb ik daar maar niet geprobeerd, teveel kermis daar. De pizaria had perfecte gambas in een goddelijke saus en dat maakt veel goed. Het is nog steeds regelmatig erg koud en winderig en de kachel is meestal snachts en soms ook overdag aan. Ik heb een gruwelijke hekel aan om smorgens een kalmkoude onderbroek aan mijn lijf te trekken.. Ik denk dat we nu meer olie door de kachel dan door de motor hebben laten lopen.;-) Op de kade loop ik bijna letterlijk tegen een even brede als lange vrouw op die zoals duidelijk te zien bij de bruine vloot hoort. Heel gezellige gesprekken mee gevoerd en nu weet ik dat je als schipper gewoon niet zonder zo'n maat kunt. Spierballenwerk is dat die lappen hijsen!

Afscheid van Lemmer en door naar Sneek. Dat bevalt erg goed. Mooi opgeknapte havens met steigers met stroom , centraal watertappunt en afzuigstation. De havengelden zijn heel redelijk hier in Friesland. Ik snap niet waarom een ligplaats in een oninteressant dorp bij ons het dubbele moet kosten. Hier voelt men zich welkom en geeft daarom ook meer geld uit bij de middenstand. Daar gaat het eigenlijk om.
Net nog een groen Marekrite-vlaggetje gekocht, eigenlijk meer als ideologische ondersteuning want wij kunnen daar toch meestal niet liggen vanwege de diepgang. Wat een fantastische organisatie. Waarom bestaat dat bij ons niet? Wij kennen alleen de beruchte recreatie-schappen die alleen op geld uit zijn om zichzelf en hun dure kantoren en leaseauto's in stand te houden. Voor de gebruikers doen ze niets anders dan verbodsborden plaatsen. Moet ik voorbeelden geven? Breek me de bek niet open..

Goed, laten we ons humeur nou niet verpesten daar is het leven te kort voor. Wij proberen te genieten hoewel we op onze leeftijd toch niks meer mogen dan op een houtje sabbelen. Dat gezuer over cholestorol en leverwaarden.. De boom in met die lui! Ik trek nog een Westmalle open... wat scheepshond Lekko ook een goed idee vindt want die is gek op die frisse schuimkraag...

Verder door naar Leeuwarden waar we in de historische haven willen gaan liggen. Jammer genoeg zitten we aan de verkeerde kant want eigenlijk moet je dan via de Greuns naar het centrum. Daar ligt wat moois! Goed georganiseerd, netjes en schoon, mooie duidelijke bordjes bij de boten met de geschiedenis er op. Martin, doe ze daar de complimenenten! Aan de westkant waar wij vastmaakten ligt ook de stoomsleper Maarten van van Duren. Ik ben daar aan boord geweest en die mooie 'stoomfiets' bekeken. Hij stookt niet meer op kolen maar op olie, mag ook oude bio-olie zijn zei hij. Dat zal dan wel stinken als een friettent!

Mooie stad Leeuwarden, betaalbaar, stroom, water alles naast de boot. Gezellig centrum met veel historie en mooie gebouwen. Het begint in het weekend al redelijk druk te worden met bootjes. We hebben nog geen probleem met het vinden van ene ligplek, maar dat zal wel anders worden als de eerste vakantiegolf zich aandient. Alleen die verrekte huurboten heb je veel last van. Die grote bakken dweilen door de stad en pikken alle mooie ligplekken in totdat de havenpief om geld komt. Dan maken ze los en gaan ergens vrij liggen in de polder.
Ik had nog een probleempje met het hydrophoor. Hij had geen asem meer, de lucht was achter het membraam weg. Daardoor sloeg dat ding om de haveklap aan wat veel stroom kost. Nu was er een Halfords daar en ik zag een leuk klein compressortje staan op 12 volt. Dat gaat een stuk beter dan je tong uit je mond trappen op een fietspompje.. Nu slaat de pomp aan en draait flink lang tot de twee drukvaten vol zijn. In de gaten houden dus.

Hier in Leeuwarden moeten we een besluit nemen. Meteen door naar Groningen of gaan we over de Noord zoals dertig jaar geleden? Een soort nostalgische tour? Na een nachtje slapen besluiten we het hele noorden af te gaan. Ons vaarschema lag toch al in duigen door het late vertrek, we varen gewoon de neus van de boot achterna en zien wel waar we uitkomen. En zo schuiven we langzaam door de Dokkumer EE naar het noorden. Wel weer even wennen want smal en bochtig. Vooral bij Bartlehiem is het even 'klunen' als we een dikke charter tegenkomen. Maar heel erg mooi en overal ligplekken van de marekriten.
Onderweg worden we zomaar gepasseerd door een op volle snelheid langsjagende electroboot, plat als een garagedeur, vol met zonnecollectoren en klein koppie van de stuurvrouw steekt door een luikje. Hee, da's mooi, da' s de nieuwe wereld! En dat net nou ik dat dikke boek uitgelezen heb over het huis Saoud in Saoudie Arabie waar alles draait om olie en de eindigheid daarvan. Hoe we dan plots verder moeten zonder olie waar werkelijk alles op draait, van brandstof tot medicijnen etc. Spannend en schokkend en al een beetje werkelijkheid als ik de prijzen aan de pomp wekelijks zie stijgen. Er staat ons nog heel wat te wachten en misschien varen we over 5 jaar niet meer als we de diesel in een flesje bij de apotheek moeten halen ;-))

