nieuwe digitale vaarvignet België

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Twei Woiven »

Nu weet ik iets van routers en zenden & ontvangen..
Ik mis in deze het access-point naar de grote boze buitenwereld.
Ik vermoed dat je inlogt op een openbaar netwerk als een jachthavenwifinet of zo.
Via 4G (of 5G) heb je een telefoon data abbo voor nodig en dat heb je niet naar eigen zeggen...

Maakt ook niet uit overigens, al doe je het met rooksignalen, mij boeit dat niet verder....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: di jan 04, 2022 7:01 pm
Twei Woiven schreef: ma jan 03, 2022 8:23 pm Dan blijft de vraag, hoe communiceert die router met de buitenwereld.
Door draadloos te zenden en te ontvangen.
Dat kan maar op één manier.
En dat is via het GSM netwerk.

Als jij ergens op de Oosterschelde ligt met je schip ,zul je een GSM netwerk moeten hebben of iets gelijkwaardigs.
Als jij in een haven ligt met je schip ,kun je via " hotspots " contact maken met het www , maar dan heb je geen router nodig.
Enkel een code van Ziggo of KPN ,naar gelang jij een abo hebt bij een provider.
Je werkt dan via de wifi van dat adres waar je voor deur ligt,al of niet met toestemming van dat adres.

Zou je bij mij voordeur liggen ,dan wil dat niet ,want ik heb dat uitgeschakeld.
Het gaat namelijk ten koste van mijn downloadsnelheid.
Ziggo en KPN schermen wel mooi met een hoop hotspots,maar het zijn in feite gewoon de routers van particulieren en bedrijven die ze (mis) gebruiken van hun klanten.
Grosso modo heeft daar geen sjoege van ,en laat het zo.

Maar om even terug te komen op je vraag of ze bij die digitale vaarvignet ook een GSM toestel bijleveren , dat is dus overbodig want jij hebt een "mogelijkheid om draadloos te kunnen zenden en te ontvangen".
Dus niet nodig toch? :o :roll:
Iets met een korfbal. :wink:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: di jan 04, 2022 7:12 pm Nu weet ik iets van routers en zenden & ontvangen..
Ik mis in deze het access-point naar de grote boze buitenwereld.
Ik weet niet zo veel daarvan. Als iets werkt vind ik het voldoende. ;) Maar ik m'n best doen om zo goed mogelijk op zaken/vragen te reageren.
Ik vermoed dat je inlogt op een openbaar netwerk als een jachthavenwifinet of zo.
Ik doe niets (maar dat wil niet zeggen, dat m'n 'router' niets doet). Toen ik aan boord ging wonen, heb ik gewoon vanuit huis m'n hele computerzooitje (incl. 'router') meegenomen en aangesloten en dat bleek voldoende.
Via 4G (of 5G) heb je een telefoon data abbo voor nodig en dat heb je niet naar eigen zeggen...
Bij nader inzien, denk ik dat ik iets verkeerd begrepen heb. Ik betaal wel 7,50 per maand aan T-mobile.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: di jan 04, 2022 7:47 pm Maar om even terug te komen op je vraag of ze bij die digitale vaarvignet ook een GSM toestel bijleveren,
Dat heb ik niet gevraagd. Lees nog maar eens na. Ik had het over een 'smartphone'. Was natuurlijk maar een geintje, maar niet helemaal. Toen de belastingdienst mij ooit wilde verplichten tot digitale aangifte (nota bene met Windoms) heb ik ook een dergelijke vraag gesteld. Vervolgens gingen ze toch accoord met een papieren aangifte, wat ik veel makkelijker vond.
dat is dus overbodig want jij hebt een "mogelijkheid om draadloos te kunnen zenden en te ontvangen".
Dus niet nodig toch? :o :roll:
Ik denk, dat je een denkfout maakt, maar het kan ook zijn dat je het verschil tussen een mobiele telefoon en een 'smartphone' niet (meer) kent. Een mobiele telefoon is uitstekend geschikt om draadloos mee te bellen, maar je kunt er geen programmaatjes op installeren. Een 'smartphone' is feitelijk een zakcomputer waar je ook mee kunt bellen, toch?
Iets met een korfbal. :wink:
Gaat boven m'n pet.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Twei Woiven »

Bij nader inzien, denk ik dat ik iets verkeerd begrepen heb. Ik betaal wel 7,50 per maand aan T-mobile.
Bingo, 4G dus...
Oké, lek ook weer boven water...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: wo jan 05, 2022 11:47 pm
Bij nader inzien, denk ik dat ik iets verkeerd begrepen heb. Ik betaal wel 7,50 per maand aan T-mobile.
Bingo, 4G dus...
Zou kunnen. Ik heb geen snelle verbinding nodig want ik heb alle tijd. ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Twei Woiven »

4G is in de regel snel zat....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: wo jan 05, 2022 10:54 pm Toen de belastingdienst mij ooit wilde verplichten tot digitale aangifte (nota bene met Windoms) heb ik ook een dergelijke vraag gesteld. Vervolgens gingen ze toch accoord met een papieren aangifte, wat ik veel makkelijker vond.
Er is ook nog een tijd geweest ,toen ze elk jaar een diskette uitbrachten ,waarop je de aangifte digitaal thuis kon doen.
En daarna printte je aangifte uit ,en stuurde deze in een envelop naar de belastingsdienst.
Vond ik destijds ook wel handig , mogen ze van mij direct wel weer invoeren bv op een sdcard. Diskettes worden niet meer gemaakt namelijk.
In 2011 is Sony al gestopt met de disk drives fabricatie.
Ik denk, dat je een denkfout maakt, maar het kan ook zijn dat je het verschil tussen een mobiele telefoon en een 'smartphone' niet (meer) kent. Een mobiele telefoon is uitstekend geschikt om draadloos mee te bellen, maar je kunt er geen programmaatjes op installeren. Een 'smartphone' is feitelijk een zakcomputer waar je ook mee kunt bellen, toch?
Nee geen denkfout.
Maar ik begrijp je verwarring tussen die 2 devices.
Met een mobile telefoon kun je alleen maar telefoneren en sms-en ,en met een SmartPhone kun je dat ook ,maar nog veel meer.
Het zijn beide toestellen waar een simcard (GSM kaartje) in moet.
Een smartphone is feitelijk een doorontwikkeling van een PDA ,waar je vroeger je navigatie op had ,maar waar je ook een als accessoire een GSM dingetje bij kon kopen. Je kon er dan ook mee telefoneren en internetten.
Gerard schreef: do jan 06, 2022 1:19 am Zou kunnen. Ik heb geen snelle verbinding nodig want ik heb alle tijd. ;)
Dan toch even een tip.
Ik weet niet welke telefoon je gebruikt ,en of dat alleen invloed heeft voor smartphones, maar het netwerk van 3G stopt binnenkort.
Je moet dus even nagaan of je GSM toestel geschikt is voor 4G netwerk.
Als dat niet zo is ,en dat zou ook voor het bellen gelden,dan kun je niet meer bellen en gebeld worden.
Dan dien je dus een ander toestel aan te moeten schaffen
Ziet info hier.
https://www.telecombinatie.nl/nieuws/kp ... t-voor-mij
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: do jan 06, 2022 9:59 pm
Gerard schreef: wo jan 05, 2022 10:54 pmIk denk, dat je een denkfout maakt, maar het kan ook zijn dat je het verschil tussen een mobiele telefoon en een 'smartphone' niet (meer) kent. Een mobiele telefoon is uitstekend geschikt om draadloos mee te bellen, maar je kunt er geen programmaatjes op installeren. Een 'smartphone' is feitelijk een zakcomputer waar je ook mee kunt bellen, toch?
Nee geen denkfout.
Met een mobile telefoon kun je alleen maar
Hier gaat het fout. ;) Jij beschouwt een mobiele telefoon als een uitgeklede 'smartphone' maar dat is het niet. Een digitale camera is ook geen uitgeklede 'smartphone'. ;)
telefoneren en sms-en ,
Een smartphone is feitelijk een doorontwikkeling van een PDA ,waar je vroeger je navigatie op had,
Ik ben wat dat betreft nog gewoon lekker ouderwets en gebruik ter land en ter water nog gewoon dat papieren spul om te zien hoe ik ergens kan komen. Het houdt ook mijn brein langer scherp dan steeds af te moeten gaan op "hier links" en zo. ;)
maar waar je ook een als accessoire een GSM dingetje bij kon kopen. Je kon er dan ook mee telefoneren en internetten.
Dat is wat ik schreef; het is een zakcomputer.
Zou kunnen. Ik heb geen snelle verbinding nodig want ik heb alle tijd. ;)
Dan toch even een tip.
Ik weet niet welke telefoon je gebruikt ,en of dat alleen invloed heeft voor smartphones, maar het netwerk van 3G stopt binnenkort.
Je moet dus even nagaan of je GSM toestel geschikt is voor 4G netwerk.
Bedankt voor je attentie, maar ik denk dat er geen probleem zal ontstaan. Immers, bellen en sms-sen is iets heel simpels waarvoor geen snel netwerk nodig is. Maar mocht dat wel zo zijn, dan neem ik aan dat mijn telefoonaanbieder Vodafone daar wel op zal attenderen omdat zij aan het telefoneren verdienen. Overigens zou dat geen ramp zijn want dan koop ik eventueel een nieuwe goedkope mobiele telefoon.
Als dat niet zo is ,en dat zou ook voor het bellen gelden,dan kun je niet meer bellen en gebeld worden.
Dan dien je dus een ander toestel aan te moeten schaffen
Zie boven.
Laatst gewijzigd door Gerard op vr jan 07, 2022 12:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Twei Woiven »

Om te bellen heb je geen 3G of 4G nodig..
Dat werkt met elk desnoods steenkool gedreven steekwagen transportabel mobiel geval nog...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: vr jan 07, 2022 7:26 am Om te bellen heb je geen 3G of 4G nodig..
Dat werkt met elk desnoods steenkool gedreven steekwagen transportabel mobiel geval nog...
Had ik dus goed ingeschat. ;) Niettemin, beter voor niets gewaarschuwd dan te laat ergens achter gekomen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: vr jan 07, 2022 5:42 am Hier gaat het fout. ;) Jij beschouwt een mobiele telefoon als een uitgeklede 'smartphone' maar dat is het niet.
Helemaal niet.
Want de mobile telefoon was er eerder dan de smartphone.
Met beide devices kun je contact leggen via spraak.
In jou optiek zou mijn (nog in bezit hebbende) Nokia 6310i uitgeklede smartphone zijn.
Dat is geensins het geval. Toen waren er nog geen smartphones.
Die kwamen later pas,veel later zelfs.
Ik heb het trouwens ook niet over uitgeklede of aangeklede.
Is totaal niet aan de orde.
Iemand die alleen een gesprek wil voeren ,koopt zich een GSM phone ,en de andere doelgroep die er mee betalen wil of zijn bankgeheim er mee wil inzien ,koopt zich een smartphone. Gelukkig kan die er ook nog mee telefoneren en sms-en.

En wat die digitale camera betreft kan ik alleen maar zeggen, ik heb het nergens over een vergelijk tussen een digitale camera en een smartphone.
Iemand die mooie foto's wil maken kan zich beter een duurdere digitale camera gaan aanschaffen ,want de foto's van een standaard smartphone zijn leuk voor de bühne ,maar ook niet meer dan dat.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: nieuwe digitale vaarvignet België

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: vr jan 07, 2022 10:29 pm
Gerard schreef: vr jan 07, 2022 5:42 am Hier gaat het fout. ;)
Helemaal niet.
We zijn het eens. :)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie