Vaarplan 2015

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vaarplan 2015

Bericht door popeye »

KarelE schreef:Mooie foto, mooie herinnering.
Het blijft een aparte belevenis, dat varen door een tunnel.
Helemaal alstie zowat 5 km lang is.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Vaarplan 2015

Bericht door KarelE »

Het Souterrain de Riqueval is zelfs 5.670 meter lang!
Daar zit je zo'n 2 uur lang achter een 'toueur', een elektrische sleepboot die zichzelf aan een ketting op de bodem van het water voorttrekt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vaarplan 2015

Bericht door quichot »

Is dat die tunnel in het canal st quentin? Zo ja, dan ben ik daar over een paar dagen. Nu in Lille. Precies een week onderweg, dus aardig op schema. Ik heb maar 30 dagen gekocht, dus moet uiterlijk 12 juni in Givet zijn. Dus ben ik wel blij met die stroom daar, Wim!
Maar nu eerst wachten op familie die per thalis naar Lille komt, en dan naar Parijs.
Als ik weer wifi heb meld ik me wel weer.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Vaarplan 2015

Bericht door KarelE »

Ja, dat is'm. Ik ben er een aantal jaren geleden als 'bemanningslid' van de Westropa mee doorheen gegaan. In St. Quentin weer op de trein naar huis gestapt. Ik heb er ergens op het forum een verslag van geschreven.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vaarplan 2015

Bericht door quichot »

Heel relaxed, die afstandsbediening die je meekrijgt. Kan je lekker je eigen tempo bepalen. Schutten gaat supersnel. Nu in Cambrai voor lunch en supermarché. In Lille is m'n fiets gejat. Stond aan de ketting! En vanmorgen op een kei geknald waardoor boegschroeftunnel is ontzet. Gelukkig heb ik 28 jaar zonder gevaren, dus het oude handwerk zit nog in mn systeem. Nog niet verleerd. Voort gaat het, voort!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Vaarplan 2015

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Vande week afgemeerd bij Bataville leuk dorpje wat mij doet denken aan een van de vele Militaire basis waar ik wel eens kwam.
Alles was in Bataville sport,zwem,voetbal en ik dacht ook een bioscoop en een Coop.
Verder zijn aan en verder van het kanaal de levensmiddelen winkels dun gezaaid.
Dus daarom deze stop in Niderviller om 3 km naar de Lidl te fietsen.
Frank had mij per sms gewaarschuwd over de 16mrt diepe sluis.
Hij had het over de stroeflopende drijvende bolders.
Maar niet over een 3de huurboot die zich met geweld ook naar binnen drong.
Gelukkig had ik zowel het neusje als een heftruck band op de neus en ben zo diagonaal tegen de beton schrapend naar boven gegaan.
Meneer lag zo vast en verkeerd opgeknoopt dat zodra ik voorbij de drempel was en mijzelf wat meer ruimte gunde tot aan de balk van de deur ik toch maar naar voren geperst bleef worden.
Daarna ontstond ereen race tussen de twee huurboten want ja twee Duitsers met gelimiteerde pk's en ongeremde smoelen moeste natuurlijk weer eerst bij de volgende sluis zijn. Helaas die zijn erniet tot aan Arzwiller.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vaarplan 2015

Bericht door popeye »

sailor wim schreef:Hoi,
Vande week afgemeerd bij Bataville leuk dorpje wat mij doet denken aan een van de vele Militaire basis waar ik wel eens kwam.
Alles was in Bataville sport,zwem,voetbal en ik dacht ook een bioscoop en een Coop.
Verder zijn aan en verder van het kanaal de levensmiddelen winkels dun gezaaid.
Dus daarom deze stop om 3 km naar de Lidl te fietsen.
Frank had mij per sms gewaarschuwd over de 16mrt diepe sluis.
Hij had het over de stroeflopende drijvende bolders.
Maar niet over een 3de huurboot die zich met geweld ook naar binnen drong.
Gelukkig had ik zowel het neusje als een heftruck band op de neus en ben zo diagonaal tegen de beton schrapend naar boven gegaan.
Meneer lag zo vast en verkeerd opgeknoopt dat zodra ik voorbij de drempel was en mijzelf wat meer ruimte gunde tot aan de balk van de deur ik toch maar naar voren geperst bleef worden.
Daarna ontstond ereen race tussen de twee huurboten want ja twee Duitsers met gelimiteerde pk's en ongeremde smoelen moeste natuurlijk weer eerst bij de volgende sluis zijn. Helaas die zijn erniet tot aan Arzwiller.
Gr Wim
Ik trof daar in 2011 ook twee huurboten met vervelende Duitsers. Die liepen in hun blote kont. :shock:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Vaarplan 2015

Bericht door frank »

popeye schreef:

Ik trof daar in 2011 ook twee huurboten met vervelende Duitsers. Die liepen in hun blote kont. :shock:

Groet, Jack.
Dat is heel normaal bij dat volk, die voelen zich na de "Wende" letterlijk 'uitgekleed' :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vaarplan 2015

Bericht door quichot »

Duitsers en huurboten: een explosief mengsel! Ben eens gewaarschuwd voor het sluisje van Nauerna door de sluiswacht. 'Ga maar een beetje naar achteren, want er komt een huurboot met Duitsers naar buiten!' Niks te veel gezegd: van remming naar remming kaatsend kwamen ze uiteindelijk uit de sas. 7 man met schipperspet lachend aan dek.
Wij zijn inmiddels in Chauny, en gaan vanmiddag door naar Compiègne. Vandaar zien we verder. Parijs is dan nog 188 km verder, en met die drukte en stroming aldaar op de Seine weet ik niet of dat zonder boegschroef een goed idee is. Hier op het rustige water heb ik 'm eigenlijk niet nodig. Ik overweeg een ommetje naar Reims en Epernay, om de Maas afzakkend via Charleville naar Belgenland af te zakken, en daar op een werf even naar de boegschroefbuis te laten kijken. Volgens mij is er niets echt stuk, maar is de buis niet meer zuiver rond, waardoor de schroef aanloopt.
Als ik weer wifi heb laat ik wel weer wat horen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vaarplan 2015

Bericht door popeye »

popeye schreef: Ik trof daar in 2011 ook twee huurboten met vervelende Duitsers. Die liepen in hun blote kont. :shock:
quichot schreef:Duitsers en huurboten: een explosief mengsel! 7 man met schipperspet lachend aan dek.
Oh ja, enkelen wel met pet! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Vaarplan 2015

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Ergens onderweg naar Arzwiller kom ik een Zwitser tegen wij raken aan de praat en ruilen wat bier ik krijg de "kikker" en hij krijgt de "slak" van brouwerij Caracole nabij Waulsort na veel gesprek gaat hij zachtjes maar zeker naar de huurboot terug en ik zie wat uren later een kikker springen.
Afbeelding
De volgende dag zijn wij voor de laatste tunnel die naar het hefwerk van Arzwilller leidt.
Afbeelding
Men moest om verschillende reden een stel wielen wisselen.
De monteurs hebben met vijzels de boel opgetild maar niet het gewicht in de bak laten weglopen en plots zakte de boel door de hoeven.De VNF meldt dat dit rond 15 juni weer in orde zal zijn. Nou ik denk dat er flink gestecheld zal worden over de schuldvraag voor dat er ook maar een electrode gelast gaat worden.
Afbeelding
Op vele stille plekken overnacht hier bij de Alte Mule voor de tunnel ingang.
Afbeelding
Dan terug naar het kolenkanaal waar nieuwe gratis havens gebouwd zijn met gratis water en stroom.
Afbeelding
Het kanaal is soms zeer smal en ondiep bij 5km/h trok ik soms nog een gat in het water.
Nu zo vlak voor Sarreguemines vind ik dit veel gefotografeerde schip wat de afmetingen van een spits heeft.
In deze stad blijven wij twee nachten.
Ik voer al twee dagen achter de Rheintreue van Kurt Fritzse aan een voormalig rijnschip met een Deutz diesel om te smullen.
Hij is in het bestuur van de http://www.dtmv-online.de/site/ en ziet de IJtunnel 1 graag in Leer waar een feest zal zijn in augustus.
Die zelfde avond wordt er met Dirk Uitzetter gebeld want dat is ook een gezamenlijke bekende.
Dirk laat mij via Kurt horen dat wegblijven echt niet kan.
Ik zeg toe nou misschien in 2017 dan is het volgende feest daar.
Van Kurt leen ik een kaart van de Moezel en krijg advies over ligplaatsen, vanavond overleg met Gineke, wij ruilen vlaggen ik een van ons forum en van hem krijg ik ereen van de duitse club.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Vaarplan 2015

Bericht door sambeek »

Mooi verslag hoop voor jullie dat er niet te veel schade is aan buis bs. Zit die voor opgelast aan buitenzijde?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vaarplan 2015

Bericht door ErikH »

Het weer is in ieder geval o.k.! Fijne verdere vakantie.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Vaarplan 2015

Bericht door sailor wim »

sambeek schreef:Mooi verslag hoop voor jullie dat er niet te veel schade is aan buis bs. Zit die voor opgelast aan buitenzijde?
Hoi,
Er is geen schade aan de boot. De rubberheftruckband hangt aan een lange D sluiting aan de steven en het rubberneusje zit geklemd over de steven en met een dunlijntje ook aan de D sluiting.
Op de hoeken achterop hebben wij altijd een paar lekke stootwillen hangen en dat werkt goed.
Trouwens totnutoe pas een stootwill in/bij een sluisdeur gepromoveerd tot hoek will.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Vaarplan 2015

Bericht door sambeek »

Ik meende een berichtje van jou te lezen (betreffende tunnel boegschroef) maar die was quichot.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie