Heavy Metal Goes around the world

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door sambeek »

Hé bikkels, beide beterschap toegewenst.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

De positie en voortgang van 18-01-18 16:00 uur op de kaart

Afbeelding

Afbeelding

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door frank »

Doet me denken aan mijn grote held, Robin Knox Johnson die in de zestiger jaren helemaal alleen in een zelfgebouwd zeiljacht rond de wereld ging.
Dat spelen met de zeilen, het bijliggen bij storm, in elkaar geflansde zelfstuur hulpjes.
Dat waren nog eens spannende tijden.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Richard van den Berg »

Kijk, het mooie weer opzoeken!

Het kan nog steeds verkeerd gaan (in het engels): http://www.volvooceanrace.com/en/news/1 ... ember.html
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

Hierbij nog de positie en voortgang van gisteren 19-01-2018 12:00 uur

Afbeelding

Afbeelding

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Marie Christina »

Dat gaat mooi gestaag!
Voel toch wel lichte jaloezie... :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

Menno,

Zeker bij mij ook wel. maar een iets groter bootje mag ook wel. 11 meter lijk mij redelijk afzien.
de golven blijven erg groot. mogelijk dat er een lange deining staat dan heb je nog een beetje comfort.

Maar ze liggen goed op koers voor "de overkant".

Lekker wind mee en en 120 M per dag is ook niet niks voor een 11 m bootje.

Afbeelding

kijk maar eens op https://www.windy.com/

gr
Ruud
Laatst gewijzigd door RuudMal op ma jan 22, 2018 9:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Swiebertje is weer dood. Oververhit. Nu weer alles op de hand sturen. We proberen het heel relaxed te doen zodat we het nog 2 weken volhouden. Nu een hete dag, zon, 16 kts oost, 2 m golven. We moeten wel beter zijn nu, want er moetweer gewerkt worden. Afwas van een halve week wegwerken, kuip enigzins ontzilten en de genua is nu naar beneden omdat er een naad losgescherd is. De watermaker staat lekker te pruttelen. Zojuist nog de laatste nieuwtjes bijgekletst op ons nederlandse netje ssb. De accu staat nog steeds op 100%.
Positie 12.45 uur 20-1-2018 16.46N, 036.40West. Misschien ga ik vandaag weer vissen, maar doordat er nu voortaan altijd iemand achter het roer moet zitten, hou je geen tijd over voor iets anders.
Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

En hierbij de posities en voortgang van 20-01-2018 12:45 uur

Afbeelding



Afbeelding

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Zondag. mooi zonnig en lekker windje van achter. De wind begint toch langzamerhand iets minder te worden, en de golven dus ook. Als er een windvlaag kot, dan worden de golven ook gelijk een stuk hoger. Als de windvlaag na enkele minuten over is, dan wordt de oceaan ook gelijk iets minder wild. We gaan de zeilen verzetten. om iets gunstiger te koersen of om iets harder te gaan, en dan ook taurus weer proberen want alle beetjes helpen. Wanneer we taurus aan hebben, dan koerst hij even goed, maar hij zwaait wel 30 grd naar links of rechts. Soms geeft dat niet, maaar als dan de wind aan de andere kant in het zeil komt, moet je corrigeren.Soms schiet hij ook tever door, zodat de zeilen gaan klapperen en we stil vallen, en dan kan taurus ook niet meer corrigeren. Heel vervelend dus. Maar als hij aanstaat, dan surft hij met de golven mee over het water, en dat bijsturen hoeven wij dan weer niet te doen, dus dat is wel handig. Dus de hele dag druk met zeilen en rusten. Rond de middag na het ssb netje, laten we de zeilen zakken en duik ik het water in. Lekker warm! Heel mooi helder blauw. Ik ga aangelijnd het hulproer schoonmaken want er zit een centimeters lange algenbaard aan het roer met roertje. Kan ik vanaf het zwemplateau niet bij. Het is bijna onbegonnen werk want de zee klotst en golft nog zo hard, dat het gevaarlijk voor me is. Ik kan me snel verwonden aan het zwieberende roer, dus snel er weer uit. Maar het meeste is eraf. We hijsen de zeilen en trimmen ze. Ik zet taurus aan, en roep naar Yvonne die binnen is;Snel zeilpak aan. Er komt een bui vergezeld van 30 kts wind! Regen. Dat is lang geleden. De boot was echt goor geworden van al dat woestijzand dat nog steeds meekomt met de passaatwind. Ik zie de zeilen en mast weer wit worden. De vallen en schoten krijgen weer bijna hun oorspronkelijke kleur terug. Yvonne pakt een vaatdoekje en begint meteen de kuip met raampjes een beetje zoutvrij te wrijven.Na een kwartier
lijkt de bui over, de wind wordt minder en taurus heeft ons er geheel doorheen gestuurd. Zelfstandig! Wij blij. We kunnen nu weer samen binnen eten. Het wachtlopen wordt weer slapen met een wakend oog. Morgen weten we het zeker.
Positie 21-1-2018,12-48 uur, 16.42N, 033.42W 800 mijl afgelegd.

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Het is maaandagmiddag half 3. De wind is vannacht flink afgenomen. Totale 24 uurstrip slechts 100 mijl. De snelheid loopt dus terug. Motoren willen we echt niet(voorlopig) dus accepteren we het windloos klapperen van de genua en het bijna onmogelijk koershouden van de boot. We hadden eeen goede nacht.Ik heb Yvonne de hele nacht door laten slapen, en ik zette de timer op een uur telkens. Wanneer hij afliep deed ik mijn ogen even open, keek op de ipad om te zien dat we nog lekker op koers lagen met 4 tot 5 knoopjes speed en ik zette de timer weer aan en kon ik weer een uurtje slapen. Tot 5 uur vanmorgen. De wind viel geheel weg en we begonnen te spoken op het water.
Ik maak de geuua weer groter en ga weer met volledig zeilpak aan sturen.Het is nog pikkedonkert, 25 grd maar snachts zonder zeilpak lijkt het koud en ik wil niet weer ziek worden. Yvonne neemt het roer om 7 uur over, we ontbijten met eeen yoghurt met banaan, en ik mag naar bed, uitslapen. Om half 1 word ik wakker, Yvonne zit lekker laguit bij het roer te genieten van de zon en stilte. Nog steeds weinig wind. Positie 11.42 uur, 22-1-2018, 16.21N , 040.15West., Speed 5,3kts 900 mijl afgelegd. Vannacht nog 2x regen gehad. Ik ben weer aan het vissen.
Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

Hierbij de positie en voortgang van de afgelopen 2 dagen.

Afbeelding


Afbeelding

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Het is een nacht die je normaal alleen in films ziet. Guus Meeuwis. Nagenietend van een heerlijke nacht worden we rond 8 uur wakker. Yvonne heb ik de eerste helft van de nacht door laten slapen, 4 uur achter elkaar en ikzelf elk uur even turen op de ipad, ook weer lekker in slaapvallen. Taurus doet het goed, een kalm windje met dieto golven duwt ons naar het westen. Later de nacht heb ik ook nog uren achter elkaar kunnen slapen. Het is een onbewolkte dag, lekker warm, 16 kts wind uit oosten, 122 mijl in 24 uur gevaren. Ons gemiddelde blijft 5 mijl per uur. Heel netjes. OOk vandaag zullen we niet veel weizigen aan de zeilvoering, we zijn dik tevreden. Na het ontbijt (yoghurt met verse banaan) en een kopje koffie ga ik vissen. Yvonne bakt een brood en we lunchen met heerlijk vers nog warm wit brood. Een stuk beter dan dat scheepsbeschuit de afgelopen dagen. We hebben nog enkele verse bananen, nog 10 sinaasappels en in de koelkast nog goede tomaten, paprika`s en komkommer. We liggen lekker te bakken in de zon, doezelen een beetje weg. Dit is nu 'naar de overkant' zeilen. Ik zie een tonijn over het water springen, recht naar mijn blinkende goudgele kunstvisje die 50 meter achter de boot flink z`n best doet om ons bij te houden,en ja hoor, beet! Helaas weet hij zich weer los te toveren voordat ik de buit binnen heb. positie 23-01-2018 11.38 uur, 15.59N, 042.11W. Totaal afgelegd, 1040 mijl. Dat is nagenoeg op de helft!!

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

Hierbij de posities van 23-01-2018 11:38 uur

Afbeelding

Afbeelding

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Ook vanacht weer redelijk kunnen slapen. De wind 12 kts mag wel iets meer, maar we zitten nog steeds boven de 100 mijl per dag. Na het ontbijt, heerlijk vers brood van gister, rol ik mijn kunstvisje aan de ene kant van de boot in het water, en aan de andere kant heb ik de werphengel in een statief hangen. Gister heb ik daar de komplete lijn met kunstvisje verloren, doordat er een iets te grote vis aan hing. Hij hapte en gelijk rolde de gehele lijn af. Ik wilde nog afremmen, maar op het einde van de lijn knalde de lijn gewoon kapot. Jammer va het visje en lijn, maaar de hengel is nog heel. Ik dus vanmorgen nieuwe lijn erop, een maatje dikker, met een nieuw kunstvisje, een mooi blinkerdje van 18 cm met 2 driedubbele haken eraan. Succes verzekerd!. Vandaag maar met 2 lijnen proberen, want ons vers vlees is op en vanaf nu alleen maar blik eten is ook niet alles. Er drijft zoveel goudgelig wier in het water, dat ik om em om de lijnen weer i moet halen om het wier van het visje te halen. Juist op het moment dat ik de boel opgeef,en bezig ben voor de laatste keer de lijn in te rollen, begit de molen aan de andere kant als een gek af te rollen! Beet!. Shit, eerst mijn handen vrij krijgen. Ik probeer nog sneller de lijn op te rollen, en de andere lijn rolt maar verder af.Eindelijk ren ik naar de hengel en zet de rem er meer op en begin zachtjes de lijn binnen te halen. Ik roep naar Yvonne dat het waarschijnlijk loos alarm is, en dat er een kruiwagen wier aan zit. Langzaam rol ik de lijn op en zie dat er naast wier ook een echte vis aan zit. Jippie. Eerst Yvonne erbij halen met het schepnet. Een hele mooie goud/blauw kleurige Mahi-Mahi van 84 cm lang. Dat wordt smullen!.Na een uurtje laten afsterven maak ik hem schoon en lileer en verdeel hem in 2 koelkastbakken. Het is eten voor zeker 4 dagen. Smakelijk!
positie 24-1-2018, 1645 uur, 16.03N, 044.30West.

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie