bad bodenteig

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

bad bodenteig

Bericht door frank »

Zijn we weer en net vertrokken uit de WSA haven van Uelzen waar we in het hol van de leeuw lagen bij de politieboot. Vriendelijk zwaaien naar die uniformen.. ;-))
Het was een groot feest hier in Uelzen. Drie podia waar bands optraden, de straten vol met bratwurst en bier stalletjes en een geweldige sfeer. Wat een berg volk brengt zoiets op de been. Tot diep in de nacht schalde de muziek door de straten.
Dan varen we door naar de sluis waar we eerst met de electronische sleutel water tappen uit een kast waar wel drie soorten aansluitingen op pasen. Ik kies voor de bajonet en er staat een enorme druk op. Tanks zijn in een mum vol en er wordt 1,5 euro van mijn sleuteltegoed afgeboekt. Geweldig systeem is dat, je vind op diverse plekken langs het kanaal van die kasten.
De sluis met zijn vette 23 meter verval nemen we weer met die krijsende glijdende bolders en binnen een kwartier zijn we boven. Er wachten aan de andere kant al vier schuttingen zo druk is het hier. We meren af in het kuuroord Bad Bodenteig. Prettig plaatsje met op loopafstand veel winkels. Je kunt hier een "luftkur" volgen voor schone longen maar waarom ze dan op iedere straathoek een sigarettenautomaat hangen is me niet duidelijk! Je kunt hier heerlijk wandelen, fietsen in de mooie natuur en wat een ruimte! Eindeloze wouden, heide en landbouwgrond. We zijn tot de conclusie gekomen dat je dit kanaal met zijn vele ligplaatsen eigenlijk best als vakantiedoel kunt nemen, er is veel te zien, er is rust en je maakt eindeloze fietstochten door de wijde omgeving. Ik herken hier rplaatsjes als Soltau en Celle, Lnebourg en zo uit mijn diensttijd, de koude orlog met de Praagse Lente van Dubchek van 1968, toen lag ik hier met de artillerie.. spannende tijden waren dat..

Dan ontmoet ik de schipper van een oude 80 meter uit Berlijn, een man met de omvang en de gebarsten stem van een zeeleeuw die me vertelt dat hij binnenkort met pensioen gaat en voor de Historische Hafen Berlin gaat werken als vrijwillger. Hij legt me de huidige binnenvaart markt uit die kapot gemaakt wordt door die verrekte Polakken zoals hij ze noemt. Inderdaad, je ziet hier bijna uitsluitend Poleen en Tsjechen, ook op Duitse schepen.
Hij is boos op de Schifffahrtsbank in Hannover, die wilden hem geen kleine lening geven voor een nieuw vlak voor zijn schip maar wel een miljoen voor een nieuw en dat wilde hij niet. "Ich werfe da noch mal zwei granaten im buro" zegt hij..zo boos is hij nog..!
Maar deze man moet ik effe onthouden, hij kan onze contactpersoon worden voor de Historische Hafen. In Berlijn liggen op dit moment de Olie&Stoom boten de Triton van Rein Eltink en de Johan de wit van Sjaak Noij. Ze belden net dat ze niet in de haven kunnen door miscommunicatie en zo. Het loopt daar niet goed maar dat merkten wij in 2005 ook al. Ze liggen nu bij Charlottenburg aan de Spree en gaan met de metro de stad in. De tjalk Pieternel. ook van Olie&Stoom is op de terugweg. Nem dan nog Douwe met zijn vlet die naar Zd Frankrijk is vertrokken en ik zeg: "Olie&Stoom, kleine club, maar zeer actief over de grenzen heen."

Intussen genieten wij van een brandweeroefenng en dat is lachen! Alles loopt in het hondert en de schipper zegt dat hij allang "ausgebrannt" zou zijn als het echt brand was en geen oefening. De rubberboot van minimale afmetingen en kwaliteit gaat ook het kanaal in en en passant draaien ze nog even de schroef van de BB door over de keien te sturen. Ze hebben een speciaal pak bij zich voor een drenkeling met onderkoeling, ziet eruit als een levensgroot condoom met een glazen venster erin. Lachen is het hier...
Na een laatste wandeling door het Kurpark en een koel glas Wittingen bier varen we door naar het begin van het kanaal bij het plaatsje OsloSS in de buurt van sluis Slfeld bij Wolfsburg. Wat is het water hier schoon. Als het warm zou zijn kun je hier goed zwemmen.
Ik ontmoet dan nog de directeur van Beta-Marine met zijn Engelse vrouw. Hij vaart onder Engelse vlag en zegt iedere reis problemen te ondervinden met de douane. We praten even bij en onvermijdelijk komt het Elbepatent in het gesprek. Hij had er ook nog nooit van gehoord, vindt het ronduit belachelijk en dringt aan op aktie van een grote hollandse belangenclub als de KNMC, "ga naar Brusel" zegt hij, dat is de enige manier om die idiote verouderde zaken te laten intrekken. Misschien moeten we dat van de winter eens aankaarten.

enhet regent inmiddels al weer dagen....
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

draadloos gemak

Bericht door frank »

Toch wel leuk om zo op het wifi signaal van een ander je mail op te halen en hier een bericht te plaatsen.
Het is hier alleen erg moeilijk om een open systeem te vinden.
Die lui hier zijn een beetje paranoide wat veiligheid betreft, temeer daar de duitse wet de plicht stelt dat je netwerk beveiligd moet zijn.
Je bent hier verantwoordelijk voor misbruik van je systeem-
maar goed, soms doet de gelegenheid zich voor en daar maak ik dan dankbaar gebruik van met mijn kleine nokia n 800
tot de volgende keer maar weer..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: bad bodenteig

Bericht door Boekel »

frank schreef:Je kunt hier een "luftkur" volgen voor schone longen maar waarom ze dan op iedere straathoek een sigarettenautomaat hangen is me niet duidelijk!
Tja het zijn natuurlijk vooral rokers die zo'n kür nodig hebben ;)
Plaats reactie