Najaarsreisje

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Najaarsreisje

Bericht door frank »

Het kriebelt weer en het stilliggen heeft lang genoeg geduurd.
We denken er over om maar weer een leuk reisje te doen om de lange periode tot het voorjaar te breken.
Dat scheelt ook weer in behandelingskosten van de psychiater vanwege 'winterdepressie'..
Hoezo dure olie ? Wet je wat een zielknijper per uur kost ;-))
Goed, alle grapjes op een stokje, als alle seinen groen staan willen we eind volgende week weer weg.
De route: Rivier op naar Roermond, dan Weert en Helmond, Oirschot en Tilburg en door naar de Amer.
Via Lage Zwaluwe en Heusden terug naar huis.
Ik verheug me al op de rust, de spannende boeken die al klaar liggen en de mooie herfstwandelingen met Lekko de scheepshond.
Als die nou ook een beetje zijn best doet hebben we misschien wel konijn op het menu!
Ik neem een dongel mee voor internetverbinding onderweg dus als het even kan zet ik het nodige hier op het forum.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Re: Najaarsreisje

Bericht door knillis »

Wa ziede gullie toch geluksvolgens he. :D
:-)
janvanlieshout
Berichten: 3
Lid geworden op: do nov 29, 2007 9:15 pm

Re: Najaarsreisje

Bericht door janvanlieshout »

Ha Frank,
Je weet het hé, als je langs Kerkdriel komt.........
J & A
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Najaarsreisje

Bericht door quichot »

Vergeet geen Oirschotse Muts te halen. Niet te versmaden, die mutsen! Even meerekenen: als je hier en daar nog een bokbiertje wil drinken in de stad, dan ben je wel een weekje onderweg. Een mooi rondje, veel plezier en behouden vaart!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Najaarsreisje

Bericht door MdB »

Frank en Annelies,

Veel plezier en goede reis - we lezen het wel weer in Son ook mooi loswalletje om te liggen vlak bij centrum en doe de groeten in de Museumhaven van Tilburg
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Najaarsreisje

Bericht door frank »

Kachel aan
Daar zijn we weer en de kachel net weer aangestoken want de zon gaat nu rap onder.
De hele middag heerlijk in het zonnetje gezeten en met Lekko achter de konijnen aan geweest. Het
weer lijkt wel beter dan wat we afgelopen zomer hebben gehad.
We gebruiken wel meer stroom nu de dagen zo kort zijn en net een vers brood gebakken op de
omvormer, dan moet ik even wat bijdraaien. Dus 'kleine keesje", ons Honda'tje zoemt zuinig
achter op dek. Heb je geen last van en kost weinig benzine.

In de roef is het nu gezellig warm en ik trek net een Karmeliet open, topkwaliteit en gebrouwen
in Dendermonde. Ik zag ze met z'n vieren staan op het schap in de super en ze stonden daar zo
alleen te wezen dat ik ze maar asiel heb verleend en ze laten zich nu van hun beste kant zien.
Overigens, een Christoffel is ook niet te versmaden maar die grote flessen zijn wat lastig aan
boord.

Onderweg
Hoe zijn we gevaren in deze mooie herfst? Vorig jaar is de winterreis mislukt vanwege de zeer
vroege inval van de vorst dus we wilden nu wat eerder weg.
Na een snelle vaart want er loopt nu geen stroom op de rivier zijn we in recordtijd van 9 uren
in Roermond aangekomen na eerst nog een dagje of wat op het Leukermeer te hebben doorgebracht.
Nog wat schilderwerk gedaan, daar is het nu best weer voor als je wat rekening houd met
ochtendmist en vroege avondkou.

Roermond
In Roermond liggen we als gebruikelijk langs de sleepboot Balaton maar er is iets veranderd. We
zien daar s avonds drie polen aan boord stappen met fiets en al en die gaan vrolijk hun potje
koken en ze slapen zowaar bij een waaikacheltje in een stoel in de roef.
Jammer dat vanwege de electrasnoeren de luiken van de kap openstaan en de trieste ervaring leert
ons dat de koude noordooster van de winter de motor kan laten bevriezen. Hopelijk zijn ze zo
slim,,,
Verder is de buurt daar niet zo pluis meer, een duwboot legt daar s avonds aan en de baas zegt
dat hij daar niet graag zijn boot het weekend onbeheerd achterlaat. Er loopt ook van alle
gespuis rond in het donker op de kade.
Wij verleggen de volgende dag naar de kade bij de sluis waar je mag liggen en het barst er van
de konijnen.. Lekko viert weer feest.

Dieter
Dan legt een motorzeiljachtje achter ons aan met man&hond. Hij komt een praatje maken want heeft
wat inlichtingen nodig.
Waar de reis heen gaat? "Ach, ich bin in drei Wochen in Marseille und dann weiter nach Sardinien
und vielleicht noch weiter die Italienische kuste entlang" zegt hij dan.
Ahaaa... we hebben hier te maken met een vakman.
Hij is autospuiter en heeft een half jaar de tijd genomen om die grote reis te maken.
Wanneer ik hem beleefd uitleg dat hij maar beter eerst kan zorgen voor een goede
overwinteringsplek in Toul en nadat het ijs weer de kanalen uit is kan
hij verder kan gaan de Vogezen over.
Maar dat had ik toch echt verkeerd gezien. Hij heeft op de kaart gekeken en zijn bootje loopt met wat geluk 10 km, dus is hij in drie weken aan de Mediterannee.
En de stremmingen in de kanalen deze winter? Daar had hij geen idee van en wat de VNF is wist
hij ook niet. Als de Vogezen dicht zijn dan wilde hij maar over Parijs en het Canal de
Bourgogne..
Spreek je frans? nein, Italiaans, nein.. geen ervaring, geen geld etc.
Toch kan dat goed uitpakken. Weet je nog die Duitse timmerman met zijn handgebouwde sloepje?
Die strandde in een dorp en werd goed opgevangen, de kerk had nieuwe deuren nodig dus de hele
winter werd de man in de watten gelegd terwijl hij de door de dorpsbewoners aangeleverde eiken balken bewerkte tot nieuwe kerkdeuren. Dat is integreren in de hoogste versnelling. En niet
gesubsidieerd door Brussel.
Leuk dat er nog van die enthousiastelingen bestaan, die zonder ballast zo aan de reis van hun
leven beginnen. Jammer dat ze onderweg ergens stranden en de droom is voorbij..

Weert
Van sluis Roermond die overigens druk in gebruik was met zeer grote schepen omdat er bij Heel
eentje uitligt varen we door naar boven en leggen aan net boven sluis Panheel in het kanaal
Wessem-Nederweert. Daar lig je altijd heel mooi en we maken een flinke fietstocht door de
natuurgebieden. Na afloop een Palmpje op het terrasje bij de sluis bij de Taverne, waar de
eigenaresse inmiddels al ver in de zeventig is en behalve een biertje ook ene goed praatje tapt.
Overigens kwamen we onderweg de Cornelis-R tegen met containers, Carel-Jan, had je zoon dienst
op dat moment?

Dan weer verder naar Nederweert waar we naar binnen schutten met de bedoeling om in de stad
Weert te gaan liggen. Maar helaas, de brugwachter kende ons nog en was van goeden wille maar,
regels, regels en dit jaar zijn ze extra streng. Of ik zijn baas maar wilde bellen van de
toezichthouders etc.
Als ze zich zo formeel opstellen ver buiten het seizoen heb ik er al geen zin meer in en we
blijven hier lekker liggen. Mooi plekje en op 1 km afstand is de super om de voorraad bij te
vullen. Drinkwater is ons grootste probleem maar dan pakken we hier aan de overkant bij de
viswinkel annex bunkerboot.
En dan belt net Knillis die bezig is om boten te organiseren voor de Intocht. Of ik de 13e de
Sint daar kan varen en of ik zolang nog kan blijven liggen.. Grapjas!
Boten tekort? Dat gaat de goeie kant uit, schaarste stuwt de prijzen op.. haha

Van hier schieten we morgen het kanaal verder in richting Helmond, is nog een heel eind naar
Geertruidenberg maar we hebben geen haast.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Najaarsreisje

Bericht door KarelE »

Dat is weer ouderwets genieten van je verslag, Frank!
frank schreef: Overigens kwamen we onderweg de Cornelis-R tegen met containers, Carel-Jan, had je zoon dienst
op dat moment?
Hij is vandaag net afgestapt, dus ja, hij was aan het werk. Hoe laat was het ongeveer?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Jan Kroes
Berichten: 78
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 11:08 am
Locatie: Sittard

Re: Najaarsreisje

Bericht door Jan Kroes »

Frank schreef: leggen aan net boven sluis Panheel in het kanaal
Wessem-Nederweert.
Had ik dat geweten, was ik even komen kijken.
Groetjes uit het zuiden.
Swalker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma nov 14, 2011 2:21 pm
Locatie: Veenwouden
Contacteer:

Re: Najaarsreisje

Bericht door Swalker »

frank schreef: Dieter
... geen ervaring, geen geld etc.
De hoeveelheid avontuur is omgekeerd evenredig aan de hoeveelheid voorbereiding, totdat het avontuur iets te spannend wordt natuurlijk. Toch zie je dat dit soort avonturiers vaak heel ver komen gewoon omdat ze een optimistische instelling hebben en zich verder weinig zorgen maken. Soms ben ik jaloers, totdat je hoort dat er iemand door kanibalen opgegeten is. :shock:

Gr. Jacob
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Najaarsreisje

Bericht door frank »

Kom even terug op Nederweert. Daar lagen we dan net boven de sluis. De avonden vallen steeds vroeger dus laat ik even een plaatje invoegen.

Afbeelding

Aarle-Rixel
Het weer is echt ongeloofelijk, we zitten af en toe buiten in het zonnetje te lezen en ik schilder hier en daar wat. Moet ook gebeuren.
We karren op ons gemakje door naar Aarle-Rixel, maar verdikkeme, wat is daar aan de hand? Ligplaats oude kanaalarm afgesloten met rode ballen. Getver, wat nu, maar de oplossing biedt zich meteen aan want net door de eerste brug is een pracht van een kade waar we na wat heen en weer gepraat mochten vastmaken.
leuk oud Brabants dorpje met authentieke details zal ik maar zeggen.

Helmond
De volgende dag door naar Helmond waar we net boven de oude sluis 9 vast kunnen maken. We negeren de wel zeer dringende borden dat we ons moeten melden, als ze wat nodig hebben komen ze wel..
Mooie plek voor een overnachting, even wennen aan het verkeerslawaai van de weg aan de overkant.

Afbeelding

Oirschot
Volgende dag door de nieuwe sluis met flink verval, deze vervangt drie oude sluizen. Door naar Oirschot, daar lig je altijd prima als je de diepte een beetje in de gaten houd. Natuurlijk ligt er net op dat ene diepe plekje een half wrak afgemeerd en daar krijgen we te maken met een alerte man van Waterstaat.
Die vertelt wat er aan de hand is. Hij rijdt elke dag hier langs en maakt fotos van de 'overtreders' ( drie dagen regeling)
Onlangs hebben ze er eentje afgesleept naar een dwanghaven maar helaas, de zaak kwam voor en ze moesten dat bootje weer terug brengen. Want de rechter vond het niet bewezen dat er in die drie dagen niet gevaren was.. wat een afgang..
Dus nu worden er elke dag fotos gemaakt met datumstempel om bewijs te verzamelen en die lui te kunnen verwijderen. Groot gelijk, dat soort volk verpest het voor de reizenden. Dan komen er weer meer borden, dus weer minder lol..
Maar dat even ter zijde.

Hebben jullie ooit die "jachthaven" van Oirschot gezien, bijna midden in het kanaal? Dat moet je gewoon gezien hebben om je een beeld te vormen van een van de grootste miskleunen van dit decennium. Zet op een project een 'adviesbureau" wat geen enkel idee heeft van boten en watersport en je krijgt dit fantastische product. De lokale inboorlingen noemen het een "kippenhok" en er schijnt zelden een bootje te liggen.
Maar verder, Oirschot is echt de moeite waard, maar blijf weg bij de culinaire visboer. Die heeft de slechtste haring die ik ooit in de mond heb gehad. Daar over later meer.

En deze jongen op de foto hieronder wordt "helemaal niet blij" van slechte haring!

Afbeelding

We pakken na twee dagen de draad weer op en lopen verder moeiteloos het kanaal door naar Tilburg. Onderweg passeren we nog een oude dubbele sluis, nummer 3 als ik me goed herinner.

Afbeelding

Dan kijken we in Tilburg eerst naar de Piushaven, zie de draaibrug, besef dat het zaterdagmiddag is en morgen het kanaal dicht is. Dan krijg ik wat oppositie want de hond wil niet in de stad liggen maar naar een andere plek waar je eindeloos kunt wandelen en het zwart ziet van de konijnen.
Dus halen we nog maar net voor sluitingstijd de kade aan de Goirkekanaaldijk.
Mooi voor de zondag maar blijf in de buurt want je wilt niet weten wat daar s avonds allemaal gebeurt op het parkeerterrein. Té dure autos met té jonge knapen rijden af en aan en ik vermoed dat ze 'tomatenplantjes' uitwisselen of zo ;-))

van stand
Ik kleed me even om want de dure zaak aan de overkant met "exclusieve Interieurs" heeft een 'hight tea' en daar wordt dus gratis geschonken. "Of ik een uitnodiging heb" wordt er gevraagd, maar overal is een mouw aan te passen,. Dus sta ik even later sterk te lullen tussen dat volk wat in een Bently arriveert en waarvan de madame haar rijbroek en laarzen nog aanheeft. Da's pas lachen en krijg meteen weer een beeld uit mijn jeugd voor ogen.
Was gezellig en gratis aan de bar gehangen.

Geertruidenberg
Maandagmorgen tussen de Neokemps met containers verder gevaren naar Geertruidenberg. Leuk maar piepklein stadshaventje met restaurant. Mag er alleen niet in want te lang en is erg duur, ook in de winter. Er was nog een overnachter en die protesteerde en wilde niet betalen. "Er hangt een bord buiten met 30 september erop" dus in de winter geen havengeld.
Prompt komt de havendirecteur persoonlijk mijn geld terugbetalen.
"Maar dat lossen we wel op" zegt hij. "Hoe dan" vraag ik dan.
"Nou, we halen gewoon dat bord weg en dan betalen jullie het hele jaar, simpel toch"!
En zo jaag je je goede klanten weg want wij hebben in die korte tijd wel het nodige uitgegeven bij de plaatselijke winkels. En allebei nog naar de kapper ook. Jawel, mijn favoriete kapper zit hier en daar kom ik specaiaal voor naar Geertuidenberg. Kapper Rini van der Burg, aan de Brandestraat 24, degelijke creatieve vakman die ik jullie kan aanbevelen.
En als je daar dan toch bent, die haring in Oirschot was echt shit, maar hier staat net vandaag de kraam van Heynen&Zn en die maakte mijn dag tot een feest!

Biesbosch
Dan willen we nog even één nacht in de Biesbosch gaan liggen en ik weet daar een mooie plek waar we met onze diepgang net kunnen komen.

Afbeelding

We brengen daar een fantastische nacht door met volle maan, midden in de natuur, prachtige herfstkleuren om ons heen en verder stilte...
Maak een aantal fotos van dat mooie moment. Het weer gaat wat veranderen en de warmte maakt plaats voor koude heldere nachten. Kachel een tandje hoger gezet, maar die kan het makkelijk aan.

Afbeelding

Wat een heerijk gevoel daar zo helemaal alleen midden in de natuur. En dan die avondkleuren, alsof je in een schilderij ligt.

Afbeelding

en hierboven nog een 'zoekplaatje' in het late avondlicht, Lekko is op jacht naar malse konijnenboutjes!


Heusden
Maar we moeten verder, dus een uurtje of wat later maken we vast in Heusden. Hier vallen we in de winterregeling, dus geen voorzieningen behalve stroom en half havengeld. Heel redelijk voor een plek midden in de stad.
s Avonds komt er nog een enorm gevaarte aan de wal liggen, de Serenade van 110 meter met veel 'grijs geld' aan boord en nog meer luxe.
De gasten aan boord ontbreekt het werkelijk aan niets en ze logeren in heel mooie suites met manshoge ramen voor het perfecte uitzicht. Wel lastig manouvreren met zo'n grote bak vol breekbare ouderen en een hoog rollatorgehalte..

Kerkdriel
Verder de Maas op, we lopen er snel doorheen met 1100 toeren wat volgens de GPS 12 km over de grond is. Er loopt nu bijna geen stroom.
We meren af in Kerkdriel waar we een heel gezellige avond doorbrengen aan boord van de "Li-ac" von ons Forumlid Jan van Lieshout. Nee, de naam doet het wel vermoeden maar Jan weet 'van de Prins" geen kwaad..

De volgende dag is de rivier potdicht van de mist maar we moeten verder zien te komen want de familie wacht op ons in Lith. Dus toen het even wat beter leek werd PC-Navigo opgestart en zijn we voorzichtig naar Lith gescharreld.
Er was een sterfgeval in de familie dus we werden verwacht. Triest allemaal en veel te jong maar wat doe je er aan?

Zo kwamen we maandagmiddag weer op onze ligplek en kunnen we de hele zooi weer naar huis verhuizen. De kachel heeft ons weer heerlijk verwarmd, doordat ik vorig jaar al wat isolatie had aangebracht was de kou van de laatste week geen probleem. Je moet alleen uitkijken met over dek lopen s morgens wat je gaat zo onderuit in dat dunne laagje ijs.

Kortom, in het najaar varen is ons weer eens zeer goed bevallen. Overal rust en ruimte en het weer was natuurlijk extreem goed. We kunnen het iedereen aanraden!
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Najaarsreisje

Bericht door johan »

mooi reisje heb je gemaakt Frank, daar moet je zeker de lange winter op doorkomen ☺

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Najaarsreisje

Bericht door popeye »

frank schreef:van stand
Ik kleed me even om want de dure zaak aan de overkant "Amelink exclusieve Interieurs" heeft een 'hight tea' en daar wordt dus gratis geschonken.
Dit bedoelde je Frank?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: Najaarsreisje

Bericht door 7kinderen »

onze complimenten voor dit schitterende reis verhaal, we hebben genoten tot de laatste letter, en dromen alvast vooruit.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
Plaats reactie