Varen met de Kerst???

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie

Varen in de winter.

ja! wij gaan dit jaar!
2
33%
nee, de kinderen komen en de kalkoen is al besteld
1
17%
alleen watjes blijven thuis! Wij varen!
1
17%
wij gaan naar de wintersport in Verweggistan
2
33%
 
Totaal aantal stemmen: 6

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Varen met de Kerst???

Bericht door frank »

Gaan we .. of niet ??

De laatste maand van het jaar is alweer aan het naderen en ik zei al eerder dat ik deze
Kerstdagen best weer eens aan boord wilde doorbrengen.
Maar dan moet hier eerst een volksraadpleging plaatsvinden want iedereen moet het ermee eens zijn.
Om te beginnen met Lekko de scheepsphond, die wil liefst het hele jaar..
Goed, dan de baas.. hoe pak je dat aan.? ahum, ik heb daar een methode voor.

Ik stelde voor dit jaar een huisje te huren en dan een week of zo ergens in de bossen te zitten..
"Wat? Nee! Ik ga niet zonder mijn katten en bovendien wil ik mijn eigen bed en ik
heb ik niks met bossen .. ik wil alleen weg met de boot " bla bla..
Mooi hè, geregeld toch ;-)

Dan het doel, waar gaan we dan de Kerst vieren? Den Bosch en Weert waren we al,
Weert heeft mijn voorkeur, maar het kan ook ergens anders. Als het maar in een gezellige
stad is met het nodige vertier.
Dus, na enige discussie kwamen op Gorinchem. Dat is even de andere kant uit maar heeft
precies wat we zoeken.
Dus een van de komende weekenden rijden we eens die kant uit om wat contacten te leggen en
te kijken waar we terecht kunnen en waar nog enige voorzieningen zijn. Meestal is alles
afgesloten en verlaten.

Dan het weer natuurlijk, dat is de beslissende factor. Als de verwachtingen veel vorst
aangeven dan gaat het hele feest niet door. Het heeft geen zin tot maart ergens ingevroren
te liggen..
Spannend allemaal en ik ben al begonnen met de voorbereidingen, van de vorige ijzige vaartocht
hebben we veel geleerd en de slaaphut zal ik enigszins isoleren, hangt ervan af waar ik achter de betimmering kan komen.
Geen natte matrassen meer van de condens.. lekker warm en goed ventileren.
Ik neem in iedere geval een pak isolatieplaten mee en bubbultjesfolie, dat kun je overal
inzetten indien nodig.

Dan nog even langs de olieboer om de bunkers wat bij te vullen en laat de kachel dan maar brullen!
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Bericht door johan »

opletten met gedeeltelijk isoleren Frank.
De niet geïsoleerde delen werken dan als koudebrug met als resultaat op die plekken nog veel meer condens.
Voor de rest klinkt het als een strak plan, met de goede voorbereiding ga je een schitterende kerst tegemoet hoop ik.!

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door sailor wim »

Hoi Frank,
Nou het lijkt mij een strak plan, maar in de winter gaat mijn reder liever naar een huisje! En het word geen kalkoen maar http://www.zelfpatebakken.nl/normandische-kip.html
Gr WIm.
Laatst gewijzigd door sailor wim op wo nov 03, 2010 9:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik ga de laatste twee weken van dit jaar de helling op bij Brouwer in Zaandam...dus wel op / aan de boot ;)
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Na een geslaagde herfstvakantie aan boord wordt het met de kerst toch gewoon thuis en met oud en nieuw bij vrienden
teveel vrienden en familie die hier toch niet de lol van inzien.
bij de herfstvakantie varen verklaren ze je al gek. zeker met meerdere fdamilies met kinderen. wel veel fikkie gestookt met de jongens.alleen al die natte bagger aan de kleren. de kachel moet echt de hele dag branden

vr gr Nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Bericht door MdB »

FRank,

Gorinchem heeft in de winter een speciale regeling voor bezoekers, dus een goede keuze.
Melden bij de havendienst op de kleine sluis.
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

De boot is te klein voor een 10 gangendiner :roll:

Dat is de gewoonte 1e kerstdag: met z'n allen gezamelijk kokkerellen, gezelligheid troef
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Bericht door frank »

Gaat fris worden!
Als het nu al zo hard gaat vriezen als de wind uit de Oosthoek komt, nou dat belooft
niet veel goeds voor onze vaarplannen.
Heb geen zin om met dikke vorst door te ploeteren, het moet wel leuk blijven natuurlijk.
Van de andere kant kan ik me nog herinneren dat we eerder een dergelijke vroege vorst
gehad hebben en dat daarna de winter leek te zijn uitgewoed.
Van mij mag het warm water regenen!
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Al weer een mooi poosje geleden tijdens mijn MTS stage was het ook zo vroeg koud, de eerste treinen gaven een mooi spektakel met vonkende stroomafnemers.
In februari erop werd de Elfstedentocht verreden voor de 2e keer in 2 jaar tijd :?
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Wybe-M »

Is dit niks voor jou Frank, met de Kerst in Hattem: http://www.zijdayachting.nl/

- De haven zal worden aangekleed in gezellige kerst sfeer. Ook de weken voorafgaand aan de kerst kunt u bij ons terecht voor winterse gezelligheid en activiteiten.
- Hier zijn elke dag van 11.00 tot 18.00 uur diverse consumptie`s verkrijgbaar zoals erwtensoep, chocolademelk, oliebollen en natuurlijk een glaasje Glühwein.
- Eerste twee consumptie`s gratis
- kersthangers en sierraden workshop
- Kerstjubel op het marktplein in Hattem
- 2e hands watersportartikelen markt

Alsof ze wisten dat je langs zou komen! ;-)
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Bericht door frank »

Blij dat we vorige week toch besloten hebben om niet te gaan.
Onze vaarplannen lagen dus letterlijk in een laagje ijs vastgepind.
Door de plotselinge erg vroege winterinval is de temperatuur van het oppervlakte water al zo laag dat
het minste nachtje stevige vorst ons vast kan leggen ergens in een kanaal.
En we hebben natuurlijk weinig zin om achter een strooiwagen aan te varen!
Wij vinden het risico te groot en we schuiven de plannen door naar volgend jaar. Vanmorgen alweer
door bergen sneeuw naar de boot gescharreld, nota bene achter een shovel aan
die met zijn enorme bak de weg een beetje sneeuwvrij probeerde te maken.
Aan boord brandt de kachel en de dikke laag sneeuw werkt als een isolator, lekker laten liggen
dan krijg je minder vorst binnen.
Dagtank volhouden en zo kunnen we aan de winter beginnen, jawel, die moet nog beginnen!

Ben ik blij dat we niet met het vliegend tuig vertrokken zouden zijn naar een warm oord.
Wat een taferelen op die luchthavens met die duizenden gestrande passagiers..
Tegenwoordig denken we dat alles volgens onze agenda moet lopen en als we een vakantievlucht boeken moet
die ook doorgaan. Maar nu wordt iedereen weer eens duidelijk gemaakt dat we niks te bepalen hebben.
De natuur is nog ons nog steeds de baas. We zijn in de huidige tijd gewoon te verwend dat alles als een klokje moet lopen.
Lagen onze opa' s soms niet maanden met hun schip ingevroren te wachten op de dooi?

Gewoon een fijne Kerst vieren thuis en naar buiten kijken naar al die ploeteraars in de sneeuw.
Vanmorgen al 100 meter trottoir schoongemaakt en gepekeld! Zo werkt dat hier.
Ik heb al voorgesteld aan de buurman op voor op zijn rollator een sneeuwschuiver te monteren, dan duwen we hem wel...



:D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie