Eerste trip van dit seizoen
Moderators: sailor wim, frank
- sailor wim
- Berichten: 2575
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Eerste trip van dit seizoen
Hoi Erik,
Wat een reis zeg die oversteek.
Groeten Wim
Wat een reis zeg die oversteek.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Eerste trip van dit seizoen
Mooie ervaring, leuke film ook.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Eerste trip van dit seizoen
Geweldig! Bedankt voor het plaatsen. Graag iets mee info over boot, motorisatie en verbruik. Groet, Arnold
Re: Eerste trip van dit seizoen
Een mooie trip was het!
Boot is een polyester Aquabell 28 zeevisboot 9m x 3,2m, Volvo Penta D6/350 met heckdrive. Bij vlakke zee hebben we hele heenreis 20 knopen gevaren dan liep het motortje mooi rustig halfgas te snorren. Hoofddoel was wel om de motor heel te houden. Afgelopen winter heb ik o.a. besteed aan alle mogelijke onderhoudspunten van motor en Z-drive (snaren/filters/olie/rubbers), meteen ook van alles als reserve op boot gelegd. Voor veiligheid/navigatie hadden we bij ons; een bbm met 60 liter benzine, een fok van een zeilboot, reddingsvlot, marifoon + AIS, GSM, 2x plotter, papieren kaarten, Reeds Almanac. Stuk terugreis konden we op een gegeven moment nog maar 8 knopen halen vanwege wind tegen stroom. De boot zal het wel overleven, maar de rotklappen van de golven zijn op een bepaald moment echt niet leuk meer, tot rug- en hoofdpijn aan toe. Wat het meeste opvalt aan deze boot (hiervoor hadden we een stalen rondspant bakdekkotter) is dat 'ie in het geheel niet slingert. Andere ding dat opvalt is het verbruik; Bij alle snelheden in planee is het verbruik 1:1. Ik troost me maar met de gedachte dat een vliegtuig + hotelletje duurder en minder leuk is. Tot 10 - 12 km/h is het verbruik best netjes met 4l/h. Toch handig dit inzicht door de koppeling motormanagement - plotter.
Hele terugreis (300km) hebben we 17 uur over gedaan. De eerste 100km maar met 8 - 10 knopen vanwege snelheidslimiet op de Thames en later golfslag. Eenmaal op zee werden de golven steeds minder waardoor de snelheid steeds ietsjes omhoog kon. Eenmaal aan de Belgische kust hebben we maar besloten door te knallen naar Stellendam omdat de zee nagenoeg vlak was geworden en we niet zeker wisten wat de wind de volgende dag ging doen. Ramsgate, de Estuary, de Medway, Isle of Sheppey en de Thames zijn een aanrader voor watersporters!
Gr.
Erik
Boot is een polyester Aquabell 28 zeevisboot 9m x 3,2m, Volvo Penta D6/350 met heckdrive. Bij vlakke zee hebben we hele heenreis 20 knopen gevaren dan liep het motortje mooi rustig halfgas te snorren. Hoofddoel was wel om de motor heel te houden. Afgelopen winter heb ik o.a. besteed aan alle mogelijke onderhoudspunten van motor en Z-drive (snaren/filters/olie/rubbers), meteen ook van alles als reserve op boot gelegd. Voor veiligheid/navigatie hadden we bij ons; een bbm met 60 liter benzine, een fok van een zeilboot, reddingsvlot, marifoon + AIS, GSM, 2x plotter, papieren kaarten, Reeds Almanac. Stuk terugreis konden we op een gegeven moment nog maar 8 knopen halen vanwege wind tegen stroom. De boot zal het wel overleven, maar de rotklappen van de golven zijn op een bepaald moment echt niet leuk meer, tot rug- en hoofdpijn aan toe. Wat het meeste opvalt aan deze boot (hiervoor hadden we een stalen rondspant bakdekkotter) is dat 'ie in het geheel niet slingert. Andere ding dat opvalt is het verbruik; Bij alle snelheden in planee is het verbruik 1:1. Ik troost me maar met de gedachte dat een vliegtuig + hotelletje duurder en minder leuk is. Tot 10 - 12 km/h is het verbruik best netjes met 4l/h. Toch handig dit inzicht door de koppeling motormanagement - plotter.
Hele terugreis (300km) hebben we 17 uur over gedaan. De eerste 100km maar met 8 - 10 knopen vanwege snelheidslimiet op de Thames en later golfslag. Eenmaal op zee werden de golven steeds minder waardoor de snelheid steeds ietsjes omhoog kon. Eenmaal aan de Belgische kust hebben we maar besloten door te knallen naar Stellendam omdat de zee nagenoeg vlak was geworden en we niet zeker wisten wat de wind de volgende dag ging doen. Ramsgate, de Estuary, de Medway, Isle of Sheppey en de Thames zijn een aanrader voor watersporters!
Gr.
Erik
- Marie Christina
- Berichten: 4465
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Eerste trip van dit seizoen
Pfoe, knobbelig ritje.
By the way: Monteer je de radarreflector even op de juiste wijze?
Dan heb je een kansje dat je nog waargenomen wordt op radar ook.
By the way: Monteer je de radarreflector even op de juiste wijze?
Dan heb je een kansje dat je nog waargenomen wordt op radar ook.

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Eerste trip van dit seizoen
Dank voor de tip, Menno. Zo staan ze op alle plaatjes van de watersportwinkels
Op vaarbewijzen.nl staat 'ie zo gemonteerd;

Weer een winterklusje erbij.
Gr.
Erik


Weer een winterklusje erbij.
Gr.
Erik
- Marie Christina
- Berichten: 4465
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Eerste trip van dit seizoen
Dit is de juiste methode inderdaad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Eerste trip van dit seizoen
Hoi Erik, Bedankt voor de gegevens over de boot/aandrijving/verbruik. Dat maakt de film nog leuker
. Groet, Arnold (max. 14 km/u)
