het perfide Albion

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

het perfide Albion

Bericht door quichot »

Deze week ben ik opstapper a/b van een trimaran, die van Portsmouth naar Vlissingen moet worden gebracht.
Dus een klein weekje of line.
Houdt u allen haaks!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: het perfide Albion

Bericht door popeye »

Kwamen ze ballast te kort? :wink:
Veel plezier en goede vaart!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: het perfide Albion

Bericht door ErikH »

Wat een bofkont met de huidige weersvoorspellingen!

Veel plezier.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: het perfide Albion

Bericht door quichot »

De reis is tijdelijk onderbroken door de aanhoudende NO-wind. We willen persé niet motoren. Eigenlijk ook geen optie met een bb-motor. Kruisen is evenmin een optie. Bij gaand tij al helemaal niet, en bij komend tij zijn wind en tij tegengesteld waardoor steile golven je terugwerpen en de winst grotendeels teniet doen. Bovendien is het verboden te kruisen in de shipping lanes als de koers daar niet haaks op is. We zijn tot Eastborn gekomen en gaan pas weer verder als de reis is bezeild. Misschien loop komende week, de weekendtas staat klaar!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: het perfide Albion

Bericht door quichot »

Zondag kondigde zich ruimende wind aan voor dinsdag, dus maandag per EasyJet en trein naar Eastborne, waar de trimaran Raban was achtergelaten vorige week.
Dinsdag zeer goede wind uit ZO, dus in no time voor Dover voor de oversteek. We hadden het grote voorzeil op de boegspriet gezet en vlogen met 11 knoop over de golftoppen. Helaas knapte de val daarvan, en verloren we een half uur om die enorme lap, rollend op de golven, te bergen. Een lastige klus, want de BB drijver was er overheen gevaren. We hadden al het staande want vernieuwd en het lopende wand nagezien, maar dit was typisch zo'n averij die voortkomt uit onbekendheid met alle verborgen gebreken van een aldaar gekochte boot. Niettemin konden we hoog aan de wind de shipping lanes oversteken onder 80 graden (mag eigenlijk alleen maar haaks, maar die 10 graden afwijking met 8 knoop leek ons veiliger dan haaks op de motor met 5 knoop).
Alles ging zo gezwind dat we besloten niet Calais aan te lopen, maar lekker aan de hoge wal met ZO wind naar Dunkerque door te varen, waar we in de avondschemering afmeerden.
De volgende morgen met croissants en verse baquetjes weer op weg. De wind was geruimd naar ZW 4. Een voordewindse koers dus, wat met een trimaran niet handig is, want die haalt zijn snelheid uit halve winden. Maar gelukkig werden we naar open zee gedirigeerd door de Belgische kustwacht, vanwege een militaire oefening. Iets om dus, maar wel weer dik 8 knoop!
Voorbij Oostende luwde de wind en gezapig voor het lapje met 5 knoop NW-waarts. Daardoor pas laat in de middag voor Walcheren. Toen kromp de wind weer en trok hij aan, dus de vaart kwam er weer in. Tegen middernacht vlogen we naar de Maasvlakte waar we in no time de laatste shipping lane Europoort kruisden.
Voort ging het met matige wind langs de kust. Rond 2 uur voor Scheveningen langs, af en toe passerende vissers groetend, ships passing in the night. Net voorbij Noordwijk een megabui uit het ZW, met wind aantrekkend tot 6, met uitschieters naar 7. We besloten de fok te bergen en een rif in het grootzeil te steken. De achterop komende zeeën werden al spoedig hoger, maar veel last hadden we daar niet van. Af en toe van zo'n breker afsurfend haalden we 12 knoop, zodat we rond 1/2 5 IJmuiden aanliepen. In de beschutting van de zuiderpier konden we gecontroleerd gijpen om op het lapje naar binnen te lopen. Om 5 uur eindelijk te kooi. Dachten we... De douane dacht daar anders over: we vielen in een landelijke actie om ieder schip dat Nederland aanliep te controleren. Om 6 uur waren ze eindelijk opgerot en konden we wat slaap inhalen, want op zee deden we alleen beurtelings hazeslaapjes.
11 uur door de sluis, en op de enkele fok met 6 tot 8 knoop het Noordzeekanaal over. Rond het middaguur stapte ik af achter het Centraal. Op 5 minuutjes lopen wachtte mij een warme douche!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie