door de kanalen

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

door de kanalen

Bericht door frank »

Terug vanuit Groningen stopten we zoals vorige keer al beschreven weer in het plaatsje Stroobos, een mooie tussenstop want bij sluis Gaarkeuken is de steiger altijd vol langliggers.
Bij de werf Barkmeijer staat de derde van een serie van vier kusters half afgebouwd op de werf. Of de werf na de laatste nog zal overleven weet niemand, de situatie in de scheepsbouw is niet zo rooskleurig.

We hebben hier prettige contacten maar het kan ook wel eens mislopen. Wanneer ik s'avonds aan het koken ben komt er een vette olielucht de roef in drijven en schrik ik me rot. Wat is er gebeurd? Leiding kapot? Dus ik zet mijn gasjes af en sprint naar buiten waar blijkt dat we midden in een dikke veelkleurige olieplas liggen.

Getver, dat wordt niks vannacht met slapen. Waar zit de dader en laat die alles maar netjes opruimen denk ik dan. Bovenwinds loop ik de hele oever af en ontdek dat vlak achter een jacht de olie begint dus wat denk je dan...
Maar men weet van niks en wast de handen in onschuld en ik ben de hele avond bezig om de olie rond de boot op te ruimen, in het zweet heb ik me gewerkt verdomme..
De havenmeester gebeld en wel even gezegd dat ik niet de dader ben want jullie weten wel, als er wat gebeurt wijst dat vingertje metaan naar die oude bootjes, die zullen het wel gedaan hebben en daar pas ik voor.

Komt die vent van dat jacht met opgestoken zeilen aanzetten en zegt " Ik vind u een zeer onaangenaam mens, dat u mij beschuldigt" en zo.. Dat zal dan wel maar als de olieplas achter zijn boot begint... het dreigde wat uit de hand te lopen en ik had bijna de politie gebeld... maar de havenmeester zoekt het uit en later is de zaak weer gesust.


Volgende dag zoeken we een plek van de Marekriten waar we net bij de wal kunnen komen. Heerlijk hier, goed onderhouden, vuilnis wordt opgehaald, wat een perfecte organisatie! We ontmoeten hier de mooie tjalk 'Vleermoes' uit de Historische Haven Zutphen en spreken met het jonge stel af dat we daar op de terugweg eens gaan kijken. Ben benieuwd hoe een en ander daar opgezet is. Je ligt wel wat verder van het centrum af maar het is met de fiets best te doen.

Goed, na een paar heerlijke dagen in de natuur, onder een brandende zon maar met goed zwemwater varen we maar door naar Sneek.
Overal ligplaatsen, hoe kan dat in het hoogseizoen? Het lijkt zo rustig dit jaar. Volgens enkele havenmeesters die ik onderweg sprak is het inderdaad veel rustiger dan voorgaande jaren want de olie is zo duur dat er minder gevaren wordt.
De havens onderweg liggen vol, We zien ook verrekt weinig boten onder zeil terwijl het een mooi windje is. De mensen gebruiken hun bootje kennelijk als buitenhuisje en voor de vakantie boeken ze een goedkope vliegreis naar een ver land. Dat is beduidend goedkoper dan zelf varen en het weer schijnt daar ook beter te wezen.

Afbeelding

op de foto een mooie plek in de natuur..

Binnenkort begint weer het Skutjessylen en gaat de karavaan door Friesland trekken. Wij varen door naar Lemmer waar we zo de keuze hebben uit mooie ligplaatsen aan de Zylroede, met gras voor de hond voor de deur.
Gezellige drukte hier, volle terrasjes maar de haring leek nergens op. Dat had ik al verwacht eigenlijk in zo'n toeristendorp. Maar we zetten ons uitgebreid aan een terrasje en nemen op onze 35e trouwdag een uitgebreide lunch bij de Italiaan, Dat mag ook wel eens een keer.
Leuk zo'n terras aan het water. De meeste boten zijn huurboten en wat daar allemaal voor capriolen mee worden uitgehaald.. Bakbeesten van boten met zes tot acht man erop en ondanks alle boeg- en hekschroeven en alle hands aan dek nog niet fatsoenlijk vast kunnen maken. Net een theater.. Jammer dat die mensen zo'n hekel aan elkaar hebben dat ze allemaal midden op het steiger gaan liggen en dan 5 meter tussenruimte zodat er geen fatsoenlijke boot meer tussen kan.

Verder maar weer en we varen door de grote sluis naar buiten en zo weer het Friese sluisje in naar de polder. Een opgetut vrouwtje van een dik jacht met de bekende vlag komt vragen of ze voor mogen wat o jee, ze hebben zo'n haast. Ik zeg haar dat je niet hard kunt varen hier vanwege vernieling van de oevers. Dus blijven ze achter tot Emmeloord waar ze plots als en schicht achter me door racen en de mooiste plek aan de steiger inpikken, waar ik net... Ahaa... haast zei u?? Zakkenwassers.
We varen door en vinden een mooie plek in Marknesse aan de kade waar we de vice-voorzitter van de stichting sleepboothaven leiden nog even ontmoeten. Die is net onderweg naar Lemmer met zijn forse boot.

Op de fiets scheur ik nog even naar poepjes om nog een plaatje te maken van zijn overdekte haven en ik kijk buiten nog even rond.
Op de foto zie je een hoek van de ruime overdekte haven met een stuk of drie mooie boten die volgens zeggen net verkocht zijn. Buiten staat nog een echte opdrukker met imposante overhangende vlet-steven.

Afbeelding

Dan varen we op ons gemakje door de polder verder richting Zwartsluis maar zien ineens bij Genemuiden een plek aan de kade bij de veerpont. Hee. da's lang geleden denken we dan. Laten we hier eens gaan rondkijken maar dan blijkt dat alle winkels dicht zijn of te koop etc. en dat op een doordeweekse dag.
De havenmeester is niet van de prettigste en als ik dan vraag waarom alles dicht is zegt hij dat "met de vakantie alle winkels dicht zijn behalve de super en als u iets toeristsich zoekt dan moet u maar naar Zwartsluis of Hasselt gaan" Gek. nu komen de toeristen dan willen ze niks verdienen? Aan zijn gezicht te zien zijn dat plaatsen van Sodom en Gamorra en zo..

Dus meteen naar Zwartsluis waar het en gezellige boel is. "Ach zegt de kapper, daar in Genemuiden is de Chinees wel open op zondag maar dan wel met de gordijnen dicht anders komen de gelovigen in opstand:" Daar varen we dus volgende keer langs met de gordijntjes dicht!


In Zwartsluis vind ik een fantastische haring.. en dan dat meisje wat met die vaardige handjes zo snel schoonmaakt.. en hoe dan die haring door diezelfde mooie handjes glijdt.. met liefde en vakmanschap! aahhh.... neem er nog eentje..

We liggen we naast een oude baas met een mooi sleepbootje en s middags hebben we heel wat te kletsen over vroeger en hij heeft mooie foto's van al zijn boten en schepen waar hij zijn hele leven mee bezig is geweest. Mooie verhalen die sterker worden naar mate de fles verder leeg raakt. Volgende dag nemen we afscheid en ik vraag hem of ik lastig genoeg ben geweest waarop hij vraagt waarom? "Nou" zeg ik dan " dan herinner je me wat langer.. "haha

Door naar Zwolle waar we achterin achter de bakken van Zijda aan de kade vastmaken. Hier kom je makkelijker aan de wal dan vanaf die wiebelige steigers maar hier is geen water of electra. Wel hetzelfde havengeld maar daar val wel weer een mouw aan te passen... ;-)
Afbeelding

Op de foto links de gevelsteen van Schuttevaers geboortehuis en rechts de Hylke aan de Thorbecke kade.

De haven is helemaal verbouwd en aangepast. Veel ligplaatsen in boxen met alle voorzieningen en midden in de stad.
Aan de overkant ligt het geboortehuis van Willem Jan Schuttevaer, de oprichter van de bekende schippersvereniging. Even verderop in de gracht liggen diverse restaurantboten, de pannenkoekboot en nog wat. Ook ligt daar een omgebouwde stoomsleper die een wat kleiner evenbeeld had kunnen zijn van de Furie uit Maassluis.
Maar wat een drama, die mooie boot is helemaal verkracht, dat is een regelrecht schandaal. Leeggehaald en omgebouwd als restaurant en nu failliet en te huur. Ik ben er uitgebreid gaan kijken maar hier is echt niks meer van te maken. Dat gaat zoveel geld kosten, dan kun je beter nieuwbouw overwegen. Zonde, dat zal wel sloop worden binnenkort denk ik want onderhoud wordt er niet gedaan zie ik al..

Afbeelding

Het is erg druk in Zwolle, de terrasjes puilen uit en de winkels doen goede zaken. Boven de winkelstraten hangen grote spandoeken met waarschuwing voor zakkenrollers! En inderdaad als je het zou mogen zeggen, let wel op want die kleine Roemeense vakantiegangertjes zijn nadrukkelijk aanwezig in kleine groepjes. Alles maar goed dichthouden en afsluiten.

We maken ons met wat moeite los van deze gezellige ligplaats en varen de IJsel op naar Deventer wat de volgende stopplaats zal worden. Vandaar Zutphen en dan is het nog maar een stukje naar huis, helaas..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door sailor wim »

Hoi Frank,
Wederom een mooi verslag! Je hebt deze vaartocht al wat Hanzesteden aangedaan,na Zutphen komt Doesburg. Tja en over mosterd hoef ik met jou niet te praten, na het haringmeisje.
Gr.WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: door de kanalen

Bericht door popeye »

Een beetje late reactie misschien, maar omdat ik graag de belevenissen van andere watersporters lees kwam ik hier terecht en viel mij het volgende stukje op.
frank schreef:Terug vanuit Groningen stopten we zoals vorige keer al beschreven weer in het plaatsje Stroobos, een mooie tussenstop want bij sluis Gaarkeuken is de steiger altijd vol langliggers.

Bij de werf Barkmeijer staat de derde van een serie van vier kusters half afgebouwd op de werf. Of de werf na de laatste nog zal overleven weet niemand, de situatie in de scheepsbouw is niet zo rooskleurig.
In 2009 ben ik de eerste uit die serie tegengekomen op het Prinses Margrietkanaal, heb toen een paar foto's van een brugpasage gemaakt. Het schip (nog zonder opbouw) was te breed voor het beweegbare deel van de brug en is kennelijk zo geballast dat hij onder het (bredere) vaste deel door kon. Thuis op het internet vond ik een You-Tubefilmpje van de spectaculaire tewaterlating vanaf de dwarshelling die als link in het verslag is opgenomen. Ik open wel een nieuw topic met een link naar het hele vaarverslag.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie