vakantie belgie frankrijk

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

vakantie belgie frankrijk

Bericht door meester »

Wij gaan morgen met de Helleveeg op vakantie. Richting belgie en frankrijk. Doel is de Somme. Nu wil ik vanaf Wemeldinge de Schelde opzeilen. liefst natuurlijk voorstrooms. We gaan dan richting Brusel. Zijn er langs de zeeschelde ligplaatsen geschikt voor een platbodem van 16mtr? anders moet ik het hele stuk in een keer varen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: vakantie belgie frankrijk

Bericht door sailor wim »

Hoi Nico,
Tegenover Antwerpen (royersluis) is een drijvend wachtsteiger.
Je mag hier aan de binnenkant afmeren en overnachten.
Mocht je het tij en de wind meehebben kan je ook doorvaren de Rupel op naar Boom.
Daar mag je aan het veersteiger afmeren, binnenkant zonder overleg.
Aan de buitenkant in overleg met de pontbaas.
Je zal denken waarom naar Boom?
Wel met een jacht mag je niet in de zeesluis naar Brussel maar je moet door de sluis van Klein Willebroek en dat is tegenover het steiger bij Boom.

Overweging;
Je wil door Brussel vanwege het hellendvlak neem ik aan.
Ik zou de hele Schelde varen ( Antoing bunkerstation en de Aldi ) tot aan de bron en de sleeptunnel van het Canal de St-Quentin kiezen.
Op de grens ontvang je een formulier maar geen vignet dit moet je kopen bij het kantoor (vlak bij het treinstation) van de VPF in de stad St-Quentin (jachthaven dicht wegens reno)
Het is allemaal wat langer als via het kanaal du Nord.
Ik vind namelijk het kanaal du Nord niks met zijn 80 mtr. spitsmaatsluizen.
Tenzij je met twee lange schepen op pad gaat.
Dan hoef je niet met een spits kontakt te leggen en er mee op te varen.

Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: vakantie belgie frankrijk

Bericht door frank »

OK meester,

Als je wat van de Somme wilt weten, dan kijk je toch even op mijn site..
Daar staat onder het kopje 'reizen' een verslag over de reis naar St Valery sur Somme.

www.machinekamer.nl/hylke
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: vakantie belgie frankrijk

Bericht door meester »

Wim,
Ik ben al eens via Gent en Antoing naar Parijs gevaren, we wilde nu een een andere route heen.
lijkt me leuk eens in Brussel rond te struinen en die kunstwerken te doen.

Frank, ik heb het wel eens gezien maar zal het nog eens doorlezen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Robin
Berichten: 28
Lid geworden op: di feb 14, 2012 8:52 pm

Re: vakantie belgie frankrijk

Bericht door Robin »

Hey WIm,

Is dat nieuw dat je de zeesluis in brussel niet mag nemen met een jacht? Ik ben daar al enkele keren versluisd, één keer samen met een 80m duwstel (sluis 100m en wij 18) of misschien wordt ik niet aanzien als jacht 8)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: vakantie belgie frankrijk

Bericht door sailor wim »

Hoi Robin,
http://www.vzw-iwv.be/download/sluizen.pdf (blz. 37)
Met de beroepsvaart mag een jacht toch meeschutten.
Ik ben in 2008 na een evenenment bij de BRYC de toegang tot de zeesluis geweigerd en moest terug naar Klein Willebroek.
Vandaar mijn stellige reactie.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vakantie belgie frankrijk

Bericht door ErikH »

Zelf net terug van een rondje Belgie, onderweg in Brussel de Helleveeg tegen gekomen. Wat een mooi en stoer schip. Eindelijk weet ik waar de forumnaam vandaan komt, de oplossing ligt nogal voor de hand.

Niet de mooiste foto, maar zelf kun je ze niet zo maken;

Afbeelding

Grotere formaat (6 Mb) kan ik je mailen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: vakantie belgie frankrijk

Bericht door quichot »

sailor wim schreef:Ik ben in 2008 na een evenenment bij de BRYC de toegang tot de zeesluis geweigerd en moest terug naar Klein Willebroek.
Vandaar mijn stellige reactie.
Des te idioter is het dat ze op Klein Willebroek geen vignetten verkopen, en je daarvoor vriendelijk doorverwijzen naar...de zeesluis (Wintham)!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: vakantie belgie frankrijk

Bericht door meester »

Was een korte ontmoeting, Erik. maar ja dat heb je met kinderen aan boord. vanaf brussel naar het hellend vlak war we boven overnacht hebben. daarna door naar Thieu en verder door om via pommereul (oid0 naar het canal du nord te gaan. toch niet gedaan omdat we even gas en olie moesten tanken in Antoing. bij het zwemmen alle kinderen aan de diarree en op het punt gestaan terug te gaan. het water is in wallonie en de franse grens zeldzaam smerig en mijn jongens willen vaak zwemmen. toch door naar canal du Nord en la Somme. cana du Nord moten ze nu wel erg snel gaan vervangen. Als je opvaart met de beroepsvaart haal je max 7km/u. de Somme heeft de afmetingen de uitstraling van de Waver. ik had iets meer rivier verwacht. Wel zijn alle sluizen opgeknapt met europees geld en het personeel rijdt met je mee. Het gaat allemaal erg langzaam en als ze dan ook s'avonds een kanaalpand half leeg laten lopen kan er helemaal niet gevaren worden. Dus bij Amiens omgedraaid en terug (mede door het nog steeds sluimerende diarree probleem) omdat het niet in te schatten is hoelang het allemaal nog zou duren. Op de terugweg lagen we zelf in een kanaalpand wat ze perongeluk leeg lieten lopen. gelukkig hebben we niet veel water nodig en konden we in de ochtend toch nog de sluis in. hierna was het kanaalpand weer een dag uit de roulatie. terug over lille en Gent en aansluitend nog heerlijk in zeeland en biesbos gevaren. na een afsluitend superheet weekend op de kaag nu weer aan het werk
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie