Heavy Metal Goes around the world

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Ik heb 2x dag 16 gemeld, foutje. Dit is nu dag 20, de dag dat we weer land zien! We varen lekker rstig de nacht in, koers 270 grd. We zetten de timer elk uur om even te kijken of het nog lekker gaat. Als ik om 6 uur wakker word, zie ik dat de wind een beetje aan draaien is van No naar O. De boot draait dus ook een beetje mee, omdat hij op de windvaan stuurt. Als we zo doorvaren, komen we zowat in Martinique uit, denk ik. Ook hoor ik op de marifoon al scheepvaartinformatie. We zitten al dicht bij land! Ik klim naar buiten en zie al contouren van land met verlichting. Land in zicht! het is nog pikkedonker,maar toch.Ik trek mijn windjack aan. Ook al is het snachts 25 grd, de wind maakt het wat frisser. Ik ga de zeilstand en richting veranderen zodat we weer rechtstreeks op St Lucia afstevenen. Omdat dat een lastige koers is met zeer veel golven, deining en geklots,bots,blijf ik zelf achter het roer staan. Langzaam wordt het licht en ik zie het eiland gewoon uit het donker tevoorschijn komen. De deining neemt nog even in alle hevigheid toe, maar zodra ik aan de luwzijde van het eiland kom, verdwijnt alle golfslag en lijkt het alsof we op de Kraayenberg zeilen. Yvonne wordt ook wakker, zet nog even een bakkie koffie, en dan kan de motor aan, zeil naar beneden en varen we zeer rustig met vers daglicht de baai binnen. Er liggen meerdere boten maar er is genoeg ruimte. Om 8.30 uur laten we het anker zakken in... Het Paradijs!! We zijn er. Na 3 weken toch wel afzien op de Atlantische oceaan, na 4 jaar voorbereiding en gedachtes zijn we er!
2-2-2018, 8.30 boordtijd, 7.30 lokale tijd, 10.30 UTC positie 14.05Noord, 060.57West, speed 0, Totaal 2152 Nmijl, 18 dagen en 21 uur,
4,75 mijl/uur,4,5 motoruren, 11 liter diesel.

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

En Hierbij de positie van 02-02-2018 10:30 utc

Afbeelding

gr
Ruud
Ancora Imparo
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door sambeek »

Gewoon geweldig!! Nu even lekker bijkomen. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Klaver vier »

Geweldig ik zou zo iets nooit durven,heel mooi om te lezen
Eerdaags ook weer dat stuk terug,een hele prestatie
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

hier nog een verslagje,
Heerlijk geslapen. De boot ligt stil en geen geluid van geklots. Eigenlijk totale stilte. Eindelijk weer een goed matras en de ruimte in bed. Niet meer klem tussen kussens in het slingerbedje of op 2 kleine scheve kussens op de grond. Vandaag naar het dorp gelopen. We moesten cash geld hebben. 6! automaten later konden we geld pinnen. East Caribiean dollars. Heel mooi hier. Alle huizen, veel van hout, zijn kleurig, het dak meestal in dezelfde kleur als de muren. Geel, groen, rood, blauw, etc. Alle mensen zwart, veel rasta`s, net Jamaica. Gezellige, vriendelijke mensen. Spreken allemaal Engels. Ik heb mijn verslag van de reis teruggelezen. Sorry voor de schrijffouten, maar in een heftig wiebelende boot en weinig tijd ervoor hebbende en een ontzettend vermoeide schrijver, krijg je dat. Enne, donderdag einde middag nog een Mahi Mahi van ruim 60 cm gevangen. Weer 2 dagen heerlijk van gegeten.
Terug kijkend op de reis: Vermoeiend. Te weinig uren achter elkaar kunnen slapen, weinig relax tijd gehad, weinig dus kunnen genieten van de reis. Bijna 24 uur per dag, 20 dagen lang een onstuimige oceaan met een omtzettende vervelende wiebelende boot. 'normaal' zeil je over een boeg zodat je de hele tijd schuin ligt, maar dan ben je stabiel en daar kun je mee leven. Dat hoort bij zeilen. Maar wat wij hadden, is dus verschrikkelijk. Nee, een 2e keer zo`n oversteek? Kweet niet. Met fatsoenlijke stuurautomaat misschien wel. Of met 4 personen. Maar met de wind in de rug blijft het altijd wiebelen. We hoopten op een rustge trip, met veel vrije tijd om te genieten. Maar nu zijn we er! 4 jaar na lancering plan. En ja, als je eenmaal aan de overkant bent en uitgerust, vergeet je snel de ellende van de tocht. We gaan nu de Carabien verkennen. Hier waait het bijna altijd stevig, in tegenstelling van de Med, waar het gewoon slecht zeilen is (te onvoorspelbaar, te vaak geen wind). We kunnen dus alle afstanden lekker zeilen, vaak in dagtochten van eiland naar eiland. De eilanden die we aandoen, gaan we rustig de tijd voor nemen om te verkennen. En vooral proberen de boot te ankeren in de idilischte baaien met kraakhelder azuulblauw water met een palmboom op een nabij gelegen wit strand. Deze baaien zijn hier echt. En dus snorkelen, scuba-diving. En bootonderhoud. Een stalen boot? Werk je het laplazerus. De HM is van voor tot achter op meerdere plekken roestbruin aan het worden. Een zeer klein beschadigingetje door de lak heen veroorzaakt in 3 weken een bruine roest streep alsof hij al 2 jaar ligt te roesten. Je kunt dus goed zien dat we een 'metal' boot hebben. Ook het rvs blinkt niet meer. Dof van hardnekkig zoutaanslag. Werk aan de winkel dus. Maar eerst relaxen.



Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Heavy Metal »

Klaver vier schreef:Geweldig ik zou zo iets nooit durven,heel mooi om te lezen
Eerdaags ook weer dat stuk terug,een hele prestatie
Gr René ( klaver vier)
Nee, voorlopig niet terug. Aankomende jaren Carieb, daarna Pacific en zo verder met rondje wereld
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Heavy Metal »

We zwerven al een paar weken rond in de Caribien. We zien veel en beleven vanalles. Ga naar onze site voor de laatste verhalen en foto's.
www.deheavymetal.nl
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Waterman »

Heavy Metal schreef:We zwerven al een paar weken rond in de Caribien.
Ja dat was te zien op VesselfinderPro.
Maar volgens mij staat AIS uit,want het "last report" dateert van Mar 13 , 2018 18:08 UTC.
MMSI nr is: 244730820 , klopt dat?

Zo zie je maar weer, dutchie is watching you. :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Heavy Metal »

Waterman schreef:
Heavy Metal schreef:We zwerven al een paar weken rond in de Caribien.
Ja dat was te zien op VesselfinderPro.
Maar volgens mij staat AIS uit,want het "last report" dateert van Mar 13 , 2018 18:08 UTC.
MMSI nr is: 244730820 , klopt dat?

We hebben eigenlijk altijd AIS aanstaan. Maar er zit bij Marine Trafic en Vesselfinder en andere soortgelijke apps een vertraging op. Sommige landen sturen Hee ais signaal helemaal niet door. Vaak is de informatie dus ook niet up-to-date.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Morgen vertrekken Koen en Yvonne richting Bonaire , ik zal proberen t forum op de hoogte te houdenvan de posities .
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Heavy Metal »

We liggen nu nog even op het strand van Grenada. Morgenvroeg 10.00 uur lokale tijd (16.00 Ned tijd) vertrekken we. Een afstand van 400 mijl. Wel moeten we minimaal 30 mijl van de Venezuelaanse eilanden wegblijven ivm veiligheid. Het waait een oosten wind, en omdat we niet recht voor de wind willen varen, gaan we afkruizen en zullen dan ongeveer 500 mijl varen voordat we er zijn. Dat doen we om comfortabeler te kunnen varen. We zullen proberen via onze ssb zender mijn broer Do elke dag op de hoogte houden van onze reis en positie. Do zal dus proberen jullie op de hoogte te houden. We verwachten er 5 etmalen over te varen.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Hoi,
Na ruim 3 maanden in de Caribien op onze Heavy Metal gewoond te hebben, is het nu weer tijd geworden om verder te trekken. Elk jaar is er in de Caribien een orkaanseizoen. Dat is van begin juni tot eind september. In die periode wil je hier niet rondvaren en de verzekeringsmaatschappijen verzoeken je ook dringend om een veilig heenkomen te zoeken. Vandaar dat we nu naar Bonaire zeilen en over een paar weken door naar Curacao, waar wij tot medio september zullen blijven. De ABC eilanden liggen buiten het orkaan gebied.
Op zondag hebben we nog even formule 1 geluisterd en nadat Max een mooie derde plek neerzette, hebben we om 11 uur lokale tijd het anker opgehaald.Vertrek positie 12.02 Noord, 063.36 West. St George, Grenada. 30 grd C., 16 kts NO wind, watertemp 28 grd C. Kortste afstand 400 mijl, maar we moeten met een ruime boog om Venuzuela en zijn eilandjes heen. We denken totaal 500 mijl af te leggen en komen donderdag of vrijdag aan, hopen we.
We varen de baai uit en met grootzeil en genua aan bakboord gaan we een beetje afkruizen (ruime wind). Dat zeilt iets comfortabeler dan volledig voor de wind. En bovendien kan onze windvaan Taurus een ruime wind wel fatsoenlijk sturen. We maken dan wel meer mijlen, maar wel zo prettig. In de middag neemt de windkracht toe en rond 17.00 uur staat het zeil goed om zo de nacht in te gaan. Taurus doet zijn werk.
Tijdens het verzetten van de genua met spiboom, haakt de spiboom los en verdwijnt in de ruim golvende zee. Gelukkig blijft hij drijven. Ik roep nog even dat ik er wel achteraan spring, maar gelukkig bedenk ik me net op tijd. Snel motor starten en omdraaien.Yvonne stuurt mooi langs de 5 meter lange aluminium paal en ik kan hem met de pikhaak netjes uit het water trekken. Gered. We maken snelheden tot soms 8 kts per uur bij windvlagen van 30 kts. We gaan als een speer. De nachten brengen we door met een slaap/wacht ritme van 2 uur op, 2 uur af. Doordat Taurus slechts een enkele keer bijgesteld hoeft te worden, is het een relaxte nacht. Pikke donker, geen maan. Ook geen dolfijnen, walvissen of iets dergelijks. Misschien vandaag meer geluk. Maandag morgen 11uur hebben we 126 mijl afgelegd, een mooie gemiddelde snelheid van 5 kts. We mogen niet klagen. De zon schijnt weer volop, 30 grd en 20 kts wind. Positie 12.57 Noord, 063.38 West
Ik ben ook weer aan het vissen. Het enige wat er aan de lijn komt is een overdaad aan wier. Misschien morgen beter.
De sy Elisabeth is gister vertrokken vanaf Martinique naar Curacao. Met hem hadden we ook een ssb netje tijdens de atlantische oversteek en elke avond hebben we weer even radio kontakt en geven elkaars positie door. Geeft je toch weer een veiliger gevoel.


Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

Hierbij weer een overzicht van de actuele positie

Afbeelding
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Het is weer lekker zeilweer vandaag. Taurus stuurt de boot heel lekker. Alleen een beetje controle erop en daardoor kunnen we tijdens onze nachtwachten ook een beetje indommelen. Het is nu dinsdag 16.18 uur lokaal. Dat is 22.18 Nederlandse tijd. Positie 13.31 Noord en 066.10 West.De wind vannacht was tegen de 25 kts en nu waait het 19 kts. We hebben een snelheid van gem. 5,7 kts. Nog ongeveer 170 mijl te gaan. Met een beetje rekenwerk denken we dat we midden in de nacht aankomen. Dat willen we niet. Op Bonaire mag je niet achter je eigen anker hangen. Dan mol je al het koraal rond het eiland. Vandaar dat ze vele mooringboeien hebben neergelegd. Je moet je dan eerst via VHF melden bij de haven en zij zeggen, of komen dan met een bootje naar je toe en helpen de juiste mooring te pakken. Ik denk niet dat die mensen daar ook snachts werken. Als het moet gaan we dus langzamer varen zodat we donderdag in de vroege ochtend aankomen. Het is hier om half 6 in de ochtend al licht. Vanmorgen zijn weer de verenstalen plaatjes afgebroken van onze Taurus. Niet fijn, het was de laatste reserve die ik had. Maar gelukkig vielen de onderdelen op het zwemplateau en heb ik in de plaatjes nieuwe gaten geboord en weer gemonteerd. Hij doet het weer! Ik heb al nieuwe besteld en komen in juni met bezoek uit nederland naar ons toe. De plaatjes gaan slechts 3000 mijl mee. Terwijl ik dit type ligt Yvonne te slapen. Gister was ze jarig en ik wil namens haar iedereen bedanken voor haar felicitaties. Yvonne had voor vertrek zondag nog een lekkere cake gebakken en met een lekker kopje koffie hebben we samen haar verjaardag gevierd. Vanmorgen hebben we geforceerd gegijpt en nu varen we recht op ons doel af. De wind een beetje aan bakboord schuin van achter. Net niet voor de wind. Met golven van nog geen 2 meter hoog moet ik zeggen dat het lekker gaat. Volop zon, 30 grd, Vissen gaat nog niet vanwege het zee wier. Gisteravond nog even met Peter van sy Elisabeth via de ssb radio onze tocht besproken. Hij vaart een iets andere koers en gistermiddag hebben we elkaar op ongeveer 15 mijl gepasseerd. Gehee;l niet te zien, maar via de marifoon kanaal 16 nog even goededag gezegd. Altijd leuk.Nu stop ik met schrijven, ik moet even de wacht gaan houden. Er komt een tanker op nog geen 3 mijl van ons af en wil voor langs. Dat kan ik zien op onze AIS.

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Oja, de eilanden voor venuzuela zijn een gevarenzone, iedereen wordt geadviseerd om 30 mijl uit hun kust te blijven ivm piraterij en overvallen. Ook het zenden van je AIS kan beter van niet. Heb ik ook uit staan, dan ziet niemand je,maar ik kan wel anderen zien die hem aan hebben staan.Een simpel klein knopje op de AIS zorgt daarvoor. Ook snachts zonder verlichting varen is daar toegestaan. Verder heb ik mijn radar wel aan, dan kan ik wel andere schepen beter zien. Dus zonder AIS zijn we ook niet op Vesselfinder of Marinetraffic te volgen.

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie