France

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: France

Bericht door RuudMal »

Goedemiddag,

Hierbij de foto’s van do, de laatste etappe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Do, bedankt voor het delen van je mooie verslag!
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: France

Bericht door sailor wim »

Do het is een pracht verslag, ik heb ervan genoten.
@Ruud ik denk dat een bedankje naar jou voor het plaatsen van de foto's afgewisseld met een YouTube link zeker ook op zijn plaats is.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: France

Bericht door KarelE »

Zeker Ruud en Do, hartelijk dank, ik heb genoten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: France

Bericht door frank »

Alweer iemand die op tijd zijn wensdroom in vervulling bracht. Do, deze belevenis zul je nooit meer vergeten en later heb je er nog mooie en spannende herinneringen aan.
Prachtig land, heel veel ruimte en mogelijkheden, maar ze moeten wel water in de kanalen houden anders stuift het zo als je langsvaart.
Mooi verslag met uitgebreide beeldbank.
En nu weer naar "Oost, West, Thuis is ook niet alles" :roll:
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: France

Bericht door Evert »

frank schreef: wo jun 29, 2022 11:40 am Alweer iemand die op tijd zijn wensdroom in vervulling bracht. Do, deze belevenis zul je nooit meer vergeten en later heb je er nog mooie en spannende herinneringen aan.
Prachtig land, heel veel ruimte en mogelijkheden, maar ze moeten wel water in de kanalen houden anders stuift het zo als je langsvaart.
Mooi verslag met uitgebreide beeldbank.
En nu weer naar "Oost, West, Thuis is ook niet alles" :roll:
Daar heb je een waar woord Frank. Wij hebben onze reizen naar Auxerre een stuk ingekort omdat er bij een sluis te weinig water staat. Er bonken daar een stel flinke keien onder het vlak door. Lekkage zitten wij niet op te wachten dus nu stoppen wij in Monéteau.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: France

Bericht door Evert »

Dank voor de mooie verslagen. Grotendeels in een regio waar wij niet komen. Ik heb er van genoten. Volgend jaar doen wij een klein stukje van die route.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: France

Bericht door quichot »

wrotter schreef: za jun 18, 2022 10:57 am vooral wat een werk het was om een bak omhoog te krijgen met een geladen spits er in een enorm gewicht
Het vernuftige eraan is nu juist dat een lege bak precies even zwaar is als een bak met een schip erin. En of dat schip nou leeg of geladen is maakt evenmin verschil.

Vóór ingebruikname Strepy was het de enige manier om het Canal du Centre te bevaren, al was het iedere keer weer spannend of ze het allemaal deden. Maar meestal kwam alles weer goed. Personeel was er wel, maar dat liet zich doorgaans niet zien. Na invaren zag je voor je neus een conservenblik aan een touwtje afdalen, en daar moest dan je vaarbriefje in. Die lange groene strook. Dat werd dan ergens tussen de het geheimzinnige stalen gebinte afgestempeld en daalde weer in hetzelfde blikje af.
Aan de einder zag je toen al langzaam maar zeker dat ruimteschip Strepy ontstaan. Dat heeft nog wel tien jaar geduurd eer het klaar was. Helaas was het toen ook met het oude Canal du Centre gedaan.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

in de vroeger jaren heb ik in België nooit een cent vaar rechten betaald ,wel een protocol gehad omdat we de vaarvlag vergeten waren ,tja een wonder ze konden niet zien dat we een varend schip waren als je dat ding niet in het geusje had (was een gewone sleepvlag) maar goed België he wel bij de grens moest je aardig wat frankjes in je papieren hebben als je uit frankrijk kwam maar ook als je frankrijk in voer bij de douane anders lag je zo maar een dag te wachten (de oplichters) ik vond dat die liftjes vrij vlot werkten maar ergens bij bergen lag een bruggetje waar het water over het brugdeksel liep ,de brugwachter moest vaak ergens vandaan komen hij kluste bij bij boeren en ja vanaf 75 zag je de bouw van de lift in een belgie,s tempo hele vele jaren later .
wij gaan proberen volgend jaar richting parijs te gaan en vndaar via canaal du long of du neverneas richting schalon en dan via nancy en dan via straatsburg of de maas terug te gaan maar dat is de wens of de fransen meewerken tja blijft een verrassing alles kan nog veranderen .
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Wrotter , buiten de fransozen heb je ook nog te maken met de weergoden , Wodan en Zeus moeten wel genoeg water blijven sproeien anders gaat t erg stofffen in de kanalen....
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: France

Bericht door frank »

Om even terug te komen op die bakken in het oude kanaal bij La Louviere meen ik, in de kolenstreek waar volk van Italiaanse afkomst is, jawel, vroegere mijnwerkers als gastarbeiders. Dat mooie gebouw met museum halverwege heet ook de "Cantine des Italiens."
Wij zijn daar diverse malen doorheen geweest en dat blikje wat uit het stalen gebinte neerdaalde, ja inderdaad was verrassing. Verder zagen wij wel altijd iemand lopen met een emmer en een schepje daarboven.
Omdat die schuiven die de bakken afsluiten altijd lekken en daardoor het evenwicht kunnen verstoren, scheppen ze in de spleet schepjes turf met zand gemengd om de lekken te dichten. Een keer knalde er een nagel uit de bak en sloegen ze een aangepunte bezemsteel in het gat. Toen duurde de tocht drie uren.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: France

Bericht door Waterman »

@Do ,we hebben hier genoten van je prachtig mooie tocht door Frankrijk met je vrouw.
Ik ben niet zo'n frankofiel ,maar dat is geënt op het weg wegverkeer.
Ik ging dan ook altijd met frisse tegenzin er naar toe.
Maar zo gezien ,is het varen in Frankrijk totaal geen vergelijking met de weg.
Nogmaals bedankt ,en ook Ruud voor de beelden, van jullie reis.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Graag gedaan Waterman en alle anderen , in eerste instantie was ik helemaal niet van plan om een "blog" ofzoiets bij te gaan houden maar gaandeweg bleek het toch een leuke bezigheid.
Fijn ook dat Ruud de nodige noodgrepen heeft kunnen uitvoeren daardoor is het hele verhaal nog mooier aangekleed.
We zouden zo weer weg willen varen maar helaas moet er ook nog soms wat gewerkt worden.
Daarbij hebben we in t hoogseizoen de te vewachten drukte en vooral ook DROOGTE niet zo graag .
Het vroege voorjaar was voor ons de perfecte tijd , nog lang niet alles was open helaas maar de rust was in ruime mate wel aanwezig !
Wij hebben er ook flink van genoten en het was ook leuk om de reacties en vragen onderweg te beantwoorden.
Vandaag komt m'n orginele houten mast weer op de roef te staan , deze had ik vervangen door een kleinere ( lage ) aluminium exemplaar met extra led verlichting , ( bij plat liggen steekt ie niet over t voordek , wel prettig met al die sluizen )
Maar wat ik niet in de gaten had was dat m'n marifoonantenne nogal negatief verstoord werd door dat alu. ( Die staat er pal langsop ) vandaar dat mn mastje op de meeste foto's plat op t dek ligt .......
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

ik vond het een mooi verslag van de reis frankrijk brengt altijd verrassingen met zich mee vaak goed maar soms?? ,zag dat je de kraaienbergse plas op ging ,kwamen wij vroeger vrij vaak mede omdat onze vriend IJsbrand Roovers daar een eigen stuk ligplaats had ,
nu maar afwachten wat de volgende reis word??.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: France

Bericht door paure nesci »

Canal de Vosges , hoe lang nog bevaarbaar ?
We zijn nu met de camper hier wat plekken aan t bekijken waar we vorig jaar gevaren hebben.
Afgelopen winter heeft de VNF zo te zien weer enkele kilometers oever aangepakt, mooi gedaan.
Maar voor hoeveel scheepsbewegingen ?
Dit kanaal heeft hier ( Chaumousey ) het hoogste punt en moet gevoed worden door t Lac de Bouzey.
4mei vorig jaar stond er aardig wat water en stroomde het voedingskanaal behoorlijk, nu schrikken we ons rot , hoe laag t water staat.
Ik vrees dat in juli (of eerder )het kanaal alweer gesloten is door watergebrek.
Heel triest om te zien ! AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: France

Bericht door wrotter »

nou dat begint alweer goed daar we zouden er niet langs komen maar het was eventueel een mooie afsnijding .
maar hopen dat het op andere kanalen goed blijft .
het rondje van ons zou ev worden richting brussel door naar charleroi en via canaal oise door nar parijs en dan de marne of via canaal de bourgonje naar nancy en op een of andere wijze terug naar ons land .
maar zien of de fransen mee willen werken aan ons tripje .
Plaats reactie