Maar laten we niet te somber zijn en vlak voor Dokkum vinden we een heel mooie vrije ligplek waar we even blijven liggen. Op zijn Frans, met een uithouderboom om de kont van de wal te houden, dat wel. Maar dan die zonsondergang! We zitten savonds nog laat aan dek in de kou want het licht aan de horizon is zo ongelooflijk mooi, met de lage mistflarden in de polder waar de hertenbiefstukjes hun koppen net boven uitsteken.. We zijn er stil van, zo'n prachtige ervaring is dat, combineer dat dan met de vochtige lucht van gemaaid gras en je waant je ergens op een andere planeet.

De nacht is helder en koud en s morgens straalt de zon als we Dokkum binnenlopen. Plaats zat hier, we kennen het haast niet meer terug, zo lang geleden. Overal nieuwe ligplekken met stroomkasten, sanitairgebouw etc. Netjes en schoon, gemaaid gras feest de stad want veel muziek en er rijden een soort carnavalswagens door de straten. Het lijkt wel of ze weer een Elfstedentocht verwachten of zo ;-)) En hier staan overal palen met hotspots waar je zo internet kunt ontvangen als je je gsm nummer doorgeeft. Je ontvangt dan een sms bericht met een inlogcode en je kunt 90 minuten online blijven. Wat een service van kabelnoord.nl 'chapeau'!

En verder?
Van hier willen we via het Lauwersmeer naar Zoutkamp en dan door naar Groningen. Dan pakken we ons plan weer op om naar Hoogezand te gaan en natuurlijk even naar Bad Nieuweschans en tot we niet verder kunnen. Dan staan we weer op een kruispunt en moeten een keuze maken. Weer terug via Duitsland en het DEK , of volgen we de nostalgie en schuiven we door de ondiepe kanaaltjes over Meppel, Hoogeveen en Coevorden naar Zutphen???? Is ook best spannend in de zomer als de waterstand laag is.
Maar het is hoogseizoen en kan best druk zijn. Wat zei de pastoor ook alweer in zijn preek? “Zalig diegenen die hun spudpalen kunnen laten zakken, want hen zal een ligplek gegeven worden” hahaha..

Als ik weer eens zin heb tik ik wel weer een stukkie.. Omdat de vrije hotspots steeds moeilijker te vinden zijn heb ik me een T-mobile pre-paid stick aangeschaft zodat ik af en toe betaalbaar internet op kan onderweg, kijken -of- en -hoe- dat werkt.
en voor wie binnenkort vertrekt, "Prettige Reis" toegewenst, misschien kom ik je wel tegen onderweg. Zet dan wel een Trappistje koud!
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Proost Frank, dat je zo nog lang lekker vindt :D Je verhaal in een ruk gelezen heerlijk :)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Richard van den Berg schreef:Proost Frank, dat je zo nog lang lekker vindt :D Je verhaal in een ruk gelezen heerlijk :)
Idem :)
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Wybe-M »

Een mooi verhaal Frank. Het werd wel weer tijd dat jullie om de Noord gingen, zo blijkt. Het 'lege Noorden' vind ik zelf het mooiste stukje Fryslan.

Het verbaast me wel dat je geen pelgrimage naar lokale beerenburgdistilleerderijen hebt gemaakt. En een doodzonde is het missen van een bezoek aan de Friese Bierbrouwerij in Bolsward. Dan had je ook een prima 'Frysk Hynder'-whisky mee kunnen nemen voor als het weer kouder wordt.
Ik ben daar laatst geweest en zeer onder de indruk van deze brouwerij/distilleerderij in de voormalige Zuivel-praktijkschool.

Goede voortzetting van de reis gewenst!
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
janvanlieshout
Berichten: 3
Lid geworden op: do nov 29, 2007 9:15 pm

Bericht door janvanlieshout »

Weer een verhaal zoals we dat kennen van je Frank.
Leuk om te lezen, leuk om te horen dat jullie het naar de zin hebben.
Als je de ronde via Rheine maakt wel even bellen. Groeten, J&A
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Bericht door dconel »

ghehe, ik denk, ik ga dat verhaal nooit lezen 8)

En ja hoor, ik las de eerste alinea en een flink aantal minuten later las ik de laatste. Leuk geschreven en een interessant verhaal.

Veel plezier daar nog in het noorden!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie