Do het is een pracht verslag, ik heb ervan genoten.
@Ruud ik denk dat een bedankje naar jou voor het plaatsen van de foto's afgewisseld met een YouTube link zeker ook op zijn plaats is.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Alweer iemand die op tijd zijn wensdroom in vervulling bracht. Do, deze belevenis zul je nooit meer vergeten en later heb je er nog mooie en spannende herinneringen aan.
Prachtig land, heel veel ruimte en mogelijkheden, maar ze moeten wel water in de kanalen houden anders stuift het zo als je langsvaart.
Mooi verslag met uitgebreide beeldbank.
En nu weer naar "Oost, West, Thuis is ook niet alles"
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
frank schreef: ↑wo jun 29, 2022 11:40 am
Alweer iemand die op tijd zijn wensdroom in vervulling bracht. Do, deze belevenis zul je nooit meer vergeten en later heb je er nog mooie en spannende herinneringen aan.
Prachtig land, heel veel ruimte en mogelijkheden, maar ze moeten wel water in de kanalen houden anders stuift het zo als je langsvaart.
Mooi verslag met uitgebreide beeldbank.
En nu weer naar "Oost, West, Thuis is ook niet alles"
Daar heb je een waar woord Frank. Wij hebben onze reizen naar Auxerre een stuk ingekort omdat er bij een sluis te weinig water staat. Er bonken daar een stel flinke keien onder het vlak door. Lekkage zitten wij niet op te wachten dus nu stoppen wij in Monéteau.
Dank voor de mooie verslagen. Grotendeels in een regio waar wij niet komen. Ik heb er van genoten. Volgend jaar doen wij een klein stukje van die route.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
wrotter schreef: ↑za jun 18, 2022 10:57 am vooral wat een werk het was om een bak omhoog te krijgen met een geladen spits er in een enorm gewicht
Het vernuftige eraan is nu juist dat een lege bak precies even zwaar is als een bak met een schip erin. En of dat schip nou leeg of geladen is maakt evenmin verschil.
Vóór ingebruikname Strepy was het de enige manier om het Canal du Centre te bevaren, al was het iedere keer weer spannend of ze het allemaal deden. Maar meestal kwam alles weer goed. Personeel was er wel, maar dat liet zich doorgaans niet zien. Na invaren zag je voor je neus een conservenblik aan een touwtje afdalen, en daar moest dan je vaarbriefje in. Die lange groene strook. Dat werd dan ergens tussen de het geheimzinnige stalen gebinte afgestempeld en daalde weer in hetzelfde blikje af.
Aan de einder zag je toen al langzaam maar zeker dat ruimteschip Strepy ontstaan. Dat heeft nog wel tien jaar geduurd eer het klaar was. Helaas was het toen ook met het oude Canal du Centre gedaan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
in de vroeger jaren heb ik in België nooit een cent vaar rechten betaald ,wel een protocol gehad omdat we de vaarvlag vergeten waren ,tja een wonder ze konden niet zien dat we een varend schip waren als je dat ding niet in het geusje had (was een gewone sleepvlag) maar goed België he wel bij de grens moest je aardig wat frankjes in je papieren hebben als je uit frankrijk kwam maar ook als je frankrijk in voer bij de douane anders lag je zo maar een dag te wachten (de oplichters) ik vond dat die liftjes vrij vlot werkten maar ergens bij bergen lag een bruggetje waar het water over het brugdeksel liep ,de brugwachter moest vaak ergens vandaan komen hij kluste bij bij boeren en ja vanaf 75 zag je de bouw van de lift in een belgie,s tempo hele vele jaren later .
wij gaan proberen volgend jaar richting parijs te gaan en vndaar via canaal du long of du neverneas richting schalon en dan via nancy en dan via straatsburg of de maas terug te gaan maar dat is de wens of de fransen meewerken tja blijft een verrassing alles kan nog veranderen .
Wrotter , buiten de fransozen heb je ook nog te maken met de weergoden , Wodan en Zeus moeten wel genoeg water blijven sproeien anders gaat t erg stofffen in de kanalen....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Om even terug te komen op die bakken in het oude kanaal bij La Louviere meen ik, in de kolenstreek waar volk van Italiaanse afkomst is, jawel, vroegere mijnwerkers als gastarbeiders. Dat mooie gebouw met museum halverwege heet ook de "Cantine des Italiens."
Wij zijn daar diverse malen doorheen geweest en dat blikje wat uit het stalen gebinte neerdaalde, ja inderdaad was verrassing. Verder zagen wij wel altijd iemand lopen met een emmer en een schepje daarboven.
Omdat die schuiven die de bakken afsluiten altijd lekken en daardoor het evenwicht kunnen verstoren, scheppen ze in de spleet schepjes turf met zand gemengd om de lekken te dichten. Een keer knalde er een nagel uit de bak en sloegen ze een aangepunte bezemsteel in het gat. Toen duurde de tocht drie uren.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
@Do ,we hebben hier genoten van je prachtig mooie tocht door Frankrijk met je vrouw.
Ik ben niet zo'n frankofiel ,maar dat is geënt op het weg wegverkeer.
Ik ging dan ook altijd met frisse tegenzin er naar toe.
Maar zo gezien ,is het varen in Frankrijk totaal geen vergelijking met de weg.
Nogmaals bedankt ,en ook Ruud voor de beelden, van jullie reis.
Graag gedaan Waterman en alle anderen , in eerste instantie was ik helemaal niet van plan om een "blog" ofzoiets bij te gaan houden maar gaandeweg bleek het toch een leuke bezigheid.
Fijn ook dat Ruud de nodige noodgrepen heeft kunnen uitvoeren daardoor is het hele verhaal nog mooier aangekleed.
We zouden zo weer weg willen varen maar helaas moet er ook nog soms wat gewerkt worden.
Daarbij hebben we in t hoogseizoen de te vewachten drukte en vooral ook DROOGTE niet zo graag .
Het vroege voorjaar was voor ons de perfecte tijd , nog lang niet alles was open helaas maar de rust was in ruime mate wel aanwezig !
Wij hebben er ook flink van genoten en het was ook leuk om de reacties en vragen onderweg te beantwoorden.
Vandaag komt m'n orginele houten mast weer op de roef te staan , deze had ik vervangen door een kleinere ( lage ) aluminium exemplaar met extra led verlichting , ( bij plat liggen steekt ie niet over t voordek , wel prettig met al die sluizen )
Maar wat ik niet in de gaten had was dat m'n marifoonantenne nogal negatief verstoord werd door dat alu. ( Die staat er pal langsop ) vandaar dat mn mastje op de meeste foto's plat op t dek ligt .......
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
ik vond het een mooi verslag van de reis frankrijk brengt altijd verrassingen met zich mee vaak goed maar soms?? ,zag dat je de kraaienbergse plas op ging ,kwamen wij vroeger vrij vaak mede omdat onze vriend IJsbrand Roovers daar een eigen stuk ligplaats had ,
nu maar afwachten wat de volgende reis word??.