Vaarplan 2014

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Vaarplan 2014

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Vorig jaar genoten met de fiets over de RAvelroute bij Thuin.
Nu vind ik met behulp van een folder overgehouden van de boatshow in Gent nog een RAvel route die bij ons vaarwater begint.
http://www.routeyou.com/nl-nl/route/vie ... e-150-a.nl
En moet je eens kijken waar die langs komt :)
Ook langs Sosoye wat te boek staat als een van de mooiste dorpjes van Wallonië.
Ik weet nog van lang geleden dat ik afmeerde aan een loskade bij Anhée net bovenstrooms de spoorbrug met een mooi uitzicht op een ruïne.
http://goo.gl/maps/3DeS1
Later kwamen er huizen met vervelende kinderen, je durfde je boot niet meer alleen achter te laten.
In die tijd werd de camping bij de stad ook gesloopt, maar nu op maps zie ik toch weer een stacaravan park o.i.d.
Zou ik daar kunnen afmeren?
Gr Wim.
Ps. ook fietsroutes gevonden die bij Luik en Hoei starten met een lage moeilijkheidsgraad.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Vaarplan 2014

Bericht door Pleysant »

Beste Wim,
verleden jaar op de terugweg gelegen,niks geen last gehad,zijn mooie luxe villa's gebouwd,
ben nog over de spoorbrug gelopen naar de andere kant en hierna via het bospad naar de ruine boven gelopen,prachtig uitzicht.
Naderhand kwamen er meer boten te liggen.
Denk dat ik er dit jaar in de opvaart weer ga overnachten,beter als in Dinant.

Vrg,Ed
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Vaarplan 2014

Bericht door sailor wim »

Hoi Ed,
Natuurlijk zijn die kinderen ouder geworden en zal het anders zijn.
Toch ben ik blij met jouw ervaring daar.
Ik heb er toen net zoals nu in Namen mijn anker laten vieren.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vaarplan 2014

Bericht door popeye »

sailor wim schreef: Ik heb er toen net zoals nu in Namen mijn anker laten vieren.
Of ben je al weer onderweg Wim?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Vaarplan 2014

Bericht door sailor wim »

popeye schreef:
sailor wim schreef: Ik heb er toen net zoals nu in Namen mijn anker laten vieren.
Of ben je al weer onderweg Wim?

Groet, Jack.
Ik heb er toen net zoals nu (2013) in Namen mijn anker laten vieren.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Vaarplan 2014

Bericht door Pleysant »

sailor wim schreef:Hoi Ed,
Natuurlijk zijn die kinderen ouder geworden en zal het anders zijn.
Toch ben ik blij met jouw ervaring daar.
Ik heb er toen net zoals nu in Namen mijn anker laten vieren.
Gr Wim.
zo leg ik het schip weleens aan de ketting met slot en als extra mijn anker overboord,
de ketting hoor je tenminste als ze eraan zitten.
3 jaar geleden dacht ik, zijn kennissen van ons bij Chataux therrie nog los gegooid diep in de avond,
daar ga ik nooit liggen.

Vrg,Ed
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vaarplan 2014

Bericht door quichot »

Als we nergens meer durven afmeren waar ooit iemand door kwajongens is losgegooid, dan kunnen we beter thuisblijven. Het gebeurd echt overal, maar we onthouden vooral de plekken waar het onszelf of kennissen overkwam. Zo ben ik eens losgegooid tegenover Teijlers in het o, zo keurige Haarlem, maar dat heeft mij er niet van weerhouden om er nog tientallen keren naar terug te keren.
Wat helpt is het die rotjochies zo moeilijk mogelijk te maken. Zelf vaar ik de trossen, die ik dubbel lus op de walbolders, op de motor panstrak, en aan boord beleg ik die op de bolders aan de waterkant. Moeten ze toch over mijn hoofd naar de andere kant lopen, waarvoor ze te laf zijn.
De ANWB raadde in de vaargids van 1982 trouwens al aan om in Wallonië op stromend water het anker erbij te zetten. Kleine moeite. Verder niet gek laten maken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Vaarplan 2014

Bericht door schipper-willem »

Goedenavond, helaas heb ik nog geen vaarplan, ik teer op vorig jaar, en zal nog wel even broeden aleer ik mijn plan trek, mogelijk ga ik nog wat doorsparen voor een betere voortstuwing in de Vrijbuiter, tot 40 pk gaan die prijzen nog wel maar wil je iets meer ben je zomaar een paar duizend euries meer kwijt.
De oude Mercedes gebruikt nogal wat brandstof, een liter of 4 p.u. en langzamer draaien maakt daarbij geen noemenswaardig verschil.
Voor zo'n 38 pk, het is de kleinste in de OM 636 vind ik het toch een aardige verbruiker, en starten gaat ook steeds moeizamer.
Natuurlijk kan je ook aan revisie denken, dat scheelt je al gauw een 2 a 2 en een half duizend euro, maar ook de uitlaatgassen hinderen als je buiten stuurt, het wervelt achter het windscherm terug, en wordt je heerlijk high.
In de 60er jaren werd aan mijn vader het advies gegeven de carterdampen die vrijelijk in de machinekamer stroomden naar buiten te geleiden, daar dat toch niet zo bevorderlijk is voor je luchtwegen.
Vandaar dat ik een wat schonere uitstoot wenst achter mijn rug.
Als jullie suggesties hebben, hou ik mij aanbevolen, ik zoek iets van zo'n 50 pk voor misschien volgend jaar.
Groeten, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vaarplan 2014

Bericht door Marie Christina »

Drinkwaard verkoopt prachtige Mitsubishi karretjes.
Vaak ook gereviseerde inruilers.
Een motortjes die ik van harte kan aanbevelen.
's zomers / 's winters: sleuteltje draaien is lopen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Vaarplan 2014

Bericht door sailor wim »

Deze link komt na Givet in beeld, al jaren bestudeer ik die.
http://www.canalenchanteur.com/nl/accueil.htm#
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vaarplan 2014

Bericht door quichot »

Wim, ik hoop dat dit allemaal nog bevaarbaar is als vrouw en ik ons werkzame leven kunnen afsluiten. Nog een paar jaartjes...
Willem, ik heb in 2007 wel voor revisie gekozen, gewoon vanwege de centen. Behalve een nieuwe motor, die ik misschien nog wel had kunnen betalen, hingen er in mijn geval hoge bijkomende kosten boven mijn hoofd voor nieuwe fundatie en dure aanpassingen aan de koppeling, maar ja, ik zat dan ook in de categorie 100 pk+.
Wel had ik daarvoor al met succes een omleidinkje gemaakt van de carterontluchting naar de luchtinlaat. Sparend voor de revisie was ik in elk geval al wel verlost van die carterdampen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vaarplan 2014

Bericht door popeye »

quichot schreef:Wim, ik hoop dat dit allemaal nog bevaarbaar is als vrouw en ik ons werkzame leven kunnen afsluiten. Nog een paar jaartjes...
Er zijn meerdere mooie routes naar het zuiden quichot, en daar is er vast nog wel een van open wanneer jullie er aan toe zijn.
Als je niet zo lang kan wachten kun je overwegen om je schip in etappes naar het zuiden te (laten) varen, en in je vakantie een aantrekkelijke route in Frankrijk te varen.

Jammer dat er alleen uitgebreide informatie is over canal entre Champagne et Bourgogne. Ik had het uitgeprint bij mij in 2010.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vaarplan 2014

Bericht door quichot »

Jack, mijn neef, ex-beroepsschipper (heeft nu een scheepvaartgerelateerde walfunctie) heeft me zelfs een keer aangeboden ons schip naar het zuiden te varen, maar daar heb ik geen gebruik van willen maken. Een belangrijk deel van mijn bootliefde is namelijk ook even lekker naar boord te gaan op de ligplaats. Soms zit ik alleen maar even een uurtje in de stuurhut over het water te turen met een bakkie leut erbij. Heerlijk! Bovendien is de voorzomer de ideale tijd voor het eeuwigdurende onderhoud aan de buitenzijde.
Maar evengoed dank voor je suggestie!
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vaarplan 2014

Bericht door popeye »

quichot schreef:Jack, mijn neef, ex-beroepsschipper (heeft nu een scheepvaartgerelateerde walfunctie) heeft me zelfs een keer aangeboden ons schip naar het zuiden te varen, maar daar heb ik geen gebruik van willen maken. Een belangrijk deel van mijn bootliefde is namelijk ook even lekker naar boord te gaan op de ligplaats. Soms zit ik alleen maar even een uurtje in de stuurhut over het water te turen met een bakkie leut erbij. Heerlijk! Bovendien is de voorzomer de ideale tijd voor het eeuwigdurende onderhoud aan de buitenzijde.
Maar evengoed dank voor je suggestie!
Guido
Een soort schuurisme zeg maar.
Man bijt hond
Schuurisme: in dit onderdeel komt ter sprake dat veel mannen in hun schuur verblijven om creatief bezig te zijn of andere bezigheden. ...
Ja...., wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen!

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door popeye op vr feb 14, 2014 5:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Vaarplan 2014

Bericht door wout.bij »

schuurisme, nog nooit van het woord gehoord, wel van het fenomeen zelf, ik heb namelijk een hokje, en word daar dan ook regelmatig in geplaatst, al dan niet vrijwillig, en ook door mensen met een hokjesgeest, maar dat is weer wat anders, mijn hokje is mij dus heilig,
en ja, ook mijn hokje op de boot mag graag bezocht worden op momenten dat ik niets te doen heb en niets doen wil, lekker in gedachten een bult werk verzetten, ook leuk.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Plaats reactie