Heavy Metal Goes around the world

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Het is nu woensdag 16 mei, 11.09 lokale tijd. Positie 12.27 Noord, 067.43 West. wind 24-28 kts uit OZO, temp 31 grd, en mooi blauw warm zeewater. Afgelopen 24 uur 145 mijl gevaren, de dag ervoor zelfs 153 mijl in 24 uur. Het is voor ons een record. Dat komt mede omdat het dus lekker hard waait, een dikke windkracht 6. En we varen met vol zeil. Meestal gaan we reven als het boven 20 kts waait, zodat Taurus fatsoenlijk kan sturen, maar we hebben haast!Over 40 mijl zijn we bij de zuidpunt van Bonaire en dan moeten we nog een dikke 10 mijl weer naar het noorden om bij onze bestemming te komen.Daar willen we dus bij daglicht nog aankomen. Gaat waarschijnlijk niet lukken, maar vooralsnog zetten we letterlijk alle zeilen bij om daar wel voor donker te arriveren. We varen nu dus 6 tot 7 knopen met af en toe 8 en zelfs 10 kts genoteerd op onze plotter!
Helaas heeft zo`n snelheid en veel wind ook een negatieve kant. De genua is weer gescheurd. Yvonne heeft al 2x een naad opnieuw gestikt en nu is de derde naad aan de beurt.We zeilen er wel mee door nu, alleen is hij nu flink opgerold zodat hij niet verder kan scheuren. Het wachtdraaien vannacht ging goed en we zijn nu beide redelijk fit.
Vannacht hebben we een flinke bui gehad. Ik dacht, jippie nu is het dek weer zoutvrij. Maar nu waait het flink, de golven van bijna 3 meter klotsen tegen en over de boot. Zelfs buiswater in de kuip. Dus nu alles boven dek zeer zout nat. Beneden dek kunnen we alles goed droog houden. Ik heb alle lekkages in de loop van de maanden kunnen verhelpen. Vanmorgen weer enkele vliegende vissen betrapt die illegaal met ons mee wilden varen. Er lag zelfs een grote van 30 cm in de kuip te fladderen. Helaas voor hem geen startbaan hier, dus die heb ik ook maar overboord gegooid. Het schijnt dat ze wel te eten zijn, maar barsten van de vele dunne graatjes, dat eten geen pretje is. Helaas. De hengel achterop is ook nog buitendienst , vanwege het vele zeewier drijvend op het water. Hopelijk morgen het laatste verslag van deze trip.

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Woensdag ochtend 7 uur. Ik zit achter het roer en bemerk dat er bewolking hangt. Geheel rondom de boor. Nergens een stukje blauwe lucht te zien. Dathebben we al maanden nzo niet meer meegemaakt. Gelukkg trekken de wolken langzaam weg en rond de middag is het weer strak blauw. De wind blaast nog steeds uit OZO met een kracht tussen 22 en 28 KTS. Soms uitschieters boven 30 kts. De wind blijft flink aanhouden en rond 18.00 uur varen we aan de zuidkant van Bonaire. Nu nog met halve wind en laatste stuk aan de wind richting Kralendijk. We zitten hier al in de luwte van het eiland. Dat wil zeggen dat de golfslag bijna geheel weg is, maar de wind waait over het eiland heen (zuid Bonaire is een heel vlak steppe gebied) en dus vliegen we over het water. Aan bakboord een hele mooi oranje ondergaande zon, en aan stuurboord hele hoge witte bergen. Zout.Groot zoutwinning gebied. Heel apart. De zon zakt verder en wij halen het net niet bij daglicht. Vlak bij de mooringplek laten we het zeil zakken en zie ik dat de genua geheel doorgescheurd is. Ook een gedeelte vertikaal kapot. Of dat nog te repareren is, weten we niet. Maar we zijn er. Ik sta voorop het dek met een zaklamp het water te beschijnen in de hoop een lege mooring boei te vinden. Vlakbij de wal aangekomen zie ik er een en Yvonne stuurt er mooi naar toe. De wind is hier langs de kust ook bijna weg, dat maakt alles makkelijker. Ik wil met de pikhaak de boei pakken, maar grijp mis en de HM vaart langzaam verder naar de wal. Ik roep naar achter hoe diep het hier is en Yvonne schrikt. Nog 30 cm, nog 20 cm. Ze zet de HM vol in de achteruit en bij 10 cm blijft de teller even staan en zakt dan gelukkig weer terug naar 20 en 30 enz. Langzaam achteruit varend kan ik de mooringboei alsnog pakken en om 19.00 uur liggen we vast!
Positie 12.09 Noord, 068.16 West. Totaal 476 mijl gevaren in 3 dagen en 8 uur. Dat is 6 kts gemiddeld. Heel netjes, vinden we zelf. De snelste meerdaagse tocht ooit gemaakt. Moet ik wel eerlijk erbij vermelden dat we de gehele tocht een beetje stroom mee hebben gehad.
Nu gaan we genieten van een paar weken Bonaire en begin juni zeilen we verder naar Curacao.

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie